Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei suomalaiset mausta ruokia

Vierailija
28.07.2026 |

Miksei Suomessa juuri käytetä mausteita? Ihan simppelistä, halvasta ruoastakin saa hyvää mausteilla. Täällä just monet vähävaraiset valittaa sitä että kun on varaa vaan vaikka perunoihin tai riisiin niin niistäkin saa niin erilaisia, hyviä ruokia maustamalla. Tietenkin jos sun maustaminen on tasoa pippuri ja suola niin ei maistu miltään. Joo mausteet maksaa, mutta kun sen 1-2 euron sen kerran käytät maustepussiin niin se säilyy jo pitkään.

Kommentit (92)

Vierailija
1/92 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin: edustat itse pahinta suomijunttia, joka ei ymmärrä raaka-aineiden mausta mitään ja kuvittelet olevasi kulinaristi, koska käytät mausteita. Yleensä tulisia totta kai. Luulet olevasi uniikki, vaikka oikeasti alkaa jo olla vaikeaa löytää esimerkiksi valmisruokia, jotka eivät ole tulisia.

Vierailija
2/92 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka suomalainen ei mausta?

Nimeä yksikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/92 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puhunut tulisuudesta mitään :D Mausteita nimenomaan on aika paljon muitakin kun pippuri tai chili. 

Vierailija
4/92 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki toki, pikkasen mädäntyneestä auringossa paahtuneestä lihasta ja kalasta saa maustamalla alasmenevää muonaa. Saattaa toki nousta hetken kuluttua ylös. Kävimme eräässä etnisessä hyvin suositussa ruokapaikassa ja mietin jos olisin ottanut se tulisimman, vieläkin itkisin. Vedet silmissä jo yhdestä shilistä ;)

Vierailija
5/92 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoija numero 1 näin alkuun. Lähinnä meinasin näitä jotka valittaa siitä että on varaa vaan juuri vaikka riisiin tai perunaan ja sitten valitetaan kuinka yksitoikkosta ja mautonta on.

Vierailija
6/92 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimeä yksikin.

Suolan ja pippurin käyttö ei ole maustamista.

Vierailija
7/92 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

SUOMALAISET EI  MAUSTA . SUOMALAISET EI SUOMALAISET SITÄ TÄTÄ SOMALAISET .  KUN ET OLE SUOMALAINEN MUUTA MUUALLE .   

Vierailija
8/92 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä käytän. Ja reilusti. Teen mausteseokset itse morttelissa ja chilit sekä yrtit kasvaa omasta takaa. Älä yleistä. Ei todellakaan kaikki väännä jotain valjua mautonta paskaa. Myös kaikki tuttavani tekee maukasta ruokaa ja osaa käyttää mausteita. Ehkä siksi etten vietä aikaa ikäloppujen "suola pippuri" vanhusten kanssa.. Tosin, oma 90 vuotias mummonikin osaa maustaa reilulla kädellä..

Vierailija
9/92 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin: edustat itse pahinta suomijunttia, joka ei ymmärrä raaka-aineiden mausta mitään ja kuvittelet olevasi kulinaristi, koska käytät mausteita. Yleensä tulisia totta kai. Luulet olevasi uniikki, vaikka oikeasti alkaa jo olla vaikeaa löytää esimerkiksi valmisruokia, jotka eivät ole tulisia.

Outo vastaus. Aloittaja ei maininnut mitään siitä, että pitäisi itseään kulinaristina, vaan enemmänkin ihmetteli tätä asiaa vähävaraisten näkökulmasta. 

Maustaminen ei muuten tarkoita samaa kuin tulisuus.

Vierailija
10/92 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimeä yksikin.

Janne Mäkinen (nimi ei muutettu).

Suola ja pippuri menee, mutta timjami oli jo liian eksoottista.

Vierailija
11/92 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentoija numero 1 näin alkuun. Lähinnä meinasin näitä jotka valittaa siitä että on varaa vaan juuri vaikka riisiin tai perunaan ja sitten valitetaan kuinka yksitoikkosta ja mautonta on.

No ei ole, kun osaa valmistaa. Eikä se mausteita vaadi.

Vierailija
12/92 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on, itse laitan perus jauhelihakastikkeeseen 10+ eri maustetta, suomi turaani laittaa korkeintaan suolaa, pippuria ja jotain grillimaustetta. 🤮

Vierailija
13/92 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riisin, perunan ja sen pastankin voi maustaa. Mausteet eivät ole kalliitakaan.

Vierailija
14/92 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä käytän. Ja reilusti. Teen mausteseokset itse morttelissa ja chilit sekä yrtit kasvaa omasta takaa. Älä yleistä. Ei todellakaan kaikki väännä jotain valjua mautonta paskaa. Myös kaikki tuttavani tekee maukasta ruokaa ja osaa käyttää mausteita. Ehkä siksi etten vietä aikaa ikäloppujen "suola pippuri" vanhusten kanssa.. Tosin, oma 90 vuotias mummonikin osaa maustaa reilulla kädellä..

Lisään vielä että joudun kyllä hillitsemään esim. Chilin määrää kun kokkaan muille. Muuten tulee valitusta, mutta mä vedän aamupalalla nagaa leivällä, joten eivät valita ehkä turhasta, vaan teen vaan tulisesta vähän liian tulista monelle. 

Vierailija
15/92 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outo vastaus. Aloittaja ei maininnut mitään siitä, että pitäisi itseään kulinaristina, vaan enemmänkin ihmetteli tätä asiaa vähävaraisten näkökulmasta. 

Maustaminen ei muuten tarkoita samaa kuin tulisuus.

Yleensä tarkoittaa näissä keskusteluissa. Tietysti vähän yleistin. Myös ne muut kuin tuliset mausteet ovat tarpeettomia hyvän ruoan tekemisessä. Toki niillä voi joskus leikkiä, mutta ei ole välttämätöntä. 

Vierailija
16/92 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mausteilla ei ole tarkoitus peittää ruoka-aineiden makua. Ruoka-aineilla tarkoitan perunaa, riisiä, lihaa, kalaa ja vihanneksia ja juureksia.

Sitähän sanotaan, että mitä maustetumpi ruoka-annos on, sitä vanhemmat ovat sen raaka-aineet.

Vierailija
17/92 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä koskaan ole valjua ja mautonta ruokaa tehnyt. En myöskään syö sellaista, en edes mieliksi. 

Vierailija
18/92 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä että joudun kyllä hillitsemään esim. Chilin määrää kun kokkaan muille. Muuten tulee valitusta, mutta mä vedän aamupalalla nagaa leivällä, joten eivät valita ehkä turhasta, vaan teen vaan tulisesta vähän liian tulista monelle. 

Nyt on tosi kovaa internationellia settiä!

Vierailija
19/92 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä väittämä kaikkien suomalaisten ruuan maustamistottumuksista paikkaansa. Mausteita ja yrttejä on runsaasti saatavilla ja niitä myös käytetään. 

Vierailija
20/92 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on, itse laitan perus jauhelihakastikkeeseen 10+ eri maustetta, suomi turaani laittaa korkeintaan suolaa, pippuria ja jotain grillimaustetta. 🤮

Vain toisen polven turaani ei ymmärrä, että teet vain järjettömän sotkun, missä maut peittävät toisensa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi