Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksin tuntemattomien pöydässä häissä

Vierailija
30.07.2026 |

Olen menossa ystäväni (morsian) häihin ensi viikolla. Emme ole mitään sydänystäviä, mutta kuitenkin ihan ookoo-tuttuja, kun kerran sain kutsunkin. 

Tunnen hänet yhteisestä ystäväporukasta, johon kuuluu häiden seremoniamestari, eräs pariskunta ja vielä yksi yksittäinen ystävä. Olemme tunteneet porukan kanssa jo vuosia, ja ihan hyvissä väleissä. Olen opiskellut ulkomailla nyt 1,5 vuotta, jonka aikana emme ole nähneet kuin kerran, mutta olemme kuitenkin säännöllisesti kirjoitelleet ja soitelleet. Matkustan Suomeen nimenomaan näihin häihin ja palaan niiden jälkeen kakkoskotiini vielä hetkeksi, kunnes palaan kokonaan takaisin.

Sain äsken kuulla, että joudun istumaan erikseen tästä ystäväporukasta. Muu kaveriporukka istuu kaasojen pöydässä, vaikka yksikään heistä ei ole kaaso. Pariskunnan toinen puolisko oli, mutta morsian antoi hänelle lähtöpassit jo alkuvaiheessa, kun ei osallistunut paljon mihinkään. Ei muun muassa osallistunut hääpuvun sovitukseen, vaan varasi viikkoa ennen sitä parin päivän reissun ulkomaille, kun ”kerrankin oli vapaata”.

Istun siis yksin täysin tuntemattomien pöydässä ja loput kaverini istuvat keskenään. Muita kuin kaverini en näistä häistä tunne. Tiedän, että pöydässä on yksi henkilö, jonka kanssa työskentelemme samassa ammatissa, mutta jota en tunne tai ole koskaan tavannut, emmekä työskentele samassa yrityksessä. Juhlafiilis painui kyllä pohjamutiin, kun tästä kuulin.

Investoin paljon aikaa ja rahaa häihin, kun lennän paikalle ulkomailta, majoitun hotellissa ja laitan myös rahaa hääparin matkakassaan. Jos olisin tiennyt tästä istumapaikasta, olisin varmaan jättänyt häät väliin. Menemme kuitenkin kirkkoon ja juhlapaikalle yhdessä, ja sitten joudun eri pöytään istumaan. 

Olenko ainoa, josta tämä järjestely tuntuisi kurjalta vai olenko nyt vain hankala tai dramaattinen?

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sinun tarvitse koko juhlaa siinä pöydän ääressä viettää

Vierailija
22/67 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satutäti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toihan on ihan parasta. Melko todennäköisesti samassa seurueessa on joku mukava ja komea mies, jonka kanssa päädytte yöllä vielä samaan sänkyyn. 

Dippainssi-lentäjämies joka harrastaa padelia ja sijoittamista

Vierailija
24/67 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se tuntuisi kurjalta. Oli syy mikä tahansa ettet mahtunut samaan pöytään.

Vierailija
25/67 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tuon tunteen. Muutama aika sitten olin yksin puolituttujen häissä ja jouduin istumaan kahden naisen väliin, jotka olivat sukua keskenään ja hyviä ystäviä. Nämä sitten juttelivat koko ajan keskenään minun ylitseni, editseni ja taitseni ja olivat suhtkoht kovaäänisiä. Ehdotin niille, että voin siirtyä viereiselle paikalle, mutta ei kelvannut, "kyllä me tässä pystymme juttelemaan ihan näinkin" oli vastaus. Arvaatte kai, että kahvin jälkeen "kävin vessassa" eli häivyin kotiin. 

Vierailija
26/67 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyt häissä ja lopetat yhteydenpidon. Ei kai tuossa nyt suurempaa ongelmaa ole?

Ennemminkin jättää häät välistä ja jatkaa kaveruutta. Ei voin pienen asian takia katkota välejä. AP tosin sanoi menevänsä häihin. 

Vierailija
27/67 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vähän epäreilulta, mutta todennäköisesti syy on jokin muu kuin olla tietoisesti sinua vastaan. Kysyisin itse morsiamelta voiko tähän vielä vaikuttaa? Tosin morsian kuulostaa vähän bridezillalta jos suuttuu kaasolle ulkomaanmatkasta. Myös jäi mietityttämään, että eihän siellä samassa pöydässä sitten enää taida olla kuin 2 sun tuttua vai oliko tämä ex kaasokin puolisoineen yhä tulossa tähän kaasojen pöytään ja häihin ylipäätään? 

Vierailija
28/67 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi istuma järjestys on tehty lähinnä helpottamaan alun hässäkkää kun vieraat tulee juhlapaikalle. Se helpottaa esimerkiksi ruokailun aikana lapsiperheitä kun mahdutaan samaan pöytään koko perhe tai huomioitu pyörätuolissa oleva jne. Ruokailun ja ehkä kahvin hetken ollaan siinä nimetyssä paikassa, mutta muuten saa liikkua olla missä itse haluaa...

Vierailija
29/67 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin tästä asiasta tosiaan tältä ex-kaasolta. Morsianta en viitsi vaivata, eiköhän hänellä ole kädet täynnä hommia juhliensa kanssa. Varmaan aina löytyy joku, joka ei ole istumajärjestykseen tyytyväinen, tällä kertaa se olen sitten minä. Kai sitten lähden vaeltelemaan ruoan jälkeen pöydästä toiseen, ja teen tuon ehdotetun ”vessareissun”, kun kakku on syöty. Ajattelin nyt kuitenkin mennä, kun lentoliput ja hotelli on maksettu eikä peruttavissa.

Ristiriitaisin fiiliksin kuitenkin menen ja vaikka juhlapäivänä olisi ihan mukavaakin, niin tällä lähtöasetelmalla melkeinpä tiedän, etten siellä koko iltaa viihdy. Sen verran hyvin tunnen itseni. Onneksi täältä löytyi myös väkeä, jotka ajattelevat kanssani samalla tavalla. 

AP

Vierailija
30/67 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyt häissä ja lopetat yhteydenpidon. Ei kai tuossa nyt suurempaa ongelmaa ole?

Ennemminkin jättää häät välistä ja jatkaa kaveruutta. Ei voin pienen asian takia katkota välejä. AP tosin sanoi menevänsä häihin. 

Välit voi aina katkoa, jos siihen tuntee tarvetta

Vierailija
31/67 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa vähän epäreilulta, mutta todennäköisesti syy on jokin muu kuin olla tietoisesti sinua vastaan. Kysyisin itse morsiamelta voiko tähän vielä vaikuttaa? Tosin morsian kuulostaa vähän bridezillalta jos suuttuu kaasolle ulkomaanmatkasta. Myös jäi mietityttämään, että eihän siellä samassa pöydässä sitten enää taida olla kuin 2 sun tuttua vai oliko tämä ex kaasokin puolisoineen yhä tulossa tähän kaasojen pöytään ja häihin ylipäätään? 

Ex-kaaso puolisoineen on toki tulossa häihin, ja vielä juuri tähän kaasojen pöytään, mitä hiukan ihmettelin, kun ei hän mitään kaasohommia ole tehnyt. Minä ymmärrän kyllä morsianta, jos on hääpuvun sovitus lyöty lukkoon ja paria päivää ennen kaaso varaa ex-temporereissun tästä välittämättä. Ovat kuitenkin ihan hyviä ystäviä keskenään tästä huolimatta.

AP

Vierailija
32/67 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä voi muuta kuin aloittaa hillityn ryyppääminen. Kai on avoin baari?

Vierailija
33/67 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävällesi olisi tärkeää jos osallistuisit.

Miksi ihmeessä ystävä ei ymmärtäisi, jos soitat hänelle ja pyydät vaihtamaan paikkasi. Jos hän ystävä on….

Ei kukaan halua istua juhlailtaa vieraassa seurassa. Soita! 

