Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksin tuntemattomien pöydässä häissä

Vierailija
30.07.2026 |

Olen menossa ystäväni (morsian) häihin ensi viikolla. Emme ole mitään sydänystäviä, mutta kuitenkin ihan ookoo-tuttuja, kun kerran sain kutsunkin. 

Tunnen hänet yhteisestä ystäväporukasta, johon kuuluu häiden seremoniamestari, eräs pariskunta ja vielä yksi yksittäinen ystävä. Olemme tunteneet porukan kanssa jo vuosia, ja ihan hyvissä väleissä. Olen opiskellut ulkomailla nyt 1,5 vuotta, jonka aikana emme ole nähneet kuin kerran, mutta olemme kuitenkin säännöllisesti kirjoitelleet ja soitelleet. Matkustan Suomeen nimenomaan näihin häihin ja palaan niiden jälkeen kakkoskotiini vielä hetkeksi, kunnes palaan kokonaan takaisin.

Sain äsken kuulla, että joudun istumaan erikseen tästä ystäväporukasta. Muu kaveriporukka istuu kaasojen pöydässä, vaikka yksikään heistä ei ole kaaso. Pariskunnan toinen puolisko oli, mutta morsian antoi hänelle lähtöpassit jo alkuvaiheessa, kun ei osallistunut paljon mihinkään. Ei muun muassa osallistunut hääpuvun sovitukseen, vaan varasi viikkoa ennen sitä parin päivän reissun ulkomaille, kun ”kerrankin oli vapaata”.

Istun siis yksin täysin tuntemattomien pöydässä ja loput kaverini istuvat keskenään. Muita kuin kaverini en näistä häistä tunne. Tiedän, että pöydässä on yksi henkilö, jonka kanssa työskentelemme samassa ammatissa, mutta jota en tunne tai ole koskaan tavannut, emmekä työskentele samassa yrityksessä. Juhlafiilis painui kyllä pohjamutiin, kun tästä kuulin.

Investoin paljon aikaa ja rahaa häihin, kun lennän paikalle ulkomailta, majoitun hotellissa ja laitan myös rahaa hääparin matkakassaan. Jos olisin tiennyt tästä istumapaikasta, olisin varmaan jättänyt häät väliin. Menemme kuitenkin kirkkoon ja juhlapaikalle yhdessä, ja sitten joudun eri pöytään istumaan. 

Olenko ainoa, josta tämä järjestely tuntuisi kurjalta vai olenko nyt vain hankala tai dramaattinen?

Kommentit (585)

Vierailija
121/585 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut yksin tuntemattomien pöydässä niin häissä, hautajaisissa kuin syntymäpäiväjuhlissa. Ei siinä mitään erityistä ongelmaa, koska onhan meillä ainakin päähenkilö/-t yhteinen tuttavuus.

"Orpo piru vieraassa helvetissä"-tunne on tullut silloin, kun muu pöytäseurue ja myös oma kumppani ovat lähteneen liehumaan ympäri salia seurustelemaan tuttujensa kanssa ja minä olen jäänyt nököttämään pöytään yksinäni.

Kirpaiseeko aloittajaa eniten se, että häntä ei ole "hyväksytty" tuttujen seuraan?

Vierailija
122/585 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tapahtui aikoinaan sama juttu, mutta en mennyt siihen pöytään mihin minut oli alunperin laitettu, vaan vaihdoin nimilaput omatoimisesti, ja vaihdoin sukulaisteni pöytään. Ei siinä kukaan kehdannut alkaa vastaankaan vänkäämään. Kukaan ei määrää missä minä istun, ihme pelleilyä tuollaiset etukäteen määrätyt paikat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/585 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, ole tyytyväinen siihen, että sinut kutsuttiin. Ei siinä ruokapöydässä koko aikaa istuta kuin kirkossa. Syödään, jutellaan vaikka säästä, katsotaan ohjelmanumerot.  Sitten vähän juodaan ja alkaa vapaa seurustelu. Yleensä tanssitaankin. Ei ole mitään sääntöä keiden kanssa juttelet loppuillan.

