Anna Kontula: Hyvätuloiset saavat veronalaisina etuuksina enemmän kuin köyhimmät
Moni pitää hallituksen linjaa itsestäänselvyytenä, koska luulee, että etuuksia saavat vain pienituloiset.
Koska sosiaaliturvaa saavat Suomessa kaikki yhteiskuntaluokat, ei olisi mitenkään välttämätöntä kohdistaa leikkauksia kaikkein köyhimpiin.
Leikkuupölkylle ovat päätyneet asumisen tuet, perusturva ja viimesijaiset etuudet. Ne eivät ole olleet suuria ennenkään, yleensä muutamasta kympistä muutamaan sataseen. Tyypillisesti niillä on turvattu ruokaa, vaatteita ja asumista.
Kaksi kolmesta tukieurosta siirtyy keskiluokan sisällä.
Hyvätuloiset nostavat sosiaalietuuksia. Jos mukaan lasketaan vain veronalaiset etuudet, euroja ohjautuu rikkaimmalle kymmenykselle enemmän kuin köyhimmälle.
Hyvätuloisten muhkeaa pottia selittävät työeläkkeiden lisäksi ansiosidonnaiset etuudet. Esimerkiksi vanhempainrahassa ja sairauspäivärahassa ei ole ylärajaa lainkaan. Sadan tuhannen euron vuosipalkalla sairauspäivärahaa tulee jo lähes neljä tuhatta euroa kuukaudessa. Pienituloisimmille vastaava etuus on noin kahdeksansataa euroa.
Moni luulee, että etuuksia saavat vain pienituloiset – kaksi kolmesta tukieurosta siirtyy keskiluokan sisällä https://share.google/a8NNlK3sMFQyymhWv
Kommentit (65)
Eläköön Maoismi Anna Kontulassa pitkään ja voiton marssilla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen keski-ikäinen mies, enkä ole saanut mitään etuuksia tai sosiaalitukia koskaan! Mitä ihmettä muka olen saanut?! Intissä sain surkeaa päivärahaa ja menetin elämästäni 9 kk ja toinen polvikin meni huonoon kuntoon! Vain töitä olen tehnyt, jotta kantikset ja tänne muuttaneet laiskottelijat saavat tukia tukien perään! Ja julkisen sektorin 700k armeija saa palkan kun syövät pullaa töissä!
Et taida olla mikään voittaja. Ei ihme että vetää katkeraksi, juuri sinun kaltaisillesi persuaatteet on suunniteltukin. Vähät faktoista, uhriudutaan!
Miten voin voittaa töitä tekemällä Suomessa, kun kaikki työstä saatu ansio menee veroihin? Eihän täällä voita kukaan muu kuin laiskottelija!
Himoverottaja Purra tuhoaa koko maan.
Vierailija kirjoitti:
Olen keski-ikäinen mies, enkä ole saanut mitään etuuksia tai sosiaalitukia koskaan! Mitä ihmettä muka olen saanut?! Intissä sain surkeaa päivärahaa ja menetin elämästäni 9 kk ja toinen polvikin meni huonoon kuntoon! Vain töitä olen tehnyt, jotta kantikset ja tänne muuttaneet laiskottelijat saavat tukia tukien perään! Ja julkisen sektorin 700k armeija saa palkan kun syövät pullaa töissä!
Hetken kun miettii ja istuu alas niin huomaa sittenkin olleensa osallinen joihinkin kaikkia koskevia etuuksiin. Jos ei koskaan tarvitse lääkärin palveluja eikä lääkkeitäkään tarvitsee ostaa, niin etujen saaminen on hyvin minimissä.
Jotain hyötyä siitä veronmaksamisestakin pitää olla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida olla mikään voittaja. Ei ihme että vetää katkeraksi, juuri sinun kaltaisillesi persuaatteet on suunniteltukin. Vähät faktoista, uhriudutaan!
Miten voin voittaa töitä tekemällä Suomessa, kun kaikki työstä saatu ansio menee veroihin? Eihän täällä voita kukaan muu kuin laiskottelija!
Voi ei, ihan kaikkiko menee? Sata prosenttia veroihin, voi sua miten pärjäät! Maakuoppa ja käpyjä ruuaksi?
AINUT syy miksi pärjään, on se, että olen opetellut tekemään asioita itse. En juurikaan käytä palveluita. Tällöin kun teen itse, en maksa ko. palveluista mm. ALV, palkkaa henkilölle enkä TyEL-maksua jonka työntekijä joutuu selkänahastaan maksamaan nykyiselle eläkeläiselle. Elikä jättämällä käyttämättä palveluita, säästyy minulle enemmän rahaa. Ja se on iso raha se. Kaljat haen tax freestä laivalta, itse asiassa tällä viikolla lisää...viime kerrasta onkin jo kuukausia. Auton varaosia EU-maan verkkokaupasta huomattavasti halvemmalla kuin Suomesta. Temusta, Aliexpressistä, Banggoodista, saa jotain hyviä juttuja tilattua. Sijoituskulta on muuten verovapaata, ihan vaan vinkiksi. Näitä joudun tekemään, sillä Suomi on ihan yli-verotettu maa ja EU:n suurin julkinen sektori, 58 % BKT:sta. Ihan protestoin tuota vastaan. Jos nyt enää löytyy "made in Finland"-tuotteita kuten vessa- ja talouspaperia, niin ostan sitä kyllä. Jos Suomi olisi vähemmän verotettu maa ja kaikki ei olisi niin kallista, niin voisin enemmän ostaa palkallani täältä Suomesta ja käyttää rahaa täällä, joka hyödyttäisi tätä maata. Mutta nyt ei kannata, sillä verotaakan vuoksi kaikki on kallista. Näiden toimien ansiosta en ole köyhä. Olen myös sijoittanut itse tienattua varallisuuttani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa alkaa tästä vääntämään, mutta vasemmisto käyttää termiä etuus väärin. Se on annettua rahaa, ei sitä että jostain asiasta joutuu maksamaan veroa 3:n sijasta 2. Koska muutoin tuo logiikka pitää sisällään ajatuksen, että ihmisten rahat ovat 100% valtion omaisuutta. Ja jos tällöin maksaa jostain vähemmän veroa, niin se todellakin on etuus. Eli valtio on antanut ihmiselle rahaa.
Juurikin näin! Ja eläke ei ole mitään sosiaalietua vaan itse maksettua ja ansaittua, ellei kyseessä ole kansaneläke. Vassarit ei edes tiedä eroa, kertoo kyllä jotain heidän loogisesta ajattelutavastaan, vääristetään faktoja. Ja tyhmät allekirjoittaa.
Nyky-eläkeläisten eläkkeestä 2/3 tulee nykyisten työntekijöiden TyEL-maksuista, joka on 24,40 %, kun taas 60-luvulla se oli vain 5 %. Nykyinen eläkeläinen saa 2/3 enemmän eläkettä kuin mitä on sisään maksanut.
keskituloinen on vuoden 1993 jälkeen maksanut eläkevakuutusmaksuja sen verran, että siellä on rahastoissa noin 500 000 e odottamassa "kotiutusta". Ei muissakaan säästöissä lasketa sitä, miten paljon pankki on antanut rahoja lainaksi, miksi eläkesäästöissä oletetaan, että ne käytti jo joku toinen?
Vierailija kirjoitti:
Olet ainakin ruokaa saanut, olet niin pulskassa kunnossa, sinuna en tukia saava köyhää kadehtisi, on sen verran nöyryyttävää ja alentavaa tukia hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hetken kun miettii ja istuu alas niin huomaa sittenkin olleensa osallinen joihinkin kaikkia koskevia etuuksiin. Jos ei koskaan tarvitse lääkärin palveluja eikä lääkkeitäkään tarvitsee ostaa, niin etujen saaminen on hyvin minimissä.
Espanjassa on pienempi verotus ja siellä jopa suomalainen turistikin saa paremmat terveyspalvelut kuin mitä suomalainen Suomessa. :D Asiat voi tehdä hyvin, tai sitten esim. julkiset hankkeetkin voi tehdä ylihintaan hyväveli-korruptiohinnalla, kuten Suomessa ilmeisesti aina tehdään. Kannattaa joskus tsekata mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu, tutkia ihan itse tätä suomalaista korruptiota. Mutta onneksi veronmaksaja maksaa aina kiltisti!
Kuka kertoisi Kontulalle, että se hyvätuloinen maksaa euroissa enemmän sairausvakuutusmaksua, miksi hän ei siis loogisesti saisi sairastaessaan enemmän euroja takaisin? Kyllä minulle sopisi se, että jokainen maksaa kuukaudessa 20 euroa, oli tulot mitkä tahansa ja saisi vastaavasti sairaspäivärahaa, jota ei olisi sidottu tuloihin. Nyt 10 000 euron palkasta maksetaan sairausvakuutusmaksua 190 e/kk ja 1000 e palkasta vain 19 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, ihan kaikkiko menee? Sata prosenttia veroihin, voi sua miten pärjäät! Maakuoppa ja käpyjä ruuaksi?
AINUT syy miksi pärjään, on se, että olen opetellut tekemään asioita itse. En juurikaan käytä palveluita. Tällöin kun teen itse, en maksa ko. palveluista mm. ALV, palkkaa henkilölle enkä TyEL-maksua jonka työntekijä joutuu selkänahastaan maksamaan nykyiselle eläkeläiselle. Elikä jättämällä käyttämättä palveluita, säästyy minulle enemmän rahaa. Ja se on iso raha se. Kaljat haen tax freestä laivalta, itse asiassa tällä viikolla lisää...viime kerrasta onkin jo kuukausia. Auton varaosia EU-maan verkkokaupasta huomattavasti halvemmalla kuin Suomesta. Temusta, Aliexpressistä, Banggoodista, saa jotain hyviä juttuja tilattua. Sijoituskulta on muuten verovapaata, ihan vaan vinkiksi. Näitä joudun tekemään, sillä Suomi on ihan yli-verotettu maa ja EU:n suurin julkinen sektori, 58 % BKT:sta. Ihan protestoin tuota vastaan. Jos nyt enää löytyy "made in Finland"-tuotteita kuten vessa- ja talouspaperia, niin ostan sitä kyllä. Jos Suomi olisi vähemmän verotettu maa ja kaikki ei olisi niin kallista, niin voisin enemmän ostaa palkallani täältä Suomesta ja käyttää rahaa täällä, joka hyödyttäisi tätä maata. Mutta nyt ei kannata, sillä verotaakan vuoksi kaikki on kallista. Näiden toimien ansiosta en ole köyhä. Olen myös sijoittanut itse tienattua varallisuuttani.
Ainakin olet oppinut kaljaa rahtaamaan laivalta, ei kovin antoisaa ole tuo elämäsi vältellä alvia ja palveluiden käyttämistä.
Vierailija kirjoitti:
Jotain hyötyä siitä veronmaksamisestakin pitää olla
Onhan siitä, on tiet millä ajella ja lapsille koulut ja hoitopaikat. Suurituloisten etuja pitää leikata, heillä on varallisuutta puskurina jos tarve tulee.
Hyvätulosen kuuluukin saada enemmän vanhempainvapaarahaa ku se maksaa enemmän veroja ja sillä on isommat menot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa alkaa tästä vääntämään, mutta vasemmisto käyttää termiä etuus väärin. Se on annettua rahaa, ei sitä että jostain asiasta joutuu maksamaan veroa 3:n sijasta 2. Koska muutoin tuo logiikka pitää sisällään ajatuksen, että ihmisten rahat ovat 100% valtion omaisuutta. Ja jos tällöin maksaa jostain vähemmän veroa, niin se todellakin on etuus. Eli valtio on antanut ihmiselle rahaa.
Juurikin näin! Ja eläke ei ole mitään sosiaalietua vaan itse maksettua ja ansaittua, ellei kyseessä ole kansaneläke. Vassarit ei edes tiedä eroa, kertoo kyllä jotain heidän loogisesta ajattelutavastaan, vääristetään faktoja. Ja tyhmät allekirjoittaa.
Nyky-eläkeläisten eläkkeestä 2/3 tulee nykyisten työntekijöiden TyEL-maksuista, joka on 24,40 %, kun taas 60-luvulla se oli vain 5 %. Nykyinen eläkeläinen saa 2/3 enemmän eläkettä kuin mitä on sisään maksanut.
keskituloinen on vuoden 1993 jälkeen maksanut eläkevakuutusmaksuja sen verran, että siellä on rahastoissa noin 500 000 e odottamassa "kotiutusta". Ei muissakaan säästöissä lasketa sitä, miten paljon pankki on antanut rahoja lainaksi, miksi eläkesäästöissä oletetaan, että ne käytti jo joku toinen?
KOSKA, eläkejärjestelmä on SUUNNITELTU siten, että seuraavat sukupolvet maksavat edelliset, ja se kuinka paljon seuraavat sukupolvet maksavat, vaihtelee! Elikä eläkejärjestelmä ainakaan Suomessa ei ole mikää 100 % rahastoiva, vaan "kädestä suuhun" ja vielä enemmän! Mitä nuorempi sukupolvi, sitä enemmän maksaa ja vähemmän saa ja myöhemmin! Nykyisille riistäjä-eläkeläisille tämä on ihan ok!
https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/tyoelakkeide…
"Työeläkevarat 290 mrd €"
https://stat.fi/fi/julkaisu/cm1kfzp2v8o0o07vw6zz6ihph
"Kertyneet eläkevastuut olivat 889 miljardia euroa vuoden 2022 lopussa"
Aika persnetolla mennään. Kannattaa katsoa miten jenkkien 401K toimii. Se on HUOMATTAVASTI reilumpi järjestelmä kuin suomalainen pyramidi-huijaus!
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloiset saavat etuuksia, siis annettua rahaa, enemmän kuin pienituloiset, koska monet etuudet ovat ansiosidonnaisia, ts. esim. sairauspäiväraha on isompi, jos normaali palkka on isompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kontula on taas väärässä.
Kontula on hyvä yhdessä asiassa, se saa pimppaansa hyvin kaupaksi eduskunnassa.
Niin ja tuo lössykkä voisi antaa niitä isoja rahojaan köyhille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ainakin ruokaa saanut, olet niin pulskassa kunnossa, sinuna en tukia saava köyhää kadehtisi, on sen verran nöyryyttävää ja alentavaa tukia hakea.
Miksi valehtelet? Lausut väärän todistuksen ihmisestä jota et tunne. En ole koskaan ollut ylipainoinen, enkä edes käytä ruokaan paljon rahaa kuukaudessa. Luultavasti sosiaalitukia käyttävä käyttää ruokaan rahaa enemmän kuin minä. Painoindeksini tällä hetkellä on n. 23. Ei minulla ole syytä käyttää ruokaan hirveitä määriä, kun pienemmälläkin täytän mahani laadukkaalla rasvalla ja proteiinilla, samalla kun se köyhä syö vapaaehtoisesti kalliita ja epäterveellisiä hiilihydraatteja.
Vierailija kirjoitti:
Nuo ansiosidonnaiset etuudet pitäisi miettiä uudelleen.
Eli jos tarkoitat sitä että hyvä tuloisilta pois niin sit täällä ei lisäänny kuin sossupummit ja ma mut.
Onnea Suomi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi vielä luulla näin? Ei eläke ole itse maksettua, vaan nyt eläkkeellä olevien eläkettä maksavat nyt työikäiset sukupolvet. Tän pitäis olla yleistietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin olet oppinut kaljaa rahtaamaan laivalta, ei kovin antoisaa ole tuo elämäsi vältellä alvia ja palveluiden käyttämistä.
Niin...jostain kumman syystä se pk-seudulla asuva sossutuilla elävä köyhä juoppo ei koskaan hae kaljoja laivalta, vaikka aikaa olisi 24/7! Siitäpä sen perustavanlaatuisen eron ahkeran ja laiskan ihmisen mielessä huomaa: Töissä käyvä ja rahojensa allokoinnin järkevyyttä ajatteleva ihminen haluaa minimoida kulut, kun taas itsensä passivoittanut ihminen haluaa saada mielihyvää, eikä hinnalla mitään väliä, kunhan on helppoa ja saa läheltä. Se juoppo hakeekin ne alkonsa aina lähi-kaupasta kun ei laiskuuttaan muutakaan jaksa eikä motivoi. Fiksu hakee sieltä mistä saa halvalla ja ehkä saa myös samalla kivan kokemuksen merellä ja muutamat tuopit kannen terassilla? Ja ne kaljat kyllä kestää sen vuoden suunnilleen pilaantumatta, eli kukaan ei käske niitä juoda heti. Mutta varastossa hyvä olla, jottei tarvii yli-verotettua Suomesta ostaa. Ja olen kyllä ihan satamasta asti kaljakärryilläkin hakenut joskus, eli ei tarvii pakosti edes autoa, joten se tekosyy voidaan unohtaa tässä heti.
Menisit edes mustikkaan. Tai töihin.