Järkyttävä sotku perheen jäljiltä hotellin aamiasipöydässä
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012167371.html
Joku toinen asiakas päätti kuvata sotkun. Ehkä ei olisi ollut kiva ruokailla viereisessä pöydässä. Ei puhettakaan rauhallisesta hotelliaamiaisesta. Mutta tuotahan se on lapsiperheessä, kyllä se ruoka lentelee syöttötuolista.
Kommentit (880)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsena opetettiin että jos ravintolassa jotain tippuu lattialle, sitä ei missään tapauksessa nosteta pöydälle. Oli se sitten ruokaa tai ruokailuväline.
Aamiaisella minulta jää aivan varmasti syömättä ruoka joka on huonosti valmistettu. Ei osata paistaa pekonia eikä keittää kananmunaa tai puuroa. Jos suun tuntuma tai maku mietityttää, sitä ei niellä tai kananmunaa kuoriessa jää koko valkuainen kuoriin, niin sekin jää syömättä. Valitettavasti monissa itseään paremmaksi hotelliksi kutsuvissa paikoissa ei osta valmistaa ruokaa
Joo mutta sä et heitä sitä LATTIALLE niin kuin nämä SIAT siinä jutussa.
Palstan ja Iltsikan kupit meni nurin kahdesta ja puolesta vesimelonisivusta lattialla kahden ilmiselvästi pienen lapsen ruokailtua pöydässä.
On siellä lattialla vähän muutakin kuin "kaksi ja puoli vesimelonisiivua". + kaikki ryönä mitä on pöydän pinnalla, miksei noita kurkun- ja meloninpalasia ole voitu laittaa lautaselle?
Hirveä haloo pikkusotkusta? Menkää roskiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on lapsiperhe, niin miksi ei ole joku aikuisista ole käskenyt lasta nostamaan lattialle heittämäänsä ruokaa ja laittamaan sitä käytetylle lautaselle? Vai aikuisetkin ovat näyttäneet esimerkkiä, että noin, tonne se kuuluu laittaa että siivoojat saa tehdä kunnolla töitä. Kyllä tuollainen hotelliruokailu kuuluu käyttäytymisen harjoitteluun missä muukin ihmisten ilmoilla oleminen. Lapsia kannattaa myös opettaa ottamaan ruokaa sen verran kuin jaksaa syödä. Suomalaista moukkamaisuutta, luultavasti.
Mun lasta on kielletty koskemaan lattialla olevaan ruokaan hygieniasyistä, myös kotona. Erityissti hotellissa. Harja ja kihveli.
Jos se, sanotaan nyt vaikka meloninsiivu putoaa lattialle ja sen siitä nostaa lautaselle niin tulee mikä, joku kuolemantauti? Ihme bakteerikammoa, tai sitten teillä kotona on ihan järkkypaskaiset lattiat? Käpälät voi tarvittaessa välillä pyyhkäistä jollain puhdistuspyyhkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheellä pitää aina olla mukanaan iso koira tai pari koiraa. Ne sitten nuolevat lattiat kuntoon ja syövät kaikki pudonneet namupalat. Niille voi myös syöttää sinne pöytäliinan alle kaiken ylimääräisen, mikä ei itselle maistu. Kyllä ne astiatkin nuolevat puhtaiksi. Puts, puts ja slurps!
Melonitkin?
Just tuo vesimeloni on monen koiran herkkua.
Minullakin on traumoja kouluvuosiltani kouluruokailusta. Kanavoinkin sen nyt aikuisena niin, että valitsen itse tasan niitä ruokia ja juuri sen verran kuin ajattelen syöväni. Nyt kun kukaan ei määrää sellaista ottamaan, mistä en pidä, en tietenkään sitä ota. Jos on jotain erikoisempaa tai eksoottisempaa tarjolla, otan vain pikkuriikkisen. Yleensä jos perheen tai puolison kanssa olemme syömässä aamiaisella, saatamme ottaa vain yhden esim. pullan tai kakkupalan ja puolittaa sen siinä pöydässä, ettei tule ruokahävikkiä turhaan. Aina voi sitten käydä tekemässä uuden kierroksen, mikäli haluaa vielä lisää jotakin. Mehän ne ruokahävikit tulemme maksamaan, korkeammissa hinnoissa seuraavilla käynneillä, eikö?
Tänään vietetään maailman ylikulutuspäivää. Tälle vuodelle varatut resurssit ovat siis nyt jo käytetty.
Tämä tiedoksi niille joiden mielestä saa buffetissa "ostetusta" ruuasta heittää oikeutetusti menemään vaikka 9/10 osan ihan vaan sen takia että sen voi tehdä.
Palkkaisivat riittävästi työntekijöitä niin ei asiakkaiden tarvitsisi siivota pöytiä seuraavia ruokailijoita varten. Tämä on noiden buffetpaikkojen itse aiheuttama ongelma. Tuostakaan pöydästä ei ole haettu tyhjiä lautasia pois sitä mukaa kun niitä kertyy.
Yleensä hotellin aamiaisella tyhjennetään koko ajan pöydistä pois tyhjiä astioita ja siivotaan sotkuja. Sitä sanotaan adiakaspalveluksi.
Asiakkailla ei aina ole kykyä tai mahdollisuutta siivota pöytiä puhtaaksi pois lähtiessään.
