Yksin tuntemattomien pöydässä häissä
Olen menossa ystäväni (morsian) häihin ensi viikolla. Emme ole mitään sydänystäviä, mutta kuitenkin ihan ookoo-tuttuja, kun kerran sain kutsunkin.
Tunnen hänet yhteisestä ystäväporukasta, johon kuuluu häiden seremoniamestari, eräs pariskunta ja vielä yksi yksittäinen ystävä. Olemme tunteneet porukan kanssa jo vuosia, ja ihan hyvissä väleissä. Olen opiskellut ulkomailla nyt 1,5 vuotta, jonka aikana emme ole nähneet kuin kerran, mutta olemme kuitenkin säännöllisesti kirjoitelleet ja soitelleet. Matkustan Suomeen nimenomaan näihin häihin ja palaan niiden jälkeen kakkoskotiini vielä hetkeksi, kunnes palaan kokonaan takaisin.
Sain äsken kuulla, että joudun istumaan erikseen tästä ystäväporukasta. Muu kaveriporukka istuu kaasojen pöydässä, vaikka yksikään heistä ei ole kaaso. Pariskunnan toinen puolisko oli, mutta morsian antoi hänelle lähtöpassit jo alkuvaiheessa, kun ei osallistunut paljon mihinkään. Ei muun muassa osallistunut hääpuvun sovitukseen, vaan varasi viikkoa ennen sitä parin päivän reissun ulkomaille, kun ”kerrankin oli vapaata”.
Istun siis yksin täysin tuntemattomien pöydässä ja loput kaverini istuvat keskenään. Muita kuin kaverini en näistä häistä tunne. Tiedän, että pöydässä on yksi henkilö, jonka kanssa työskentelemme samassa ammatissa, mutta jota en tunne tai ole koskaan tavannut, emmekä työskentele samassa yrityksessä. Juhlafiilis painui kyllä pohjamutiin, kun tästä kuulin.
Investoin paljon aikaa ja rahaa häihin, kun lennän paikalle ulkomailta, majoitun hotellissa ja laitan myös rahaa hääparin matkakassaan. Jos olisin tiennyt tästä istumapaikasta, olisin varmaan jättänyt häät väliin. Menemme kuitenkin kirkkoon ja juhlapaikalle yhdessä, ja sitten joudun eri pöytään istumaan.
Olenko ainoa, josta tämä järjestely tuntuisi kurjalta vai olenko nyt vain hankala tai dramaattinen?
Kommentit (67)
Ilmaista ruokaa ja juomaa. Mene vaan.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaista ruokaa ja juomaa. Mene vaan.
Menen tietysti, kun liput on jo ostettu, ja häät ovat kyllä ihan kunnollisessa paikassa ja ruokalista kuulostaa hyvältä. Ihmettelen vain miksi ainoastaan minut on jätetty kaveriporukan ulkopuolelle
AP
Olen ollut sellaisissa häissä, missä kaikki sijoitettiin itselleen vieraiden ihmisten pöytiin. Taka-ajatus tässä oli että ihmiset tutustuisivat muihinkin kuin tuttuihinsa/sukulaisiinsa. Alkuesittelyjen jälkeen yritettiin sitten tutustua. Se jäi ihan ainoaksi kerraksi kun näin itse omaa pöytäseuruettani yhtään missään. Hääparikin erosi kohta häiden jälkeen.
Eiköhän sinut ole sijoitettu pöytään jossa arvellaan sinun viihtyvän pöytäkaverien kanssa. Näe tämä tilaisuutensa tutustua uusiin ihmisiin.
Se on tilaisuus tutustua uusiin ihmisiin
Voit keskustella sen kanssa joka työskentelee samassa ammatissa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sinut ole sijoitettu pöytään jossa arvellaan sinun viihtyvän pöytäkaverien kanssa. Näe tämä tilaisuutensa tutustua uusiin ihmisiin.
Ei minua kiinnosta maksaa yli tuhatta euroa siitä, että pääsen tutustumaan ventovieraisiin ihmisiin. Hääparilla on tietysti kiire muiden vieraiden kanssa, joten ajattelin, että saan aikani kulumaan seurustelemalla ystävieni kanssa, mikä ei nyt toteudu. Eihän niitä häitä minua varten tietenkään järjestetä, mutta olisin voinut jäädä myös kotiin niin en olisi vaivaksi tai kuluerä.
AP
Ei se istumajärjestys varmaan olisi hyvä syy jättää ystävän tärkeä juhla väliin. Etkö pysty istumaan hetken tuntemattomien ihmisten kanssa? Onko se niin kauheaa?
Vierailija kirjoitti:
No voinhan minä keskustella joutavia kenen kanssa vain, mutta kysyinkin miten mielekästä se on, kun tutut ystävät seurustelevat omassa pöydässä keskenään!
AP
Ystävällesi olisi tärkeää jos osallistuisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voinhan minä keskustella joutavia kenen kanssa vain, mutta kysyinkin miten mielekästä se on, kun tutut ystävät seurustelevat omassa pöydässä keskenään!
AP
Ei se yleensä olekaan mielekästä olla juhlissa tuntemattomien kanssa, mutta se on velvollisuus.
Ongelma ei ole se, ettenkö pystyisi seurustelemaan tuntemattomien kanssa - tottakai pystyn, olen ihan perussosiaalinen. Ei olisi mikään ongelma, että pöydässämme istuisi tuon kaveriporukan lisäksi muutama henkilö, joita emme tunne, ottaisimme varmasti kaikki mukaan keskusteluun. Ihmettelen sitä, että minut (tai ylipäätään ketään muutakaan!) tuosta kaveriporukasta on jätetty pois muiden pöydästä, käytännössä yksin. Se tässä minua ihmetyttää.
AP
Et kai sitten ole niin hyvä ystävä jos et pääse istumaan haluamaasi pöytään
Ilmeisesti kaikki eivät mahtuneet samaan pöytään. Sinä olet varmaan porukasta etäisin ja siksi jouduit toiseen pöytään.
Miksi et kysy ystävältäsi syytä siihen että joudut istumaan tuntemattomien kanssa eri pöydässä?
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei ole se, ettenkö pystyisi seurustelemaan tuntemattomien kanssa - tottakai pystyn, olen ihan perussosiaalinen. Ei olisi mikään ongelma, että pöydässämme istuisi tuon kaveriporukan lisäksi muutama henkilö, joita emme tunne, ottaisimme varmasti kaikki mukaan keskusteluun. Ihmettelen sitä, että minut (tai ylipäätään ketään muutakaan!) tuosta kaveriporukasta on jätetty pois muiden pöydästä, käytännössä yksin. Se tässä minua ihmetyttää.
AP
Minusta kuulostaa oudolta että sinut on laitettu yksin eri pöytään. Tietysti jos pöytään ei mahtunut kaikki mutta silloin olisin harjoittanut kaverit niin että ainakin kaksi samassa pöydässä kuitenkin.
Toisaalta ei kait siinä pöydässä istuta kuin esim ohjelman ja ruokailun ajan. Sitten varmaan porukka liikkuu ja voit hyvin mennä kavereiden pöydän luo juttelemaan heidän kanssaan tai menette porukalla välillä muualle juttelemaan. Eli varaudu liikkumaan ympäriinsä niin kerkeät jutella kavereidesi kanssa.
Toihan on ihan parasta. Melko todennäköisesti samassa seurueessa on joku mukava ja komea mies, jonka kanssa päädytte yöllä vielä samaan sänkyyn.
Kuulostaa mun korvaan (introvertti) painajaismaiselta, en osallistuisi.
Käyt häissä ja lopetat yhteydenpidon. Ei kai tuossa nyt suurempaa ongelmaa ole?