Ruokia, joita lapsuudenkodissasi tehtiin mutta ette itse koskaan tee
Meillä oli makaronivelliä, mannavelliä ja mannapuuroa. Oltiin pienituloisia, vanhemmat töissä mutta pienipalkkaisia. Nämä olivat varmaan halpoja. Ravintolarvohan näissä on olematon: maitoa, suolaa ja vehnää. En tee koskaan. Mannavellistä tykkäsin lapsena. Kerran nostalgioin ja tein, kyllä se onnistui mutta olipa mautonta.
Kommentit (47)
Kyljyksiä en tee, en syönyt niitä kotonakaan. Makaronivelliä tein viimeksi eilen
Pakastettu kokonainen kana (broileri) ja itsetehty mustaherukkahillo. Nam, mut ei vaan pysty, kun ei oo kanalaa eikä mustaherukkapensaita.
Perunalaatikko, kesäkeitto, kyljykset.
Perunalaatikko oli se perinteinen eli perunaviipaleet, siankylkisiivuja, munamaito, maustepippurit.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Sipulimaito, perunavelli, sellainen kananmunakastike, joka tehtiin laittamalla keitetyn munan palasia valkokastikkeeseen.
Silakkalaatikkoa ei tule tehtyä koskaan. Oikea lihakeitto koska en jaksa keittää lihaa joten teen jauhelikeittoa. Verimakkaroita ja veripalttua vois syödä mut ei tehdä itse mutta ei niitä enää missään myydä. Kaalikääryleet ostan myös valmiina.
Sianlihakastike, makaronivelli, leipäressu, säilykelihakeitto, kaalikääryleet, kaalipata, kananmunakastike.
Nyt kun katsoo tuota listaa, niin saa vaikutelman, kuin olisin syntynyt jonnekkin sota-aikaan, mutta tällaisia ruokia syötiin siis 90-luvun laman aikaan.
Jauhelihakeitto, riisipuuro, kaurapuuro josta oli melkein puolet voisilmää.
Itse en tee lihapullia, murekkeen kyllä. Jo edellä kerrotut makaronivelli, munakastike, kaalikeitto (tai kaalikääryleetkään) ovat ehdoton ei, mutta myös jo sanotut kyljykset, kokonainen broileri ja tosiaan se lihamureke tulee tehtyä kuukausittain. Itse inhosin noita edellä mainittuja plus kesäkeittoa tai mitään maitopohjaista keittoa, jossa oli keittojuureksia, teen kaikki keitot veteen ja ilman kasviksia mutta kasvisfondilla tai -kuutiolla. Ainoastaan lohikeittoa voin syödä, mutten itse tekemänäni.
Silakkalaatikko. Valheista suurimpia on "kyllä ne ruodot pehmenevät." Vm. -79
Kieli piparjuurikastikkeella
Stroganoff
Munuaiset kastikkeessa
Maksapihvit ja maksalaatikko
Tilliliha
Paisti
Färssi
Lihapullat
Kaalikääryleet
Kana
Savustettua landella: lahna, kampela (silloin roskakala), ankerias
Lihasoppa oikeasta lihasta
Kesäkeitto
Kaali- ja lihapiirakka perunataikinaan
Pihvit
Uunikala
Sianlihapaisti uunissa lanttupalojen keralla
Lindströminpihvit
Munakas
Pyttipannu
Kaalikeitto
Kalakeitto
Munavelli
Kiisselit: puolukasta, kuivatuista sekahedelmistä
Maizeenakiisseli
Bostonkakku
Rexkakku
Mustikkapiirakka
En jaksa muistella enempää
Ranskalaiset ja nakit. Ei koskaan enää.
Vierailija kirjoitti:
Sipulimaito, perunavelli, sellainen kananmunakastike, joka tehtiin laittamalla keitetyn munan palasia valkokastikkeeseen.
Äsken just tein ton munamaitokastikkeen uusien perunoiden kera, olihan maukasta. Tosi harvoin kyllä tulee tehtyä.
En tee koskaan peruna-sianlihalaatikkoa, uuniriisipuuroa enkä kaalikeittoa.
Mukaeltua kermavaahtoa? Ruisjauhot, puolukka, vesi vatkataan vaahdoksi. Ripaus sokeria. Tuo oli lapsuuden herkku.
Vierailija kirjoitti:
Kieli piparjuurikastikkeella
Stroganoff
Munuaiset kastikkeessa
Maksapihvit ja maksalaatikko
Tilliliha
Paisti
Färssi
Lihapullat
Kaalikääryleet
Kana
Savustettua landella: lahna, kampela (silloin roskakala), ankerias
Lihasoppa oikeasta lihasta
Kesäkeitto
Kaali- ja lihapiirakka perunataikinaan
Pihvit
Uunikala
Sianlihapaisti uunissa lanttupalojen keralla
Lindströminpihvit
Munakas
Pyttipannu
Kaalikeitto
Kalakeitto
Munavelli
Kiisselit: puolukasta, kuivatuista sekahedelmistä
Maizeenakiisseli
Bostonkakku
Rexkakku
Mustikkapiirakka
En jaksa muistella enempää
Mitä jää tehtäväksi?
Vierailija kirjoitti:
Silakkalaatikkoa ei tule tehtyä koskaan. Oikea lihakeitto koska en jaksa keittää lihaa joten teen jauhelikeittoa. Verimakkaroita ja veripalttua vois syödä mut ei tehdä itse mutta ei niitä enää missään myydä. Kaalikääryleet ostan myös valmiina.
Miten niin "et jaksa"? Kyllä meillä ainakin se keitto porisee ja kypsyy ihan itsekseen ilman mitään jaksamista.
Munakokkelia, siis maitoon tehtyä, lusikoitavaa oli meillä aina vappuna. Olen vain kerran tehnyt aikuisena.
Kananmunakastike, siis raaka kananmuna sekoitetaan kuumaan ruskeaan kastikkeeseen...
Oikeastaan pitäisikin tehdä.