Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sinä kadut eniten elämässä? Inspiraationa hesarin juttu

Vierailija
28.07.2026 |

Hs oli kysellyt ihmisiltä mitä he katuvat eniten elämässä https://www.hs.fi/helsinki/art-2000012164554.html . Kommenteissa oli moni kommentoinut, että tässä ehkä oltiin valittu vähän yksipuolinen joukko ihmisiä baareista yms, että saatiin raflaavia tarinoita, mutta kiinnostavaa olisi kuulla myös hyväosaisilta ja hyvin toimeentulevilta mitä he katuvat.

Aloin pohtimaan asiaan, ja päädyin siihen, että kadun eniten sitä, että en ole tehnyt aloitteita miehille, joihin olen ollut vuosia ihastunut. Ei se mitään olisi muuttanut, mutta olisin päässyt heistä nopeammin yli, kun olisin tullut torjutuksi.

Olen roikkunut joskus yli kaksikin vuotta ihmisissä, joita näen harvoin jonkun tapahtuman tai työjutun kautta, ja ollut ihan varma, että kyllä meidän jutusta vielä jotain tulee. Omasta mielestäni ilmassa on ollut molemminpuolista kiinnostusta, mutta olen kuvitellut, että kumpikin vain hakee rohkeutta. Joka kerta olen ladannut tapaamisiin valtavasti odotuksia, ja lopulta asiat eivät vaan ole edenneet. Sitten ajattelen vaan, että no parin kuukauden päästä asiat voi olla toisin, kun taas nähdään, ja kuluttanut vain aikaa odottamalla. Samalla unelmoinut ihanasta tulevaisuudesta yhdessä jne.

Näin jälkikäteen kaduttaa tämä. Olen ollut 7 vuotta sinkkuna, kun haikailen jotain, mistä ei tule mitään. Samalla on voinut monta hyvää tilaisuutta mennä ohi, koska olen roikkunut henkisesti toisessa, vaikka siitä ei tule mitään. Surkeaa, tiedän! :D

Mites muilla? Mikä teitä kaduttaa, ja millaisesta taustasta te tulette? Kaikki vastaukset kiinnostavat!

Huomatkaa, että se, että katuu, on eri asia kuin se, että jokin asia harmittaa. Minua harmittaa moni asia (esim se, ettei minulla ole lapsia tai puolisoa), mutta en voi katua sitä, jos siinä ei ole jotain omia tekoja taustalla, jotka ovat aiheuttaneet tämän.

Nainen, 34v, hyvätuloinen ja korkeasti koulutettu, lapseton sinkku

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No regrets, they don't work.

Vierailija
2/39 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhan pitkään olin avioliitossa alkoholisoituvan miehen kanssa. Toisaalta ero oli helpohko, kun tilanne oli niin selvä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etten aloittanut sijoittamista heti kun sain töitä.

Vierailija
4/39 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärälle alalle opiskelua. Omat taipumukseni eivät kaikilta osin sovin alalle kovin hyvin enkä ole samalla aaltopituudella suurimman osan sillä työskentelevien kanssa. 

Miksi alunperin lähdin kyseiselle alalle: huono itsetuntemus ja luulot siitä, etten sopisi minnekään muuallekaan.

Vierailija
5/39 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi myös kiva kuulla vastaajien taustasta jotain, ikä, koulutus, perhetilanne yms. :)

Ap

Vierailija
6/39 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että en nussinut enemmän.

Vierailija
7/39 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kadu mitään. Kokemuksia, oppitahoja. Kannustimia olla parempi versio itsestäni.

Vierailija
8/39 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe-elämää varmaan. Parhaat vuosikymmeneni siihen haaskasin, enkä ole edes mikään perheihminen. En käsitä miksi.

Alamäki alkoi yhteenmuutosta kumppanin kanssa, mihin hölmöyttäni ajelehdin.

Vierailija
9/39 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas kadun avioliittoa. Aika monta päivää vaihtaisin pois, mies oli tapavihainen ja kontrolloiva eikä ole viitsinyt olla edes kovin hyvä isä lapsille, jotka halusi. Muissa asioissa en ole lainkaan mikään riskikäyttäytyjä.

Vierailija
10/39 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan sitä, kun nuorena luuli, että pitää olla ja tehdä tietyn kaavan mukaan. 

Ja oikeastaan tuotakaan on turha mitenkään katua. Nuoret on sellaisia.

Vierailija
11/39 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadun, etten jaksanut kunnolla lukiota ja kyllä kouluttauduin hyvin, mutta väärälle alalle perheeni painostamana.

Kadun, etten ollut nuorempana tarpeeksi rohkea muuttaakseni ulkomaille, olen kyllä matkustellut elämäni aikana erityisen paljon.

En kadu lapsettomuutta, mutta nyt vanhana elämä tuntuu aika tyhjälle. Ystävien vähyyttä ei voi katua, tämä on kai persoonakysymys, viihdyn yksin.

Vierailija
12/39 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että uskoin pankin sioitus neuvojan, reippaan merkonomin neuvoja mihin eläke sioitukset laittaa

Vierailija
13/39 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian kauan olin huonossa avioliitossa. Erosta alkoi uusi elämä. 

Vierailija
14/39 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesuksen sanomista tietävä ei tietääkseni kärsi katumuksista sillä hän tietää ja luottaa että Jeesus on sovittanut jo kaiken hänen puolestaan.

Vierailija
15/39 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perhe-elämää varmaan. Parhaat vuosikymmeneni siihen haaskasin, enkä ole edes mikään perheihminen. En käsitä miksi.

Alamäki alkoi yhteenmuutosta kumppanin kanssa, mihin hölmöyttäni ajelehdin.

Mistäs sitä tietää miten elämä olisi sinua kohdellut vaikka olisitkin ollut perhe-elämästä vapaa. Oletko kokenut koskaan iloa perheestäsi?  

Vierailija
16/39 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kadun etten vetänyt koulukiusaajiani vaan rohkeasti turpaan. Olin liian kiltti. Nyt jos voisin palata ajassa takaisin - saisivat sellaisen selkäsaunan että eivät taatusti katsoisi enää edes päinkään. 

Vierailija
17/39 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhan pitkään olin avioliitossa alkoholisoituvan miehen kanssa. Toisaalta ero oli helpohko, kun tilanne oli niin selvä. 

Sama kokemus täällä.

Vierailija
18/39 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadun, etten asettanut parisuhteissa selkeitä rajoja kohtelulleni. Tosin en kyllä "hyvän" kotikasvatukseni vuoksi siihen pystynyt.

Vierailija
19/39 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kymmenen vuotta myöhemmin, kaduttaa etten hypännyt, kun se ajatus oli ns akuuttina mielessä. Koskaan se ajatus ei varsinaisesti ole lähtenyt, mutta se elää vähän kuin toiveena paremmasta huomisesta, joka kuitenkin jarruttaa muutosta. 

Vierailija
20/39 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaduttaa kun en ole tehnyt tekemiäni virheitä useammin :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi