Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksin tuntemattomien pöydässä häissä

Vierailija
30.07.2026 |

Olen menossa ystäväni (morsian) häihin ensi viikolla. Emme ole mitään sydänystäviä, mutta kuitenkin ihan ookoo-tuttuja, kun kerran sain kutsunkin. 

Tunnen hänet yhteisestä ystäväporukasta, johon kuuluu häiden seremoniamestari, eräs pariskunta ja vielä yksi yksittäinen ystävä. Olemme tunteneet porukan kanssa jo vuosia, ja ihan hyvissä väleissä. Olen opiskellut ulkomailla nyt 1,5 vuotta, jonka aikana emme ole nähneet kuin kerran, mutta olemme kuitenkin säännöllisesti kirjoitelleet ja soitelleet. Matkustan Suomeen nimenomaan näihin häihin ja palaan niiden jälkeen kakkoskotiini vielä hetkeksi, kunnes palaan kokonaan takaisin.

Sain äsken kuulla, että joudun istumaan erikseen tästä ystäväporukasta. Muu kaveriporukka istuu kaasojen pöydässä, vaikka yksikään heistä ei ole kaaso. Pariskunnan toinen puolisko oli, mutta morsian antoi hänelle lähtöpassit jo alkuvaiheessa, kun ei osallistunut paljon mihinkään. Ei muun muassa osallistunut hääpuvun sovitukseen, vaan varasi viikkoa ennen sitä parin päivän reissun ulkomaille, kun ”kerrankin oli vapaata”.

Istun siis yksin täysin tuntemattomien pöydässä ja loput kaverini istuvat keskenään. Muita kuin kaverini en näistä häistä tunne. Tiedän, että pöydässä on yksi henkilö, jonka kanssa työskentelemme samassa ammatissa, mutta jota en tunne tai ole koskaan tavannut, emmekä työskentele samassa yrityksessä. Juhlafiilis painui kyllä pohjamutiin, kun tästä kuulin.

Investoin paljon aikaa ja rahaa häihin, kun lennän paikalle ulkomailta, majoitun hotellissa ja laitan myös rahaa hääparin matkakassaan. Jos olisin tiennyt tästä istumapaikasta, olisin varmaan jättänyt häät väliin. Menemme kuitenkin kirkkoon ja juhlapaikalle yhdessä, ja sitten joudun eri pöytään istumaan. 

Olenko ainoa, josta tämä järjestely tuntuisi kurjalta vai olenko nyt vain hankala tai dramaattinen?

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ruokahäissä istutaan suunnilleen sen ajan, että skoolataan, syödään, pidetään puheita ja mahdollisesti kakku heti ruuan päälle tai myöhemmin. Aikaa menee noin pari tuntia, koska suomalaiset hotkivat ruokansa ja odottavat pääsyä paikoiltaan. Ja milloin olet saanut päähäsi, että suomalainen puhuisi aterialla? HAH HAH! Uskotko jaksavasi sen lyhyen ajan vieraiden  kanssa samassa pöydässä? Ja oletko ennustaja olettaessasi, että istuisit täysin ääliöiden seurassa eristettynä kaikista tutuistasi? Aika synkistelijä osaat olla!
Hyvin moni pelkää vieraita ihmisiä, mutta ehkäpä ystäväsi ajattelivat sinun olevan rohkea, ennakkoluuloton ja hoitaisit sujuvasti pöytäseurasi kanssa small talkin tai jopa syvällisemmänkin keskustelun? Mitäs, jos tutustut johonkin tosi kivaan ihmiseen ja olet myöhemmin tyytyväinen paikkaasi?
Olen hyvin varma, että sinun paikkaasi on tarjottu monelle ja kukaan ei uskalla mennä siihen. Ole heitä vahvempi ja luota itseesi!

Vierailija
42/72 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahlitaanko vieraat siihen pöytään kiinni? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa vähän epäreilulta, mutta todennäköisesti syy on jokin muu kuin olla tietoisesti sinua vastaan. Kysyisin itse morsiamelta voiko tähän vielä vaikuttaa? Tosin morsian kuulostaa vähän bridezillalta jos suuttuu kaasolle ulkomaanmatkasta. Myös jäi mietityttämään, että eihän siellä samassa pöydässä sitten enää taida olla kuin 2 sun tuttua vai oliko tämä ex kaasokin puolisoineen yhä tulossa tähän kaasojen pöytään ja häihin ylipäätään? 

Ex-kaaso puolisoineen on toki tulossa häihin, ja vielä juuri tähän kaasojen pöytään, mitä hiukan ihmettelin, kun ei hän mitään kaasohommia ole tehnyt. Minä ymmärrän kyllä morsianta, jos on hääpuvun sovitus lyöty lukkoon ja paria päivää ennen kaaso varaa ex-temporereissun tästä välittämättä. Ovat kuitenkin ihan hyviä ystäviä keskenään tästä huolimatta.

AP

Mihin ihmeeseen kaasoa tarvitaan hääpuvun sovituksessa? 

Makutuomari?

Makutuomari missä? Sovituksessa ompelijan tekemät korjaukset tarkastetaan morsiamen puettua hääpuvun päälleen, korjaukset on tehty yhdessä käydyn keskustelun perusteella eikä tuossa vaiheessa enää tehdä muutoksia, makutuomaria tuskin tarvitaan miettimään tikinpituutta.

Vierailija
44/72 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata liikaa arvailla toisten mietteitä, nautit häistä ja niiden antimista, juttelet kuka sattuu pöydässäsi istumaan, vaihdat kuulumiset tuttujesi kanssa ja ajattelet että ihan mukava reissu tuli tehtyä.

Vierailija
45/72 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävällesi olisi tärkeää jos osallistuisit.

Tuskinpa olisi, muuta kuin häälahjan puitteissa (ja sekin tietenkin kahisevana) Itse jättäisin moiset pippalot väliin!

Vierailija
46/72 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ystävät eivät halunneet sinua samaan pöytään, olet ulkopuolinen ja todennäköisesti aika raskas ihminen, joka haluttiin sijoittaa sivummalle, jotta ei olisi vaivaksi.

Vierailija
47/72 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ystävät eivät halunneet sinua samaan pöytään, olet ulkopuolinen ja todennäköisesti aika raskas ihminen, joka haluttiin sijoittaa sivummalle, jotta ei olisi vaivaksi.

Tuskin, ei häntä silloin olisi kutsuttu lainkaan.

Vierailija
48/72 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa vähän epäreilulta, mutta todennäköisesti syy on jokin muu kuin olla tietoisesti sinua vastaan. Kysyisin itse morsiamelta voiko tähän vielä vaikuttaa? Tosin morsian kuulostaa vähän bridezillalta jos suuttuu kaasolle ulkomaanmatkasta. Myös jäi mietityttämään, että eihän siellä samassa pöydässä sitten enää taida olla kuin 2 sun tuttua vai oliko tämä ex kaasokin puolisoineen yhä tulossa tähän kaasojen pöytään ja häihin ylipäätään? 

Ex-kaaso puolisoineen on toki tulossa häihin, ja vielä juuri tähän kaasojen pöytään, mitä hiukan ihmettelin, kun ei hän mitään kaasohommia ole tehnyt. Minä ymmärrän kyllä morsianta, jos on hääpuvun sovitus lyöty lukkoon ja paria päivää ennen kaaso varaa ex-temporereissun tästä välittämättä. Ovat kuitenkin ihan hyviä ystäviä keskenään tästä huolimatta.

AP

Makutuomari?

Mun ompelija olisi ajanut kaason tai äidin tai anopin samantien ulos. Sovituksessa katsotaan jo tehtyjen korjausten vaikutus istuvuuteen ja sovitaan, mitä lisäksi pitää tehdä. Ei siellä tarvita ketään ylimääräistä neuvomassa ompelijaa.

Vierailija
49/72 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin, ei häntä silloin olisi kutsuttu lainkaan.

Ap on ns. pakkokutsuttu eli kun kavereiden ydinporukka kutsutaan ja tiedetään, että tästä kuultuaan ap loukkaantuu, jos ei kutsua tule, niin laitetaan se kutsu. Ja ollaan varmoja, että ap pysyy ulkomailla kakkoskodissaan, joten on oltu kohteliaita eikä sivuutettu, nyt petyttiin, kun ap päättikin tulla.

Vierailija
50/72 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Makutuomari?

Mun ompelija olisi ajanut kaason tai äidin tai anopin samantien ulos. Sovituksessa katsotaan jo tehtyjen korjausten vaikutus istuvuuteen ja sovitaan, mitä lisäksi pitää tehdä. Ei siellä tarvita ketään ylimääräistä neuvomassa ompelijaa.

Miksi sitä sitten kutsutaan kun sovitetaan pukua ennen ostopäätöstä?

Vierailija
51/72 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma ei ole se, ettenkö pystyisi seurustelemaan tuntemattomien kanssa - tottakai pystyn, olen ihan perussosiaalinen. Ei olisi mikään ongelma, että pöydässämme istuisi tuon kaveriporukan lisäksi muutama henkilö, joita emme tunne, ottaisimme varmasti kaikki mukaan keskusteluun. Ihmettelen sitä, että minut (tai ylipäätään ketään muutakaan!) tuosta kaveriporukasta on jätetty pois muiden pöydästä, käytännössä yksin. Se tässä minua ihmetyttää.

AP

Voisiko pöytäjärjestystä vielä muuttaa viime hetkellä? 

Vierailija
52/72 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulin tästä asiasta tosiaan tältä ex-kaasolta. Morsianta en viitsi vaivata, eiköhän hänellä ole kädet täynnä hommia juhliensa kanssa. Varmaan aina löytyy joku, joka ei ole istumajärjestykseen tyytyväinen, tällä kertaa se olen sitten minä. Kai sitten lähden vaeltelemaan ruoan jälkeen pöydästä toiseen, ja teen tuon ehdotetun ”vessareissun”, kun kakku on syöty. Ajattelin nyt kuitenkin mennä, kun lentoliput ja hotelli on maksettu eikä peruttavissa.

Ristiriitaisin fiiliksin kuitenkin menen ja vaikka juhlapäivänä olisi ihan mukavaakin, niin tällä lähtöasetelmalla melkeinpä tiedän, etten siellä koko iltaa viihdy. Sen verran hyvin tunnen itseni. Onneksi täältä löytyi myös väkeä, jotka ajattelevat kanssani samalla tavalla. 

AP

Tee oharit. Peru häät mutta tee jotain mukavampaa kun kerran liput on ostettu. Kuka tuntematon muka haluaisi tutustua sinuun kun asut vielä toisessa maassa. Ei se kuulu suomalaisiin tapoihin. Morsiankaan ei pidä sinusta. Ehkä kutsu oli tarkoitettu muodolliseksi kun jotenkuten tunnette. Niin turhaa. 

Vierailija
53/72 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo provo kuka tätä stooria muka uskoo. Taas vauhdissa sama joka kehittelee näitä tarinoita ongelmineen.

Vierailija
54/72 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Makutuomari?

Miksi sitä sitten kutsutaan kun sovitetaan pukua ennen ostopäätöstä?

MInä menin ostamaan hääpukua ja hääpuvun valinnasta puhutaan ihan yleisesti. Sovituksessa vaate muokataan lopullisesti käyttäjän kokoon.

Vierailija
55/72 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut aikoinaan vastaanvanlaisessa tilanteessa. Minut oli laitettu istumaan pääosin sulhasen kavereista koostuvaan pöytään (olin tuttu morsiamen kautta).  Olematonta small-talkia ja pääosin kiusaantunutta tunnelmaa olis se tilaisuus, koska tila oli suht pieni ja ohjelmaa seurattiin pöydistä. Illan edetessä, tarpeeksi juhlamaljoja kumonnut nainen pöydässäni totesi kovaan ääneen, että kuka sä oikein olet kun en oo sinua aikaisemmin nähnyt?

Täysin ymmärrettävä kysymys, koska pöytäseurue koostui siis sulhasen kavereista, jotka olivat tuttuja keskenään jo pitkältä ajalta. 

Vieläkin muistan jäätävän selvästi sen kiusaantuneisuuden mikä siinä silloin vallitsi, vaikka tuosta on aikaa jo yli 20vuotta.

56/72 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma? Eihän sun ole pakko heille jutella ja voithan olla vaan vähän aikaa. Jos jälkeenpäin joku kysyy jotain, niin sano että et tuntenut ketään samasta pöydästä niin..

Mutta ettehän te koko aikaa pöydässä nökötä? 

Vierailija
57/72 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kyllä pska temppu mun mielestä. Jäisi kyllä multa häihin varmaan menemättä, vaikka olisin ilmoittautunut. Ja (raha)lahjasta olisi turha haaveilla.

Vierailija
58/72 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulin tästä asiasta tosiaan tältä ex-kaasolta. Morsianta en viitsi vaivata, eiköhän hänellä ole kädet täynnä hommia juhliensa kanssa. Varmaan aina löytyy joku, joka ei ole istumajärjestykseen tyytyväinen, tällä kertaa se olen sitten minä. Kai sitten lähden vaeltelemaan ruoan jälkeen pöydästä toiseen, ja teen tuon ehdotetun ”vessareissun”, kun kakku on syöty. Ajattelin nyt kuitenkin mennä, kun lentoliput ja hotelli on maksettu eikä peruttavissa.

Ristiriitaisin fiiliksin kuitenkin menen ja vaikka juhlapäivänä olisi ihan mukavaakin, niin tällä lähtöasetelmalla melkeinpä tiedän, etten siellä koko iltaa viihdy. Sen verran hyvin tunnen itseni. Onneksi täältä löytyi myös väkeä, jotka ajattelevat kanssani samalla tavalla. 

AP

Sä teet tosta nyt liian ison asian. Ymmärrän hyvin ajatuksiasi, mutta mitä jos ottaisit sellaisen asenteen, että sun pöydässä on varmaan kivoja ihmisiä, teitä saattaa yllättävästi yhdistää vaikka mitkä asiat ( no morsiuspari ainakin) ja saattaa tulla kiva tilaisuus. Olet loukkaantunut ja vähän marttyyrinteella, ei tuossa ole tarkoituksella sua yritetty loukata.  Joku järkisyy plaseerauksessa on. Pääset jutelemaan tuttujesi kanssa virallisen ohjelman jälkeen ja ehkä saat paikan niiden pöydässä, kun porukat liikkuu ja tapaa myöskin tuttujaan muissa pöydissä.

Mene iloisella asenteella, iloisen asian takia sinne mennään.

Vierailija
59/72 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elona kirjoitti:

Mikä ongelma? Eihän sun ole pakko heille jutella ja voithan olla vaan vähän aikaa. Jos jälkeenpäin joku kysyy jotain, niin sano että et tuntenut ketään samasta pöydästä niin..

Mutta ettehän te koko aikaa pöydässä nökötä? 

Ja miksei voi jutella uusien ihmisten kanssa avoimella mielellä. 

Vierailija
60/72 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Tee oharit. Peru häät mutta tee jotain mukavampaa kun kerran liput on ostettu. Kuka tuntematon muka haluaisi tutustua sinuun kun asut vielä toisessa maassa. Ei se kuulu suomalaisiin tapoihin. Morsiankaan ei pidä sinusta. Ehkä kutsu oli tarkoitettu muodolliseksi kun jotenkuten tunnette. Niin turhaa. 

Niin suomalaista. Ei missään tapauksessa jutella vieraiden kanssa, mökötetään ja jätetään lahjakin antamatta.

Ankeeta on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä