Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kenen muun kuin minun mielestäni kolmen etunimen antaminen on typerää liioittelua?

23.05.2007 |

Eihän niitä nimiä koskaan käytetä! Ihmiset antaa tautiset kasat nimiä, koska nimien antaminen on kivaa, mutta eihän kukaan esim. juhli kolmannen nimen nimipäivää.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

..on ihmeellistä asiaa :)

Tosiaan. Tottahan kaikilla lapsilla täytyy olla nimessään myös yhtä monta kirjainta, ettei tule sisaruskateutta? Entä jos jonkun nimi on (lapsen mielestä) kauniimpi kuin toisen, siitä vasta suuri kateus syntyykin!??

Ja samalla tavoin, kaikille lapsille tulee ostaa samanlaiset vaatteet, lelut, pelit, ettei vaan syntyisi kateutta...?

No, tämähän on sellainen kysymys, että jokaisella on oikeus tehdä niinkuin hyvältä tuntuu. Itse olen sitä mieltä, ettei lapsia tarvitse mahduttaa samaan muottiin, vaan jokaista voi kohdella omana yksilönään. Eikä mielestäni perusturvallisuus ja lapsen ja vanhemman välinen tunneside ole ulkoisesta kiinni. Tietyssä vaiheessa oleva lapsi tykkää kehuskella milloin milläkin asialla, eikä se ole niin vaarallista. :) Ennemminkin luonnollinen vaihe itsetunnonkehityksen kannalta!

amih:

Mutta joskus ihmetyttää, jos saman perheen lapsilla on eri määrä nimiä. Sisaruskateutta kun saa aikaiseksi pienemmästäkin. Olen kerran jopa tavannut lapsen, joka sisarukselleen brassaili äidin ja isän tykkäävän hänestä enemmän kun oli saanut enemmän nimiäkin.

Vierailija
22/24 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nennuska:

..on ihmeellistä asiaa :)

Tosiaan. Tottahan kaikilla lapsilla täytyy olla nimessään myös yhtä monta kirjainta, ettei tule sisaruskateutta? Entä jos jonkun nimi on (lapsen mielestä) kauniimpi kuin toisen, siitä vasta suuri kateus syntyykin!??

Ja samalla tavoin, kaikille lapsille tulee ostaa samanlaiset vaatteet, lelut, pelit, ettei vaan syntyisi kateutta...?

No, tämähän on sellainen kysymys, että jokaisella on oikeus tehdä niinkuin hyvältä tuntuu. Itse olen sitä mieltä, ettei lapsia tarvitse mahduttaa samaan muottiin, vaan jokaista voi kohdella omana yksilönään. Eikä mielestäni perusturvallisuus ja lapsen ja vanhemman välinen tunneside ole ulkoisesta kiinni. Tietyssä vaiheessa oleva lapsi tykkää kehuskella milloin milläkin asialla, eikä se ole niin vaarallista. :) Ennemminkin luonnollinen vaihe itsetunnonkehityksen kannalta!

---olen täysin samaa mieltä:) Minulla on yksi nimi, veljelläni kolme ja muilla sisaruksilla kaksi. En ole koskaan kuullut, että joku meistä olisi kadehtinut toista tämän takia! Toivon, etteivät myöskään lapseni olisi toisilleen kateellisia näin naurettavan asian takia... Jollain on jotain ja toisella toista. Kaikkea ei voi saada.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
24.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko on puuttua tähän amihin kommenttiin siitä, että nimirimpsun sointuvuus ei vaadi kolmea etunimeä. No, jos tarkkoja ollaan niin kaikille riittäisi yksikin nimi ihan lainkin mukaan, mutta haluan antaa esimerkin siitä miksi kolme nimeä ajaa sointuvuudessa joskus kahden nimen ohi.

Esimerkkinä käytän nimiä jotka eivät ole minun perheestäni eikä kenenkään tuttunikaan perheestä, mutta tarkoituksenani on havainnoida sitä miksi meillä yhdellä lapsista on kolme etunimeä.

Eli:

Lapsillamme on käytetty suvusta tulevia nimiä, esikoisella se on kutsumanimi, keskimmäisellä molemmat toiset nimet ja kuopuksella se tulee olemaan toinen nimi. Miksi siis keskimmäisellä on kolme etunimeä?

Kutsumanimeksi halusimme " Ilmarin" ja toiseksi nimeksi halusin antaa rakkaan isäni toisen nimen. Isäni oli keskimmäisen syntymän aikaan vakavasti sairas ja halusimme osoittaa nimivalinnalla, että hän on meille tärkeä ja rakas ihminen. Isäni toinen nimi oli " Juhani" . Yhdistelmänä " Ilmari Juhani" kuulosti meistä vähän tyhmältä ja se ei sointunut mitenkään. Päätimme lisätä nimien väliin nimen joka tulee mieheni edesmenneeltä isoisältä; näin olisi molempien suvut huomioitu ja nimestä saatiin suuhun sopiva. Koko nimi on siis " Ilmari Uuno Juhani" .

Ja koska nimirimpsua ei kokonaisuutena puhekielessä käytetä, niin tulisko sen merkitä sitä, että jokaiselle annettaisiin vain se kutsumanimi? Minusta nykyinen systeemi on hyvä enkä näe mitään erikoisuuden tavoittelua tai huomion tavoittelua siinä, että nimiä on enemmän kuin kaksi.

Sisaruskateutta etunimien määrästä? Silloin on vikaa kyllä jossain muussa kuin nimien määrässä!!!

amih:

Ei kolmen nimen antaminen mielestäni typerää ole, vaikkakin epäkäytännöllistä.

Sointuvuudesta: Eihän sitä rimpsua yleensä koskaan sellaisenaan käytetä vaan sukunimen kanssa. Kaksiosaisetkin sellaisenaan joidenkin mielestä töksähtävät nimet ovat usein sukunimen kanssa ihan hyvän kuuloisia, vaikkapa tuo mainittu Eveliina Anna Halttunen/Vuorinen/Hakala.

Mutta joskus ihmetyttää, jos saman perheen lapsilla on eri määrä nimiä. Sisaruskateutta kun saa aikaiseksi pienemmästäkin. Olen kerran jopa tavannut lapsen, joka sisarukselleen brassaili äidin ja isän tykkäävän hänestä enemmän kun oli saanut enemmän nimiäkin.

Vierailija
24/24 |
25.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me anneta sitä ensimmäistäkään nimeä sen takia, että saadaan juhlia nimipäivää - ja tosiaan: seuraavien nimien nimipäivät satunnaisesti muistuu mieleen, lähinnä koska ne ovat ukkien etunimet. Mutta ei juhlita, ei tuttavapiirissäni kaksinimisetkään juhli TOISEN nimen nimipäivää. Ylipäätään nimipäivän juhliminen on minusta suht turhaa, ja meillä lähinnä onnitellaan ja saatetaan syödä jälkkäriä sen kunniaksi...

Meillä minun isäni suvussa on TAPANA antaa 3 etunimeä, isosiskollani näistä kolmesta nimestä yksi on vieläpä yhdysnimi, eli tavallaan hällä on neljä etunimeä. Myös isälläni ja hänen isällään on kolme etunimeä, sitä pidemmälle en ole tarkasetllut asiaa.

Ketjun aloittajalle ei ilmeisesti tullut mieleenkään se, että nyt ei ole kyse mistään nykytrendistä (annetaan paljon nimiä, se on hienoa ja kivaa! - vaikka ihan hyvä syy sekin) vaan monessa suvussa on vain ollut tapana antaa kolme nimeä, kuten meillä.

Ja pojallamme on myös ne kolme etunimeä, samoin pikkusisarensa saa kolme nimeä. Se on sekä kivaa että perinteikästä :)

Hauskaa on sekin, että tästäkin aiheesta voidaan näin vängätä :)