Riitaisa perinnönjako
ja pesänselvittäjä ei hoida työtänsä. Voiko vaihtaa käräjäoikeuden määräämää asianajajaa?
Kommentit (38)
Miksi pesänjakaja ei hommaansa hoida? Käräjäoikeudelta voi hakea vaihtoa.
Kyllä. Vaihtaminen tapahtuu tekemällä käräjäoikeudelle hakemus nykyisen pesänselvittäjän vapauttamiseksi tehtävästään ja uuden määräämiseksi.
Miettikää näillä aloituksen tekijöillä on se äänioikeus.
Kyllä mikään ei ole niin noloa kuin riitaisa kuolinpesä.....tulee mieleen pula-ajan Suomi jossa joku suolakippo oli jo tärkeä elintason mittari ja sukulaistädit siitä riiteli verissäpäin.
Olen ollut perinnönjaossa muutaman sukulaisen ja viimeksi omien vanhempien jälkeen ja täytyy sanoa että fiksusti hoidettuna tuollainen perinnönjako on arvokas tilaisuus kokoontua yhteen muistelemaan menneitä.
Jos on kyseessä isompi omaisuus, kuten tontti tai rakennus, ei mitään epäselvyyksiä sen omistuksesta pitäisi olla. Ja jos sen yhteiskäyttö ei ole kaikille osapuolille mieluisaa tai mahdollista, se muutetaan rahaksi. Sillä siisti, ilman noloja riitoja.
Kun itse heitän lusikan nurkkaan, toivon sen verran kunnioitusta muistolleni että omaisuus jaetaan sopuisasti ja arvokkaasti niin että jälkeen jääneet psyyvät sovussa.
Miksi teillä on pesänselvittäjä ja pesänjakaja? Minä tein kaiken itse. Tarvittiin vain uskotut miehet perunkirjoitukseen. Toimitin perunirjan verottajalle, tein perinnönjakosopimuksen, järjestin sisäisen huutokaupan. Jaoin rahat pankin kanssa osakkaille perinnönjakosopimuksen mukaisesti.
Pesänselvittäjä selvittää vainajan varat ja velat perunkirjoitusta varten. Pesänjakaja taas huolehtii perinnönjaosta ja mahdollisesta osituksesta perunkirjoituksen jälkeen. Kummasta on nyt kysymys?
Riitaisa kuolinpesä. Metsää, peltoja ja kiinteistö. Yksi haluaa sitä ja toinen haluaa tätä.
Vierailija kirjoitti:
Pesänselvittäjä selvittää vainajan varat ja velat perunkirjoitusta varten. Pesänjakaja taas huolehtii perinnönjaosta ja mahdollisesta osituksesta perunkirjoituksen jälkeen. Kummasta on nyt kysymys?
Pesänjakaja
Vierailija kirjoitti:
Miksi teillä on pesänselvittäjä ja pesänjakaja? Minä tein kaiken itse. Tarvittiin vain uskotut miehet perunkirjoitukseen. Toimitin perunirjan verottajalle, tein perinnönjakosopimuksen, järjestin sisäisen huutokaupan. Jaoin rahat pankin kanssa osakkaille perinnönjakosopimuksen mukaisesti.
Asioiden hoitaminen itse ei oikein onnistu, jos joku kuolinpesän osakkaista on riitainen eikä suostu allekirjoittamaan mitään. Silloin pesänjakaja voi olla ainoa mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mikään ei ole niin noloa kuin riitaisa kuolinpesä.....tulee mieleen pula-ajan Suomi jossa joku suolakippo oli jo tärkeä elintason mittari ja sukulaistädit siitä riiteli verissäpäin.
Olen ollut perinnönjaossa muutaman sukulaisen ja viimeksi omien vanhempien jälkeen ja täytyy sanoa että fiksusti hoidettuna tuollainen perinnönjako on arvokas tilaisuus kokoontua yhteen muistelemaan menneitä.
Jos on kyseessä isompi omaisuus, kuten tontti tai rakennus, ei mitään epäselvyyksiä sen omistuksesta pitäisi olla. Ja jos sen yhteiskäyttö ei ole kaikille osapuolille mieluisaa tai mahdollista, se muutetaan rahaksi. Sillä siisti, ilman noloja riitoja.
Kun itse heitän lusikan nurkkaan, toivon sen verran kunnioitusta muistolleni että omaisuus jaetaan sopuisasti ja arvokkaasti niin että jälkeen jääneet psyyvät sovussa.
Tee testamentti ja jako on hoidettu, pyysyyvät silloin perilliset sovussa
Kyseessä äitini ja hänen kolme sisarusta.
Yksi haluaa oman osuutensa rahana, toinen ei halua myydä, kolmas haluaa palan peltoa ja niin edelleen..
Pesänjakaja ollut pian pari vuotta eikä mitään tapahdu.
Yleensä pesänselvittäjä ja -jakaja ovat yleensä sama henkilö
Vierailija kirjoitti:
Yksi haluaa oman osuutensa rahana, toinen ei halua myydä, kolmas haluaa palan peltoa ja niin edelleen..
Jos ei halua myydä tai haluaa itse pitää jotain peltoa tms, niin sitten sille yhdelle maksetaan oma osuutensa rahana. Perinnön arvo on x € ja se jaetaan neljällä, jos perillisiä on neljä. Ne, jotka eivät halua rahana, ostavat sen rahana haluavan ulos. Hakee vaikka pankista lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä yleensä.
Vierailija kirjoitti:
"Yksi haluaa oman osuutensa rahana" hän on tässä porukasta se jolla on lain suoma oikeus vaatia osuutensa kohtuu ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Ensin katsotaan mikä on koko pesän arvo, sitten katsotaan miten jako sujuisi niin että menisi oikein.
Tuossa voisi tehdä niin että omaisuus jaetaan/lohkotaan niin että kaikille tulee samansuuruinen osuus, silloin se, joka haluaa rahana voi myydä osuutensa, joko teille tai ulkopuoliselle. Se, joka ei halua myydä osuuttaan pitää sen, samoin kuin se joka haluaa palan peltoa.
Mikä tuossa on vaikeaa?
Miksi pesänjakaja ei hoida työtänsä?
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tuo pesänselvittäjä sama kuin pesän ilmoittaja. Minä toimin pesän ilmoittajana, hankin uskotut miehet, selvitin tilanteen, kuitit ym, sitten kutsuin perunkirjoituksen koolle, tein jopa alustavan perukirjan pohjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee testamentti ja jako on hoidettu, pyysyyvät silloin perilliset sovussa
Kyllä testamentillakin riita saadaan pystyyn, jos on riidanhaluisia tallukoita porukassa. Testamentin pätevyyttä voi yrittää kiistää, lakiosista voi vääntää, joku on joskus saanut jotain lahjaksi niin siitä väännetään oliko ennakkoperintöä vai ei jne. jne.
Ihan ensimmäiseksi käsitteet selväksi: onko kysymyksessä pesänselvittäjä vai pesänjakaja?
Käräjäoikeudelta voi hakea uutta pesänjakajaa, mutta tästä tulee lisää kustannuksia eikä ole myöskään takeita siitä, että uusi hoitaa asiat paremmin.