Yksin tuntemattomien pöydässä häissä
Olen menossa ystäväni (morsian) häihin ensi viikolla. Emme ole mitään sydänystäviä, mutta kuitenkin ihan ookoo-tuttuja, kun kerran sain kutsunkin.
Tunnen hänet yhteisestä ystäväporukasta, johon kuuluu häiden seremoniamestari, eräs pariskunta ja vielä yksi yksittäinen ystävä. Olemme tunteneet porukan kanssa jo vuosia, ja ihan hyvissä väleissä. Olen opiskellut ulkomailla nyt 1,5 vuotta, jonka aikana emme ole nähneet kuin kerran, mutta olemme kuitenkin säännöllisesti kirjoitelleet ja soitelleet. Matkustan Suomeen nimenomaan näihin häihin ja palaan niiden jälkeen kakkoskotiini vielä hetkeksi, kunnes palaan kokonaan takaisin.
Sain äsken kuulla, että joudun istumaan erikseen tästä ystäväporukasta. Muu kaveriporukka istuu kaasojen pöydässä, vaikka yksikään heistä ei ole kaaso. Pariskunnan toinen puolisko oli, mutta morsian antoi hänelle lähtöpassit jo alkuvaiheessa, kun ei osallistunut paljon mihinkään. Ei muun muassa osallistunut hääpuvun sovitukseen, vaan varasi viikkoa ennen sitä parin päivän reissun ulkomaille, kun ”kerrankin oli vapaata”.
Istun siis yksin täysin tuntemattomien pöydässä ja loput kaverini istuvat keskenään. Muita kuin kaverini en näistä häistä tunne. Tiedän, että pöydässä on yksi henkilö, jonka kanssa työskentelemme samassa ammatissa, mutta jota en tunne tai ole koskaan tavannut, emmekä työskentele samassa yrityksessä. Juhlafiilis painui kyllä pohjamutiin, kun tästä kuulin.
Investoin paljon aikaa ja rahaa häihin, kun lennän paikalle ulkomailta, majoitun hotellissa ja laitan myös rahaa hääparin matkakassaan. Jos olisin tiennyt tästä istumapaikasta, olisin varmaan jättänyt häät väliin. Menemme kuitenkin kirkkoon ja juhlapaikalle yhdessä, ja sitten joudun eri pöytään istumaan.
Olenko ainoa, josta tämä järjestely tuntuisi kurjalta vai olenko nyt vain hankala tai dramaattinen?
Kommentit (585)
Taskumatti mukaan ja huikkaa ruokailujen ajan/välissä. Poistut heti kun mahdollista ja teet jonkun jäynän lähtiessäsi. Et myöskään vie lahjaa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sinut ole sijoitettu pöytään jossa arvellaan sinun viihtyvän pöytäkaverien kanssa. Näe tämä tilaisuutensa tutustua uusiin ihmisiin.
Ihan pöytäjärjestyksen tekemisen alkeisiin kuuluu se, että ketään ei heitetä yksin hänelle vieraiden ihmisten seuraan.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kurjaa. Jospa häissä olisi niin paljon ohjelmaa ettei paljoa kerkeä seurustelemaan? Kerran eräissä häissä ruokailun ajan ehkä ehti juttelemaan pöytävieraiden kanssa ja muuten oli joku musiikkiesitys tai puhe käynnissä, vaikka pöydissä istuttiinkin. Minulla on sama pelko eräistä häistä, joista tiedän etäisesti yhden pariskunnan. Mieheni on ehkä bestman, joten näinköhän hän istuu jossain omassa pöydässä ja minä yksin ihan vieraana. Hädintuskin tunnen hääparia, sillä he ovat mieheni ystäviä. Saako istumajärjestyksen tietää missä vaiheessa yleisesti?
Minusta koko aloitus on siinä mielessä vähän hassu, että vieras tietäisi istumapaikkansa juhlissa etukäteen.
Yleensähän istumajärjestys on juhlapaikalla jossakin taulussa, josta oma paikka löytyy. En ole koskaan tiennyt etukäteen. Ehkä tämäkin on joku uusi häätapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sinut ole sijoitettu pöytään jossa arvellaan sinun viihtyvän pöytäkaverien kanssa. Näe tämä tilaisuutensa tutustua uusiin ihmisiin.
Omalla kohdallani viereeni pöytään sijoitettu sulhasen häävieras viihtyi niin hyvin, että alkoi pöydän alla käpälöimään. Oli todella vaivaannuttava tilanne. Poistuin pöydästä toiseen pöytään tuttujen luokse heti, kun oli mahdollista.
Huijaat. Tosiasiassahan veit kätesi miehen etumukselle ja hyväiit sitä voimakkaasti, lopulta kova kullioli paljaana kädessäsi ja vetelit sitä samalla kun lusikoit kakkua. Mies huohotti melko äänekkäästi, mikä ei onneksi kuulunut, ainakaan kovin kauas. Hän laukesi viettelevässä kosketuksessasi ja pyyhit mällisen kätesi lautasliinaan. Myöhemmin anaalirakaselitte juhlatilan vessakopissa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan pöytäjärjestyksen tekemisen alkeisiin kuuluu se, että ketään ei heitetä yksin hänelle vieraiden ihmisten seuraan.
Jos ei ole osallistunut häiden valmisteluun kuten se koko kaasopöydällisen väki, niin miksi ihmeessä olisi siinä pöydässä vain ystävyyden perusteella? Ei häissä voi ottaa jokaisen mieltymyksiä huomioon, alkeellisiin aikuiselämän osaamisiin kuuluu kyky istua muutama tunti porukassa, josta ei vielä tunne ketään. Koko pöydällinen saattaa olla samanlaisia yksinäisiä, heidätkö pitäisi myös saada kaasojen pöytään, ettei olisi yksinäistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos hän tuntee vain morsiamen, sittenkö pääsee hääparin pöytään?
Miksi sinun pitäisi päästä kaasopöytään, jossa on tilasuuden pyörittämisestä vastaavaa porukkaa? Jos et ole tehnyt mitään talkootöitä eikä sinulla ole omaa vastuualuetta häissä, niin kaasopöytä ei todellakaan ole paikkasi. Kummallista ajatella, että koska ei ole sukulaisena paikalla, niin saa itse päättää, missä pöydässä istuu.
Vierailija kirjoitti:
Se on tilaisuus tutustua uusiin ihmisiin
Tämä! auta armias kun suomessa yritetään olla sosiaalisia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua kiinnosta maksaa yli tuhatta euroa siitä, että pääsen tutustumaan ventovieraisiin ihmisiin. Hääparilla on tietysti kiire muiden vieraiden kanssa, joten ajattelin, että saan aikani kulumaan seurustelemalla ystävieni kanssa, mikä ei nyt toteudu. Eihän niitä häitä minua varten tietenkään järjestetä, mutta olisin voinut jäädä myös kotiin niin en olisi vaivaksi tai kuluerä.
AP
Ehkä tapaat siellä elämän rakkautesi, tulevan puolisosi? ajattele positiivisest ja pidä hauskaa! :)
t: Kommodoori (merivartiosto ja kansainväliset tehtävät. nyk. eläkkeellä)
Olin kerran vastaavassa tilanteessa, lisäksi häissä ei morsiamen toiveesta ollut mitään ohjelmaa eikä alkoholitarjoilua. Ei siis mitään muuta, kuin pöydässä istumista. Oli ihan karseaa, kaikki väkisin keksityt puheenaiheet oli pöytäseurueen kanssa käsitelty melko nopeasti ja sitten siinä vain istuttiin vaivautuneina. Ei kenenkään tarvitse häissä hullun tavalla ryypätä, mutta kyllä pari lasillista viiniä olisi rentouttanut tunnelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitäisi päästä kaasopöytään, jossa on tilasuuden pyörittämisestä vastaavaa porukkaa? Jos et ole tehnyt mitään talkootöitä eikä sinulla ole omaa vastuualuetta häissä, niin kaasopöytä ei todellakaan ole paikkasi. Kummallista ajatella, että koska ei ole sukulaisena paikalla, niin saa itse päättää, missä pöydässä istuu.
En ole ap, mutta aloituksen kunnolla lukeneena kommentoin tähän. Hän siis kertoo, että koko hänen ystäväporukksnsa istuu kaasopöydässä, vaikka yksikään heistä ei ole kaaso. Sitä en sitten tiedä, ovatko ehkä muuten osallistuneet häiden järjestelyihin, ap ulkomailla asuvana ei luonnollisestikaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kurjaa. Jospa häissä olisi niin paljon ohjelmaa ettei paljoa kerkeä seurustelemaan? Kerran eräissä häissä ruokailun ajan ehkä ehti juttelemaan pöytävieraiden kanssa ja muuten oli joku musiikkiesitys tai puhe käynnissä, vaikka pöydissä istuttiinkin. Minulla on sama pelko eräistä häistä, joista tiedän etäisesti yhden pariskunnan. Mieheni on ehkä bestman, joten näinköhän hän istuu jossain omassa pöydässä ja minä yksin ihan vieraana. Hädintuskin tunnen hääparia, sillä he ovat mieheni ystäviä. Saako istumajärjestyksen tietää missä vaiheessa yleisesti?
Minusta koko aloitus on siinä mielessä vähän hassu, että vieras tietäisi istumapaikkansa juhlissa etukäteen.
Yleensähän istumajärjestys on juhlapaikalla jossakin taulussa, josta oma paikka löytyy. En ole koskaan tiennyt etukäteen. Ehkä tämäkin on joku uusi häätapa.
Nämä häät onkin taas näitä only in vauvapalsta. Keksitty omasta päästä. Osa kommentoijista keksii päät kuumana ohjeita surulliselle häävieraalle.
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran vastaavassa tilanteessa, lisäksi häissä ei morsiamen toiveesta ollut mitään ohjelmaa eikä alkoholitarjoilua. Ei siis mitään muuta, kuin pöydässä istumista. Oli ihan karseaa, kaikki väkisin keksityt puheenaiheet oli pöytäseurueen kanssa käsitelty melko nopeasti ja sitten siinä vain istuttiin vaivautuneina. Ei kenenkään tarvitse häissä hullun tavalla ryypätä, mutta kyllä pari lasillista viiniä olisi rentouttanut tunnelmaa.
Hmm.... sinun mielestä hääpari ei saa pitää haluamiaan juhlia.
Vedä kunnon pohjat, viina auttaa kaikkiin ongelmiin
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se häissä aika usein niin menee (ainakin niissä minä olen mukana ollut), että iso osa ajasta istutaan pöydissä niillä sanoilla paikoilla. Jos tuommoinen tuuri käy, että pöytä on täynnä vieraita ihmisiä joiden kanssa juttu ei oikein luista, niin kyllä siinä ilta voi aika pitkältä tuntua.
En jaksanut lukea kuin kaksi ekaa sivua, mutta ihmettelen, miksi ylipäätään haluat säilyttää tuollaisen "ystävyyden"?
Ettehän te ole mitään tosi ystäviä ja on aivan hullua maksaa kalliit matkat ja muut ruollaisen kaverin takia. Itse olisin antant olla koko häät ja viettänyt senkin viikonlopun itselleni mukavasti.
Törkeää.