Vierailija
34/67 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma ei ole se, ettenkö pystyisi seurustelemaan tuntemattomien kanssa - tottakai pystyn, olen ihan perussosiaalinen. Ei olisi mikään ongelma, että pöydässämme istuisi tuon kaveriporukan lisäksi muutama henkilö, joita emme tunne, ottaisimme varmasti kaikki mukaan keskusteluun. Ihmettelen sitä, että minut (tai ylipäätään ketään muutakaan!) tuosta kaveriporukasta on jätetty pois muiden pöydästä, käytännössä yksin. Se tässä minua ihmetyttää.

AP

Koet kuuluvasi tiettyyn kaveriporukkaan, mutta ne muut  kuuluvat  ihan toiseen kaveriporukkaan, joka istuu samassa pöydässä. Olet siellä morsiamen kaverina, et osana tiivistä yhteisöä

Morsiusparin ei tarvitse miellyttää sinua siksi, että tulet ulkomailta. Vielä en ole ollut häissä, joissa on pakko istua paikallaan 3 tunnin ajan, eiköhän tuolla ehdi kavereitten kanssa juttelemaan - tosin muista, että heillä on siellä omat tuttunsa, eivät ole velvollisia organisoimaan sinulle hääkokemusta.

Kaasoa ei tarvita morsiusuvun sovituksessa, ompelija ja apulaisensa osaavat työnsä.

Vierailija
35/67 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävällesi olisi tärkeää jos osallistuisit.

Miksi ihmeessä ystävä ei ymmärtäisi, jos soitat hänelle ja pyydät vaihtamaan paikkasi. Jos hän ystävä on….

Ei kukaan halua istua juhlailtaa vieraassa seurassa. Soita! 

Entä jos se muu porukka on ilmoittanut, että meidän pöytään et sitä laita!

Vierailija
36/67 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että antaa potkut kaasolle joka piti lomaansa eikä tullut bridzillan puvun sovitukseen 😂 Joku mielenosoitus tuo pöytäjuttukin oli.  

Vierailija
37/67 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ex-kaaso puolisoineen on toki tulossa häihin, ja vielä juuri tähän kaasojen pöytään, mitä hiukan ihmettelin, kun ei hän mitään kaasohommia ole tehnyt. Minä ymmärrän kyllä morsianta, jos on hääpuvun sovitus lyöty lukkoon ja paria päivää ennen kaaso varaa ex-temporereissun tästä välittämättä. Ovat kuitenkin ihan hyviä ystäviä keskenään tästä huolimatta.

AP

Mihin ihmeeseen kaasoa tarvitaan hääpuvun sovituksessa? 

Vierailija
38/67 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulin tästä asiasta tosiaan tältä ex-kaasolta. Morsianta en viitsi vaivata, eiköhän hänellä ole kädet täynnä hommia juhliensa kanssa. Varmaan aina löytyy joku, joka ei ole istumajärjestykseen tyytyväinen, tällä kertaa se olen sitten minä. Kai sitten lähden vaeltelemaan ruoan jälkeen pöydästä toiseen, ja teen tuon ehdotetun ”vessareissun”, kun kakku on syöty. Ajattelin nyt kuitenkin mennä, kun lentoliput ja hotelli on maksettu eikä peruttavissa.

Ristiriitaisin fiiliksin kuitenkin menen ja vaikka juhlapäivänä olisi ihan mukavaakin, niin tällä lähtöasetelmalla melkeinpä tiedän, etten siellä koko iltaa viihdy. Sen verran hyvin tunnen itseni. Onneksi täältä löytyi myös väkeä, jotka ajattelevat kanssani samalla tavalla. 

AP

Onko ne siis sun häät vai morsiusparin? Sinä päätät, millaista tulee olla, jotta sinulla on kivaa? Entä jos kaikki sata häävierasta ajattelisi samoin ja vaatisi erityisoikeuksia?

Vierailija
39/67 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Mihin ihmeeseen kaasoa tarvitaan hääpuvun sovituksessa? 

Makutuomari?

Vierailija
40/67 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiä perumaan lennot ja majoitus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän