Allergikot ravintolassa.
Miksi pitää valita se annos missä on sitä allergiaa? Käsketään poistamaan sitä ja tätä annoksesta. Listalla olisi muitakin vaihtoehtoja mille ei ole allerginen ja sitä ei sitten voi ottaa..
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Tekee mieli tarjoilla näille rajoitteisille aina tyhjä lautanen. Menkööt muualle erikoisruokiensa kanssa. Miksi edes tulee ravintolaan jos tilaus on luokkaa pelkkä pihvi ilman suolaa ja mausteita ja kuivat perunat?
Sulle houkka vaan ei kuulu muiden syömiset vai kuuluuko???? Vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja btw, kalakeitto ilman kalaa on vihanneskeitto. Ja taitaapi olla jopa halvempi valmistaa, kun siitä jättää kalan pois.
no kalakeitto tehty kalaliemeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja btw, kalakeitto ilman kalaa on vihanneskeitto. Ja taitaapi olla jopa halvempi valmistaa, kun siitä jättää kalan pois.
no kalakeitto tehty kalaliemeen
Edelleen, itse työntekijänä tarkentaisin, että haluatteko siis vihanneskeiton.
Vähän erikoista, kun samaan aikaan ravintoloissa käydään kuulema liian vähän, mutta ruokarajoitteisille sitten tämän ketjun mukaan haluttaisiin tuoda korkeintaan tyhjä lautanen.
Eli miksei tätä ärsyyntymistä voi ilmoittaa sitten jo heti ovella? Niin ei istuta pöytään eikä tilata yhtään mitään.
No jos siellä listalla on vaikkapa tasan yksi kana-annos, jossa sattuu olemaan kermakastike, eikö kanaa haluava maitoallergikko voi pyytää vaihtaa sitä kermakastiketta toiseen kastikkeeseen tai jättää kastike pois? Jos ei halua syödä muuta lihaa / kalaa vaan haluaa nimenomaan sitä kanaa? Miksi pitäisi väkisin syödä vaikkapa naudanpihvi punaviinikastikkeella, jos kanaruoasta saisi sopivan kastikkeenvaihdolla? (huom. edellä olevat ihan puhtaasti esimerkkejä, älkää nyt alkako niistä vääntää liikaa)
Vierailija kirjoitti:
No jos siellä listalla on vaikkapa tasan yksi kana-annos, jossa sattuu olemaan kermakastike, eikö kanaa haluava maitoallergikko voi pyytää vaihtaa sitä kermakastiketta toiseen kastikkeeseen tai jättää kastike pois? Jos ei halua syödä muuta lihaa / kalaa vaan haluaa nimenomaan sitä kanaa? Miksi pitäisi väkisin syödä vaikkapa naudanpihvi punaviinikastikkeella, jos kanaruoasta saisi sopivan kastikkeenvaihdolla? (huom. edellä olevat ihan puhtaasti esimerkkejä, älkää nyt alkako niistä vääntää liikaa)
Tämä juuri.
Kun ravintolaruoasta maksaa, niin kyllä silloin haluaa sitten syödä myös mitä mieli tekee.
Siksi pitäisi heti ovella kertoa, ettei annoksiin tehdä minkäänlaisia muutoksia, niin ei turhaan sitten istu alas ruokalistaa tutkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on allergioita ja yliherkkyyksiä, lisäksi syömisiäni rajoittavat tietyt eettiset periaatteet.
Siksipä syönkin itsetehtyä kotiruokaa pääsääntöisesti.
Mutta silloin harvoin kun uskaltaudun ulos syömään, olen kyyneliin asti kiitollinen, jos ja kun jossain ravintolassa otetaan rajoitukseni huomioon ja ollaan valmiita tekemään minulle sopiva annos.
Niin että älkää tuomitko, yrittäkää ymmärtää.
T. "Aina kaksi Epipeniä repussa enkä halua vielä kuolla"
Ymmärrän. Meillä tuli kerran kokki pöytään selvittämään raaka-aineet että saatiin allergiselle teinille sopiva ruoka. Ollaan myös yhdessä henkilökunnan kanssa luettu pakkaukset jotta varmistetaan että allergeeneja ei vahingossa tule ruokaan. Tyly suhtautuminen voi olla myös pelkoa siitä että jokin menee pieleen ja asiakas sairastuu. Oma lukunsa ovat sitten nämä tynnyrissä kasvaneet joiden mielestä kaikki allergiat ovat huuhaata jotka menevät viimeistään pikkulapsiajan jälkeen ohi. Puolison sukulaiset tästä loistava esimerkki, argh!
Tämmöiset pyynnöt, että ei näkyvää sipulia, ei näkyvää porkkanaa, mutta sienikastiketta saa olla, jos se on siivilöitynä, ärsyttävät minua. Jos sipulipihvi pyydetään ilman näkyvää sipulia, niin mikä se sitten on?
Sitten V tuttaa kunnolla sellaiset asiakkaat jotka tekevät ryhmätilauksen ennakkoon. Kerrotaan se ja se määrä ja rajoitteet x. Sitten kun seurue tulee niin määrät ja rajoitteet ovatkin muuttuneet.
Vierailija kirjoitti:
Tämmöiset pyynnöt, että ei näkyvää sipulia, ei näkyvää porkkanaa, mutta sienikastiketta saa olla, jos se on siivilöitynä, ärsyttävät minua. Jos sipulipihvi pyydetään ilman näkyvää sipulia, niin mikä se sitten on?
Pihvi.
Vierailija kirjoitti:
Tekee mieli tarjoilla näille rajoitteisille aina tyhjä lautanen. Menkööt muualle erikoisruokiensa kanssa. Miksi edes tulee ravintolaan jos tilaus on luokkaa pelkkä pihvi ilman suolaa ja mausteita ja kuivat perunat?
No jos on vaikka reissun päällä tai ei muuten aikataulullisesti mahdollisuutta lähteä kotiin kokkaamaan. Ruokaa pitäisi silti saada. Ravintolassa käynti ei aina perustu siihen, että haluaa kulinaarisen elämyksen ja syödä muuta kuin itse tehtyä, vaan joskus se perustuu myös siihen, että kyseisessä tilanteessa itsetehty ei ole vaihtoehto. Silloin pelkkä pihvi ja perunat on ihan passeli ratkaisu ja täyttää sen tarpeen joka asiakkaalla on.
Vierailija kirjoitti:
Voisko maapähkinät kieltää lailla?
Tässä kyseessä elämä ja kuolema.
T. Maapähkinä-allergikko
Mun aikuinen lapsi ei käy tämän takia ravintoloissa ollenkaan. Hän on maapähkinän lisäksi allerginen kaikille pähkinöille, mantelille ja joillekin siemenille. Vaikka annoksessa ei mitään noista olisikaan, on kontaminaatioriski aina olemassa, jos niitä ravintolassa kuitenkin käsitellään. Ei paljoa adrenaliinikynät lohduta. Eipä ole siis härnäämässä henkilökuntaakaan.
Meidän ravintolassa vaaditaan asiakkaalta todistus allergiasta. Me emme ala muokkaamaan annosta vain sen takia kun kukkahattu ei tykkää jostain.
Entä jos haluaa esim spagettia ja kastiketta, mutta kastikkeeseen on joku keksinyt laittaa pähkinää ja on pähkinä allerginen ? Pitääkö sitten ottaa jotain muuta mistä ei tykkää eikä halua ? Voitte pitää ravintolanne ja kitistä kun asiakkaita ei käy. Minä en käy kun en ole löytänyt ravintolaa missä ei tarjoilla kalaa, saan allergiaoireita heti, jos joku edes syö kalaa samassa tilassa
Vierailija kirjoitti:
Meinaat, että antaa niiden nääntyä nälkään vaan?
Mitä vikaa on pihvissä ja perunoissa?
Hei. Olen allerginen valkosipulille, mutta haluan tuon ainoan annoksen jossa on valkosipulia ilman valkosipulia.
*Huomaatteko tuon asiakkaan tahallisen toiminnan?
Todistus allergiasta, asiakkaalta?
Millainen todistus?
Mikä ravintola on kyseessä, meidän perhe tulee heti sinne syömään, kun noin tyylikkäästi näytätte kukkahatuille niiden paikan. Öyh!
Vierailija kirjoitti:
Allergikoille täysi kielto ravintoloihin. Ja lapsille.
Ja sulle.
Vierailija kirjoitti:
Hei. Olen allerginen valkosipulille, mutta haluan tuon ainoan annoksen jossa on valkosipulia ilman valkosipulia.
*Huomaatteko tuon asiakkaan tahallisen toiminnan?
Missä annoksessa pääraaka-aine on valkosipuli?
Valkosipuliperunoista jos puhut, niin asiakas todnäk tarkoittaa haluavansa kermaperunoita.
Muutoin taas, siellä ravintolassa olisi maksamassa ruoasta, jota haluaa syödä. Jos ainoa mielenkiintoa herättävä on annos, jossa mausteena valkosipulia, niin vähän erikoista kääntää mielessään kiusanteoksi kysymys "saako tätä ilman valkosipulia?".
Vierailija kirjoitti:
Todistus allergiasta, asiakkaalta?
Millainen todistus?
Mikä ravintola on kyseessä, meidän perhe tulee heti sinne syömään, kun noin tyylikkäästi näytätte kukkahatuille niiden paikan. Öyh!
Allergiset saavat oman annoksen kun todistavat allergian.
Mitä täällä kiroilet kenenkään annoksista ja allergioita. Syö sinä mitä lystää. Ketään kiinosta.