Yksin tuntemattomien pöydässä häissä
Olen menossa ystäväni (morsian) häihin ensi viikolla. Emme ole mitään sydänystäviä, mutta kuitenkin ihan ookoo-tuttuja, kun kerran sain kutsunkin.
Tunnen hänet yhteisestä ystäväporukasta, johon kuuluu häiden seremoniamestari, eräs pariskunta ja vielä yksi yksittäinen ystävä. Olemme tunteneet porukan kanssa jo vuosia, ja ihan hyvissä väleissä. Olen opiskellut ulkomailla nyt 1,5 vuotta, jonka aikana emme ole nähneet kuin kerran, mutta olemme kuitenkin säännöllisesti kirjoitelleet ja soitelleet. Matkustan Suomeen nimenomaan näihin häihin ja palaan niiden jälkeen kakkoskotiini vielä hetkeksi, kunnes palaan kokonaan takaisin.
Sain äsken kuulla, että joudun istumaan erikseen tästä ystäväporukasta. Muu kaveriporukka istuu kaasojen pöydässä, vaikka yksikään heistä ei ole kaaso. Pariskunnan toinen puolisko oli, mutta morsian antoi hänelle lähtöpassit jo alkuvaiheessa, kun ei osallistunut paljon mihinkään. Ei muun muassa osallistunut hääpuvun sovitukseen, vaan varasi viikkoa ennen sitä parin päivän reissun ulkomaille, kun ”kerrankin oli vapaata”.
Istun siis yksin täysin tuntemattomien pöydässä ja loput kaverini istuvat keskenään. Muita kuin kaverini en näistä häistä tunne. Tiedän, että pöydässä on yksi henkilö, jonka kanssa työskentelemme samassa ammatissa, mutta jota en tunne tai ole koskaan tavannut, emmekä työskentele samassa yrityksessä. Juhlafiilis painui kyllä pohjamutiin, kun tästä kuulin.
Investoin paljon aikaa ja rahaa häihin, kun lennän paikalle ulkomailta, majoitun hotellissa ja laitan myös rahaa hääparin matkakassaan. Jos olisin tiennyt tästä istumapaikasta, olisin varmaan jättänyt häät väliin. Menemme kuitenkin kirkkoon ja juhlapaikalle yhdessä, ja sitten joudun eri pöytään istumaan.
Olenko ainoa, josta tämä järjestely tuntuisi kurjalta vai olenko nyt vain hankala tai dramaattinen?
Kommentit (585)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plaseeraus on ruoan riittämisen jälkeen juhlien tärkein onnistumisen mittari. Sitä on mahdoton tehdä täydellisesti, mutta vähintään jokaisella pitäisi olla jollain tavalla kiva paikka. Pahinta jos loukkaa vieraitaan, sen tekee helposti juuri tuolla tavalla, yksi otetaan erilleen ja muut vieläpä kaasojen pöydässä.
Mikä ihme siinä on, etteivät vieraat voi istua missä haluaa? Keskittyisi hääpari vaan siihen naimisiinmenoon ja antaisi vieraiden rentoutua ja nauttia juhlista.
No se ihme, että appivanhemmat ohjataan tutustumaan toisiinsa. Se ihme, että morsiamen ja sulhasen sukulaiset sekoitetaan keskenään, jotta ei syntyisi kuppikuntia. Se ihme, että nuoriso sekoitetaan, jotta ei syntyisi kuppikuntia. Häistä on moni löytänyt tulevan puolisonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plaseeraus on ruoan riittämisen jälkeen juhlien tärkein onnistumisen mittari. Sitä on mahdoton tehdä täydellisesti, mutta vähintään jokaisella pitäisi olla jollain tavalla kiva paikka. Pahinta jos loukkaa vieraitaan, sen tekee helposti juuri tuolla tavalla, yksi otetaan erilleen ja muut vieläpä kaasojen pöydässä.
Mikä ihme siinä on, etteivät vieraat voi istua missä haluaa? Keskittyisi hääpari vaan siihen naimisiinmenoon ja antaisi vieraiden rentoutua ja nauttia juhlista.
No se ihme, että appivanhemmat ohjataan tutustumaan toisiinsa. Se ihme, että morsiamen ja sulhasen sukulaiset sekoitetaan keskenään, jotta ei syntyisi kuppikuntia. Se ihme, että nuoriso sekoitetaan, jotta ei syntyisi kuppikuntia. Häistä on moni löytänyt tulevan puolisonsa.
Kuppikunnathan ovat just hyvä juttu. Saa omassa porukassa vetää ilmaiset kännit. Loppuillasta voi sitten iskeä viereisen pöydän vosun matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei se istumajärjestys varmaan olisi hyvä syy jättää ystävän tärkeä juhla väliin. Etkö pysty istumaan hetken tuntemattomien ihmisten kanssa? Onko se niin kauheaa?
Paikat eivät mene tasan. Ulkomailla asuvana on päätelty, että olet 'reipas ja kansainvälinen'. Uusiin henkilöihin tutustumisen katsotaan olevan perusporukallesi vaikeampaa kuin sinulle.
Itse olen suhtautunut mielenkiinnolla uusiin pöytäkumppaneihin ja hauskaa on ollut. Tosin olisi taitavampaa juhlanjärjestäjien kannalta hajottaa sitä perusporukkaa vaikka niin, ettei vain yk
yhtä 'eroteta' vaan että joku toinenkin istutetaan pöytääsi. Ei osata ihan kokonaisuutta hahmottaa.
Menee vähän OT, mutta menköön. Olimme pari viikkoa sitten häissä, jossa hienosti oli karsinoitu vieraat kahteen kastiin. Juhla oli kartanossa, ja vieraat oli jaettu kahteen eri saliin. Hääpari ja ns. paremmat vieraat istuivat toisessa salissa ja me b-luokan vieraat toisessa. Kuulimme toisesta salista naurun remakkaa yms. emmekä pysyneet kärryillä mitä toisessa salissa tapahtui. Puheet pidettiin onneksi salien väliovella, joten ne kuulimme. Meidät oli laitettu samaan pöytään morsiamen puolen väen kanssa, vaikka olimme sulhasen ystäviä. Kutsuttujen joukossa oli muutamia muita tuttujamme (sulhasen ystäviä), mutta heidät oli vähän ap:n tilaisuuden mukaisesti siroteltu kaikki eri pöytiin. Morsiamen puolelta pöydässämme oli pari morsiamen kaveria ja pari sukulaisteinityttöä, joiden vanhemmat olivat ns. paremman salin puolella. Minua harmitti heidän puolestaan kun olivat joutuneet erilleen ihan tuntemattomien seuraan. Saimme lopulta ihan mukavan illan aikaan, mutta kannatan enemmän plaseerausta, jossa ihmiset saavat istua tuttujensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tapahtui aikoinaan sama juttu, mutta en mennyt siihen pöytään mihin minut oli alunperin laitettu, vaan vaihdoin nimilaput omatoimisesti, ja vaihdoin sukulaisteni pöytään. Ei siinä kukaan kehdannut alkaa vastaankaan vänkäämään. Kukaan ei määrää missä minä istun, ihme pelleilyä tuollaiset etukäteen määrätyt paikat.
Törkeyden huippu. Juhlien järjestäjä määrää missä istut. Jos ei kelpaa, voit poistua.
Ei todellakaan määrää. Ihme pelleilyä, ihan lastentarhameininkiä.
Taisin joskus jo mainita, että suomalaisilla ei ole käytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ollut kerran istumapaikkaa, joten jouduin syömään rakennuksen ulkopuolella olevan kuistin halkolaatikon päällä. Oli typerä olo
Miten tällaiseen järjestelyyn oli päädytty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tapahtui aikoinaan sama juttu, mutta en mennyt siihen pöytään mihin minut oli alunperin laitettu, vaan vaihdoin nimilaput omatoimisesti, ja vaihdoin sukulaisteni pöytään. Ei siinä kukaan kehdannut alkaa vastaankaan vänkäämään. Kukaan ei määrää missä minä istun, ihme pelleilyä tuollaiset etukäteen määrätyt paikat.
Törkeyden huippu. Juhlien järjestäjä määrää missä istut. Jos ei kelpaa, voit poistua.
Ei todellakaan määrää. Ihme pelleilyä, ihan lastentarhameininkiä.
Taisin joskus jo mainita, että suomalaisilla ei ole käytöstapoja.
Yksi röyhkeä typerys = kaikki suomalaiset?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuosta saa vähän loukkaantua ja introverttina itse olisin käärmeissäni. Mutta... ei kannata jumittaa kurjiin puoliin. Mieti myös hyvät asiat etukäteen. Ei kai siellä koko ajan jökötetä saman pöydän äärellä. Usein väki vaihtelee ihan itsekin illan kuluessa pöytäseuraa hakeutuessaan keskustelemaan muiden kanssa. Tilanne on vain muutama tunti elämästäsi, joten älä märehdi liikaa.
Ole avoin muullekin juttuseuralle, mitä sinun pöytäväessä on. Joitakin voi kiinnostaa kuunnella sinun ulkomaan asioitasi, jos eivät itse keksi puhuttavaa.
Mun mielestä vähän ylikilttiä miettiä että juhliin menee vain muutama tunti elämästä.
Vieraat näkevät paljon vaivaa, matkustavat, käyttävät rahaa lahjaan ja vaatteisiin. Kyllä tavoite pitäisi olla että paikalla ei ole muutaman tunnin pakollinen kärsimys.
Epäkohtelias vieraiden kohtelu voi vaikuttaa ihmissuhteeseen pitkällä aikavälillä. Ei olisi ensimmäinen kerta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan istumajärjestystä häissä ja itse asiassa kaikissa yli 8 henkilön tapahtumissa mutta eiköhän ne appivanhemmat jo tunne toisensa jos pari on naimisiin menossa.
Oletko sinä holhottava, kun et osaa edes syödä itsenäisesti??? Kyllä niin turha aloitus taas joltain keskenkasvuiselta, ehkä 4-vuotiaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on 2020- tai edes 2000-luvulla löytänyt puolison häistä??? Onko tämä jotain 60.-luvun höpötystä?
Kaivat jonkun sellaisen supersosiaalisen vaihteen ja nautit illasta ja hyvästä ruoasta, uusista ihmisistä. Eihän sitä tiedä, kuinka kivoja tyyppejä siihen pöytään osuu. Todennäköisesti illan mittaan pääset viettämään aikaa myös sen oman kaveriporukkasi kanssa, eivät ihmiset koko iltaa pöydässä istu.
Ymmärrän harmituksesi. Olin kerran mieheni kanssa isohkoissa häissä, jonne mies oli kutsuttu osana sulhasen tiivistä kaveriporukkaa. Muut istuivat omassa pöydässään, minut ja mieheni oli plaseerattu ihan ventovieraiden ihmisten pöytään, jossa istui joku morsiamen työkaveri, morsiamen serkku, hääparin naapurit jne. Epäsosiaaliselle miehelleni tuo oli aivan kauhistus, hän oli todella vaivautunut ja kritisoi ihan ääneen järjestelyä. Mä olen sosiaalinen, eikä tuo järjestely haitannut yhtään, ihan kiva tutustua uusiinkin tyyppeihin. Ja tosiaan lähinnä ruokailun ajan ja parin ohjelmanumeron ajan istuttiin pöydissä, sittenhän väki hajaantui ympäriinsä ja mieskin pääsi röyhyttelemään sikareita ja hörppimään konjakkia oman kaveriporukkansa kanssa.
Mene häihin ja tutustu pöydässä oleviin ihmisiin. Niin teen itsekin. Jos muut on tuntemattomia, alan vain jutella ja vähän kysellä. Jossain kohtaa alkuiltaa, alkaa varmasti porukka irtoilemaan pöydistä tanssilattialle ym. niin siinä kohtaa sinä voit vaihtaa pöytää ystäviesi pöytään. Voitte jutella, käydä tanssimassa ja lähteä pöydästä jaloittelemaan. Istumapaikka ei ole ongelma.
Hyvä ystäväni katkaisi välit kun sairastuin niin pahasti etten päässyt häihin (olin yksi kaasoista) vaikka eihän sitä sairastumistaan voi valita. (Ei siis flunssa tms vaan vakavampi tilanne etten todella olisi voinut mennä)
Toisen kaasona minut laitettiin eri pöytään muiden kaasojen ja tuntemieni ihmisten kanssa ja oli kyllä tosi kurjat häät kun oma pöytäseurue ei puhunut oikein mitään. Yllättävän paljon aikaa saa päätyy viettämään yhdessä pöydässä kuitenkin ja laskeehan se tunnelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se istumajärjestys varmaan olisi hyvä syy jättää ystävän tärkeä juhla väliin. Etkö pysty istumaan hetken tuntemattomien ihmisten kanssa? Onko se niin kauheaa?
Samaa mietin. Ei kai koko häiden ajan tarvitse samassa pöydässä nököttää. Ota juhla mahdollisuutena, nuo vieraathan voi olla ihan mukavia. Eikä he kai mieti perumistaan kuultuaan joutuvansa sinun seuraasi. Olen ollut samaan tyyliin juhlussa, ihmiset ovat yleensä kohteliaita seuranpitäjiä, vieraammillekin.
Tosi outoa ajatella että siellä häissä sitten vaellellaan. Kyllä vaellella voi vaikka oma pöytä olisi kiva, mutta usein juhlissa kyllä istutaan iso osa ajasta pöydässä eikä hortoilla. Onko se kiva että ohjelman ajan vieraat vaivaantuneina miettivät että minkä toisen pöydän luo menevät notkumaan tauolla, jotka nekin ovat juhlissa liian pitkinä ikävää odottelua. Ei kovin luontevaa ja mukavaa
Tanssilattiallekin hauskempi mennä oman pöydän kanssa eikä yksinäisenä pakolaisena
Kysy miksi jouduit eri pöytään ja jätä menemättä juhliin. Elämässä tulee uusia ihmisiä vastaan ja lopulta saat ansaitsemasi ihmiset, kun et ole ylikiltti nyhverö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oispa painajainen mennä häihin jossa joutuu itse miettimään mihin istuu
Mikä siinä on niin vaikeata? Olen ollut vain yksissä häissä, joissa koittivat määrätä mihin pitäisi istua, oli muuten maailman tylsimmät häät muutenkin. Kaikissa muissa häissä on ollut vapaa valinta istumapaikan suhteen, sai vaikkapa vaihtaa pöytääkin kesken kaiken jos halusi jutella jonkun muun kanssa välillä.
Me ollaan kaikki erilaisia. Mulle stressistöntä että hääpari huolehtinut kaikille viihtyisän ja sopivan paikan, tosin kaikki ei osaa tätä.. vapaa paikka valinta voisi toki sopia siihen jos paljon ylimääräistä varaa jättää vaikka pöydästä yksi tai kaksi tuolia tyhjäksi ja vieraat saapuvat niin että jokaisella on tuttu porukka paikalla, jonka kanssa luonteva istua
Ilman plaseerausta, tiukalla tuolimäärällä ja niin ettei ihmiset tunne toisiaan, viimeisenä paikan valitsevat saattavat joutua kummalliseen pöytään tai joku morsiamen äiti peränurkkaan jne
Miksi morsiamen äiti ei voisi olla peränurkassa? Jonkun sielläkin on istuttava. Tai jos paikka on niin kuvottava, siinä ei kuuluisi istua kenenkään
Hei "yksinäinen": pari lasia vinkkua tauluun ja eiku tutustumaan! Suomen porukka muutenkin liian klikkiytynyttä, otetaan eurooppalainen tapa käyttöön, heipat ja siitähän saat uusia ystäviä. Ja vino vie liiat ujoudet..