Äitini ei nähnyt 5 viikon kesälomallaan lapsenlapsia kertaakaan
Ei halunnut. Niin paljon oli muka "kaikkea muuta". Ihmettelen, kun ei edes matkustele tai tapaa ystäviään juurikaan. Välimatkaakin 20 km eli ei juuri mitään.
Ei sopinut, kun ehdotin kerran, että tulisimme kylään. Jätin pallon hänelle, mutta loma loppuikin jo. On hyväkuntoinen työssäkäyvä ihminen. Hyvin itsekäs tosin. Lapset ovat 2- ja 4-vuotiaita. Mitään lastenhoitoa en ole edes ehdottanut.
Olkaa onnellisia te, joiden lapsilla on hyviä isovanhempia. Onneksi mieheni puolelta on.
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään nähnyt lomalla lapsiani enkä lapsenlapsiani. Olen niin itsekäs että vietin lomani haluamallani tavalla, eli reissailemalla ja vastapainoksi itsekseni omassa rauhassni mökillä. En ole kokenut velvollisuutta viihdyttää lomallani yhtään ketään, enkä kaivannut vieraita.
Palataan asiaan sitten kun olet vanha, sairas ja yksinäinen eikä kukaan jälkeläisistäsi edes soita, saati sitten että ryhtyisi edunvalvojaksesi ja auttaisi sinua niissä asioissa joita et enää itse pysty hoitamaan.
Naiivia kuvitella että kun lapsenlapsia hoitaa kun ne ovat pieniä niin nämä olisivat kiinnostuneita auttamaan.joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään nähnyt lomalla lapsiani enkä lapsenlapsiani. Olen niin itsekäs että vietin lomani haluamallani tavalla, eli reissailemalla ja vastapainoksi itsekseni omassa rauhassni mökillä. En ole kokenut velvollisuutta viihdyttää lomallani yhtään ketään, enkä kaivannut vieraita.
Muita sitten tämä itsekkyytesi kun tulet vanhemmaksi ja alat tarvita apua, ehkä lastasi ja lapsenlapsia ei kiinnosta.
Minun äiti on niin itsekäs että sanoi jo kun eläkkeelle jäi ettei meidän lasten eikä lastenlasten tarvitse hoitaa. Äidillä käy nykyisin siivooja ja kotihoito, tarvittaessa kotisairaanhoito. Ei itsekään hoitanut omaa äitiään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palataan asiaan sitten kun olet vanha, sairas ja yksinäinen eikä kukaan jälkeläisistäsi edes soita, saati sitten että ryhtyisi edunvalvojaksesi ja auttaisi sinua niissä asioissa joita et enää itse pysty hoitamaan.
Naiivia kuvitella että kun lapsenlapsia hoitaa kun ne ovat pieniä niin nämä olisivat kiinnostuneita auttamaan.joskus.
Onko? Ei nyt puhuttu lastenlasten hoitamisesta vaan niiden näkemisestä, idiootti. Kun lastenlapset oppivat että isovanhemmilla on oma elämä johon lastenlapset eivät kuulu ollenkaan, mikä saatanan velvollisuus heilläkään on huolehtia isovanhemmistaan tai käydä edes kylässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muita sitten tämä itsekkyytesi kun tulet vanhemmaksi ja alat tarvita apua, ehkä lastasi ja lapsenlapsia ei kiinnosta.
Ainoat itsekkäät tässä ovat ap ja hänen kaltaiset.
Miksi on itsekästä olettaa että isovanhemmat haluaisivat tutustua lastenlapsiinsa?
Yritit kutsua itseäsi kylään? Valmiiseen pöytään?
Entä kuinka monta kertaa kutsuit äitisi kylään?
Sitä herkästi unohtaa, että hyväkuntoinenkin 50-60 - vuotias ei ole jaksamiseltaan 20-30 -vuotiaan tasolla enää. Olen itse 50+ ja töistä palautuminen vie enemmän aikaa kuin ennen ja sitä arvostaa ja tarvitsee omaa rauhaa enemmän kuin ennen.
Itselläni ei ole vielä lapsenlapsia, mutta muutamalla tuttavalla on. Valitettavasti ne pienten lasten vanhemmat eivät tmmärrä, ettei oman vanhemman jaksaminen ole enää nuoren tasolla, vaikka onkin " hyväkuntoinen työikäinen". Aika moni myös taantuu lapseksi lapsuudenkodissaan, odottaa valmista ruokaa ja palvelua, vaikka itse lapset hoitaisikin.
Mitäpä jos kutsuisit sen äitisi kylään, valmiiseen pöytään? Hoitaisit tarjoilut ja antaisit toisen nauttia lastenlasten seurasta, ilman vastuuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se on naivia, mutta mahdollisuus on silti korkeampi, kun henkilöllä, joka ei juurikaan ole hoitanut lapsenlapsiaan.
Varmaa nimittäin on, että on aikuisen (= tässä tapauksessa isovanhemman) tehtävä luoda tunneside lapseen ihan olemalla arjessa läsnä, kun hän on pieni. Lapsi ei nimittäin siihen kykene.
Varmaa myös on, että mikäli sitä tunnesidettä ei ole pienenä syntynyt, ei sitä yleensä myöskään myöhemmin synny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko? Ei nyt puhuttu lastenlasten hoitamisesta vaan niiden näkemisestä, idiootti. Kun lastenlapset oppivat että isovanhemmilla on oma elämä johon lastenlapset eivät kuulu ollenkaan, mikä saatanan velvollisuus heilläkään on huolehtia isovanhemmistaan tai käydä edes kylässä?
Lapsenlapsia ei siis voi nähdä muulloin kun just kesälomalla ? En minäkään nähnyt mummoja kesälomalla, muulloin nähtiin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä herkästi unohtaa, että hyväkuntoinenkin 50-60 - vuotias ei ole jaksamiseltaan 20-30 -vuotiaan tasolla enää. Olen itse 50+ ja töistä palautuminen vie enemmän aikaa kuin ennen ja sitä arvostaa ja tarvitsee omaa rauhaa enemmän kuin ennen.
Itselläni ei ole vielä lapsenlapsia, mutta muutamalla tuttavalla on. Valitettavasti ne pienten lasten vanhemmat eivät tmmärrä, ettei oman vanhemman jaksaminen ole enää nuoren tasolla, vaikka onkin " hyväkuntoinen työikäinen". Aika moni myös taantuu lapseksi lapsuudenkodissaan, odottaa valmista ruokaa ja palvelua, vaikka itse lapset hoitaisikin.
Mitäpä jos kutsuisit sen äitisi kylään, valmiiseen pöytään? Hoitaisit tarjoilut ja antaisit toisen nauttia lastenlasten seurasta, ilman vastuuta?
Just joo...
Kumpikohan mahtaa yleensä olla se väsyneempi: kahden pienen lapsen äiti, vai hänen terve viiskymppinen lomalainen?
Terveisin viiskymppinen, joka edelleen muistaa sen pikkulapsiajan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just joo...
Kumpikohan mahtaa yleensä olla se väsyneempi: kahden pienen lapsen äiti, vai hänen terve viiskymppinen lomalainen?
Terveisin viiskymppinen, joka edelleen muistaa sen pikkulapsiajan
Niin muistan minäkin. Enpä jaksaisi enää.
Ja terve viiskymppinen on oikeutettu asettamaan itsensä ja oman haksamisensa etusijalle.
Kiva selittää niille lapsille, että no mummoa ei silleen kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan pidät pääsi loppuun asti eli et siis odota lapsilta ja lapsenlapsilta käyntiä edes kuolinvuoteellasi.
Jotta saat kuolla rauhassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei varmasti, jos teeskentelet vain pitäväsi lapsenlapsistasi. Lapset kyllä näkevät, että kiinnostaako sinua heidän elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan pidät pääsi loppuun asti eli et siis odota lapsilta ja lapsenlapsilta käyntiä edes kuolinvuoteellasi.
Jotta saat kuolla rauhassa...
Pitääkö sinne kuolinvuoteelle tulla kenenkään haaskalle odottamaan viimeistä henkäystä ?
Tuntuu että kaikki ennen normaali elämä on kääntynyt nykyään epänormaaliksi...ja päinvastoin
Mikä meidät on sairastuttanut näin pahasti? Koska näitä täysin kylmiä isovanhempia riittää, kuten tässäkin ketjussa näkyy. Eihän tämä nyt normaalia ole!
Kaikilla ei ole sitä äidinrakkautta. En voisi kuvitellakaan tilannetta, että kieltäytyisin näkemästä omaa lastani. Usein on ikävä, mutta on annettava tilaa aikuisille lapsille, joilla on oma elämä.
Minun äitini ei ole koskaan hoitanut lapsiani, isäni sitten hänenkin puolestaan. Ja kyllä lapsilla oli ihan erilainen suhde vaariinsa kuin mummoonsa. Äitini elää yhä, isä on kuollut jo vuosia sitten, mutta edelleen hän on se, jota nyt jo aikuiset lapseni lämmöllä muistavat. Itselläni on yksi lapsenlapsi, jota hoidin paljon, kun hän oli pienempi ja asui samalla paikkakunnalla. Sairastuin vakavasti ja meni melkein vuosi, etten jaksanut ottaa lasta yökylään, nyt taas vointini mukaan hän yökyläilee silloin tällöin. Tahtoisin hoitaa ja olla kanssaan enemmän, mutta pakko on myöntää, että viikot työelämässä vievät mehut niin, että en enää jaksa entiseen malliin. Siitä olen kuitenkin iloinen, että sain olla avuksi, kun hän oli pieni ja vanhemmat tarvitsivat apua ja yhteistä aikaa. Nyt lapsi on jo koululainen, ala-asteen puolivälissä ja kaverit ovat tärkeämpiä kuin aika mummon kanssa ja niinhän sen pitää mennäkin
En ymmärrä noita kommentteja, joissa vihjataan, että eipä sitten äitiä vanhana auteta, jos ei lapsenlapsiaan tapaa lomalla.
Eikös äiti ole jo hoitanut ja kasvattanut teidät omina lapsikaan? Siitä hyvästä ainakin itse autan äitiäni.
Pitääkö äidin vielä hoitaa teidänkin lapsianne, ennen kuin on ”lunastanut” teidän apuanne vanhana?
Ainoat itsekkäät tässä ovat ap ja hänen kaltaiset.