Allergikot ravintolassa.
Miksi pitää valita se annos missä on sitä allergiaa? Käsketään poistamaan sitä ja tätä annoksesta. Listalla olisi muitakin vaihtoehtoja mille ei ole allerginen ja sitä ei sitten voi ottaa..
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaat käyvät vain kiusaamassa henkilökuntaa.
Mikäli noin vaikeaa on keittiössä poistaa jokin annoksesta, tai vaihtaa, en tule toistamiseen sinne syömään, turha itkeä kun ravintola menee konkkaan.
No älä mene uudestaan jos normaalit käytöstavat ovat hankalia.
Tämä on totta. Aina voi ainakin kohteliaasti kysyä, että onko mahdollista saada annos vaikkapa ilman sieniä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Aina voi ainakin kohteliaasti kysyä, että onko mahdollista saada annos vaikkapa ilman sieniä.
Niimpä niin. Vielä kun nämä asiakkaat viitsisivät olla asiallisia. Sitä odotellessa.
Olin 18 veenä jätskikiskalla ja eniten ärsytti äidit, joilla oli hyvin moniallerginen lapsi ja sitten he odottavat, että myös minä olen kaikkien allergioiden asiantuntija ja osaan jokaisesta jäätelöstä kaikki aineet ja lisäaineet ulkoa. Sitten suuttuivat, kun hain ainesosaluettelon heille ja käskin itse tarkastaa voiko kyseistä jäätelöä tarjota lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Olin 18 veenä jätskikiskalla ja eniten ärsytti äidit, joilla oli hyvin moniallerginen lapsi ja sitten he odottavat, että myös minä olen kaikkien allergioiden asiantuntija ja osaan jokaisesta jäätelöstä kaikki aineet ja lisäaineet ulkoa. Sitten suuttuivat, kun hain ainesosaluettelon heille ja käskin itse tarkastaa voiko kyseistä jäätelöä tarjota lapselle.
Haluavat tietää, saavat tietää, suuttuvat. Hienosti meni kukkahattu mammoilla.
Asiakkaat ovat ihmeellisiä välillä.
Oma "hauskin" kokemus heistä on, kun lounasravintolaamme tuli eläkeläispariskunta, ottivat tiskiltä oman valintansa mukaan kalaa kermakastikkeessa ja kermaperunoilla. Menee vartti, ja mies tulee tiskille, kaksi lähes nuoltua lautasta käsissään, ja toteaa että "nämä annokset eivät kyllä olleet hyviä, eivät sopineet raaka-aineet yhteen, mitä saan korvaukseksi?" :D
Teki mieli kysyä, että miksi sitten valitsitte tällaisen annoksen ja miksi edes söittä ne kokonaat, jos kerta on pahaa.
Kummasti jos tulisi sota niin eipä kyseltäisi enää vegaani ruoan perään.
Ohis,
Minusta kannattaa tutustua etukäteen ravintolaan, ja varmistaa, että listalta löytyy itselle sopiva annos. Jos epäswlvyyttä, soittaa vaikka ja varmistaa asian.
Minä en syö yhtä asiaa, sanotaan nyt esimerkkinä(!) kalaa, ja tutkin menut aina etukäteen.
Jos on ravintola A, missä listalla esim. 10 pääruokaa, joista 6 sisältää sitä mitä en syö, 2 annoksesta en muusta syystä pidä, en välttämättä valitse tuota, koska riski "ylläreille" liian suuri (toista sopivaa annosta ei jostain syystä enää ole tarjolla, ja toinen sisältääkin sitä mitä en syö) --> jätän väliin.
Jos sitten ravintolassa B on 10 pääruokaa, joista vain 4 sellaisia missä sitä mitä en syö, 2 sellaista joista en muuten välitä, mutta 4 potentiaalista annosta mitä voisin ottaa --> menen tuonne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän ravintolassa vaaditaan asiakkaalta todistus allergiasta. Me emme ala muokkaamaan annosta vain sen takia kun kukkahattu ei tykkää jostain.
Kyllä ravintoloita riittää.
Olen maksamassa ateriasta, eikä minulla ole mitään velvollisuutta esitellä potilastietojani. Sitten vaan muualle syömään.
Tarjotaan mahdollisuus saada ruokaa ettei tule allergista reaktiota. Asiakkaalle ei käy tämä.
Itse nauraisin vastaukseksi, ja lähtisin muualle ostamaan ruokani.
Lähtisit muualle koska ravintola tarjoaa ruokaa mitä pystyt syödä.
Niin tarjoaa moni muukin ravintola, ilman potilastietojen kyselyä.
Kun maksan ateriasta täyden hinnan, niin todellakin lääkärintodistusta vaatiessa nauran ja menen muualle syömään.
Miten todistaa allergia ilman todistusta? Kerro esimerkit.
No jos vaaditaan todistus jota ei ole mukana, tuodaan sitten annos jossa on kuitenkin sitä allergisoivaa ainetta ja anafylaksian. Kyllä ihmisillä on allergiaa jopa tavalliselle mustapippurille, vaikka sitä olisi vain vähän
Allergioiden takia en käy ravintoloissa koska on aika noloa kysellä mitä mikin annos sisältää. Allergiani ovat aikuisella harvinaisia eikä monikaan usko niiden olevan totta paitsi ne jotka erehtdyksessä saavat minut syömään jotain sopimatonta. Aina se reaktio tulee vaikka en tietäisi syöneeni jotain allergisoivaa
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaat ovat ihmeellisiä välillä.
Oma "hauskin" kokemus heistä on, kun lounasravintolaamme tuli eläkeläispariskunta, ottivat tiskiltä oman valintansa mukaan kalaa kermakastikkeessa ja kermaperunoilla. Menee vartti, ja mies tulee tiskille, kaksi lähes nuoltua lautasta käsissään, ja toteaa että "nämä annokset eivät kyllä olleet hyviä, eivät sopineet raaka-aineet yhteen, mitä saan korvaukseksi?" :D
Teki mieli kysyä, että miksi sitten valitsitte tällaisen annoksen ja miksi edes söittä ne kokonaat, jos kerta on pahaa.
Liittyi allergioihin nyt miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti totta. T. Tarjoilija
No eipä tulla sitten syömään.
Vierailija kirjoitti:
Useimmilla ruokarajoitteisilla ei ole mitään käsitystä siitä miten ravintolan keittiö toimii. Ei se ole mikään ruokatukku, josta voi vapaasti tilata mitä tahansa.
Ilmoita sitten heti ovella, ettei ruokarajoitteita huomioida, eikä annoksia muokata.
Tai vielä mieluummin vaikka iso mainosplakaatti jo pihalle, niin tietää mennä muualle.
Vierailija kirjoitti:
Kummasti jos tulisi sota niin eipä kyseltäisi enää vegaani ruoan perään.
Niin kun sitä olisi paljon enemmän saatavilla kuin lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti totta. T. Tarjoilija
Ja kiusaaminenko nyt siis on sitä, että ruokarajoitteinen kysyy, saako annosta hänelle turvallisena?
Miksi helvetissä sinne ravintolaan täytyy sitten mennä vinkumaan jos on niin saatanan vaikeaa syödä? Voit valmistaa munatonta munakasta kotonasi sitten.
Koska joitain kertoja raskin sinne mennä, niin menen asenteella, että pääsen nauttimaan iloitsemaan annoksen, jonka joku ammattilainen on minua varten tehnyt ja mahd. nähnyt vähän vaivaakin sen tekemisessä. Kyllä minä itsekin osaan ruokaa laittaa ja lähes aina laitankin itse. - Ei se, että sairauteni rajoittaa ruokavaliotani ole tehnyt minusta immuunia elämän pienille nautinnoille, kuten hyvälle ruoalle. Tiedän kyllä, että "rajoitteeni" on varmasti vuoisen saatossa aiheuttaa sosiaalisita kitkaa, vaikka aina kun olen ruokarajoittesiatni maininnut esimerkiksi kutsusta kiittäessäni, niin 97.9% on kutsun antajista itsekin osannu sanoa "heti" mitä mahd. voisi minulle tarjota, vaikka itse olen tarjoutunut joitan kertoja ottamaan vaikka omat eväät mukaan, jotta "vain" saisin olla mukana, enkä aiheuttasii kenellekkään omilla "rajoitteillani" ylimääräistä vaivaa tai työtä. - Jota joku varamstu saattais tiedostamattaan tehdä, jos vasta sitten kun on "tarjoilun aika" avautuisin, että kuule on muuten tuollaista ja tai tällaista, jonka vuoksi en nyt taida uskaltaa tuota ottaa, vaikka varmasti olsimme yhtä mieltä siitä, että miten on herkullsita ja varmasti hyvää -mutta minun on parempi olla ottamtta, ettei käy kohtalokkaasti.
2vrk ennen saapumista asiakas on ilmoittanut allergiat niin aineksia hankitaan sen mukaan. Samalla hetkellä vähän myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
No jos siellä listalla on vaikkapa tasan yksi kana-annos, jossa sattuu olemaan kermakastike, eikö kanaa haluava maitoallergikko voi pyytää vaihtaa sitä kermakastiketta toiseen kastikkeeseen tai jättää kastike pois? Jos ei halua syödä muuta lihaa / kalaa vaan haluaa nimenomaan sitä kanaa? Miksi pitäisi väkisin syödä vaikkapa naudanpihvi punaviinikastikkeella, jos kanaruoasta saisi sopivan kastikkeenvaihdolla? (huom. edellä olevat ihan puhtaasti esimerkkejä, älkää nyt alkako niistä vääntää liikaa)
Katsoinpa muuan S-ketjun hotellin ravintolan ruokalistan, kun ollaan sinne piakkoin menossa.
Pihvilistan annokset kootaan niin, että valitaan liha (esim. sisäfileepihvi 180 grammaa 34 euroa), siihen päälle lisäke (esim. perunapyre 5 euroa) ja kastike (esim. talon barbequekastike 4 euroa). Yhteensä 43 euroa.
Harva tulee varmaan tilatessaan laskeneeksi, että pihviannos voi lihasta riippuen maksaa jopa noin 55 euroa. Mutta on vapaus valita.
Vierailija kirjoitti:
Ohis,
Minusta kannattaa tutustua etukäteen ravintolaan, ja varmistaa, että listalta löytyy itselle sopiva annos. Jos epäswlvyyttä, soittaa vaikka ja varmistaa asian.
Minä en syö yhtä asiaa, sanotaan nyt esimerkkinä(!) kalaa, ja tutkin menut aina etukäteen.
Jos on ravintola A, missä listalla esim. 10 pääruokaa, joista 6 sisältää sitä mitä en syö, 2 annoksesta en muusta syystä pidä, en välttämättä valitse tuota, koska riski "ylläreille" liian suuri (toista sopivaa annosta ei jostain syystä enää ole tarjolla, ja toinen sisältääkin sitä mitä en syö) --> jätän väliin.
Jos sitten ravintolassa B on 10 pääruokaa, joista vain 4 sellaisia missä sitä mitä en syö, 2 sellaista joista en muuten välitä, mutta 4 potentiaalista annosta mitä voisin ottaa --> menen tuonne.
Ei tosiaan taida enää olla ravintolaa, jonka ruokalistat ja lounaslistat ei olisi netissä. Me valitaan ravintola sen mukaan, mitä sillä hetkellä menussa on. Helppo ”vakoilla” jo etukäteen, mitä voi ja haluaa syödä.
Siis mikä ongelma on vaikka pitseriassa jättää juusto pitsan päältä pois jos asiakkaalla maitoallergia?
Mikä ongelma on keittiöllä laittaa yhteen annokseen maidoton kastike normin tilalle? Joo tiedän pitää saada viesti sille joka lisää kastikkeen ja hänen pitää muistaa ja tarjoilijan pitää viedä annos oikealle asiakkaalle. Joo lisää työtä mutta kun ketjussa huudellaan että edes hiljaisina aikoina ei saisi allergiset mennä ravintolaan jne.
Ja joten odota että voin tilata mitä tahansa allergisena. Mutta nykyään kannattaisi ravintolan varata edes yksi maidoton, kanamunaton kastike valikoimiinsa jne. Allergiselle voi sitten ehdottaa että kävisikö kastike x, lisuke y jne. Tietty jos asiaa ei koskaan ajatella ja suunnitella sopivia vaihtoehtoja niin sitten vaan nettiin tietoa että emme muokkaa annoksia jne. Niin ei tule niin paljoa allergisia teille riesaksi.