Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksin tuntemattomien pöydässä häissä

Vierailija
30.07.2026 |

Olen menossa ystäväni (morsian) häihin ensi viikolla. Emme ole mitään sydänystäviä, mutta kuitenkin ihan ookoo-tuttuja, kun kerran sain kutsunkin. 

Tunnen hänet yhteisestä ystäväporukasta, johon kuuluu häiden seremoniamestari, eräs pariskunta ja vielä yksi yksittäinen ystävä. Olemme tunteneet porukan kanssa jo vuosia, ja ihan hyvissä väleissä. Olen opiskellut ulkomailla nyt 1,5 vuotta, jonka aikana emme ole nähneet kuin kerran, mutta olemme kuitenkin säännöllisesti kirjoitelleet ja soitelleet. Matkustan Suomeen nimenomaan näihin häihin ja palaan niiden jälkeen kakkoskotiini vielä hetkeksi, kunnes palaan kokonaan takaisin.

Sain äsken kuulla, että joudun istumaan erikseen tästä ystäväporukasta. Muu kaveriporukka istuu kaasojen pöydässä, vaikka yksikään heistä ei ole kaaso. Pariskunnan toinen puolisko oli, mutta morsian antoi hänelle lähtöpassit jo alkuvaiheessa, kun ei osallistunut paljon mihinkään. Ei muun muassa osallistunut hääpuvun sovitukseen, vaan varasi viikkoa ennen sitä parin päivän reissun ulkomaille, kun ”kerrankin oli vapaata”.

Istun siis yksin täysin tuntemattomien pöydässä ja loput kaverini istuvat keskenään. Muita kuin kaverini en näistä häistä tunne. Tiedän, että pöydässä on yksi henkilö, jonka kanssa työskentelemme samassa ammatissa, mutta jota en tunne tai ole koskaan tavannut, emmekä työskentele samassa yrityksessä. Juhlafiilis painui kyllä pohjamutiin, kun tästä kuulin.

Investoin paljon aikaa ja rahaa häihin, kun lennän paikalle ulkomailta, majoitun hotellissa ja laitan myös rahaa hääparin matkakassaan. Jos olisin tiennyt tästä istumapaikasta, olisin varmaan jättänyt häät väliin. Menemme kuitenkin kirkkoon ja juhlapaikalle yhdessä, ja sitten joudun eri pöytään istumaan. 

Olenko ainoa, josta tämä järjestely tuntuisi kurjalta vai olenko nyt vain hankala tai dramaattinen?

Kommentit (579)

Vierailija
561/579 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menikö ne häät jo? Mitä tapahtui???

Vierailija
562/579 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran poikaystävän kaverin häissä (kutsuttuna avecina), en tuntenut ketään muuta.

Siellä oli "hauskasti" laitettu pariskunnat istumaan eri pöytiin. Minun pöydässäni sattui olemaan isäni kanssa samassa työpaikassa ollut mies joka sitten heitti ala-arvoista vitsiä isästäni. Vähän tällä pöytäseurueella leuka loksahti, kun kysyivät kumman hääparista tunnen. Sanoin, etten kumpaakaan, vaan olen kuokkimassa.

No, ruoka oli syötävää ja siinähän ne häät menivät. Morsiuskimpun heitossa järjestettiin morsiamen kaverit niin, että joku heistä sai kimpun.

Toisissä ennestään tuntemattomien sukulaisten häissä mies kävi lasten kanssa. Siellä oli laitettu tuoleille tehtäviä, mitä häävieraat voivat tehdä hääparin hyväksi. Esim. vie elokuviin tai syömään. Mies heitti paperin jonkun toisen tuolille. Vähän harmitti, olisin voinut tutustua uusiin sukulaisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/579 |
11.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa mun korvaan (introvertti) painajaismaiselta, en osallistuisi. 

Ei kai teitä autistiverttejä kukaan mihinkään kutsu

Vierailija
564/579 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työkaverin häissä (nykyään ex- työkaveri). Siellä oli kolme lasten pöytää: 6 kpl 7-10 vuotiaita, sitten oli yksi pöytä 6 10-12 vuotiaita ja yksi pöydällinen yläasteikäisiä. Kuhunkin lasten pöytään oli sijoitettu yksi sinkkuaikuinen.

Ei siis ollut mitään etukäteen sovittua, että tuommoiset lastenvahdit on laitettu. Näiden lasten vanhemmille kyllä oli kerrottu, että siellä on järkevä aikuinen per pöytä.

HAH! Mähän käyn häissä juhliakseni, joten en jättänyt ruokajuomia väliin ja viiniäkin saattoi pari kaatoa olla enemmän kuin oli tarkoitus.

Meidän nurkkauksessa alkoi olla ilo ylimmillään. Laulettiin omia lauluja ja kikateltiin niin pirukseen. Tais olla liian hauskaa, kun kaksi äitiä kävi poimimassa omansa pois. Teinipöytä saattoi olla vähän maistissa, kun sen pöydän vahti ei hoitanut hommiaan.

Sain sitten töissä satikutia morsiolta. Hän oli meidät valinnut tieten vahdeiksi, kun ei olla mitään ryyppyihmisiä. Näköjään oltiin. Se yksikin oli morsion lapsuudenkaveri ja aivan leipiintynyt istumatilanteeseen ja sitten kolmannessa pöydässä oli hiljaisempi serkku. Kyllä me tytöt bileet aikaan saatiin ja hauskaa oli. Oltiin kuitenkin pilattu häät ja työkaveruuskin meni. Voivoi.

Mä sain kaksi hemmetin hienoa ystävää sillä reissulla. :)

Vierailija
565/579 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävällesi olisi tärkeää jos osallistuisit.

Ei selvästikään ole. 

Vierailija
566/579 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä kuulit, ja miksi et siinä kohtaa ehdottanut pääseväsi ystäviesi kanssa samaan pöytään?

Ymmärrän sinua jonkin verran, mut itselle ei sosiaalisena ihmisenä olisi ongelmaa. Rakastan ihmisiä ja tykkään tutustua uusiin.

Itse en kyllä morsiamena olisi suuttunut, jos yksi kaaso olisi reissussa häämekon oston ajan. Voisin mennä muiden ystävieni kanssa, no big deal.

Vierailija
567/579 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä en olisi aivan varma... miksi sitten on tehty näin outo istumajärjestys, että hänet jätetään "oman" ystäväseurueen ulkopuolelle. Väkisin tulee mieleen, että AP on vähiten tärkeä "ystävä"

Miten sä plaseeraat 10 hengen pöytään 11 ihmistä? 

Helposti. Aina yksi mahtuu, ellei ole jättikokoinen.

Vierailija
568/579 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs tuosta. Istut ja nautit tarjoilut. Jos ei ole puhuttavaa vieraille ihmisille, et puhu. En minäkään puhuisi. Ilta menee nopeasti ja sen jälkeen teet ratkaisusi ystävyytesi suhteen. Itse olen sen verran pirullinen ihminen, etten ottaisi ystävääni häiden jälkeen yhteyttä, odotan, ottaako hän ja jos/kun sitten ottaa, ilmaisen hyvin selvästi, etten viihtynyt koska... Ei vieraiden ihmisten kanssa ole pakko puhua, olipa etiketti mikä tahansa.

Vierailija
569/579 |
12.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs tuosta. Istut ja nautit tarjoilut. Jos ei ole puhuttavaa vieraille ihmisille, et puhu. En minäkään puhuisi. Ilta menee nopeasti ja sen jälkeen teet ratkaisusi ystävyytesi suhteen. Itse olen sen verran pirullinen ihminen, etten ottaisi ystävääni häiden jälkeen yhteyttä, odotan, ottaako hän ja jos/kun sitten ottaa, ilmaisen hyvin selvästi, etten viihtynyt koska... Ei vieraiden ihmisten kanssa ole pakko puhua, olipa etiketti mikä tahansa.

Häät oli jo viikonloppuna.

Vierailija
570/579 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, miten häät menivät, jos olit niissä?

Vierailija
571/579 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että vastataanpa tähän ihan mistä näkökulmasta tahansa, ei tilanne tyydytä sinua. Itse peruisin jos noin korpeaa istumajärjestys. Tuo varmaan johtuu just siitä että asut kaukana ettekä enää juuri tapaa.

Vierailija
572/579 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt monelta jäänyt pääpointti tajuamatta. Kyse ei ollut siitä, etteikö AP voisi istua vieraiden pöydässä syömässä ja small talkaamassa. Vaan siitä, haluaako siitä maksaa maltaita ja samalla menettää tilaisuuden tavata ystäviä. 

jokainen tavallaan. Itse en lähtisi ok-ystävän häihin vain ap:n asenteella eli "Matkustan Suomeen nimenomaan näihin häihin". Matkustaisin niin, että se olisi vain osa ohjelmaani. En kuvittelisi, että voin häissä keskittyä vanhoihin kavereihini täydellisesti. Ovatko ne kaverit odottaneet häitä vain nähdäkseen ap:n? Tuskin, tai siitä olisi mainittu aloituksessa. Olisin yrittänyt sopia vähintään yhden kaverin kanssa, että nähdään ennen häitä tai niiden jälkeen. 

Mielenkiintoinen oli myös tämä kappale: Muu kaveriporukka istuu kaasojen pöydässä, vaikka yksikään heistä ei ole kaaso. Pariskunnan toinen puolisko oli, mutta morsian antoi hänelle lähtöpassit jo alkuvaiheessa, kun ei osallistunut paljon mihinkään. Ei muun muassa osallistunut hääpuvun sovitukseen, vaan varasi viikkoa ennen sitä parin päivän reissun ulkomaille, kun ”kerrankin oli vapaata”.

Pariskunnasta toinen (oletettavasi nainen, ex-kaaso) siis varasi itselleen reissun ulkomaille, mutta menikö ilman puoliskoaan, koska ap puhuu vain hänen matkastaan? No, onhan sekin mahdollista. Olisiko heidät pitänyt välittömästi siirtää pois kaasojen pöydästä ja nimenomaan ap:n viereen?

Vierailija
573/579 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vain aloituksen, asia on jo ajan puolesta ratkennut. Olisin itse kysynyt morsiamelta, voinko päästä samaan pöytään tuttujen kanssa. Jos ei olisi pitänyt pyyntöä sen arvoisena, että asia olisi hoitunut, olisin jäänyt pois.

Vierailija
574/579 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro nyt miten häät meni?

Vierailija
575/579 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmaista ruokaa ja juomaa. Mene vaan.

Menen tietysti, kun liput on jo ostettu, ja häät ovat kyllä ihan kunnollisessa paikassa ja ruokalista kuulostaa hyvältä. Ihmettelen vain miksi ainoastaan minut on jätetty kaveriporukan ulkopuolelle

AP

Pitikö häihin ostaa liput, lipuilla saatu raha on  oiva lahja hääparille.

Vierailija
576/579 |
13.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se sinua ahdistaa, AP? Oletko sosiaalisesti kömpelö?

Minä läksin kuukauden pituiselle matkalle (Australiaan ja Uuteen-Seelantiin) yksin. En tuntenut ketään. Matkan varrella sain niin paljon uusia ystäviä ja tuttavia, ettei tarvinnut kärsiä yksinäisyydestä eikä pohtia keskusteluaiheita. Aina riittää puhuttavaa samanhenkisten reissaajien kanssa. Ensimmäinen uusi ystävä löytyi hotellin hissistä heti ensimmäisenä aamuna kun olin menossa syömään aamiaista. 

Jos joku ei osaa istua hääjuhlien pöydässä yksin, niin sitten on oikeasti jotain vikaa käytöstavoissa tai mielenterveydessä. 

Puhukaa hääparista ja siitä miten tunnette hääparin.

Vierailija
577/579 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä en olisi aivan varma... miksi sitten on tehty näin outo istumajärjestys, että hänet jätetään "oman" ystäväseurueen ulkopuolelle. Väkisin tulee mieleen, että AP on vähiten tärkeä "ystävä"

Miten sä plaseeraat 10 hengen pöytään 11 ihmistä? 

Helposti. Aina yksi mahtuu, ellei ole jättikokoinen.

No siis ELLEI, olin viikko sitten häissä jossa oli yhdessä pöydässä ihan tolkuttoman lihavia mammoja. Ei olisi mahtunut siihen pöytään yhtään ylimääräistä. Eli niitä jättikokoisia Suomesta löytyy. Positiivista kehoa.

Vierailija
578/579 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä kuulit, ja miksi et siinä kohtaa ehdottanut pääseväsi ystäviesi kanssa samaan pöytään?

Ymmärrän sinua jonkin verran, mut itselle ei sosiaalisena ihmisenä olisi ongelmaa. Rakastan ihmisiä ja tykkään tutustua uusiin.

Itse en kyllä morsiamena olisi suuttunut, jos yksi kaaso olisi reissussa häämekon oston ajan. Voisin mennä muiden ystävieni kanssa, no big deal.

Ihan pikku yksityiskohtana; mihin ihmeeseen tarvitaan jotakin kaasosaattuetta hääpuvun valinnassa? Itselleenhän morsian mekon ostaa, ei niille perässähiihtäjille. Vai onko tämäkin jokin jenkkitelevision Say Yes to the Dress -ohjelmien tuoma ohjelmanumero?

Vierailija
579/579 |
14.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro miten meni, eikös ne häät jo ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi