Paljonko olisit valmis hyväksymään summaksi, jonka sisaruksesi saa kun autaa vanhaa vanhempaanne
Asun samassa kaupungissa äitini kanssa, sisko asuu 300km päässä. Käyn äidin luona 2 kertaa viikossa. Hoidan kauppa-asiat, autan laskujen maksamisessa ja muissa pikkujutuissa. Esim viimeksi tv:n kaukosäätimen patterit piti vaihtaa ja etsin kadonneet silmälasit. Äiti sanoo aina, että osta itsellesikin kaupasta jotain hakupalkaksi. Siskoni on sitä mieltä, että en saa äidin tililtä maksaa omia ostoksia yhtään, enkä ottaa häneltä rahaa vastaan, sillä ei ymmärrä rahan arvoa. Antoi kerran minulle 50e.
Kommentit (66)
Sovi äitisi kanssa, sisaruksesi ei tee yhtään mitään, joten asia ei kuulu hänellle.
Iäkkäällä Alzheimeria sairastaneella isäpuolella kävi kodinhoitaja kolme kertaa päivässä, ruoka tuotiin kotiin, hänet vietiin kerran viikossa saunaan ja yksityinen hoitaja auttoi suihkussa kerran viikossa.
Matkustin pitkien syöpähoitojeni aikana hyvin heikossa kunnossa kerran kuukaudessa hänen luokseen bussilla 200 kilometrin päästä, imuroin, järjestelin, pesin ja ripustin pyykit. Juttelimme ja kävimme yhdessä kävelyllä tai kaupassa. Kerran kävelimme pankkiin terveyskeskuskäynnin jälkeen ja sain 50 euroa, toisen kerran sain häneltä 70 senttiä.
Eläkkeellä olleet varakkaat tyttäret - tai sinakin toinen heistä, jolla oli mt-ongelmia, ei käynyt koskaan isänsä luona, olivat huolissaan siitä, että varakkalta isäpuolelta hävisi rahaa, olin tietenkin ensimmäinen epäilty. Saaliini kolmen vuoden ajalta: 50,70 euroa. 😁
Toivon, että isäpuoli antoi rahaa mukaville ja ystävällisille kodinhoitajille.
Perinnönjakoon kuulemma kiiruhti myös ikänsä lapsiaan hoitanut mt-äitykkä, nuorin lapsosista oli 38.
Aivan sama vaikka mutsi antaisi broidille tonnin. Mitä se mulle kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Voit laskea kuinka paljon äidillä meni sinusta aiheutuneisiin kustannuksiin, kun olit lapsi ja asuit kotona. Sitten, kun olet käyttänyt itse saman summan äitisi asioiden hoitamiseen, voit alkaa laskuttaa häneltä jotain bensakuluja tms. Tietysti, jos olet ihan pa ja äiti haluaa itse vapaaehtoisesti jotain sinulle maksaa, niin anna maksaa. Se on tietysti eri asia ostaa kaupasta samalla reissulla itselle vichy ja suklaapatukka kuin viikon ruokaostokset äidin piikkiin.
Voisiko äitiä auttava saada korvausta tekemästään työstä, koska muut sisarukset EIVÄT tee mitään?
Mielestäni voi.
Täti hoiti äitiään, ei saanut mitään. Sisaruksensa pakkomöi yhteisen mökin, koska tarvitsi rahaa. Säälittävää.
Jos äiti on sellaisissa järjen voimissa, että pystyy käyttämään rahaa itsenäisesti, kyse on täysin rahan saajan ja antajan välisestä asiasta. Sinulla ei ole sanomista täysivaltaisen aikuisen rahankäyttöön. Jos kyse on lahjaksi tulkittavasta rahasta, jossain vaiheessa verottajakin tulee mukaan kuvioon, mutta se on toinen juttu.
Kiusallinen tilanne. Vanhusten auttaminen siis. Mulla ei ole rahasta asia kiinni vaan ajasta. Sen niin omat kuin vaimonkin vanhemmat tietävät ja siksi haluavat maksaa. Asensin tänä vuonna omien vanhempien mökille rännit. Periaatteessa yksinkertaista, mutta kun siellä ei ole työkaluja niin aina jatain puuttuu ja tuohon 4h hommaan tuhraantui 20h edestakaisin ajellassa ja sitten sosiaalisissa kahvittelusissa.
Appivanhemmille viimeksi asensin autotalliin led valot kun loistreputki rikkoontui. 10h kaikkineen.
Kummatkin haluavat aina maksaa mikä on periaatteessa kiusallista, mutta haluavat näin näyttää arvostavansa ajankäyttöä heidän ongelmien ratkontaa. Lisäksi ulkopuoliset ovat melko kusipäitä vanhusten ryöstäjiä
Tuo äidin asioiden hoitaminen kaksi kertaa viikossa on pitemmän päälle todella raskasta ja kuluttavaa. En tiedä pystyykö mikään rahasumma korvaamaan sitä sinun pyyteetöntä hyväntahtoisuuttasi. Aikaahan noilla käynneillä myös kuluu. Jos ostaisit nuo palvelut esim. yksityiseltä palveluntarjoalta, maksaisi käynti n. 50 €/ tunti. Keskustele sisaresi kanssa asiasta. Jospa hän tulisi välillä hoitamaan äitiä. Jos on vielä työssä, niin ehkäpä voisi tulla lomallaan auttamaan, jotta sinä saisit lomaa.
Mulla sisko hoiti muistisairasta isääni varmaan lähemmäs 10v. Kun tuli perinnönjaon aika niin sovittiin että sisko saa talon (arvo ehkä 350-400k). ja itse pidin auton ja osakevarallisuuden (n 200k). Mun mielestä vähintään kohtuullista kun sisko jo valmiiksi asui isäni luona niin ei tarvinnut kauheasti muutto hommiakaan yms.
Eihän siinä tuntipalkoille päässyt ja tottakai itsekin autoin aina kun mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sisko hoiti muistisairasta isääni varmaan lähemmäs 10v. Kun tuli perinnönjaon aika niin sovittiin että sisko saa talon (arvo ehkä 350-400k). ja itse pidin auton ja osakevarallisuuden (n 200k). Mun mielestä vähintään kohtuullista kun sisko jo valmiiksi asui isäni luona niin ei tarvinnut kauheasti muutto hommiakaan yms.
Eihän siinä tuntipalkoille päässyt ja tottakai itsekin autoin aina kun mahdollista.
Kiitos, kun arvostit hänen tekemäänsä työtä. :)
Serkkuni vielä tunneälykkäänä
ja läheltä nähneenä tietää talon
kauhutapahtumat - hän jos
kuka todella ymmärtää,
miksi koen tiettyä pelkoa ja
haluttomuutta liikkua epämääräiseksi kokemallani alemman sosiaaliluokan
piirteitä omaavalla alueella, jossa
hoikka, nätti sinkkunainen on joutunut
paik. miesten rik0sten kohteeksi.
En tule ikinä ottamaan lähipiiriini
uunoturhapuroja tai hyötyä kyttääviä hörhöjä. Ajan vielä kortin, en enää
jatkossa tarvitse
logistiikkapalveluitakaan. E
Onko tämä jotain täysin sairasta
savolaista kius@mishuumoria?
Ei haluta ääneen myöntää asioita -
mitä olen joutunut täällä kokemaan.
Epäilläänkö varhaismuistisairaaksi
syvää miespelkoa vàinoamisen
takia kokevaa rikoksen uhria?
Ei epäillä, kunhan vain kiusataan..
eikö niin?
Minun pääni leikkaa kognitiivisesti
kuin 20-vuotiaalla. E
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo 200k osakevarallisuus on paljon arvokkaampi kuin vanha omakotitalo, jossa jatkuvasti vaan menoja. Tuollainen osakesalkku tuottaa jatkuvasti, pystyy elelemään mukavasti osingoilla. Vanhaa omakotitaloa ei ehkä saa edes myytyä.
Asioilla on kaksi puolta.
En tule ikikuuna päivänä
loisimaan kauppakyytejä
tai antamaan korttiani.. tai yhtään mtn
vastaavaa kenenkään naapurin
ovella, edes 30 vuoden päästä
80-veenä. Oikeasti. En ikinä.
Ajatuskin puistattaa. Mä sanon
naapurille moro, se on siinä. E
Vierailija kirjoitti:
Pitäisin erikoisena, jos kukaan sisaruksistani huolisi rahaa vanhempiemme auttamisesta pikkuasioissa. Varsinkin, jos vanhemmat olisivat vähävaraisia ja alkaisi olemaan jotain muistisairautta tai vastaavaa, minkä takia sitä rahan arvoa eivät ymmärtäisi. Toisaalta, jos avunantaja olisi taloudellisesti vaikeassa tilanteessa ja haluavat jotain antaa eikä se ole mistään olennaisesta pois, niin sitten ihan ok.
Olosuhdesidonnaista. Itse pärjään tällä hetkellä taloudellisesti ihan hyvin, joten en huolisi auttamisesta yhtään rahaa. Mielestäni perheessä autetaan pyyteettömästi sitä joka apua tarvitsee jos vain voi, mutta se on toki vain minun mielipiteeni.
Minä taas olen rutiköyhä ja vanhemmillani on reilusti rahaa, todellakin otan vastaan sen summan jonka he tarjoavat. Sisarukseni eivät hoida vanhempiemme asioita ja minä olen ainoa, joka heitä auttaa käytännössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo 200k osakevarallisuus on paljon arvokkaampi kuin vanha omakotitalo, jossa jatkuvasti vaan menoja. Tuollainen osakesalkku tuottaa jatkuvasti, pystyy elelemään mukavasti osingoilla. Vanhaa omakotitaloa ei ehkä saa edes myytyä.
Asioilla on kaksi puolta.
No se sisko kumminkin jäi asumaan siihen taloon, tuskin on heti myymässä.
Ja varmaan sen 10v mitä isää hoitanut saanu ilmaiseksi asua.
Täällä on paljon työttömiä ja
vuokralla vielä 40+ asuvia
monisairaita vähävaraisia,
varmaan melko yleistäkin
kytätä lähinnä taloudellisia
hyötyaspekteja ihmisistä?
Tuollainen jos mikä puistattaa,
en voi sietää piirun vertaa enkä
minuuttia
yhdenkään hyväksikäyttäjän
viboja. Kammottavaa. -E-
Yhtään savolaista ketaletta ei
tule mun kämppääni jalallaan
astumaan. Vain oma v3risukulainen
tai luottoystävä. En enää luota
itäsuomalaisiin miehiin talon
järkkytapahtumien jälkeen.
Valitan. En luota, en arvosta.
Näin siinä sitten kävi.
Juridiset korvauksetkin
jäänee idästä saamatta.
E
Tosi yleistä tämä että yksi lapsista hoitaa vanhempien asioita vuosikausia, ja kun perinnönjaon aika tulee niin kamala riita. Jos testamentissa on huomioitu tämä niin moititaan testamenttia, mitään ei yksi saisi korvaukseksi. Vaikka muut olisivat muuttaneet ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Tosi yleistä tämä että yksi lapsista hoitaa vanhempien asioita vuosikausia, ja kun perinnönjaon aika tulee niin kamala riita. Jos testamentissa on huomioitu tämä niin moititaan testamenttia, mitään ei yksi saisi korvaukseksi. Vaikka muut olisivat muuttaneet ulkomaille.
Asiat sovitaan yleensä sovussa. Ne mitkä näkyy on riidat. Ei sovinnossa hoituneet perinnöt.
Haluaisiko joku savolainen
iäkkäämpi kenties jättää
minulle perintöä kiitoksena
kaikesta tekemästäni ilmaistyöstä
yhteisömme hyväksi
koronaevakkoni alussa?👋
Wink wink.👋
Talomme senioriväkihän 65-95
suhtautui minuun heti kuin
siihen järkevimpään aikuiseen
'Helsingin lapseensa',
jonka huomasta sankoin joukoin