Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi joku tekee syömisestä näin hankalaa? Ei voi käydä kaupassa ostamassa usean päivän ruokia, kun ei tiedä mitä haluaa huomenna syödä?

Vierailija
28.07.2026 |

"En pysty mitenkään ennustamaan tänään haluanko huomenna wingsejä ja kierreperunoita vai savulohta ja basmatiriisiä." 

Tämä selitykseksi sille, miksi kaupassa täytyy käydä joka päivä. Koska ei voi ostaa vaikka kolmeksi päivää ruoka-aineksia etukäteen, kun ei tiedä mitä huomenna tekee mieli.

Samasta syystä ei voi myöskään syödä samaa ruokaa puolison kanssa, koska puolison voi tänään tehdä mieli spagettia ja jauhelihakastiketta, kun minun tekee mieli kanaa ja riisiä. On epätodennäköistä että pariskunnan molemmat osapuolet haluaisivat samana päivänä syödä samaa ruokaa, joten siksi on tehtävä omat ruuat molemmille.

Miksi joka ikinen päivä pitää miettiä mitä minä juuri tänään haluan syödä, mitä juuri nyt tekee mieli?? Eikä voi tänään syödä vaikka puolison valitsemaa ja tekemää ruokaa, kun sitä on lämpimänä pöydässä? Kun just tänään haluaakin jotain muuta ja sitä on pakko saada heti nyt?? Ei voi syödä mitään muuta koskaan, kuin just tän päivän lempiruokaani.

Tän tyypin on pakko olla trolli. Ei tällaista voi olla. Joku syömishäiriö?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako joka päivä kuitenkin valita vaatteet vai pitääkö tehdä lista viikon asuista sunnuntaina? 

Vierailija
22/56 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on pakko saada syödä aina sitä mitä just nyt haluaa, ei vissiin voi tehdä koskaan ruokaa kahdelle päivälle? Teettekö siis aina vain yhden annoksen ruokaa ja siinä se? Seuraavana päivänä sitten kokataan sitä, mitä silloin mieli tekee?

Itse en pidä ruuanlaitosta noin paljoa. Mietin suurinpiirtein viikon ruuat etukäteen, ja syön 3-4 päivää samaa ruokaa. Jos jonain päivänä tulee mieleen etten ole pitkään aikaan tehnyt vaikka kaalilaatikkoa ja pitääpäs tehdä, muistan sen sitten seuraavalla kauppakerralla, kun ostan seuraavan viikon tarvikkeet.

Meilläkin on kauppa lähellä, 1,5 km päässä mutta ei siellä todellakaan joka päivä rampata.

Jos teen jotain suuritöistä tai erityisen aikaavievää niin sitä syödään esim. sunnuntaina ja tiistaina. Maanantaina mielellään jotain muuta ettei samaa ruokaa ole kahtena päivänä peräkkäin. Tykkään ruoanlaitosta ja mulla on aikaa siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäpä tilaan kuukauden ruokatarvikkeet ym kerralla. Voin aina valita omasta keittiöstä mitä haluan . Ihan itse teen ja saan just parasta haluamaani ruokaa. 

Aika hyvin tilaat kuukauden lihat, kalat, kasvikset ja hedelmät. Mahtavat olla herkullisia jakson loppuvaiheessa.

Olen eri, mutta tilaan myös kuukausittain ison ruokatilauksen. En osta mitään tuoretta (paitsi maitoa kahviin, ja sitä haen kyllä lähikaupasta lisää), vaan säkkikaupalla erilaisia pakastevihanneksia. Hedelmiä en syö hirveästi, mutta tilaan niitä säilykkeinä ja taaperoiden hedelmäsoseina. Ovat kätevämpiä töissä eväänä kuin repussa muussaantuvat banaanit. 

Valmistan heti ruokatilauksen saavuttua kuukauden ruoat pakkaseen, joten ei lihat ehdi siinä vaiheessa pilaantua.  

Ruokahävikkini on ollut 0 g jo pitkään.

Vierailija
24/56 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja, eksäni oli tuollainen. Edes yhden päivän päähän ei tiennyt, mitä tekee sitten mieli syödä, eikä voi syödä mitään, mikä ei ole tarpeeksi hienoa tai ei tee mieli. Asiahan olisi ollut eri, jos hän olisi ottanut myös keittiössä vetovastuun, käynyt ruokakaupassa, ottanut huomioon satokaudet ja budjetoinut ruoat. Mutta ei, ei se tehnyt noista mitään. Sen kyllä myönnän, että ryhtyessään oli tosi hyvä laittamaan ruokaa ja varsinkin leipomaan, mutta ai saaputti kuinka hankala ihminen.

Vierailija
25/56 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kateellinen, kun joku saa päivittäin syödä sitä mitä haluaa vai miksi tuo kävi noin tunteisiin?

Joillekin tulee valtava ahdistus siitä, jos jääkaappi ei ole täynnä ruokaa.

Minulla on aina kotona ruokaa 4 viikoksi.  Teen kerran kuussa ruokatilauksen kotiin.  Aina lappu pöydällä mikä alkaa loppumaan. Olen onnellinen ettei enää vuosiin ole tarvinnut ravata ruokakaupassa.  Jokainen tekee miten parhaakseen näkee.😊😊😊

Mites vihamnekset ja hedelmät? Niitä on teillä vain kerran kuussa? 

Vierailija
26/56 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla syy on tietyt neuropoikkeavuudet. Se järkevä ja hyvinsuunniteltu ruoka menee oikeasti roskiin eli ei todellakaan mitään kumppanin ylläriruokia minulle. 

Tosin itse voin usein ostaa samaa ruokaa moneksi päiväksi. Syön samaa kunnes se putki katkeaa kuin seinään ja haluan syödä eri ruokaa.

Mieheni taas söisi melkein mitä tahansa perusruokaa tai jotain eksoottisempaakin, ei yleensäkään nirso. Mutta hän taas ei voi syödä minun ehdoillani/"samaa" koska välillä se ruokani on pikku purkki raejuustoa, hapankaalia, yksi ruisleipä jossa ei mitään päällä. Ja tuo kertaa kaksi päivässä. 

Mies treenaa tavoitteellisesti, tekee fyysistä työtä ja on kirjaimellisesti kaksi kertaa minun painoiseni niin hän tuupertuisi ruokavaliollani kun on tuollainen vaihe 🤷

Vierailija
27/56 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmiiksi kypsytetty peruna ja kokoliha kaupassa. Kana ja kala. Se olisi helpotus lähikaupassa? Ei lisäaineita tai kermamössöä. Tuoreita vihanneksia ym. Jälkiruokia.

Vierailija
28/56 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko päätöksenteko sinulle tuntematon käsite? Sinä voit etukäteen PÄÄTTÄÄ, mitä syöt huomenna riippumatta siitä, mitä haluat.

Harva voi saada aina kaiken mitä haluaa, edes seuraavan päivän ruokaa.

Emme todellakaan ole kateellisia ihmisille, jotka eivät osaa suunnitella elämäänsä eteenpäin edes seuraavaan päivään vaan hyppäävät kaiken aikaa halujensa mukaan - koska voivat.

Kelle sä puhut? Ei toi kertonut ap:n elämästä.

Vierailija
29/56 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiselle on jäänyt joku "mä saan tehdä mitä mä haluun" kehitysvaihe päälle. Mahtaa elämä olla vaikeaa, kun mistään ei voi päättää etukäteen.

Eipä siinä. Tunsin joskus aikoinaan ihmisen, jonka kanssa ei voinut sopia mitään yhteisiä menoja tai tapaamista, koska hän ei tiennyt mikä fiilis on vaikkapa ensi viikon keskiviikkona. Ei voi etukäteen tietää, että huvittaako lähteä sinne kahville.

Siis niin raskas ihminen ja jostain kumman syystä jäi aika nopeasti kelkasta. Ilmeisesti opiskelut jäi kesken ja on nyt vaan kotona työttömänä. Ei varmaan voinut tietää sitäkään, että huvittaako mennä sinne luennolle. Ei pidä kenenkään yhteyttä varmaan siitä syystä, että ei voi tietää huvittaako vastata siihen toisen viestiin.

Luoja sentään. On meitä moneen junaan.

Vierailija
30/56 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Ihmiset on opetettu liian hyvälle kun kaupat on joka päivä auki. Helppo sitä on sinne mennä jos asuu keskustassa. Eri on jos kauempana.. 

Itse asun kauempana ja pystyn ostaa viikon ruuat tai yli kerralla. Syön jopa samaa ruokaa monta päivää. Ei ongelma. Ehkä olen vaa köyhä. 

Vierailija
31/56 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka maalla asutaan, Saleen ja K-Markettiin on matkaa alla puoli km. Käyn kaupassa joka päivä pääasiassa siksi, että haluan syödä tuoretta leipää. 

Isompaan ostossatsiin ostan kuukauden tuoreet leivät ja pakastan pienempiin pusseihin....aina on tuoretta leipää .

Kyllä sinun pitää se leipä sulattaa. Et siis syö ollenkaan tuoretta leipää, vaikka niin luuletkin.

Vierailija
32/56 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäpä tilaan kuukauden ruokatarvikkeet ym kerralla. Voin aina valita omasta keittiöstä mitä haluan . Ihan itse teen ja saan just parasta haluamaani ruokaa. 

Aika hyvin tilaat kuukauden lihat, kalat, kasvikset ja hedelmät. Mahtavat olla herkullisia jakson loppuvaiheessa.

Olen eri, mutta tilaan myös kuukausittain ison ruokatilauksen. En osta mitään tuoretta (paitsi maitoa kahviin, ja sitä haen kyllä lähikaupasta lisää), vaan säkkikaupalla erilaisia pakastevihanneksia. Hedelmiä en syö hirveästi, mutta tilaan niitä säilykkeinä ja taaperoiden hedelmäsoseina. Ovat kätevämpiä töissä eväänä kuin repussa muussaantuvat banaanit. 

Valmistan heti ruokatilauksen saavuttua kuukauden ruoat pakkaseen, joten ei lihat ehdi siinä vaiheessa pilaantua.  

Tilaat pakastevihanneksia, teet niistä kuukauden ruuat, jotka tuuppaat takaisin pakastimeen? Yöks, en kyllä itse tekisi noin. Mahtaa maku ja koostumus olla aika karmea usean pakastamisen jälkeen.

Vierailija
33/56 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutko samassa taloudessa tuollaisen kanssa vai miksi jonkun toisen syömiset sinua koskee? 

Vierailija
34/56 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Enemmän ongelmia aiheuttaa, jos varaan kotiin liikaa ruokaa ja sitten joku kutsuukin syömään ja naapuri lahjoittaa saamansa ruuat, joista ei pidäkään." 

Mutta jos sinun ei teekään mieli sitä mitä kutsuja tarjoaa, tai naapuri lahjoittaa? 😅

Vierailija
35/56 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka maalla asutaan, Saleen ja K-Markettiin on matkaa alla puoli km. Käyn kaupassa joka päivä pääasiassa siksi, että haluan syödä tuoretta leipää. 

Isompaan ostossatsiin ostan kuukauden tuoreet leivät ja pakastan pienempiin pusseihin....aina on tuoretta leipää .

Ei se pakkasesta ole tuoretta. Maku ja koostumus muuttuu.

Vierailija
36/56 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiselle on jäänyt joku "mä saan tehdä mitä mä haluun" kehitysvaihe päälle. Mahtaa elämä olla vaikeaa, kun mistään ei voi päättää etukäteen.

Eipä siinä. Tunsin joskus aikoinaan ihmisen, jonka kanssa ei voinut sopia mitään yhteisiä menoja tai tapaamista, koska hän ei tiennyt mikä fiilis on vaikkapa ensi viikon keskiviikkona. Ei voi etukäteen tietää, että huvittaako lähteä sinne kahville.

Siis niin raskas ihminen ja jostain kumman syystä jäi aika nopeasti kelkasta. Ilmeisesti opiskelut jäi kesken ja on nyt vaan kotona työttömänä. Ei varmaan voinut tietää sitäkään, että huvittaako mennä sinne luennolle. Ei pidä kenenkään yhteyttä varmaan siitä syystä, että ei voi tietää huvittaako vastata siihen toisen viestiin.

Luoja sentään. On meitä moneen junaan.

Tuo on oikeastaan totta. Kerroin tuossa yllä eksästäni - sille oli lapsena kotona sanottu, ettei joka päivä voi olla lempiruokaa. Siitä se oli sitten kiukustunut ja päättänyt, ettei enää ikinä syö sellaisia ruokia, joita ei tykkää syödä. Harmi kyllä ei sitten itse viitsinyt luoda sopivia puitteita mielihaluelämälleen, tarvitsi jonkun muun sitä toteuttamispuolta varten. Kaikki ihmiset eivät vain kypsy samalla tavalla.

Vierailija
37/56 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ruoka mitä minä teen on hyvää ja sitä tekee aina mieli oli se sitten mitä tahansa. Jos jatkuvasti tuntuu, että ruokaa ei ole miellyttävä syödä niin silloin on kokkaustaidoissa parantamsien varaa.

Vierailija
38/56 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon te sitä leipää puputatte, jos joka päivä pitää hakea? Erikoista elää leivällä.

Vierailija
39/56 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keskitien kulkija tässä asiassa, ostan 2-4 päivän ruokatarpeet kerralla. Ruokahävikkiä ei tule ja voin päättää, mitä haluan syödä ja missä järjestyksessä. Tänään ostin mm. kanaa, tonnikalaa, vihanneksia niin tuoreena, tölkissä kuin pakasteena, nuudeleita, hedelmiä ja ruisleipää. Lisäksi eineksenä pakkasesta kasvispizzan ja kevätkääryleitä. En ehdi syödä kaikkea ennen viikonloppua, mutta kaikki tulee kyllä syötyä tällä viikolla.

Vierailija
40/56 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilaat pakastevihanneksia, teet niistä kuukauden ruuat, jotka tuuppaat takaisin pakastimeen? Yöks, en kyllä itse tekisi noin. Mahtaa maku ja koostumus olla aika karmea usean pakastamisen jälkeen.

Eikä maun ja koostumuksen muuttuminen vielä mitään, vaan ne muuttuvat sairastuttaviksi ruoiksi, kun on moneen kertaan pakastettu, sulatettu, valmistettu ja vielä uudelleen pakastettu jne. Hyi olkoon!