Äitini ei nähnyt 5 viikon kesälomallaan lapsenlapsia kertaakaan
Ei halunnut. Niin paljon oli muka "kaikkea muuta". Ihmettelen, kun ei edes matkustele tai tapaa ystäviään juurikaan. Välimatkaakin 20 km eli ei juuri mitään.
Ei sopinut, kun ehdotin kerran, että tulisimme kylään. Jätin pallon hänelle, mutta loma loppuikin jo. On hyväkuntoinen työssäkäyvä ihminen. Hyvin itsekäs tosin. Lapset ovat 2- ja 4-vuotiaita. Mitään lastenhoitoa en ole edes ehdottanut.
Olkaa onnellisia te, joiden lapsilla on hyviä isovanhempia. Onneksi mieheni puolelta on.
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Onhan siinä sekin puoli, jos pienet lapsenlapset eivät juurikaan tapaa ja tutustu isovanhempiinsa, eivät sitten isompanakaan lähde mummolaan mielellään. Kun eivät oikein tunne isovanhempiaan, suhdetta enää vaikeampi sitten teini-ikäisenä alkaa kyhäämään... olen pahoillani puolestasi, itse nautin mummoilusta tosi paljon, mutta olemme kaikki erilaisia...
Juurikin tämä. Meillä appivanhemmat olivat kyllä jonkinverran lasten kanssa, kun ne olivat pieniä, mutta sitten kun vaimon veljen perheeseen tuli pieniä, niin saivat esiteinit jäädä. Lapset itsekin olivat vähän ihmeissään, kun ehdottivat jotain tekemistä (rannalle tai edes jotain kotona) niin aina "oli niin väsynyt kun on viikolla niin paljon touhuttu". Nyt sitten isovanhemmat valittavat, kun lähes aikuiset lastenlapset vastaavat viesteihin aina niin lyhyesti tai joskus ei ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään nähnyt lomalla lapsiani enkä lapsenlapsiani. Olen niin itsekäs että vietin lomani haluamallani tavalla, eli reissailemalla ja vastapainoksi itsekseni omassa rauhassni mökillä. En ole kokenut velvollisuutta viihdyttää lomallani yhtään ketään, enkä kaivannut vieraita.
Palataan asiaan sitten kun olet vanha, sairas ja yksinäinen eikä kukaan jälkeläisistäsi edes soita, saati sitten että ryhtyisi edunvalvojaksesi ja auttaisi sinua niissä asioissa joita et enää itse pysty hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työikäinen ihminen tarvitsee lomansa itsensä lepuuttamiseen, jos jää rahkeita, voi tavata lyhyesti lapsenlapsiaan. Ei ole pakko.
Ei ole pakko tuntea omia lapsenlapsiaan
Ei olekaan, eikä lastenlasten ole pakko tuntea isovanhempiaan. Kaikkihan siinä voittavat.
Vierailija kirjoitti:
Isovanhempien haukkuminen ja uhkailu ("En auta sinua kun olet vanha, haavoittuva ja yksin!") onkin paras keino varmistaa se, että äiti kasvattaa lapsistaan narsisteja jotka vihaavat isoäitiä.
Kyllä se niistä isovanhemmista lähtee. Jos on itse lapsena joutunut viettämään kaikki kesälomat mummolassa, jotta vanhemmat saavat viettää laatuaikaa keskenään, syntyy isovanhempiin aivan erilainen kiintymyssuhde kuin sillä mummolla ja lapsenlapsella, jotka eivät ole nähneet kuin korkeintaan kerran vuodessa. Luulisi sinunkin sen verran käsittävän.
No enpä ikinä ottaisi jonkun kaksivuotiasta kersaa käymään ja kotiani sotkemaan. Sama nelivuotiaalla, ihan painajaisiät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isovanhempien haukkuminen ja uhkailu ("En auta sinua kun olet vanha, haavoittuva ja yksin!") onkin paras keino varmistaa se, että äiti kasvattaa lapsistaan narsisteja jotka vihaavat isoäitiä.
Kyllä se niistä isovanhemmista lähtee. Jos on itse lapsena joutunut viettämään kaikki kesälomat mummolassa, jotta vanhemmat saavat viettää laatuaikaa keskenään, syntyy isovanhempiin aivan erilainen kiintymyssuhde kuin sillä mummolla ja lapsenlapsella, jotka eivät ole nähneet kuin korkeintaan kerran vuodessa. Luulisi sinunkin sen verran käsittävän.
2- ja 4-vuotiaat eivät muodosta yhtään mitään kiintymyssuhdetta, joka kantaisi aikuisuuteen. Luulisi sinunkin sen verran käsittävän.
Teiltä löytyy kuitenkin miehen puolelta lapsenlapsistaan kiinnostuneet isovanhemmat.
Hyvä.
Joskus mietin kun luen kommentteja eri ketjuissa että onko puolet suomen kansasta introverttejä, ja loput autisteja?
Ei auteta, eikä pyydetä apua.
Kylmää menoa on useasti. Sitten ihmetellään kun ei ole yhteyttä lapsiin ja lapsenlapsiin. Tämäkin huomataan sillon kun itsellä on aikaa.
Unohdetaan se oma olematon panostus siihen suhteeseen. Uhriudutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2- ja 4-vuotiaat eivät muodosta yhtään mitään kiintymyssuhdetta, joka kantaisi aikuisuuteen. Luulisi sinunkin sen verran käsittävän.
Kuules, jos se lapsenlapsi ei mummoa/vaaria kiinnosta tossa iässä, niin ei sitten vanhempanakaan.
Aika naiivi olet jos niin luulet.
no mikä, ei mun mummokaan huolinut ketään kylään, vaikka oli maatila, jossa olisi ollut kivaa!
Täti oli siellä ja muutakin väkeä, eikä siihen aikaan ollut niin nuukaa se lasten vahtiminen.
EI vaan halunnut!
Niin ja kun ei ole pakko!
Nyt jälkeenpäin, ois ollu kiva!
Ei se muutenkaan tavannut eikä käynyt.
Ihan vieras ihminen!
Tää palsta on kyllä hirveä kun ihmiset täällä toivovat että mitään vastuuta, velvollisuutta tai vaatimuksia ei pidä yksilöllä olla. Joka kulmassa korostetaan kuinka on oikeus tehdä mitä lystää tai olla tekemättä. Ihan kuin toivottaisiin että yhteiskunnassa ei olisi sääntöjä tai lakeja moraalista puhumattakaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työikäinen ihminen tarvitsee lomansa itsensä lepuuttamiseen, jos jää rahkeita, voi tavata lyhyesti lapsenlapsiaan. Ei ole pakko.
Onko näitten isovanhemmat vuosimallia 'pakko tehä lapsia, muuten ei ole normaali.'
Oikeastaan puuttuu täysin kiinnostus lapsiinsa ja lapsenlapsiinsa?
Siintä saa sitten oma lapsi ja hänen lapsensa kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en sovi kesälomalleni mitään tapaamisia, vierailuja tai aikatauluja kenenkään kanssa. Kesällä olemme puolison kanssa kuin ellun kanat ja saatetaan päättää ex temporee, että nyt lähdetään viikoksi jonnekin. Olisi kurjaa jos tässä olisi sovittuna jonkun kanssa kyläily keskellä ko ajankohtaa.
Tällaistakin on joskus ollut ja sitten on pitänyt olla lähtemättä tai perua tapaaminen. Olemme päättäneet, että mitään ei sovita ja tapaillaan sukulaisia ja ystäviä jos olemme paikalla ja sattuu sillä hetkellä sopimaan.Kesälomalla on tärkeää tehdä mitä haluaa. Sitten on 11 kuukautta aikaa sopia tapaamisia jaaikatauluja. En tiedä miksi juuri lomalla pitäisi nähdä kaikkia.
Et mainitse sanallakaan lapsia taikka lapsenlapsia. Oletteko lapsettomia?
Oma äitini varasti minulta huomattavan summan omaisuutta n 10 000 arvosta, jotta hänellä on vanhana varaa hoidattaa itseään ulkopuolisilla, kun minuä en kuitenkaan auta häntä.
Aina silloun tällöin yrittää ottaa yhteyttä, että häntä pitäisi kuljetella sinne tänne, tai joyain remonttia pitäisi hänelle tehdä. Silliun alan vaatia varastettua omaisuutta takaisin, ja puhelut loppuvat lyhyeen.
Valittelee sukulaisille ja tuttaville, miten sydämentön ja ilkeä ole. On tisin vatastanut monelta muultakin ja kaikki on aina muiden syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Jos isovanhemmat eivät HALUA olla tekemisissä pikkulapsiaikana, niin miksi sitten isompanakaan? Tai miksi ne vanhemmat enää haluaisivat pitää yhteyttä? Kyllä sieltä 3-vuotiaasta on pitkä matka aikuisuuteen ja koululaisetkin tarvitsee vielä vanhempiaan sopimaan tapaamisia kodin ulkopuolelle ja vanhemmat päättävät keitä lapset tapaavat :)
Vierailija kirjoitti:
No enpä ikinä ottaisi jonkun kaksivuotiasta kersaa käymään ja kotiani sotkemaan. Sama nelivuotiaalla, ihan painajaisiät.
Juu. Tuskinpa sinulla lapsia on - saati lapsenlapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tavannut yhden yhtä sukulaista lomallani. Kuten en ole koskaan ennenkään tavannut. Tapaan heitä muulloin. Lomani on omaa aikaani jonka vietän kuten itse haluan. Minulle se tarkoittaa retkeilyä ja kalastelua sekä suomessa että norjassa. Teen vuoden töitä jotta minulla on varaa viettää lomani kuten itse haluan, en työskentele ja lomaile viihdyttääkseni muita. Kummaa toi ulina siitä että ihmiset käyttävät lomansa kuten itse haluavat.
Sinulla ei ilmeisesti ole lapsia. Yleensä ihmiset haluavat nähdä lapsiaan ja lomalla siihen on aikaa.
Minulla ei lomalla ole aikaa nähdä sen enempää lapsiani kuin heidänkään lapsia. Minä olen lomallani ulkomailla. Tapaan heitä arkena ja viikonloppuisin. Eikö olekkin erikoista että kaikki eivät eläkkään kuten sinä?
Hyvä, että sinulla on sitten aikaa muutoin. Tuskin sinulla on siis sama tilanne kuin ap:lla.
Lapsia tehdäänkin silkasta itsekkyydestä tyydyttämään niitä omia narsistisia tarpeita. Olet jo osoittautunut pettymykseksi, eikä hän voisi enempää olla kiinnostunut kun olitkin ihan vaan keskinkertainen täti-ihminen.
Niin, taitaa olla ihminen lomalla. Kuka haluaa nähdä jotarin 2- ja 4-vuotiaita? No ei yhtään kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Onpa surulllsta. Kyllä isoäiti itse menettää paljon, kun ei synny hyvää suhdetta. Myöhemmin on ihan vieras, eikä teinejä sitten enää kiinnosta. Toivottavasti ymmärtää, ettei sitten vanhana ole auttajia..
Ei vanhan isoäidin auttamisen pitäisi mitenkään riippua siitä onko lapsena leikitty kesälomilla vai ei.