Yksin tuntemattomien pöydässä häissä
Olen menossa ystäväni (morsian) häihin ensi viikolla. Emme ole mitään sydänystäviä, mutta kuitenkin ihan ookoo-tuttuja, kun kerran sain kutsunkin.
Tunnen hänet yhteisestä ystäväporukasta, johon kuuluu häiden seremoniamestari, eräs pariskunta ja vielä yksi yksittäinen ystävä. Olemme tunteneet porukan kanssa jo vuosia, ja ihan hyvissä väleissä. Olen opiskellut ulkomailla nyt 1,5 vuotta, jonka aikana emme ole nähneet kuin kerran, mutta olemme kuitenkin säännöllisesti kirjoitelleet ja soitelleet. Matkustan Suomeen nimenomaan näihin häihin ja palaan niiden jälkeen kakkoskotiini vielä hetkeksi, kunnes palaan kokonaan takaisin.
Sain äsken kuulla, että joudun istumaan erikseen tästä ystäväporukasta. Muu kaveriporukka istuu kaasojen pöydässä, vaikka yksikään heistä ei ole kaaso. Pariskunnan toinen puolisko oli, mutta morsian antoi hänelle lähtöpassit jo alkuvaiheessa, kun ei osallistunut paljon mihinkään. Ei muun muassa osallistunut hääpuvun sovitukseen, vaan varasi viikkoa ennen sitä parin päivän reissun ulkomaille, kun ”kerrankin oli vapaata”.
Istun siis yksin täysin tuntemattomien pöydässä ja loput kaverini istuvat keskenään. Muita kuin kaverini en näistä häistä tunne. Tiedän, että pöydässä on yksi henkilö, jonka kanssa työskentelemme samassa ammatissa, mutta jota en tunne tai ole koskaan tavannut, emmekä työskentele samassa yrityksessä. Juhlafiilis painui kyllä pohjamutiin, kun tästä kuulin.
Investoin paljon aikaa ja rahaa häihin, kun lennän paikalle ulkomailta, majoitun hotellissa ja laitan myös rahaa hääparin matkakassaan. Jos olisin tiennyt tästä istumapaikasta, olisin varmaan jättänyt häät väliin. Menemme kuitenkin kirkkoon ja juhlapaikalle yhdessä, ja sitten joudun eri pöytään istumaan.
Olenko ainoa, josta tämä järjestely tuntuisi kurjalta vai olenko nyt vain hankala tai dramaattinen?
Kommentit (585)
Olin viime vuonna häissä, enkä tuntenut ketään vierasta. Istumapaikkoja ei olut määritelty. Istuin yhdeen 4 hengen pöytään, ja siihen tuli joku hääparin ystäväpariskunta lisäksi. Juttelimme hieman yleisiä asioita, ei sen kummempaa. Lähinnä: mistä tunnemme hääparin, tarjolla olevasta ruoasta (osa ruokalajeista japanilaisia) ja siitä eteenpäin Japanin kulttuuriin. Varmaan jostain muustakin tuli juteltua, mutta en muista tarkemmin.
En ole parhaimmillani täystuntemattomien seurassa, mutta selvisin hengissä. Ja jos mietit, miksi olet menossa sinne, ja ketä varten, etkä vedä jotain omaa päähenkilödraamaa, että kaiken pitäisi mennä sinun mukavuusalueesi sisällä ja sinua varten suunniteltuna, niin kyllä sinäkin selviät.
Illallisilla yleensä tehdään niin, että pariskunnatkin sekoitetaan istumaan erillään. Pitää opetella seurustelemaan myös vieraiden ihmisten kassa. Voi olla tulossa ikimuistoinen ilta. Pöytänaapurisi voi osoittautua todella mielenkiintoiseksi. Nauti siitä.
