Yksin tuntemattomien pöydässä häissä
Olen menossa ystäväni (morsian) häihin ensi viikolla. Emme ole mitään sydänystäviä, mutta kuitenkin ihan ookoo-tuttuja, kun kerran sain kutsunkin.
Tunnen hänet yhteisestä ystäväporukasta, johon kuuluu häiden seremoniamestari, eräs pariskunta ja vielä yksi yksittäinen ystävä. Olemme tunteneet porukan kanssa jo vuosia, ja ihan hyvissä väleissä. Olen opiskellut ulkomailla nyt 1,5 vuotta, jonka aikana emme ole nähneet kuin kerran, mutta olemme kuitenkin säännöllisesti kirjoitelleet ja soitelleet. Matkustan Suomeen nimenomaan näihin häihin ja palaan niiden jälkeen kakkoskotiini vielä hetkeksi, kunnes palaan kokonaan takaisin.
Sain äsken kuulla, että joudun istumaan erikseen tästä ystäväporukasta. Muu kaveriporukka istuu kaasojen pöydässä, vaikka yksikään heistä ei ole kaaso. Pariskunnan toinen puolisko oli, mutta morsian antoi hänelle lähtöpassit jo alkuvaiheessa, kun ei osallistunut paljon mihinkään. Ei muun muassa osallistunut hääpuvun sovitukseen, vaan varasi viikkoa ennen sitä parin päivän reissun ulkomaille, kun ”kerrankin oli vapaata”.
Istun siis yksin täysin tuntemattomien pöydässä ja loput kaverini istuvat keskenään. Muita kuin kaverini en näistä häistä tunne. Tiedän, että pöydässä on yksi henkilö, jonka kanssa työskentelemme samassa ammatissa, mutta jota en tunne tai ole koskaan tavannut, emmekä työskentele samassa yrityksessä. Juhlafiilis painui kyllä pohjamutiin, kun tästä kuulin.
Investoin paljon aikaa ja rahaa häihin, kun lennän paikalle ulkomailta, majoitun hotellissa ja laitan myös rahaa hääparin matkakassaan. Jos olisin tiennyt tästä istumapaikasta, olisin varmaan jättänyt häät väliin. Menemme kuitenkin kirkkoon ja juhlapaikalle yhdessä, ja sitten joudun eri pöytään istumaan.
Olenko ainoa, josta tämä järjestely tuntuisi kurjalta vai olenko nyt vain hankala tai dramaattinen?
Kommentit (72)
Mä lähdin kaverin häihin ulkomaille ja jännitti kyllä hiukan kun morsian oli ainoa vieraista jonka tunsin etukäteen. Minut oli sijoitettu pöytään jossa meillä kaikilla oli sama harrastus (myös morsiamen harrastus). Oli oikein hauskat häät. Kyllä sinunkin istuinpaikkasi on varmaan hyvin mietitty ja eihän siinä pöydässä tosiaan koko aikaa istuta.
Jättäisin väliin, liian kiusallista istua tuollaisessa pöydässä. Ellei sitten nauti tuntemattomiin tutustumisesta. Itse en...
Kyllä minä niin mieleni pahoitin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit keskustella sen kanssa joka työskentelee samassa ammatissa.
No voinhan minä keskustella joutavia kenen kanssa vain, mutta kysyinkin miten mielekästä se on, kun tutut ystävät seurustelevat omassa pöydässä keskenään!
AP
Sun ei tarttenyg keskustella kenenkään kanssa. Lopeta trollailu.
Vierailija kirjoitti:
Et kai sitten ole niin hyvä ystävä jos et pääse istumaan haluamaasi pöytään
Niin, sanoit itse ettette ole morsiamen kanssa kovin läheisiä, vain "ihan ok tuttuja". Oisko sitten niin, että ne muut on hänelle läheisempiä ja oliko niin, että kaveripöydässä loppui paikat kesken? Jospa sinut sitten kaikkein etäisimpänä pätettiin jättää eri pöytään. Ei tietenkään kyllä kauhean kiva tilanne sinulle, kun odotit pääseväsi viettämään iltaa ystäviesi kanssa. Voihan hyvin olla, että sinun kanssasi samassa pöydässä onkin tosi kivoja ihmisiä, kunhan heihin tutustut ja sinulla on sittenkin kiva ilta. Jollet tunne viihtyväsi, niin voithan lähteä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa pois. Sitten kun joku jälkeenpäin ihmettelee, että miksi lähdit niin aikaisin, voit aina sanoa, että tunsin itseni vähän yksinäiseksi..
Juot viinat, esität hekumallisen tanssinumeron pöydällä.ja vamppaat sulhasen. Sitten sanot ystävällesi ikuiset hyvästit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sinut ole sijoitettu pöytään jossa arvellaan sinun viihtyvän pöytäkaverien kanssa. Näe tämä tilaisuutensa tutustua uusiin ihmisiin.
Ei minua kiinnosta maksaa yli tuhatta euroa siitä, että pääsen tutustumaan ventovieraisiin ihmisiin. Hääparilla on tietysti kiire muiden vieraiden kanssa, joten ajattelin, että saan aikani kulumaan seurustelemalla ystävieni kanssa, mikä ei nyt toteudu. Eihän niitä häitä minua varten tietenkään järjestetä, mutta olisin voinut jäädä myös kotiin niin en olisi vaivaksi tai kuluerä.
AP
No istut hetken siinä pöydässä johon sut on laitettu ja sitten menet istumaan pöytään jossa sun kaverit on. Kyllä sopu antaa tilaa. Törkeää kun morsian tietää että tulet ulkomailta ja että sun häihin osallistuminen maksaa maltaita verrattuna kotimaan matkakustannuksiin.
Istut hetken!? Ei hääparin päättämää istumajärjestystä noin vaan mennä muuttelemaan ja tunkemaan omin päin toiseen pöytään. Pöydissä on luultavasti valmis kattaus, ateria puheineen voi kestää pitkäänkin ennen kuin päästään ns. vapaaseen seurusteluun tai tanssiin tmv., jolloin voit vaihtaa paikkaa. Olenpa ollut häissä, joissa koko häät oli ruokailu, musiikkia ja puheita.
Mutta jos aloittajaa ahdistaa tilanne, ei ole mikään pakko mennä, kun et ole perhettä tai muuta lähipiiriä. Lennot ja hotellit voi aina perua.
Onpa kurjaa. Jospa häissä olisi niin paljon ohjelmaa ettei paljoa kerkeä seurustelemaan? Kerran eräissä häissä ruokailun ajan ehkä ehti juttelemaan pöytävieraiden kanssa ja muuten oli joku musiikkiesitys tai puhe käynnissä, vaikka pöydissä istuttiinkin. Minulla on sama pelko eräistä häistä, joista tiedän etäisesti yhden pariskunnan. Mieheni on ehkä bestman, joten näinköhän hän istuu jossain omassa pöydässä ja minä yksin ihan vieraana. Hädintuskin tunnen hääparia, sillä he ovat mieheni ystäviä. Saako istumajärjestyksen tietää missä vaiheessa yleisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyt häissä ja lopetat yhteydenpidon. Ei kai tuossa nyt suurempaa ongelmaa ole?
Ennemminkin jättää häät välistä ja jatkaa kaveruutta. Ei voin pienen asian takia katkota välejä. AP tosin sanoi menevänsä häihin.
Ei ole pieni asia maksaa malttaita ja sitten joutua perumaan koko häämatka. Välit voi katkaista vähemmästäkin
Minut laitettiin lastenpöytään vahdiksi. Sain kuulla vasta pöytään istuttaessa...
Vierailija kirjoitti:
Minut laitettiin lastenpöytään vahdiksi. Sain kuulla vasta pöytään istuttaessa...
No tämä on jo eri tavalla törkeää.
No istut hetken siinä pöydässä johon sut on laitettu ja sitten menet istumaan pöytään jossa sun kaverit on. Kyllä sopu antaa tilaa. Törkeää kun morsian tietää että tulet ulkomailta ja että sun häihin osallistuminen maksaa maltaita verrattuna kotimaan matkakustannuksiin.