Miksi joku tekee syömisestä näin hankalaa? Ei voi käydä kaupassa ostamassa usean päivän ruokia, kun ei tiedä mitä haluaa huomenna syödä?
"En pysty mitenkään ennustamaan tänään haluanko huomenna wingsejä ja kierreperunoita vai savulohta ja basmatiriisiä."
Tämä selitykseksi sille, miksi kaupassa täytyy käydä joka päivä. Koska ei voi ostaa vaikka kolmeksi päivää ruoka-aineksia etukäteen, kun ei tiedä mitä huomenna tekee mieli.
Samasta syystä ei voi myöskään syödä samaa ruokaa puolison kanssa, koska puolison voi tänään tehdä mieli spagettia ja jauhelihakastiketta, kun minun tekee mieli kanaa ja riisiä. On epätodennäköistä että pariskunnan molemmat osapuolet haluaisivat samana päivänä syödä samaa ruokaa, joten siksi on tehtävä omat ruuat molemmille.
Miksi joka ikinen päivä pitää miettiä mitä minä juuri tänään haluan syödä, mitä juuri nyt tekee mieli?? Eikä voi tänään syödä vaikka puolison valitsemaa ja tekemää ruokaa, kun sitä on lämpimänä pöydässä? Kun just tänään haluaakin jotain muuta ja sitä on pakko saada heti nyt?? Ei voi syödä mitään muuta koskaan, kuin just tän päivän lempiruokaani.
Tän tyypin on pakko olla trolli. Ei tällaista voi olla. Joku syömishäiriö?
Kommentit (56)
Mä olen tuollainen. Teen ja syön just sitä, mitä kyseisenä päivänä tekee mieli. Kauppaan on vajaa kilometri matkaa niin miksi en kävisi siellä vaikka joka päivä? Puolisolle kelpaa puolestaan mikä vaan niin ei tarvitse tehdä erillisiä ruokia.
Oletko kateellinen, kun joku saa päivittäin syödä sitä mitä haluaa vai miksi tuo kävi noin tunteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Oletko kateellinen, kun joku saa päivittäin syödä sitä mitä haluaa vai miksi tuo kävi noin tunteisiin?
Joillekin tulee valtava ahdistus siitä, jos jääkaappi ei ole täynnä ruokaa.
En tiedä, ei oikeastaan kiinnosta epävakaiden ongelmat.
Minäpä tilaan kuukauden ruokatarvikkeet ym kerralla. Voin aina valita omasta keittiöstä mitä haluan . Ihan itse teen ja saan just parasta haluamaani ruokaa.
Joku asuu kaupan vieressä, niin voihan siellä rampata. Ensimmäinen opiskelijakämppäni oli kaupan yläpuolella. En hakenut kerran viikossa kasaa ruokaa vaan kävin melkein joka päivä hakemassa sen päivän tarpeet.
Ennustan, että huomenna, 29.7.2026, syön kuumia koiria, joita haen paikalliselta grilliltä. En hot dogeja vaan nimenomaan kuumia koiria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua taas ahdistaa, jos jääkaapissa (tai kuivakaapissa) on yhtään liikaa mitään. Pakastimessa on annoksina viikon ruoat, sitten teen lisää. Ne on siellä siisteissä rivissä samanvärisissä astioissa. Jääkaapissa on maito, kahvi, öljy ja raejuusto, kuivakaapissa kaurahiutaleet, sokeri ja pellavansiemenrouhe.
Itselläni tämä on traumaperäistä, ei syömishäiriö. Lapsuudenkodissa aina salaatit jäätyneinä jääkaapin takaseinään, monta avattua epämääräistä purkkia erinäisiä maitotaloustuotteita, ihme sooseja joita on tarvittu kerran ja sitten ne kasvaa karvaa ja useimmista vihanneksista meni aina sormi läpi.
Onko päätöksenteko sinulle tuntematon käsite? Sinä voit etukäteen PÄÄTTÄÄ, mitä syöt huomenna riippumatta siitä, mitä haluat.
Harva voi saada aina kaiken mitä haluaa, edes seuraavan päivän ruokaa.
Emme todellakaan ole kateellisia ihmisille, jotka eivät osaa suunnitella elämäänsä eteenpäin edes seuraavaan päivään vaan hyppäävät kaiken aikaa halujensa mukaan - koska voivat.
Meidän perhe käy kaupassa kahdesti viikossa ostamme kullekin päivälle viiden eri ateriavaihtoehdon ainekset. Ne mitä emme käytä laitamme biojätteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aina kotona ruokaa 4 viikoksi. Teen kerran kuussa ruokatilauksen kotiin. Aina lappu pöydällä mikä alkaa loppumaan. Olen onnellinen ettei enää vuosiin ole tarvinnut ravata ruokakaupassa. Jokainen tekee miten parhaakseen näkee.😊😊😊
Vaikka maalla asutaan, Saleen ja K-Markettiin on matkaa alla puoli km. Käyn kaupassa joka päivä pääasiassa siksi, että haluan syödä tuoretta leipää.
Vierailija kirjoitti:
Onko päätöksenteko sinulle tuntematon käsite? Sinä voit etukäteen PÄÄTTÄÄ, mitä syöt huomenna riippumatta siitä, mitä haluat.
Harva voi saada aina kaiken mitä haluaa, edes seuraavan päivän ruokaa.
Emme todellakaan ole kateellisia ihmisille, jotka eivät osaa suunnitella elämäänsä eteenpäin edes seuraavaan päivään vaan hyppäävät kaiken aikaa halujensa mukaan - koska voivat.
Miksi on jotenkin paha asia, jos toinen hyppelee halujensa mukaan, "koska voi"? Tuottaako sulle itselle suunnittelu ahdistusta, joten olet ehkä kuitenkin kateellinen, kun toinen ei sitä itseltään vaadi tai välttämättä edes ajattele?
Kauppoja on neljä 24/7 auki tässä lähellä, eikö ne ole siksi auki että niissä käydään, vaikka joka päivä monta kertaa ? Minä kuulun joukkoon joka käy tiheään kaupassa, parempi niin kuin se että ostan ruokaa roskiin kun jääkin syömättä
Vierailija kirjoitti:
Minäpä tilaan kuukauden ruokatarvikkeet ym kerralla. Voin aina valita omasta keittiöstä mitä haluan . Ihan itse teen ja saan just parasta haluamaani ruokaa.
Samoin. On iso pakastearkku johon sopii myös tarjoustuotteita. Aina on tarvikkeet mitä milloinkin haluan. 🥳🥳🥳🤠
Kuljen yleensä kaupan ohi useamman kerran päivässä enkä koe ongelmalliseksi hakea sieltä aina pienen määrän sellaista mikä nyt sattuu maistumaan. Enemmän ongelmia aiheuttaa, jos varaan kotiin liikaa ruokaa ja sitten joku kutsuukin syömään ja naapuri lahjoittaa saamansa ruuat, joista ei pidäkään. On kotona aina aineksia viikonkin ruokiin, mutta mieluummin teen ihan tuoreista.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka maalla asutaan, Saleen ja K-Markettiin on matkaa alla puoli km. Käyn kaupassa joka päivä pääasiassa siksi, että haluan syödä tuoretta leipää.
Isompaan ostossatsiin ostan kuukauden tuoreet leivät ja pakastan pienempiin pusseihin....aina on tuoretta leipää .
Jos on pakko saada syödä aina sitä mitä just nyt haluaa, ei vissiin voi tehdä koskaan ruokaa kahdelle päivälle? Teettekö siis aina vain yhden annoksen ruokaa ja siinä se? Seuraavana päivänä sitten kokataan sitä, mitä silloin mieli tekee?
Itse en pidä ruuanlaitosta noin paljoa. Mietin suurinpiirtein viikon ruuat etukäteen, ja syön 3-4 päivää samaa ruokaa. Jos jonain päivänä tulee mieleen etten ole pitkään aikaan tehnyt vaikka kaalilaatikkoa ja pitääpäs tehdä, muistan sen sitten seuraavalla kauppakerralla, kun ostan seuraavan viikon tarvikkeet.
Meilläkin on kauppa lähellä, 1,5 km päässä mutta ei siellä todellakaan joka päivä rampata.
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvin tilaat kuukauden lihat, kalat, kasvikset ja hedelmät. Mahtavat olla herkullisia jakson loppuvaiheessa.
1st world problems..