Suomessa sulla on varmaan muutakin kavereita, joita tavata ja voit ostaa vaikka lipun kesäteatteriin tms. Tapaa joku ystävä, sukulainen tai perhettäsi, vietä kiva viikonloppu Suomessa, mutta jätä häät väliin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitäisi päästä kaasopöytään, jossa on tilasuuden pyörittämisestä vastaavaa porukkaa? Jos et ole tehnyt mitään talkootöitä eikä sinulla ole omaa vastuualuetta häissä, niin kaasopöytä ei todellakaan ole paikkasi. Kummallista ajatella, että koska ei ole sukulaisena paikalla, niin saa itse päättää, missä pöydässä istuu.
En ole ap, mutta aloituksen kunnolla lukeneena kommentoin tähän. Hän siis kertoo, että koko hänen ystäväporukksnsa istuu kaasopöydässä, vaikka yksikään heistä ei ole kaaso. Sitä en sitten tiedä, ovatko ehkä muuten osallistuneet häiden järjestelyihin, ap ulkomailla asuvana ei luonnollisestikaan ole.
Mutta jospa olemme loogisia: he ovat kaasopöydässä nimenomaan siksi, että heillä on häissä ns. tehtävä, eikö se ystäväpariskunnan mies ollut seremoniamestari? Silloin on loogisesti lähellä pääpöytää. Todennäköisesti kaasopöytä on ns. ystäväpöytä, he tuntevat kaikki toisensa ja ap on vain yhden pienen ystäväporukan osanen, ei oikeastaan muuta kuin morsiamen ystävä. Muut tuntevat niin kaasot kuin näiden puolisot, ap olisi tuossakin porukassa ulkopuolinen.
Mieti, jos ei olisi plaseerausta, niin se ystäväporukka valloittaisi oman pöytänsä ja sanoisi, että sorry, tähän ei enää mahdu, toivottavasti lydät paikan muualta. Olisitko tyytyväinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitäisi päästä kaasopöytään, jossa on tilasuuden pyörittämisestä vastaavaa porukkaa? Jos et ole tehnyt mitään talkootöitä eikä sinulla ole omaa vastuualuetta häissä, niin kaasopöytä ei todellakaan ole paikkasi. Kummallista ajatella, että koska ei ole sukulaisena paikalla, niin saa itse päättää, missä pöydässä istuu.
En ole ap, mutta aloituksen kunnolla lukeneena kommentoin tähän. Hän siis kertoo, että koko hänen ystäväporukksnsa istuu kaasopöydässä, vaikka yksikään heistä ei ole kaaso. Sitä en sitten tiedä, ovatko ehkä muuten osallistuneet häiden järjestelyihin, ap ulkomailla asuvana ei luonnollisestikaan ole.
Mutta jospa olemme loogisia: he ovat kaasopöydässä nimenomaan siksi, että heillä on häissä ns. tehtävä, eikö se ystäväpariskunnan mies ollut seremoniamestari? Silloin on loogisesti lähellä pääpöytää. Todennäköisesti kaasopöytä on ns. ystäväpöytä, he tuntevat kaikki toisensa ja ap on vain yhden pienen ystäväporukan osanen, ei oikeastaan muuta kuin morsiamen ystävä. Muut tuntevat niin kaasot kuin näiden puolisot, ap olisi tuossakin porukassa ulkopuolinen.
Mikään kirjoituksessasi ei pidä paikkansa. Mistä keksit tuon seremoniamestarinkin? Omasta päästäsi. Kaasopöydässä istuvista kukaan ei ole kaaso, mutta yksi OLI kaaso, kunnes sai vapautuksen tehtävästään.
Ei siellä pöydän ääressä tarvitse istua kuin sen pakollisen ohjelman verran. Eli kun on syöty, niin pääsee liikkumaan vapaasti pöydästä toiseen.
Ja juttu luistaa jos ottaa toisenkin lasillisen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään kirjoituksessasi ei pidä paikkansa. Mistä keksit tuon seremoniamestarinkin? Omasta päästäsi. Kaasopöydässä istuvista kukaan ei ole kaaso, mutta yksi OLI kaaso, kunnes sai vapautuksen tehtävästään.
Sorry, luin ap:n kirjoituksen väärin, näinhän se oli: "Tunnen hänet yhteisestä ystäväporukasta, johon kuuluu häiden seremoniamestari, eräs pariskunta ja vielä yksi yksittäinen ystävä." Tuon pariskunnan nainen oli kaaso, mutta ei ole enää.
Oletan, että siellä silti on kaaso, joten kaasopöydässä istunee kaaso, seremonamestari, pariskunta (ex-kaaso ja kumppani) sekä yksittäinen ystävä, joista joko kaasolla, seremoniamestarilla tai yksittäisellä ystävällä on kumppani mukana. Pöydissä on harvoin paritonta paikkamäärää, joten ei tuolla ole ap;lle edes tilaa ja lisäksi hän ei kuulu ns. sisäpiiriin, joten miksi satunnainen häävieras istuisi pöydässä, jossa istuvilla on osuutensa häiden järjestelyissä.
Miten sinä jo etukäteen olet saanut tietää istumapaikkasi? Ongelma on helposti ratkaistavissa, kun jo näin aikaisessa vaiheessa sen tiedät, eli pyydä lisäämään yksi tuoli ystäväpöytään. Jos se ei käy vielä ruokailun aikana, niin siirry sitten myöhemmin siihen.
Jospa kysyt ihan suoraan morsiamelta, etkö sinäkin sopisi tuttujen pöytään jo ruokailun ajaksi. Ota huomioon se, että istumapaikat on voinut määritellä joku sellainen, joka ei tunne teitä kaikkia ja kuvittelee siksi sinun kuuluvat tuohon pöytään.
Olen ollut useissa häissä, joissa en tunne muita kuin hääparin ja osasta heistäkin vain toisen hyvin. Monissa häissä se osuus, joka istutaan omilla paikoillaan ilman, että on jotain seurattavaa ohjelmaa meneillään, on ollut sen verran lyhyt, että hyvä, jos on ehtinyt jutella sen verran, että tietää, kuka kukin on, mikä yhteys vihittäviin ja mitä tekevät elämällään.
Ylipäätään en pidä tuntemattomien seurassa ruokailua tai ohjelman seuraamista kovin kummoisena tapahtumana. Vähän väliä joudun esimerkiksi lounasravintolassa istumaan tasan tarkkaan siihen missä on tilaa tai jää syömättä. Käyn myös tapahtumissa, keikoilla yms. usein yksin. Useimmiten en puhu suunnilleen yhtään mitään ympärillä oleville. Se on onneksi ihsn hyväksyttävää tässä maassa.
Minulla ei ollut kerran istumapaikkaa, joten jouduin syömään rakennuksen ulkopuolella olevan kuistin halkolaatikon päällä. Oli typerä olo
Kyllä minäkin ihmettelisin tuollaista istumajärjestystä. Ja toteaisin, etten taida olla mikään haluttu vieras, enkä ainakaan morsiameen pitäisi enää yhteyttä.
Varmasti tuntuu kurjalta, mutta kyllä se siitä lähtee kun tunnelma illan myötä hieman vapautuu. Itse bongaisin nopeasti neidon hädässä ja tarjoasin käsipuoleni. Ties vaikka siellä olisi joku gentlemanni? Pahimmillaan sulla on tylsää, siinä kaikki,.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sinut ole sijoitettu pöytään jossa arvellaan sinun viihtyvän pöytäkaverien kanssa. Näe tämä tilaisuutensa tutustua uusiin ihmisiin.
Ei minua kiinnosta maksaa yli tuhatta euroa siitä, että pääsen tutustumaan ventovieraisiin ihmisiin. Hääparilla on tietysti kiire muiden vieraiden kanssa, joten ajattelin, että saan aikani kulumaan seurustelemalla ystävieni kanssa, mikä ei nyt toteudu. Eihän niitä häitä minua varten tietenkään järjestetä, mutta olisin voinut jäädä myös kotiin niin en olisi vaivaksi tai kuluerä.
AP
Ehkä tapaat siellä elämän rakkautesi, tulevan puolisosi? ajattele positiivisest ja pidä hauskaa! :)
t: Kommodoori (merivartiosto ja kansainväliset tehtävät. nyk. eläkkeellä)
Taidat tuntea Hyacinthin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ystävät eivät halunneet sinua samaan pöytään, olet ulkopuolinen ja todennäköisesti aika raskas ihminen, joka haluttiin sijoittaa sivummalle, jotta ei olisi vaivaksi.
Tuskin, ei häntä silloin olisi kutsuttu lainkaan.
Ap on ns. pakkokutsuttu eli kun kavereiden ydinporukka kutsutaan ja tiedetään, että tästä kuultuaan ap loukkaantuu, jos ei kutsua tule, niin laitetaan se kutsu. Ja ollaan varmoja, että ap pysyy ulkomailla kakkoskodissaan, joten on oltu kohteliaita eikä sivuutettu, nyt petyttiin, kun ap päättikin tulla.
Tämä kävi itselläkin mielessä. Jätä juhlat väliin jos ne tuntuu vaivaannuttavilta, keksi joku tekosyy ettet pääsekään. Voit varmasti vielä perua hotellin ja lennät sitten Suomeen vierailemaan vaikka vanhempiesi luona. Säästyy lahjarahat ainakin.
Yleensä häät ei minusta ole olleet kiinnostavia jos kyseessä ei ole joku todella läheinen ihminen.
Häät on turha ja tylsä juhla. Jätä menemättä, lahjan takia sut sinne kutsuttiin muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit keskustella sen kanssa joka työskentelee samassa ammatissa.
No voinhan minä keskustella joutavia kenen kanssa vain, mutta kysyinkin miten mielekästä se on, kun tutut ystävät seurustelevat omassa pöydässä keskenään!
AP
Ymmärrän sua täysin. Itse olisin suorastaan vihainen tuosta. Tosi ajattelematonta ystävältäsi.
Itse tekisin niin, että ruoan jälkeen veisin tuolin tuonne ystävien pöytään tai muuten vaihtaisin paikkaa. En kökkisi koko iltaa tuntemattomien pöydässä. Ja onhan siellä varmaan tnssia tms. Viihtyisin parketilla.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea kuin kaksi ekaa sivua, mutta ihmettelen, miksi ylipäätään haluat säilyttää tuollaisen "ystävyyden"?
Ettehän te ole mitään tosi ystäviä ja on aivan hullua maksaa kalliit matkat ja muut ruollaisen kaverin takia. Itse olisin antant olla koko häät ja viettänyt senkin viikonlopun itselleni mukavasti.
Minun mielestä ei tarvitse mennä noin äärimmäisyyteen. Kyllä ihmisen elämään voi kuulua sellaisiakin ihmisiä, jotka eivät ole kaikkein läheisimpiä.
Nyt ongelma on lähinnä se, että ap on laittanut liian paljon panoksia tämän hääjuhlan varaan. Koko matka suunniteltu vain siksi, että pääsee häissä tapaamaan vanhoja kavereita. Totuus on se, että häissä keskustelut ystävien kanssa saattavat jäädä pinnallisiksi, vaikka ne järjestettäisiin naapuritalossa.
Jos alkuasetelma olisi ollut se, että ap tulee Suomeen tekemään muutakin kivaa ja häät ovat vain sivujuonne, niin ei tarvitsisi miettiä lentolipun tai majoituksen hintaa.
Tämä oli ihan kuin minun kirjoittamani, olen ollut ihan samanlaisessa tilanteessa.