Vierailija
124/585 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tapahtui aikoinaan sama juttu, mutta en mennyt siihen pöytään mihin minut oli alunperin laitettu, vaan vaihdoin nimilaput omatoimisesti, ja vaihdoin sukulaisteni pöytään. Ei siinä kukaan kehdannut alkaa vastaankaan vänkäämään. Kukaan ei määrää missä minä istun, ihme pelleilyä tuollaiset etukäteen määrätyt paikat.

Törkeyden huippu. Juhlien järjestäjä määrää missä istut. Jos ei kelpaa, voit poistua.

Vierailija
125/585 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisen ihmisen pitää pystyä istumaan hyvässä seurassa muualla kuin bestiksen vieressä 

Vierailija
126/585 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisen ihmisen pitää pystyä istumaan hyvässä seurassa muualla kuin bestiksen vieressä 

Samaa mieltä, mutta plaseeraus on vähän epäonnistunut jos tiiviistä porukasta vain yksi laitetaan erilleen. 

Vierailija
127/585 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, mutta plaseeraus on vähän epäonnistunut jos tiiviistä porukasta vain yksi laitetaan erilleen. 

No jonkun mielestä on epäonnistunut. Mutta ei siinä koko iltaa istuta, vain ohjelmanumeroiden loppumiseen saakka. Sitten mennään vaikka lasi kädessä ulos tupakalle.

Vierailija
128/585 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeyden huippu. Juhlien järjestäjä määrää missä istut. Jos ei kelpaa, voit poistua.

Ei todellakaan määrää. Ihme pelleilyä, ihan lastentarhameininkiä.

Vierailija
129/585 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jonkun mielestä on epäonnistunut. Mutta ei siinä koko iltaa istuta, vain ohjelmanumeroiden loppumiseen saakka. Sitten mennään vaikka lasi kädessä ulos tupakalle.

Ei plaseerausta suunnitella sen perusteella että jos se on tehty paskasti, voi vaeltaa muualle

Vierailija
130/585 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plaseeraus on ruoan riittämisen jälkeen juhlien tärkein onnistumisen mittari. Sitä on mahdoton tehdä täydellisesti, mutta vähintään jokaisella pitäisi olla jollain tavalla kiva paikka. Pahinta jos loukkaa vieraitaan, sen tekee helposti juuri tuolla tavalla, yksi otetaan erilleen ja muut vieläpä kaasojen pöydässä.

Vierailija
131/585 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Plaseeraus on ruoan riittämisen jälkeen juhlien tärkein onnistumisen mittari. Sitä on mahdoton tehdä täydellisesti, mutta vähintään jokaisella pitäisi olla jollain tavalla kiva paikka. Pahinta jos loukkaa vieraitaan, sen tekee helposti juuri tuolla tavalla, yksi otetaan erilleen ja muut vieläpä kaasojen pöydässä.

Mikä ihme siinä on, etteivät vieraat voi istua missä haluaa? Keskittyisi hääpari vaan siihen naimisiinmenoon ja antaisi vieraiden rentoutua ja nauttia juhlista.

Vierailija
132/585 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän häissä oli tarkkaan mietitty niin että jokaisella vähintään yksi tuttu samassa pöydässä ja oli aikamoinen panostus ja älypeli saada paikat kaikille mietittyä.

Yksi vieras kehtasi juhlien jälkeen useamman kerran valittaa siitä, että hänen vieressään istuvalla oli tylsät jutut. Siitä tuli vähän sellainen "kasva aikuiseksi"-fiilis. Ihan tavallinen, mukava henkilö joka ei mikään jutunkertoja..

Vierailija
133/585 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme siinä on, etteivät vieraat voi istua missä haluaa? Keskittyisi hääpari vaan siihen naimisiinmenoon ja antaisi vieraiden rentoutua ja nauttia juhlista.

Oispa painajainen mennä häihin jossa joutuu itse miettimään mihin istuu

Vierailija
134/585 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on niin vaikeata? Olen ollut vain yksissä häissä, joissa koittivat määrätä mihin pitäisi istua, oli muuten maailman tylsimmät häät muutenkin. Kaikissa muissa häissä on ollut vapaa valinta istumapaikan suhteen, sai vaikkapa vaihtaa pöytääkin kesken kaiken jos halusi jutella jonkun muun kanssa välillä.

Vierailija
135/585 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmaista ruokaa ja juomaa. Mene vaan.

Menen tietysti, kun liput on jo ostettu, ja häät ovat kyllä ihan kunnollisessa paikassa ja ruokalista kuulostaa hyvältä. Ihmettelen vain miksi ainoastaan minut on jätetty kaveriporukan ulkopuolelle

AP

Kannattaa kysyä ihan suoraan, että mikä ajatus tuossa on takana. Sen verran erikoiselta ratkaisulta kuulostaa, että mielestäni ei olisi mitenkään "noloa" kysyä siitä.

Vierailija
136/585 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on niin vaikeata? Olen ollut vain yksissä häissä, joissa koittivat määrätä mihin pitäisi istua, oli muuten maailman tylsimmät häät muutenkin. Kaikissa muissa häissä on ollut vapaa valinta istumapaikan suhteen, sai vaikkapa vaihtaa pöytääkin kesken kaiken jos halusi jutella jonkun muun kanssa välillä.

Me ollaan kaikki erilaisia. Mulle stressistöntä että hääpari huolehtinut kaikille viihtyisän ja sopivan paikan, tosin kaikki ei osaa tätä.. vapaa paikka valinta voisi toki sopia siihen jos paljon ylimääräistä varaa jättää vaikka pöydästä yksi tai kaksi tuolia tyhjäksi ja vieraat saapuvat niin että jokaisella on tuttu porukka paikalla, jonka kanssa luonteva istua 

Ilman plaseerausta, tiukalla tuolimäärällä ja niin ettei ihmiset tunne toisiaan, viimeisenä paikan valitsevat saattavat joutua kummalliseen pöytään tai joku morsiamen äiti peränurkkaan jne 

Vierailija
137/585 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ystävät eivät halunneet sinua samaan pöytään, olet ulkopuolinen ja todennäköisesti aika raskas ihminen, joka haluttiin sijoittaa sivummalle, jotta ei olisi vaivaksi.

Tuskin, ei häntä silloin olisi kutsuttu lainkaan.

Ap on ns. pakkokutsuttu eli kun kavereiden ydinporukka kutsutaan ja tiedetään, että tästä kuultuaan ap loukkaantuu, jos ei kutsua tule, niin laitetaan se kutsu. Ja ollaan varmoja, että ap pysyy ulkomailla kakkoskodissaan, joten on oltu kohteliaita eikä sivuutettu, nyt petyttiin, kun ap päättikin tulla.

Aika munaton saa olla jos ns. pakkokutsuu ihmisiä häihinsä. Tiedän paljon pahempiakin esimerkkejä siitä, ketä on jätetty kutsumatta, ja ihan edelleen ovat väleissä. Eli uskon kyllä että ap halutaan paikalle. Ei ehkä vain kuulu enää välimatkan takia siihen ydinporukkaan joka istuu hääparin kanssa, joten siksi sijoitettiin muualle. Toki olisi heillä voinut mielestäni hieman olla pelisilmää tässä asiassa. Ymmärrettävästi tuntuu ikävältä.

Vierailija
138/585 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tohon pystyy vaan se joka päättänyt istuinpaikat vastata.

Vierailija
139/585 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt taitaa olla keskustelemassa porukka, joka ei ole koskaan osallistunut isompiin juhlaillallisiin.  Näin tehdään.  Nimenomaan ihmiset järjestetään istumaan pöytään niin, ettei kukaan jäisi yksin vaan kaikilla olisi vieressä juttukumppani.  

Vierailija
140/585 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuosta saa vähän loukkaantua ja introverttina itse olisin käärmeissäni. Mutta... ei kannata jumittaa kurjiin puoliin. Mieti myös hyvät asiat etukäteen. Ei kai siellä koko ajan jökötetä saman pöydän äärellä. Usein väki vaihtelee ihan itsekin illan kuluessa pöytäseuraa hakeutuessaan keskustelemaan muiden kanssa. Tilanne on vain muutama tunti elämästäsi, joten älä märehdi liikaa.

Ole avoin muullekin juttuseuralle, mitä sinun pöytäväessä on. Joitakin voi kiinnostaa kuunnella sinun ulkomaan asioitasi, jos eivät itse keksi puhuttavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän