Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikro, airfryer, monitoimikeitin vai joku muu laite miniyksiöön jossa ei ole uunia?

Vierailija
31.07.2026 |

Muutan syyskuun alussa vanhempieni luota miniyksiöön, jonka keittonurkkaus koostuu 2 keittolevystä ja tiskialtaasta. Uunia ei siis ole lainkaan, tilaa on tosi vähän ja rahat on tiukassa koska aloitan opiskelut ja tiedossa on monia muitakin hankintoja. Haluan kuitenkin jonkun laitteen kattilan ja paistinpannun lisäksi. 

Olen tottunut käyttämään paljon mikroa, joten olisiko se hyvä hankinta? Vähän käytettyjä airfryereita saa polkuhintaan, joten olisiko se sittenkin parempi? Entä monitoimilaite, jos sellainen löytyy jostain sopuhintaan? Vai joku muu vimpain? En ole pahemmin kokkaillut koskaan, vaan olen yleensä lämmittänyt mikrossa eineksiä jos äiti ei ole tehnyt ruokaa tarpeeksi. Jatkossa täytyy varmaan tehdä paljon ruokia itse, jotta rahat saa riittämään, mutta mistä laitteesta olisi eniten hyötyä? 

Kommentit (543)

Vierailija
541/543 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos aiot syödä lähinnä valmisruokia (ja äitisi laittamia ruokia), niin mikro. Mutta valmisruuat on kalliita. Jos aiot laittaa itse ruokaa, niin ilman muuta sitten airfryer.

Itselläni on työasunnon minikeittiössä käytössä liesi, airfryer (ja vedenkeitin). 

No airfryerinkin suurin hyöty taitaa olla valmisruokien kuumennuksessa rasvakeittimen tapaan, eli siis tyylillään makkaraperunoita, nugetteja, kalapuikkoja, kaikkea mahdollista teollista paneroitua ja melko epäterveellistä moskaa. Jos aidosti ruoanlaitto itse kiinnostaa, niin tietysti perinteinen uuni on ykkäsvalinta, mikäli se tilaan mahtuu. Rahaa säästää sillä enemmän sekä hankinnassa että sitten myöhemmin ruokaa valmistettaessa. Lisäksi sillä kaikki perinteinen kokkaus onnistuu eikä tartte yrittää ährätä väärillä vehkeillä ja soveltaa omineen jotain perinteistä reseptiä.

En ole koskaan kuumentanut airfryerissä valmisruokia. Kyllä siinä sitäkin varmaan voi tehdä, mutta nehän ovat jokaisen omia valintoja, syökö valmisruokaa vai tekeekö itse ruokaa. 

Kuten totesit, ykkösvalinta on perinteinen uuni, mikäli se tilaan mahtuu. Mutta pointtihan tässä koko jutussa on, että miniyksiössä ei ole uunia, syystä että sinne ei mahdu uunia. Siksi sinne ei myöskään kannata hankkia uunia. Airfryer on sen vuoksi tässä tapauksessa paras vaihtoehto. 

Kukaan ei tiedä, mahtuuko sinne air fryerin kokoluokkaa oleva miniuuni, mutta jos näin on, niin on hyvä tuoda esiin sen vaihtoehdon hyödyt ja miksi silloin miniuuni voisi olla ensisijainen ratkaisu. 

Millainen on sinun mielestäsi airfryerin kokoluokkaa oleva miniuuni? Isoja ja hitaita luhmujahan ne ovat airfryeriin verrattuna. 

Eikös nuo miniuunit ole vähän jo ajastaan jääneitä, vanhanaikaisia, ja airfryer on nuorekas ja näppärä valinta opiskelijalle? 

Juu, onhan ne miniuunit jo vähän eläkeläisten juttuja. Nuorissa opiskelijoissa on tulevaisuus. 

Niitä on perinteisesti käytetty mummonmökeissä, kun niihin ei ole ollut mahdollista asentaa normaaliliettä sähköverkkoon. Itse jos joutuisin valitsemaan jonkun uuninkorvikkeen aloittajan tilanteessa, valintani olisi ehdottomasti airfryer. On paljon monipuolisempi ruoanlaittoväline esim. mikroon verrattuna. Sillä saa tehtyä jopa keitettyjä munia ilman vettä, eivät poksahda siellä rikki niin kuin mikrossa.

Samoin pikkumökeillä kuten siirtolapuutarhoissa on noita "vanhusten" miniuuneja.

Suosittelisin uunimallista air-fryeriä, se on kaikista monikäyttöisin eikä vaadi mitään esilämmityksiä.

Vierailija
542/543 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikro on kyllä ehdoton. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/543 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikro on kyllä ehdoton. 

Ei ole. Kun meillä hajosi mikro, oltiin puolentoista vuoden ajan ilman, laitettiin ruoat aina hellalla. Sitten hommattiin mikron sijaan suurehko kaksikorinen airfryer. Olen huomannut tämän parin vuoden ajan, että meillä ei tarvita enää mikroa yhtään mihinkään. Kuralätkäpizzoistakin tulee jopa syötäviä sillä. Mikroaikaan en edes tykännyt niistä lämmitettyinä, söin ne lähes mieluummin kylminä. Fryerissä ne paistuvat paremmin ja niiden pizzojen kastikkeiden pistävä maku tasoittuu fryerissä.