Kuinka moni ei koskaan käy lapsensa/lapsiensa kanssa ravintolassa syömässä?
Tuli vaan mieleen, kun eilen olisin tarjonnut kaverilleni safkat ravintolassa. Oltiin shoppailemassa ja tuli nälkä, kaverin tyttö (menee syksyllä ekalle), oli mukana, tosi kiva ja mukava lapsi.
No, kaveri sanoi että ei voi tulla kun tytär on mukana, se ei kuulema jaksa istua paikallaan, eikä kaveri jaksa komentaa sitä koko ajan, menee kuulema ruokahalu?
Ehdotti mäkkäriä, ja sinne me sitten mentiinkin. Ne ei ole kuulema koskaan käyneet ravintolassa syömässä niin että, lapsi olisi ollut mukana. Mä olin ihan yllättynyt koska, mun mielestä se tyttö käyttäytyi tosi hyvin, vaikka kauppoja kierrettiin pari tuntia.
Mun nuorin on 5-vuotias ja on sekin on jo monesti päässyt ravintolaan syömään meidän kanssa. Ja vaikka eläväinen onkin, niin osaa käyttäytyä ravintolassa, ei esim. juoksentele ympäriinsä.
Jokaisella on tietysti omat tapansa, mutta ihmetystä herätti, onhan tyttö jo aika " iso" .
Kommentit (51)
Ollaan käyty siitä kun lapsi oli 8 kk. Niissä on usein leikkipaikka, enkä aio tehdä kakarasta mitään epäsivistynyttä pönttöä, joka ei tiedä mitä ravintolassa tehdään ja miksi jotkut syö etanoita.
Ja pahinta kaikista, ajattelee vielä, että katkarapu on eksoottista!
Ihan hyvin osaavat käyttäytyä, 1v yleensä nukkuu, ollaan ajoitettu niin. Itse olen vielä kotona ja kokkaan joka päivä niin on kivaa päästä helpommalla edes yhtenä päivänä viikossa.
Omassa lapsuudenkodissanikin käytiin aika usein ravintolassa sunnuntaisin kun äiti oli viikot kotona. Sitten kun äiti meni töihin niin tykkäsi tehdä sunnutaisin jotain parempaa ruokaa.
Vierailija:
Miksi me vietäisiin lapset katsomaan kun toiset kittaa kaljaa?
Nykyään tulee käytyä ehkä pari kertaa kuussa ravintolassa syömässä, on jo niin tuttua puuhaa lapsille että malttavat hyvin istua eikä leikkipaikkoja tarvitse olla lähettyvillä. Meillä lapset nyt 4v, 6v ja 8v.
Kauheeta katsoa kun jotkut lapset juoksevat ravintolaa ympäri ja sotkevat tyhjissä pöydissä olevia kattauksia. Ja välillä jopa karkaavat ulos ravintolasta...
Mutta tietysti ymmärrän jos jollain ylivilkkaita lapsia niin ei kannata lähteä ulos syömään koska siinä menee hermot.
Leikkinurkkaukset kyllä auttavat asiaa mutta niitä ei ole kovin monissa paikoissa.
kuuden lapsen kanssa, joista osa syö jo aikuisen annokset, ei vain ole varaa siihen. Käydään sitten kerran vuodessa lomamatkalla, jolloin lapset saavat tutustua ravintolakulttuuriin.
Lapset 3v ja 5 ja ovat erittäin tottuneita syömään ravintoloissa. Ovat käyneet vauvasta asti.
Joskus on mukava mennä Rossoon tms jossa on leikkinurkkaus, mutta yleensä mennään johonkin etniseen koska lapsemme ovat uteliaita ja ennakkoluulottomia maistelemaan uusia eri maiden ruokia, ja haluamme kannustaa tähän niin kauan kuin sitä vielä kestää.
Lastemme herkkuravintoloita ovat thai-paikat, nepalilaiset, tapas-paikat, välimerelliset (kreikkalaiset lähinnä ja italialaiset mutta myös turkkilaiset meze-paikat) ja tex-mex.
Nyt 2 lasta, vauva 7kk ja esikoinen 4v. Esikoinen oli ekan kerran ravintolassa noin 2-vuotiaana, sen jälkeen käyty säännöllisen epäsäännöllisesti (riippuen rahatilanteesta...). Vauva pääsi nyt ekan kerran äitienpäivänä ravintolaan.
Pienessä kaupungissa ei ole kovin suurta valikoimaa ravintoloissakaan, joten aika lailla samoja paikkoja kierretään.
Eihän sitä joka viikko tarvitse käydä ulkona syömässä, mutta edes kerran kuussa? Kyllä mä haluan itsekin joskus päästä syömään hyvää ruokaa valmiiseen pöytään, miksi ihmeessä en ottaisi lapsia mukaan?
meillä ei vain ole rahaa laittaa noin 100 euroa kuukaudessa pelkkään yhteen ateriaan.
Vierailija:
meillä ei vain ole rahaa laittaa noin 100 euroa kuukaudessa pelkkään yhteen ateriaan.
RUOKAravintoloissa ja lapsi on nyt vuoden, on ollut aivan vauvasta mukana ja joskus saimme kommentinkin eräältä vanhalta rouvas? henkilöltä että pitääkö niitä lapsia nykyaikana joka paikkaan ottaa mukaan, niin ja meidän lapsi käyttäytyy oikein hyvin ravintolassa ja itse syö meidän kanssa/siis syötetään...
Tokkopa sitä listan kalleinta tarvitsee vartavasten valkata, jos ei lompakko anna myöten..
34
eli noin 2-4 kertaa kuussa (lapset 1v ja 3v). Olemme käyneet " aina" samaan tapaan ulkona syömässä. Siis ennen lapsia ja lasten vauvaiässäkin. Vauvoina eväät olivat omia tai vauva söi jo kotona. Yksivuotiaasta alkaen ovat saaneet ihan oman annoksensa. Yleensä käymme Rossossa tms. lasten kanssa. Joskus myös hienommissakin paikoissa. Nautin kyllä enemmän ruokailusta ihan aikuisten kesken sekä ravintolassa että kotona, mutta onhan lastenkin syötävä ;)
Tosin meillä onkin vain yksi lapsi, ja vielä hyväkäytöksinen. Poika on ihan pienestä asti ollut mukana ja siksi tottunut ulkona syömiseen. Paikat valitsemme ruokalistan mukaan, poika haluaa useimmin kalaa.
ei minusta 15 euron annos kovin kallis ole ja siihen juomat päälle, tekee yhteensä noin 100 euroa. 35
Ollaan käyty ihan aina, eikä lapsista ole koskaan ollut siellä mitään ongelmaa. Vauvoina nukkuivat rattaissa, isompana istuvat syöttötuolissa tai tuolilla. Heille tilataan toki aina omaa syömistä, ja valitsemme sen verran lapsiystävällisen ravintolan nykyään että sieltä löytyy jonkinmoinen leikkinurkkaus lapsille. Lapset kun ei syö pitkän kaavan mukaan, me aikuiset syömme.
Joskus menee hyvin ja joskus huonommin, mutta emme suostu lukkiutumaan kotiin lasten vuoksi. Hyvähän se on lastenkin oppia normaalia elämää ja opetella käytöstapoja jo pienestä saakka.