Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anna Kontula: Hyvätuloiset saavat veronalaisina etuuksina enemmän kuin köyhimmät

Vierailija
28.07.2026 |

Moni pitää hallituksen linjaa itsestäänselvyytenä, koska luulee, että etuuksia saavat vain pienituloiset.

Koska sosiaaliturvaa saavat Suomessa kaikki yhteiskuntaluokat, ei olisi mitenkään välttämätöntä kohdistaa leikkauksia kaikkein köyhimpiin.

Leikkuupölkylle ovat päätyneet asumisen tuet, perusturva ja viimesijaiset etuudet. Ne eivät ole olleet suuria ennenkään, yleensä muutamasta kympistä muutamaan sataseen. Tyypillisesti niillä on turvattu ruokaa, vaatteita ja asumista.

Kaksi kolmesta tukieurosta siirtyy keskiluokan sisällä.

Hyvätuloiset nostavat sosiaalietuuksia. Jos mukaan lasketaan vain veronalaiset etuudet, euroja ohjautuu rikkaimmalle kymmenykselle enemmän kuin köyhimmälle.

Hyvätuloisten muhkeaa pottia selittävät työeläkkeiden lisäksi ansiosidonnaiset etuudet. Esimerkiksi vanhempainrahassa ja sairauspäivärahassa ei ole ylärajaa lainkaan. Sadan tuhannen euron vuosipalkalla sairauspäivärahaa tulee jo lähes neljä tuhatta euroa kuukaudessa. Pienituloisimmille vastaava etuus on noin kahdeksansataa euroa.

Moni luulee, että etuuksia saavat vain pienituloiset – kaksi kolmesta tukieurosta siirtyy keskiluokan sisällä https://share.google/a8NNlK3sMFQyymhWv

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan sairasta, että auton oston tukemiseen riittää tässä maassa rahaa, mutta sairaalamaksuja piti nostaa ja nostetaan jatkossakin.

Tuo pienituloisen sähköauton ostostuki koskee käytännössä vain niitä pienituloisia, joilla on hyvätuloinen puoliso. Ei niillä tulorajoilla oikeasti köyhällä ole varaa autoa ostaa ja pitää. Mutta varakkaan puolison kotitouva voi uuden ostoskärryn hankkia.

Tuloraja taitaa tuossa sähköautojutussa olla talouskohtainen, eli ei toimi noin.

Vierailija
22/49 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kontula on taas väärässä.

Kontula on hyvä yhdessä asiassa, se saa pimppaansa hyvin kaupaksi eduskunnassa.

Kontula on ainoa oikeasti seksikäs suomalainen poliitikko. Suostuisin heti Annan seksiorjaksi.

M56

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo ansiosidonnaiset etuudet pitäisi miettiä uudelleen. 

Myös ansiosidonnaiset verot pitäisi miettiä uudelleen.

Vierailija
24/49 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan sairasta, että auton oston tukemiseen riittää tässä maassa rahaa, mutta sairaalamaksuja piti nostaa ja nostetaan jatkossakin.

Tuo pienituloisen sähköauton ostostuki koskee käytännössä vain niitä pienituloisia, joilla on hyvätuloinen puoliso. Ei niillä tulorajoilla oikeasti köyhällä ole varaa autoa ostaa ja pitää. Mutta varakkaan puolison kotitouva voi uuden ostoskärryn hankkia.

Tuloraja taitaa tuossa sähköautojutussa olla talouskohtainen, eli ei toimi noin.

Aika harvassa perheet, joissa yhteenlasketut bruttotulot ovat max 2000 e/kk ja on silti halua ja kykyä hankkia sähköauto.

Vierailija
25/49 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen keski-ikäinen mies, enkä ole saanut mitään etuuksia tai sosiaalitukia koskaan! Mitä ihmettä muka olen saanut?! Intissä sain surkeaa päivärahaa ja menetin elämästäni 9 kk ja toinen polvikin meni huonoon kuntoon! Vain töitä olen tehnyt, jotta kantikset ja tänne muuttaneet laiskottelijat saavat tukia tukien perään! Ja julkisen sektorin 700k armeija saa palkan kun syövät pullaa töissä!

Et taida olla mikään voittaja. Ei ihme että vetää katkeraksi, juuri sinun kaltaisillesi persuaatteet on suunniteltukin. Vähät faktoista, uhriudutaan! 

Miten voin voittaa töitä tekemällä Suomessa, kun kaikki työstä saatu ansio menee veroihin? Eihän täällä voita kukaan muu kuin laiskottelija!

Vierailija
26/49 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harvassa perheet, joissa yhteenlasketut bruttotulot ovat max 2000 e/kk ja on silti halua ja kykyä hankkia sähköauto.

Onkohan se sitten 2200 e/kk/hlö? Pienituloisista kotitalouksista tässä kuitenkin on puhuttu. Tarkkaa rajaa ei kai ole vielä edes asetettu. Pointti kuitenkin ettei suurituloisen perheen kotirouva ole oikeutettu tukeen.

Vierailija
27/49 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa alkaa tästä vääntämään, mutta vasemmisto käyttää termiä etuus väärin. Se on annettua rahaa, ei sitä että jostain asiasta joutuu maksamaan veroa 3:n sijasta 2. Koska muutoin tuo logiikka pitää sisällään ajatuksen, että ihmisten rahat ovat 100% valtion omaisuutta. Ja jos tällöin maksaa jostain vähemmän veroa, niin se todellakin on etuus. Eli valtio on antanut ihmiselle rahaa.

Juurikin näin! Ja eläke ei ole mitään sosiaalietua vaan itse maksettua ja ansaittua, ellei kyseessä ole kansaneläke. Vassarit ei edes tiedä eroa, kertoo kyllä jotain heidän loogisesta ajattelutavastaan, vääristetään faktoja. Ja tyhmät allekirjoittaa.

Nyky-eläkeläisten eläkkeestä 2/3 tulee nykyisten työntekijöiden TyEL-maksuista, joka on 24,40 %, kun taas 60-luvulla se oli vain 5 %. Nykyinen eläkeläinen saa 2/3 enemmän eläkettä kuin mitä on sisään maksanut.

Vierailija
28/49 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna Kontula ei ole köyhä, eikä edes köyhän puolella. Anna Kontula on kommunisti, joka sanoo mitä köyhä haluaa kuulla. 

Vierailija
29/49 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kontula on hyvä yhdessä asiassa, se saa pimppaansa hyvin kaupaksi eduskunnassa.

Kontula on ainoa oikeasti seksikäs suomalainen poliitikko. Suostuisin heti Annan seksiorjaksi.

M56

Ei sulla ole siihen varaa.

Vierailija
30/49 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen keski-ikäinen mies, enkä ole saanut mitään etuuksia tai sosiaalitukia koskaan! Mitä ihmettä muka olen saanut?! Intissä sain surkeaa päivärahaa ja menetin elämästäni 9 kk ja toinen polvikin meni huonoon kuntoon! Vain töitä olen tehnyt, jotta kantikset ja tänne muuttaneet laiskottelijat saavat tukia tukien perään! Ja julkisen sektorin 700k armeija saa palkan kun syövät pullaa töissä!

Miten ihmeessä joku voi ajatella noin epäempaattisesti. Kauhistuin. Onko sairaspäivärahalla oleminen todellakin mielestäsi laiskottelua!?

Ottaisin tuhatsatamiljoonasti mielummin kyvyn käydä työssä ja toimeentulon, kuin parantumattoman syövän ja köyhyysloukun kelan sairaspäivärahalla. 

Miettikää nyt vähän mitä tänne kirjoittelette.

Jos ei voi kuvitella tilannetta omalle kohdalleen, niin kuvittele tilanne kaikkein rakkaimpasi kohdalle. Ja simsalabim olet oppinut hieman empatiaa!

Vierailija
31/49 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vanhaa tietoa, kela on vuosikausia tästä kertonut, että suurimmat sosiaalietuutet menee hyvätuloisille. Joku lääkäri, joka on äitiyslomalla tai hoitovapaalla saa tuhansia euroja kelalta. saman verran kuukautessa kun pienituloinen saa vuotessa.mutta tämä pienituloinen on se ongelma, ainakin hallituksen mielestä.

No ei sitten peritä näiltä enää niitä maksuja palkasta, sieltä ne on jo otettu moneen kertaan.

Vierailija
32/49 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kaavaillaan sähköauton ostoon tukea pienituloisille. Rahasta ei ole puutetta, kunhan leikataan pitkäaikaistyöttömiltä ja leipäjonoilta.

https://yle.fi/a/74-20236709

Tämäkin ajatus tulee EU-tasolta

Vierailija
33/49 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläköhän toi myy persettään pimeästi.

Vierailija
34/49 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistutan taas,ne velat ja korot vasemmiston väittämistä huolimatta tulivatkin maksuun,EU-elpymispakettikin tuli maksuun.

Vierailija
35/49 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä nykyinen systeemi on oikein. Esimerkiksi äitiyspäiväraha tai vanhempainraha on isompituloisilla pieni verrattuna normaalituloihin. Jos sitä pienennettäisiin edelleen, niin isompituloiset eivät voisi jäädä enää vanhempainvapailla. Vain pienituloisilla olisi varaa lisääntyä ja pitää vanhempainvapaita, koska vaikutus tulotasoon on huomattavasti vähäisempi.

Vierailija
36/49 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä joku voi ajatella noin epäempaattisesti. Kauhistuin. Onko sairaspäivärahalla oleminen todellakin mielestäsi laiskottelua!?

Ottaisin tuhatsatamiljoonasti mielummin kyvyn käydä työssä ja toimeentulon, kuin parantumattoman syövän ja köyhyysloukun kelan sairaspäivärahalla. 

Jos ei voi kuvitella tilannetta omalle kohdalleen, niin kuvittele tilanne kaikkein rakkaimpasi kohdalle. Ja simsalabim olet oppinut hieman empatiaa!

Syöpä on sieni, joka pärjää hyvin lähinnä hapokkaassa ympäristössä. Syömällä ja juomalla emäksisiä ruokia ja juomia ja mielellään sokeri minimissä, ei ihmiselle tule syöpää. No paitsi ehkä jos altistuu hirveästi radioaktiiviselle säteilylle. 

Vierailija
37/49 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo kenelle vastasit. Olen pahoillani puolestasi. Mutta kyllä sitä sairauspäivärahaa käytetään myös väärin perustein yllättävän paljon. Tiedän itsekin useampia ihmisiä jotka näin ovat tehneet. Toki tiedän myös paljon ihmisiä jotka sairauspäivärahaa ovat saaneet ihan syystä. 

Vierailija
38/49 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida olla mikään voittaja. Ei ihme että vetää katkeraksi, juuri sinun kaltaisillesi persuaatteet on suunniteltukin. Vähät faktoista, uhriudutaan! 

Työttömäthän eivät uhriudu ollenkaan

Vierailija
39/49 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kontula taas vääristelee. Hyvätuloinen maksaa ihan helkutisti veroja. Jos siitä osan saa takaisin hän silti on nettomaksaja järkyttävällä marginaalilla. Siinä missä pienituloinen tai työtön saa puhdasta nettoa veroista. Paljon enemmän saa kuin maksaa.

Vierailija
40/49 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voin voittaa töitä tekemällä Suomessa, kun kaikki työstä saatu ansio menee veroihin? Eihän täällä voita kukaan muu kuin laiskottelija!

Voi ei, ihan kaikkiko menee? Sata prosenttia veroihin, voi sua miten pärjäät! Maakuoppa ja käpyjä ruuaksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme