Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anna Kontula: Hyvätuloiset saavat veronalaisina etuuksina enemmän kuin köyhimmät

Vierailija
28.07.2026 |

Moni pitää hallituksen linjaa itsestäänselvyytenä, koska luulee, että etuuksia saavat vain pienituloiset.

Koska sosiaaliturvaa saavat Suomessa kaikki yhteiskuntaluokat, ei olisi mitenkään välttämätöntä kohdistaa leikkauksia kaikkein köyhimpiin.

Leikkuupölkylle ovat päätyneet asumisen tuet, perusturva ja viimesijaiset etuudet. Ne eivät ole olleet suuria ennenkään, yleensä muutamasta kympistä muutamaan sataseen. Tyypillisesti niillä on turvattu ruokaa, vaatteita ja asumista.

Kaksi kolmesta tukieurosta siirtyy keskiluokan sisällä.

Hyvätuloiset nostavat sosiaalietuuksia. Jos mukaan lasketaan vain veronalaiset etuudet, euroja ohjautuu rikkaimmalle kymmenykselle enemmän kuin köyhimmälle.

Hyvätuloisten muhkeaa pottia selittävät työeläkkeiden lisäksi ansiosidonnaiset etuudet. Esimerkiksi vanhempainrahassa ja sairauspäivärahassa ei ole ylärajaa lainkaan. Sadan tuhannen euron vuosipalkalla sairauspäivärahaa tulee jo lähes neljä tuhatta euroa kuukaudessa. Pienituloisimmille vastaava etuus on noin kahdeksansataa euroa.

Moni luulee, että etuuksia saavat vain pienituloiset – kaksi kolmesta tukieurosta siirtyy keskiluokan sisällä https://share.google/a8NNlK3sMFQyymhWv

Kommentit (337)

Vierailija
281/337 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen keski-ikäinen mies, enkä ole saanut mitään etuuksia tai sosiaalitukia koskaan! Mitä ihmettä muka olen saanut?! Intissä sain surkeaa päivärahaa ja menetin elämästäni 9 kk ja toinen polvikin meni huonoon kuntoon! Vain töitä olen tehnyt, jotta kantikset ja tänne muuttaneet laiskottelijat saavat tukia tukien perään! Ja julkisen sektorin 700k armeija saa palkan kun syövät pullaa töissä!

Olet kaiketi joskus käyttänyt reseptilääkkeitä tai käynyt terveyskeskuksessa, poliklinikalla tai sairaalassa. Mm. noissa olet saanut sosiaalitukia.

Sai intissä päivärahaa, saanut ansiotuloistaan tulonhankkimisvähennystä, yms., on käynyt ilmaiset koulut, ilmainen kouluateria, kouluterveydenhoito, jne... Ilmaiset kirjastot. ja kuten sanottu ilmainen perusterveydenhoito, lääkekorvaukset, ilmainen työterveyshuolto yhteiskunnan lain perusteella, palkalliset lomat ja sairauspäivät töistä, nekin yhteiskunnan lakien pohjalta, yms. Kävellyt ja ajanut varmaan yhteiskunnan rakentamilla teillä ja kaduilla saanut ilmaista vettä hanasta, jne...

JUU mutta "ei ole saanut yhteiskunnalta mitään tukia"! 😂 Tais se ilmainen koulu mennä hukkaan tässä yksilössä...

Vierailija
282/337 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisia ei oteta töihin, kun voivat tulla raskaaksi. Sitä varten tuli vuoden työsopimukset ilman perustetta.

Kuulemma sairaaloissa raskaus syrjintä lisääntyy.

Ikävä nähdä että kokoomus on todella naisvihamielinen. Kuten myös leikkasivat yh-lisät Kelan työttömyyskorvauksista. Naisiinhan se pätkähti enimmäkseen. Ilmankos kokkarien on vaikea saada enää kunnon naispoliitiikkoja puolueeseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/337 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa alkaa tästä vääntämään, mutta vasemmisto käyttää termiä etuus väärin. Se on annettua rahaa, ei sitä että jostain asiasta joutuu maksamaan veroa 3:n sijasta 2. Koska muutoin tuo logiikka pitää sisällään ajatuksen, että ihmisten rahat ovat 100% valtion omaisuutta. Ja jos tällöin maksaa jostain vähemmän veroa, niin se todellakin on etuus. Eli valtio on antanut ihmiselle rahaa.

Juurikin näin! Ja eläke ei ole mitään sosiaalietua vaan itse maksettua ja ansaittua, ellei kyseessä ole kansaneläke. Vassarit ei edes tiedä eroa, kertoo kyllä jotain heidän loogisesta ajattelutavastaan, vääristetään faktoja. Ja tyhmät allekirjoittaa.

Nyky-eläkeläisten eläkkeestä 2/3 tulee nykyisten työntekijöiden TyEL-maksuista, joka on 24,40 %, kun taas 60-luvulla se oli vain 5 %. Nykyinen eläkeläinen saa 2/3 enemmän eläkettä kuin mitä on sisään maksanut.

Ei taida enää olla elossa eläkeläisiä, jotka eivät olisi 60-luvun jälkeen ole olleet töissä, joten ihan turha vetää noita 60 vuoden takaisia eläkemaksuja tähän.

Itse asiassa nuorimmat vanhuuseläkeläiset ovat syntyneet 60-luvulla ja tehneet työuransa 1980-luvulta 2020-luvulle. He ovat myös ehtineet maksaa noita korkeampia eläkemaksuja vuosikymmeniä.

Omalla ikäluokallani tuo kerroin, jolla keskimäärin saa eläkettä verrattuna maksuihin on n 2,1. 2000-luvulla syntyneilläkin sen arvioidaan olevan vähintään 1,8. 

Ja loppuun vielä pieni matemaattinen tehtävä:

40-luvulla syntynyt saa maksamansa takaisin viisinkertaisena: maksu 100 ja saa takaisin 500.

80-luvulla syntynyt saa maksamansa takaisin kaksinkertaisena: maksu 1000 ja saa takaisin 2000.

Kumpi saakaan enemmän?

60-l 5 %, 70-l 10 %, 80-l 15 %. Moni nykyinen eläkeläinen aloitti työnsä jo 70-luvun puolella. Minä aloitin 2000-luvulla, jolloin oma TyEL-maksuni oli jo alusta alkaen 21 %! Ja nykyään 24,40 %! Olen maksanut yli 20 vuodessa vähintään yhtä paljon kuin boomer 30 vuodessa eläke-maksuja! Ja miksi nyt vänkäät jostain 100 ja 500 ja 1000 ja 2000? Pitääkö oikeasti mielestäsi eläkkeen olla joku sosiaalituki, jossa otetaan huomioon inflaatio yli sen mitä itse on maksanut? Etkö yhtään ymmärrä, että sellainen järjestelmä ei ole kestävällä pohjalla? Ja täytyy olla tosi tyhmä, jos ei tajua mitään inflaatiosta eikä osaa suunnitella sen varalle! Minä olen nettopalkastani säästänyt säästötileille, osakkeisiin, ETF, jalometallit, kryptot...jos boomer ei osaa muuta kuin makuuttaa rahojaan omalla käyttötilillä, niin se on kyllä ihan hänen omaa tyhmyyttään!

Sinun TYEL-maksusi ei ole 21% tai 24,4%, se on 7,30%, jonka saat vähentää verotuksessa. Työnantajasi maksaa loput ja se työnantajan osuus ei siirry sinun palkkaasi, vaikka työnantajan maksua pienenettäisiinkin.

En kirjoittanut mitään inflaatiosta tai sijoittamisesta. Vaan siitä, että kun täällä verrataan, että vanhemmat ikäluokat saavat eläkemaksunsa takaisin moninkertaisina verrattuna nuorempiin. Saavat moninkertaisina, mutta saavat siitä huolimatta vähemmän kuin nuoremmat, koska ovat maksaneet niin paljon vähemmän (kuten itsekin totesit). 5 x se heidän maksamansa pieni summa on vähemmän kuin 2 x se sinun maksamasi iso summa. 

Jos on maksanut 100 e saa sillä 500 e (=ylimääräistä 400e), jos nykyään maksaa 1000 e, saa sillä 2000 e (=ylimääräistä 1000 e). Joko ymmärrät, vai pitääkö vääntää vielä enemmän rautalangasta.

Noloa. Siis edellinen todella luuli maksavansa eläkemaksuja 25 % ? Ei ymmärrä mitään eläkkeistä, huoh. Hyvä että korjasit faktat.

Lisäksi laskelmien mukaan Suomessa 1940-luvulla ja 1950-luvun alussa syntyneet ikäluokat ovat hyötyneet työeläkelainsäädännöstä eniten. Sen sijaan sit

seuraava sukupolvi eli X eli n. 1960-1976 syntyneet (määritelmä hieman vaihtelee tutkijasta riippuen) ovat se väliinputoajasukupolvi kaikessa.

Olen teidän typerysten surkea argumentit kumonnut jo useaan otteeseen. Onneksi eläke-huijauksesta puhutaan nykyään monessa eri vaihtoehto-mediassa, kuten Youtubessa, Tiktokissa, X:ssä jne. Ja näitä kanavia katsoo nimenomaan NUORET ihmiset, jotka siis saavat oikeaa tietoa eläke-pyramidista! Eivät he katso Ylen ja Hesarin valheita, toisin kuin te kaikesta uhriutuvat ja valehtelevat boomerit!

En ole boomeri, en ole uhriutunut enkä valehdellut. Näyt itse valehtelevan kun tuommoisia esität.

Faktat ovat nämä: Työeläkejärjestelmästä ovat hyötyneet eniten 1920–1940-luvuilla syntyneet ikäluokat, sitten 1960-luvulta alkaen syntyneiden osalta tilanne on tasoittunut. Erot nuorempiin eivät ole siis sen jälkeen mitenkään suuret, vaain hyöty siinä hieman alle 200 %. Lähde: Eläketurvakeskus.

Ei kannata uskoa kaikenmaailman tiktokkeihin ja vaihtoehtomediaan -- niistä ei yleensä saa asiallista tietoa. 

Vierailija
284/337 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna Kontulan kissoja varten kasvatetaan nautaeläimiä kehitysmaissa, samalla kun niiden väestö kärsii nälkää.

Juu varmaan kaikki kehitysmaat on valjastettu vain ja ainoastaan ANNA KONTULAN kissojen ruokaa valmistamaan 😮

Toisaalta, mistäpä tiedät, ettei Anna tarjoa kissoilleen kotimaista kissanruokaa, laitapa lähde tai lopeta höpöttely. 

Vierailija
285/337 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen keski-ikäinen mies, enkä ole saanut mitään etuuksia tai sosiaalitukia koskaan! Mitä ihmettä muka olen saanut?! Intissä sain surkeaa päivärahaa ja menetin elämästäni 9 kk ja toinen polvikin meni huonoon kuntoon! Vain töitä olen tehnyt, jotta kantikset ja tänne muuttaneet laiskottelijat saavat tukia tukien perään! Ja julkisen sektorin 700k armeija saa palkan kun syövät pullaa töissä!

Olet kaiketi joskus käyttänyt reseptilääkkeitä tai käynyt terveyskeskuksessa, poliklinikalla tai sairaalassa. Mm. noissa olet saanut sosiaalitukia.

Sai intissä päivärahaa, saanut ansiotuloistaan tulonhankkimisvähennystä, yms., on käynyt ilmaiset koulut, ilmainen kouluateria, kouluterveydenhoito, jne... Ilmaiset kirjastot. ja kuten sanottu ilmainen perusterveydenhoito, lääkekorvaukset, ilmainen työterveyshuolto yhteiskunnan lain perusteella, palkalliset lomat ja sairauspäivät töistä, nekin yhteiskunnan lakien pohjalta, yms. Kävellyt ja ajanut varmaan yhteiskunnan rakentamilla teillä ja kaduilla saanut ilmaista vettä hanasta, jne...

JUU mutta "ei ole saanut yhteiskunnalta mitään tukia"! 😂 Tais se ilmainen koulu mennä hukkaan tässä yksilössä...

Yhteiskunnan peruspalveluja ja -infraa tuskin on järkeä laskea sosiaalietuuksiksi tai tuiksi.

Vierailija
286/337 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vanhaa tietoa, kela on vuosikausia tästä kertonut, että suurimmat sosiaalietuutet menee hyvätuloisille. Joku lääkäri, joka on äitiyslomalla tai hoitovapaalla saa tuhansia euroja kelalta. saman verran kuukautessa kun pienituloinen saa vuotessa.mutta tämä pienituloinen on se ongelma, ainakin hallituksen mielestä.

Se lekuri taitaa silti maksaa sen pienituloisen tuet?

Olen pienituloinen, mutta en ole koskaan saanut keneltäkään lääkäriltä tukia. 

Ihan Kelalta olen jotain saanut, eli yhteisista verotuloista ne maksetaan, potista, joihin itsekin olen paljon maksellut vuodesta 1975. 

Vierailija
287/337 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitushakuista kommentointia Kontulalta. Tilapäiset etuudet kuten vanhempain- ja sairauspäiväraha ovat tuloihin sidottuja ja siten tietenkin korkeampia suurituloisilla. Suuri sosiaalietuuksien euromääräinen massa menee kuitenkin ihan toiseen päähän sosiaaliluokkaa.

Itse olen mediaania parempituloinen toiminimiyrittäjä. Yrittäjänä en saa sairausajan palkkaa, sairauspäiväraha on sidottu maksettuun YEL:iin. Se jäisi matalaksi, mutta enpä ole edes tarvinnut. Ei lapsia, joten ei vanhempainpäivärahoja tai lapsilisiä. Viimeksi olen käynyt terveydenhoidon julkisella puolella koronapiikin ottamassa. Muuten olen maksanut kaikki vähät lääkärikäyntini yksityisellä puolella omasta pussista. En ole saanut koskaan latiakaan yritystukea tai vastaavaa. Ihan merkittävän summan olen esim. viimeisen viiden vuoden aikana maksanut valtiolle pelkkinä tuloveroina, saamatta latiakaan maksettuna takaisin, epäsuorat subventoinnit mukaan lukien. Kulutusverot, autoilun verot. ym. tietenkin tuloverojen päälle.

Verotus on  mitä on, en jaksa siitä purnata. En kuitenkaan jaksaisi kuunnella, kuinka minä, hyvätuloinen nettoveronmaksaja olen muka valtion kassan suuri kuppaaja, jonka pitäisi katsoa peiliin.

Kontulan kertoo yhteiskunnan tosiasioista. Mikä siinä on "tarkoitushakuista"?

Eikö olisi tarkoitushakuisempaa olla kertomatta näistä faktoista kansalle. Kuten Orpon hallitus tekee. 

Lisäksi et näytä ymmärtävän että työntekijän ja yrittäjän rooli on erilainen. Vapaassa markkinataloudessa yrittäjäksi rupeavan rooli on ottaa riski toiminnastaan johon vapaaehtoisesti ryhtyy. 

Toki yrittäjät hyötyvät veronmaksajien rahoista paljonkin. Mitenkäs pyörittäisit yritystäsi ilman yhteiskunnan infrasktrutuuria, vesi, sähkö, tieverkosto, tietoliikenne, jne...? Ilman yhteiskunna rahoilla sinulle ilmaiseksi kouluttavaa työntekijäresurssia? 

Lisäksi puhut siitä, että sinun tulosi ovat vain ansiotuloja eli samaistat itsesi työntekijääsi. Yrityksesi tulot ovat ainkin osittain pääomatuloja ja niissähän on ihan eri verotus kuin palkoissa.

Yritykset saavat myös yritystukia ja verovähennyksiä autoista ja puhelimista jne. Lisäksi palkkatuella työntekijöitä, jolloin valtio maksaa 50 % palkasta, työkokeilijoita ja koulun harjoittelijoita ilman palkkaa.

Vierailija
288/337 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan peruspalveluja ja -infraa tuskin on järkeä laskea sosiaalietuuksiksi tai tuiksi.

Yhden lapsen päiväkotihoito maksaa yli 1000 euroa kuukaudessa veronmaksajille.

Vierailija
289/337 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa jotkut voivat elää toisten kustannuksella kehdosta hautaan. Kyseessä ei kuitenkaan ole se porukka, joka tekee töitä tai yrittää vakavissaan työllistyä ja johon asumistuen ja ansiosidonnaisen leikkaukset ovat iskeneet. Pitäisikö elättiporukan tuloja kasvattaa töitä tekevien tai tehneiden kustannuksella?

Tuo ajatusrakennelmasi on virheellinen. Sinun pitäisi sanoa, että elävät "yhteiskunnan kustannuksella" ei toisten ihmisten, ellet siis viittaa joihinkin aikuisiin lapsiin, jotka höytyvät vanhemmistaan tms.

Toisaalta yhteiskuntamme perustuu sille periaatteelle, että pienituloisista, sairaista, iäkkäistä, vammaisista, opiskelijoista, lapsista yms. pidetään yhdessä huolta. 

Puheet eläteistä sun muista ovat siis tarkoituksellista propagandaa, joka ei heijasta tosiasioita. Kuten aloituksesta näkyy, kyllä ne varakkaat saavat summina suurempia etuja maassamme kuin pienituloiset. Kannattaa pysytellä faktoissa.

Se, että on ihmisiä, jotka saavat sosiaalietuuksia, mutta eivät edes yritä hakea töitä, opiskella tai muuta, on kuitenkin aika pieni ryhmä ja varmasti joukossa on paljon erilaisista terveysongelmista yms. kärsiviä ihmisiä. Nekin mediassa esiintulleet nuoret, jotka kertoivat olevansa "tahallisesti työttömiä" ovat harvassa, muistan itse kaksi henkilöä, toisesta tuli kirjailija, toisesta poliitikko, että tahallinen työttömyys johtikin yhteiskuntaa hyödyttvään työuraan. Jos puhutaan päihdeongelmaisista, niin kerropa mitä heille pitäisi tehdä? Yhteiskunta kun tuntuu leikkaavan päihdekuntoutuksesta. Tottahan on valitettavasti että Suomen kokonaisterveys- ja sosiaalimenot, mukaan lukien mielenterveys- ja päihdepalvelut, ovat yleisesti kansainvälistä ja pohjoismaista keskitasoa tai sen alapuolella. Lopputulema kadulla ja Kelan tilastoissa on sitten tulosta tästä suomalaisten hallitusten poliittisesta haluttomuudesta tehdä näille "eläteille" tarpeeksi. Tai niinkuin politiikassa asia ilmaistaan: ei ole tahtotilaa tehdä asialle mitään.

Jokainen sosiaalitukena annettu euro on pois jotain toiselta. Yhteiskunta olemme me ihmiset, ei joku kasvoton koneisto.

Varakkaammat eivät saa suurempia etuja kuin köyhät, he saavat prosenteissa etuja vähemmän kuin muut, joten on turha tuijottaa absoluuttisia etuuslukuja jos ei samalla tarkastella absoluuttisia verolukujakin. Samalla kannattaa muistaa, että prosenteissa varakkaat saavat yhteiskunnalta paljon vähemmän kuin rahansa tuhlanneet!

Yhteiskunta ei toimi siten, että jokainen, joka ilmaisee tarpeen, saa haluamansa. Ei meillä ole sellaista periaatetta, että jokaisen tulottoman tulee saada keskituloisen elintaso, vaikka vasemmisto miten yrittää moista meille toitottaa. Päihdekuntoutus on tehotonta, sitä ei tulisi tarjota kuin kerran, koska ei meillä syöpähoitojakaan saa, jos ei saavu paikalle.

Nyt on yhteiskunnan ilmainen koulutus mennyt sinussa hukkaan. Voi että mitä ala-arvoista sepustusta. Kyllä huolestuttaa tulevaisuus kun porukkaa on näin pihalla.

Vierailija
290/337 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kontula on yksi tämän valtion pahimmista syöttiläistä, ei päivääkään työuraa, kallis koulutus ja lihonnut 100% verovaroin. Kontula toki mielellään kasvattaisi tukien määrää, niin voisi tienata vuokrakämpillään enemmän. Hemmetin kallis sosialisti tämä. Kivat kannut kylläkin.

Älä nyt viitsi valehdella. 

Vierailija
291/337 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden lapsen päiväkotihoito maksaa yli 1000 euroa kuukaudessa veronmaksajille.

No minulla ei ole lapsia. t. eri

Vierailija
292/337 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme halua maksaa Martoille verorahaa. Ruoka-ohjeita on muillakin.

Joo, olisi hirveetä kun joku asiantunteva neuvoisi ja opastaisi ihmisiä ilmaiseksi. Hyi Martat, että tuette kotitalousneuvonnallanne erityisryhmien, lapsiperheiden sekä kuntoutujien arjenhallintaa ja taloustaitoja /s

Vierailija
293/337 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna Kontula yleensä tietää mistä puhuu tai kirjoittaa. Eduskunnan  perehtynein henkilö näihin ja moniin muihinkin asioihin. Se nyt on sitten aivan se ja sama mitä joku palstapersu yrittää sotkea ne nyt eivät erota edes päätä perseestään.

Jos Anna ei olisi kommunisti, niin joku voisi kutsua häntä jopa populistiksi 

Vierailija
294/337 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme halua maksaa Martoille verorahaa. Ruoka-ohjeita on muillakin.

Joo, olisi hirveetä kun joku asiantunteva neuvoisi ja opastaisi ihmisiä ilmaiseksi. Hyi Martat, että tuette kotitalousneuvonnallanne erityisryhmien, lapsiperheiden sekä kuntoutujien arjenhallintaa ja taloustaitoja /s

Kyllä me ihan itse pärjätään, ei tarvita mitään neuvoja. Ruoka- ja muita ohjeita löytyy muualtakin.

Vierailija
295/337 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo pummit saavat vain sossutukia,  paremmin pärjäävät "Yhteiskunnan peruspalveluja" Heh, heh.

Vierailija
296/337 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

KELA maksaa etuuksia joka vuosi 17 miljardia. Työttömyystuet+tt-tuki=2,7 miljardia.

Vierailija
297/337 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa jotkut voivat elää toisten kustannuksella kehdosta hautaan. Kyseessä ei kuitenkaan ole se porukka, joka tekee töitä tai yrittää vakavissaan työllistyä ja johon asumistuen ja ansiosidonnaisen leikkaukset ovat iskeneet. Pitäisikö elättiporukan tuloja kasvattaa töitä tekevien tai tehneiden kustannuksella?

Suunnitelmissa on poistaa yksinhuoltajakorotus lapsilisisistä mikä on hyvä, koska osalla on mies, on vain paperilla yh.

Hyvä että ymmärrät sen suoraan, että hallitus vihaa nimenomaan naisia ja haluaa rokottaa naisia eniten. 

Jos jollakin yh-naisella on miesystävä, sen ei pitäisi mitenkään vaikuttaa hänen yh-lisiinsä, koska eihän sillä miehellä ole mitään velvollisuutta maksaa muiden lasten elatuksesta. Lasten isä on äidin lisäksi vastuussa ja yh-lisää maksetaan siksi, että niin jotkut isät ovat kuolleet ja lisäksi monet eronneet tms. isät pakenevat vastuuta omista lapsistaan.

Osalla tulee uusi lapsi saman miehen kanssa joka toinen vuosi ja muka yh. Yhtälailla se yh isi voi maksaa elareita enemmän. Osa yh-äideistä voi saada myös isoa palkkaa kuten lääkäri.

En tiedä yhtään mitä selität, ei järjen hiventä sun jutuissa.

Vierailija
298/337 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunnitelmissa on poistaa yksinhuoltajakorotus lapsilisisistä mikä on hyvä, koska osalla on mies, on vain paperilla yh.

Hyvä että ymmärrät sen suoraan, että hallitus vihaa nimenomaan naisia ja haluaa rokottaa naisia eniten. 

Jos jollakin yh-naisella on miesystävä, sen ei pitäisi mitenkään vaikuttaa hänen yh-lisiinsä, koska eihän sillä miehellä ole mitään velvollisuutta maksaa muiden lasten elatuksesta. Lasten isä on äidin lisäksi vastuussa ja yh-lisää maksetaan siksi, että niin jotkut isät ovat kuolleet ja lisäksi monet eronneet tms. isät pakenevat vastuuta omista lapsistaan.

Osalla tulee uusi lapsi saman miehen kanssa joka toinen vuosi ja muka yh. Yhtälailla se yh isi voi maksaa elareita enemmän. Osa yh-äideistä voi saada myös isoa palkkaa kuten lääkäri.

En tiedä yhtään mitä selität, ei järjen hiventä sun jutuissa.

Hyvä, että yh korotus lapsilisistä poistetaan. Ja on järjen hiventä, jos vähänkään tietää asioista.

Vierailija
299/337 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna Kontulan kissoja varten kasvatetaan nautaeläimiä kehitysmaissa, samalla kun niiden väestö kärsii nälkää.

Juu varmaan kaikki kehitysmaat on valjastettu vain ja ainoastaan ANNA KONTULAN kissojen ruokaa valmistamaan 😮

Toisaalta, mistäpä tiedät, ettei Anna tarjoa kissoilleen kotimaista kissanruokaa, laitapa lähde tai lopeta höpöttely. 

Siellä se taannoin oli nakertamassa palestiinan raja-aitaa peltisaksilla. En tiedä mitä se olisi muka tehnyt, jos se olisi reiän saanut aikaiseksi 

Vierailija
300/337 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ajatusrakennelmasi on virheellinen. Sinun pitäisi sanoa, että elävät "yhteiskunnan kustannuksella" ei toisten ihmisten, ellet siis viittaa joihinkin aikuisiin lapsiin, jotka höytyvät vanhemmistaan tms.

Toisaalta yhteiskuntamme perustuu sille periaatteelle, että pienituloisista, sairaista, iäkkäistä, vammaisista, opiskelijoista, lapsista yms. pidetään yhdessä huolta. 

Puheet eläteistä sun muista ovat siis tarkoituksellista propagandaa, joka ei heijasta tosiasioita. Kuten aloituksesta näkyy, kyllä ne varakkaat saavat summina suurempia etuja maassamme kuin pienituloiset. Kannattaa pysytellä faktoissa.

Se, että on ihmisiä, jotka saavat sosiaalietuuksia, mutta eivät edes yritä hakea töitä, opiskella tai muuta, on kuitenkin aika pieni ryhmä ja varmasti joukossa on paljon erilaisista terveysongelmista yms. kärsiviä ihmisiä. Nekin mediassa esiintulleet nuoret, jotka kertoivat olevansa "tahallisesti työttömiä" ovat harvassa, muistan itse kaksi henkilöä, toisesta tuli kirjailija, toisesta poliitikko, että tahallinen työttömyys johtikin yhteiskuntaa hyödyttvään työuraan. Jos puhutaan päihdeongelmaisista, niin kerropa mitä heille pitäisi tehdä? Yhteiskunta kun tuntuu leikkaavan päihdekuntoutuksesta. Tottahan on valitettavasti että Suomen kokonaisterveys- ja sosiaalimenot, mukaan lukien mielenterveys- ja päihdepalvelut, ovat yleisesti kansainvälistä ja pohjoismaista keskitasoa tai sen alapuolella. Lopputulema kadulla ja Kelan tilastoissa on sitten tulosta tästä suomalaisten hallitusten poliittisesta haluttomuudesta tehdä näille "eläteille" tarpeeksi. Tai niinkuin politiikassa asia ilmaistaan: ei ole tahtotilaa tehdä asialle mitään.

Jokainen sosiaalitukena annettu euro on pois jotain toiselta. Yhteiskunta olemme me ihmiset, ei joku kasvoton koneisto.

Varakkaammat eivät saa suurempia etuja kuin köyhät, he saavat prosenteissa etuja vähemmän kuin muut, joten on turha tuijottaa absoluuttisia etuuslukuja jos ei samalla tarkastella absoluuttisia verolukujakin. Samalla kannattaa muistaa, että prosenteissa varakkaat saavat yhteiskunnalta paljon vähemmän kuin rahansa tuhlanneet!

Yhteiskunta ei toimi siten, että jokainen, joka ilmaisee tarpeen, saa haluamansa. Ei meillä ole sellaista periaatetta, että jokaisen tulottoman tulee saada keskituloisen elintaso, vaikka vasemmisto miten yrittää moista meille toitottaa. Päihdekuntoutus on tehotonta, sitä ei tulisi tarjota kuin kerran, koska ei meillä syöpähoitojakaan saa, jos ei saavu paikalle.

Nyt on yhteiskunnan ilmainen koulutus mennyt sinussa hukkaan. Voi että mitä ala-arvoista sepustusta. Kyllä huolestuttaa tulevaisuus kun porukkaa on näin pihalla.

Missä yhteiskunnassa on ilmainen koulutus? Suomessa koulutus on maksuton, kaksi eri asiaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan