Vanhuksen opittu avuttomuus.
On muuten rasittavaa. Edes yksinkertaisia asioita ei voi opetella tekemään itse. Esimerkiksi puoliso tankkasi aina auton, niin leskeksi jäätyään muut tankkaavat auton, koska eihän nyt niin vaikeasta hommasta voi itse selvitä. On niin helppoa vain sanoa että hoida sinä tämä, kun en itse osaa. Eri asia jos fyysinen kunto ei enää riitä, kuin että on epävarma edes opettelemaan uutta taitoa.
Kommentit (530)
Nooo, kuitenkin tankkaatte puolestaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitkeä täällä on väittämä että 80+ henkilöidenkin pitää tehdä kaikki itse. Laiska ja saamaton on jos toisella teettää.
Joka vuosi 2-3 vanhusta kuolee puunkaatohommissaan. Vaikka ikänsä on sitä tehnyt, tulee se varomattomuus. Kaatoloven tekeminen ei onnistu tai unohtuu tai joku muu moka.
Kaikki kannustavat palveluiden ostamiseen. Lue ketju huolella. Aikuisten lasten komentelua ja orjuuttamista ei sen sijaan hyväksytä.
Tuossahan juuri pilkattiin vanhusta joka ostaa klapinsa. Ei se käy. Yhdeksänkymppisenä pitää ikkunansa itse pestä
Ei vaan häntä kritisoitiin siitä, että hän toi täydellisen turhaan esiin miniänsä laiskuutta ja ostopalvelun käyttöä ja jätti kaiken tämän ulkopuolelle oman poikansa (jonka ikkunoista myös on kyse) ja halusi tikun nokkaan vain miniänsä.
Kyllä se ymmärrys todellakin iän myötä heikkenee. Tosiasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei armoa ei. Nykyiset ihmiset ovat kaiken tietäjiä ja osaajia. Heille on itsestään selvää että liki 80-vuotiaina vielä pystyvät kaikkeen ja oppivat uutta. Tässä näköjään noussut metsätyöt, kyllä se pitää osata puut kaataa ja polttopuiksi pilkkoa.
Tässä kyseenalaistetaan, onko aikuisten lasten lähdettävä metsätöihin vanhuksen puolesta, vaikka puut voi ostaa ja toisaalta on täysin kyseenalaista tarvitaanko puita/metsätöitä ollenkaan. Mitä mieltä olet itse? Jos Maurilla on ollut tapana tehdä tietty määrä motteja puita, mutta nyt ei enää jaksa, mutta tunne on vahva että lato pitää täyttää äärimmilleen taas, pitääkö pojan tulla töiden jälkeen metsään. Vai ostetaanko puut ja mietitään yhdessä, minä määrä niitä puita oikeasti tarvitaan jos edes tarvitaan?
Olet asian ytimessä.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitkeä täällä on väittämä että 80+ henkilöidenkin pitää tehdä kaikki itse. Laiska ja saamaton on jos toisella teettää.
Joka vuosi 2-3 vanhusta kuolee puunkaatohommissaan. Vaikka ikänsä on sitä tehnyt, tulee se varomattomuus. Kaatoloven tekeminen ei onnistu tai unohtuu tai joku muu moka.
Kaikki kannustavat palveluiden ostamiseen. Lue ketju huolella. Aikuisten lasten komentelua ja orjuuttamista ei sen sijaan hyväksytä.
On tullut ihan selväksi ettei aikuiset lapset eikä etenkään heidän puolisonsa halua mitenkään auttaa vanhempiaan edes soittamalla kuuron puolesta palvelujen myyjille.
Kiitollinen saan olla että itse 80+ vielä selviän asioistani itsenäisesti. Kaikilla ei ole niin hyvin jos dementia tuloillaan tai lähtökohtana jo alhainen pärjääminen, lieviä kehitysvammoja tms jotka estäneet ja estävät asioiden hoidon ja ymmärtämisen.
No ei kai se miniän tai vävyn tehtävä olekaan soittaa kuuron anoppinsa tai appensa puolesta yhtään minnekään? Hewillähän on mat vanhempansa. Toki on ihan ok, että vanhuksen oma lapsi hoitaa noi palveluiden tilaamiset. Valitettavan usein vanhus ei vaan halua mitään palveluita. Vanhus haluaa, että homman hoitaa tytär/poika/miniä/vävy. Taistelin itse aikoinaan omien vanhempieni kanssa siitä, kun mitään palveluita eivät mukamas tarvinneet, mutta sitten kuitenkin jatkuvasti tarvitsivat. Mä olisin jo vuosia sitten järjestänyt vanhemmilleni asiat niin, että kaikki toimii ja laskutkin niistä tulisi eri dirmoilta suoraan verkkopankkiin, mutta mörököllit eivät hyväksyneet yhtäkään ehdotustani.
Puolisothan eivät halua että toisen aika menee johonkin vanhempiensa asioiden hoitoon. Se on omalta perheeltä pois. Jatkuva valitushan vauvalla on aiheesta.
Tietenkään ei halua, Mutta muutaman puhelinsoiton voi tehdä ihan vaikka silloin, kun seisoo kaukalon laidalla katsomassa oman lapsensa treenejä. Ei tarvitse olla erossa lapsistaan ja perheestään, jos vanhukset hyväksyvät sen, että heille tilataan ostopalvelut. Tai hoitaa sen puhelun vaikka töissä lounastauolla. Puolisoa ja perhettä alkaa haitata se, jos pitää mennä sinne vanhempiensa kotiin (joka saattaa olla satojen kilometrien päässä) tekemään sitä sun tätä. Siivoamaan, pilkkomaan halkoja jne. Toki on vanhuksia, joilla on pieni eläke, mutta sitten pitää muuttaa sieltä rintamamiestalosta vähintään jonnekin kerrostaloon. Ja aika nopeasti saa selvitettyä ihan vaan sen, että onko pienituloisella vanhuksella oikeus palveluseteleihin. Ihan selviää asia soittamalla ja voi hoitaa homman lounastauolla töissä.
Minun viitepiirissäni tosi outoa kun kaikki asuu omakotitaloissa. Taidan täällä vauvalla olla ihan väärissä seurapiireissä.
Mutta sen mummon piti aina olla valmiina niitä lapsia hoitamaan,sit autetaan vanhana.
Omakotitalossa voi asua just niin kauan, kun siellä talossaan pärjää. Ihan kuten minäkin voin asua tässä 2-kerroksisessa rivitaloasunnossani niin kauan, kun pärjään. Sitten, kun ei edes ostopalveluiden varassa pärjää, pitää muuttaa sellaiseen paikkaan, missä pärjää. Eihän se tietenkään ole kenellekään kivaa kodistaan lähteä, mutta jos kotonaan ei enää pärjää edes niiden ostopalveluiden avulla, sitten pitää olla valmis muuttamaan muualle. Vaikka sitten palvelutaloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan juuri pilkattiin vanhusta joka ostaa klapinsa. Ei se käy. Yhdeksänkymppisenä pitää ikkunansa itse pestä
Ei vaan häntä kritisoitiin siitä, että hän toi täydellisen turhaan esiin miniänsä laiskuutta ja ostopalvelun käyttöä ja jätti kaiken tämän ulkopuolelle oman poikansa (jonka ikkunoista myös on kyse) ja halusi tikun nokkaan vain miniänsä.
Ei kai tuo puummmo ( klapinostaja) mitään miniästään kirjoittanut? Jonkun metsuriminiä vaan haukkui mummoa. Ikkunanpesuakin pilkkasi 85ä6-vuotiaan oma tytär.
Monella lailla voi samaa keskustelya lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei armoa ei. Nykyiset ihmiset ovat kaiken tietäjiä ja osaajia. Heille on itsestään selvää että liki 80-vuotiaina vielä pystyvät kaikkeen ja oppivat uutta. Tässä näköjään noussut metsätyöt, kyllä se pitää osata puut kaataa ja polttopuiksi pilkkoa.
Tässä kyseenalaistetaan, onko aikuisten lasten lähdettävä metsätöihin vanhuksen puolesta, vaikka puut voi ostaa ja toisaalta on täysin kyseenalaista tarvitaanko puita/metsätöitä ollenkaan. Mitä mieltä olet itse? Jos Maurilla on ollut tapana tehdä tietty määrä motteja puita, mutta nyt ei enää jaksa, mutta tunne on vahva että lato pitää täyttää äärimmilleen taas, pitääkö pojan tulla töiden jälkeen metsään. Vai ostetaanko puut ja mietitään yhdessä, minä määrä niitä puita oikeasti tarvitaan jos edes tarvitaan?
Keskustelusaa pilkattiin iäkästä naista joka ostaa klapinsa eikä tee itse vaikka toinen nainen tekee.
Hänhän kertoi naapurille ja pojalle korvanneensa vaivan mit jonkun halkopinon pientäminen aiheutti.
Jos lupaa pystykoivuja metsästään se on rahanarvoinen palkkio.
Miten pärjäävät vanhana jotka nuorempina ei ymmärrä lukemaansa tekstiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelusaa pilkattiin iäkästä naista joka ostaa klapinsa eikä tee itse vaikka toinen nainen tekee.
Hänhän kertoi naapurille ja pojalle korvanneensa vaivan mit jonkun halkopinon pientäminen aiheutti.
Jos lupaa pystykoivuja metsästään se on rahanarvoinen palkkio.
Hän kertoi ensin nakittaneensa homman ensin naapurille ja sitten pojalleen, mutta korvauksesta hän kertoi paljon myöhemmin. Tuo oleellinen tieto olisi kannattanut kirjoittaa heti ensimmäiseen viestiin.
Täälläkö on taas kaunis päivä motkotettu äideistä ja anopeista?
Vierailija kirjoitti:
Sori nyt, mutta tämä on suurtyöttömyyden ohella suurimpia yhteiskuntamme ongelmia. Vanhuksissa on liikaa hoidettavaa ja maksettavaa työikäisille, ja tämä vaikuttaa meihin laajasti. On aikakin keskustella, isoon ääneen ja nimenomaan myös siitä hoivasta joka tapahtuu ja kestää vuosia ennen kuin yhteiskunnalta saa mitään apuja. Ilmiö on iso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori nyt, mutta tämä on suurtyöttömyyden ohella suurimpia yhteiskuntamme ongelmia. Vanhuksissa on liikaa hoidettavaa ja maksettavaa työikäisille, ja tämä vaikuttaa meihin laajasti. On aikakin keskustella, isoon ääneen ja nimenomaan myös siitä hoivasta joka tapahtuu ja kestää vuosia ennen kuin yhteiskunnalta saa mitään apuja. Ilmiö on iso.
Monikaan ei itse aio vanheta? Sotepuolella ei taoda vanhuksiin käytetty raha olla suurin menoerä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan tarjoama hoiva on ihan eri asia kuin tässä keskustelussa ilmennyt viha kirjoittajien omia vanhempia kohtaan.
Ja kirjoittajat kauniin kesäpäivän rähjäävät netissä jos joku ostaa valmiit polttopuut tai ikkunanpesut. Se ei ainakaan heidän rahoistaan ole pois. He pakottavat omat 90 v vanhempansa itse sahaamaan ja pilkkomaan takkapuut ja kiipeilemän ikkunanpesussa. Ettei vaan canhus tuhlaa rahaa. Ja ei saa olla avuton.
Ehkä ajatukset eivät pysy vanhempana kaikilla kasassa. Vaikea keskittyä. Lääkekin voi vaikuttaa. Mun sukulaiset itsenäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan tarjoama hoiva on ihan eri asia kuin tässä keskustelussa ilmennyt viha kirjoittajien omia vanhempia kohtaan.
Ja kirjoittajat kauniin kesäpäivän rähjäävät netissä jos joku ostaa valmiit polttopuut tai ikkunanpesut. Se ei ainakaan heidän rahoistaan ole pois. He pakottavat omat 90 v vanhempansa itse sahaamaan ja pilkkomaan takkapuut ja kiipeilemän ikkunanpesussa. Ettei vaan canhus tuhlaa rahaa. Ja ei saa olla avuton.
Mihin ketjuun nyt viitataan?
Voitko osoittaa jonkin viestin (esim lainaa-toiminnolla), jossa paheksutaan vanhusten palveluiden ostamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ketjuun nyt viitataan?
Voitko osoittaa jonkin viestin (esim lainaa-toiminnolla), jossa paheksutaan vanhusten palveluiden ostamista?
Kyllä naisvanhuskin pystyy polttopuunsa hoitamaan, on laiska ja saamaton vanhus jos ei niin tee. Luin semmosenkin kommentin. Yksi kehui alle 70 v kun itse vaihtaa renkaansa. Kyllä joka mummon pitää oystyä siihen.
Ajatus toistuu, itse pitää tehdä, ei saa olla osaamaton ja laiska ja tarvita apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitapa kommentit jossa miniän ja pojan ikkunanpesusta. Siitä oli kun joku huonokuuloinen mummo ei osaa tilata palveluja ja siksi liki 90 koikkuu itse keittiötikkailla.
en ymmärrä teitä, miksi ihmeessä vanhempien kohtuullinen auttaminen on niin vaikeaa. Ettekö te koe mitään ylisukupolvista velvollisuutta ja välittämistä/rakkautta? Ihan samalla tavalla kuin autetaan omia lapsia, sitä autetaan vanhempia. Omat vanhemmat on hoitaneet aikanaan, uhranneet paljon elämästään, aina seisseet rinnalla, auttaneet lastenlasten kanssa, niin heti tulee stressi siitä, että pitäisi vähän takaisin jeesiä.
Vierailija kirjoitti:
en ymmärrä teitä, miksi ihmeessä vanhempien kohtuullinen auttaminen on niin vaikeaa. Ettekö te koe mitään ylisukupolvista velvollisuutta ja välittämistä/rakkautta? Ihan samalla tavalla kuin autetaan omia lapsia, sitä autetaan vanhempia. Omat vanhemmat on hoitaneet aikanaan, uhranneet paljon elämästään, aina seisseet rinnalla, auttaneet lastenlasten kanssa, niin heti tulee stressi siitä, että pitäisi vähän takaisin jeesiä.
Täysin ristiriidassa keskustelujen kanssa jossa kirjoitellaan kunpa mummot auttaisiavat meitä ene.män mesitten autetaan mummoja kun tulevat vanhoiksi.
Kitinkontit näköjään.