Joku päivä pitää varmaan alkaa itse kokkaamaan ruokakkn ravintolassa. Sitten saadaan vielä enemmän pahastumisen aihetta naspuripöytiin - "äiti kuullotti sipulin huonosti ja naapuripöydässä meni ruokahalu"
"Järkyttävää". 🤣 Ihan tavallinen näky. Kaikesta sitä revitäänkin otsikoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä ihmisten tarvetta tuomita toisia. Ihan normaalia lapsilta jättää ruokaa. Itsekin aikuisena jätän harvasen päivä ruokaa lautaselle. Buffetissa tulee myös jätettyä, jos on jostain syystä ikävän makuista, pilaantuneen näköistä tai esim kylmäksi mennyttä ruokaa, koska päässyt jäähtymään linjastolla. Noista paikoista saa ruokamyrkytyksen ensimmäisenä, jos ei katso mitä suuhunsa pistää.
Normaalia jättää ruokaa lattialle?
Tämä on se, jota minä tässä tarinassa ihmettelen. Aika usein minullakin jää jotain syömättä. Edelleen on traumoja kansakoulun ruokailusta, kun oli pakko syödä kaikki, mitä keittäjä mätti minulle pienelle, laihalle ja selvästi ravitsevan ruuan tarpeessa olevalle lapselle. En ole enää pieni enkä laiha, mutta pieniä annoksia syön vieläkin ja joskus silmät syövät enemmän kun vatsa vetää.
Nuorena kävin siivoamassa paria ravintolaan viikonloppuisin. Niihin oli jätetty lattialle kaikenlaista. Oksennnuksesta lähtien. Juomakin oli kaadeltu niin että kengät tarttuivat kiinni lattiaan.
Vierailija kirjoitti:
Hirveä haloo pikkusotkusta? Menkää roskiin
Tämä on sinun mielestäsi pientä hotelliaamiaisella. Millaisissa paikoissa sinä yleensä syöt, jos tuo on sinun mielestäsi pientä?
Tiedätkö, että monet meistä eivät ole eläessään tuollaista sotkua nähneet, vaikka ovat usein syöneet aamiais- ja lounasbuffassa.
Olin joskus pizzeriassa töissä ja ihan samanlaista sotkua siellä lapsiperheet tekivät.
Tuo on ihan perus näky kahviloissa joissa esim. 2 äitiä on ollut lapsineen kahvilla. Otetaan sen isoin ja paras pöytä, istutaan monta tuntia, lapset huutaa, muut asiakkaat kärsii, lämmitetään mikrossa (henkilökunta lämmittää) velliä, purkkiruokaa ym. taaperoille. Hirveä sotku kun lähdetään pöydästä. Koko pöytä ja ympäristö täynnä näiden jäljiltä kuin pommi. Kartan kahviloita joissa lastenvaunuhäiriköt käyvät juuri tämän takia ja ns lapsiperheiden suosiossa oleviin halpahotelleihin en jalallani astu (Scandic, S- ryhmän hotellit). En ole lapsivihaaja mutta näiden lasten vanhemmat pitäisi katsoa peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on lapsiperhe, niin miksi ei ole joku aikuisista ole käskenyt lasta nostamaan lattialle heittämäänsä ruokaa ja laittamaan sitä käytetylle lautaselle? Vai aikuisetkin ovat näyttäneet esimerkkiä, että noin, tonne se kuuluu laittaa että siivoojat saa tehdä kunnolla töitä. Kyllä tuollainen hotelliruokailu kuuluu käyttäytymisen harjoitteluun missä muukin ihmisten ilmoilla oleminen. Lapsia kannattaa myös opettaa ottamaan ruokaa sen verran kuin jaksaa syödä. Suomalaista moukkamaisuutta, luultavasti.
Mun lasta on kielletty koskemaan lattialla olevaan ruokaan hygieniasyistä, myös kotona. Erityissti hotellissa. Harja ja kihveli.
Mutta ei ole kielletty heittämästä ruokaa lattialle? Älytöntä touhua.
Lapset vasta harjoittelevat asioita elämää varten. He eivät vielä osaa syödä yhtä taitavasti kuin aikuiset. Heillä helposti tippuu ruokaa(kin) lattialle vaikka kuunka nätisti yrittäisivät syödä.
Vanhuksillakin voi tippua ruokaa lattialle. Paheksutko heitäkin?
Vierailija kirjoitti:
Palkkaisivat riittävästi työntekijöitä niin ei asiakkaiden tarvitsisi siivota pöytiä seuraavia ruokailijoita varten. Tämä on noiden buffetpaikkojen itse aiheuttama ongelma. Tuostakaan pöydästä ei ole haettu tyhjiä lautasia pois sitä mukaa kun niitä kertyy.
Yleensä hotellin aamiaisella tyhjennetään koko ajan pöydistä pois tyhjiä astioita ja siivotaan sotkuja. Sitä sanotaan adiakaspalveluksi.
Asiakkailla ei aina ole kykyä tai mahdollisuutta siivota pöytiä puhtaaksi pois lähtiessään.
Joku päivä pitää varmaan alkaa itse kokkaamaan ruokakkn ravintolassa. Sitten saadaan vielä enemmän pahastumisen aihetta naspuripöytiin - "äiti kuullotti sipulin huonosti ja naapuripöydässä meni ruokahalu"
Kyse ei ole vain siivoamisesta vaan sotkemisesta. Osa meistä opettaa lapsiaan syömään kotonakin siististi niin, että ruokaa ei tipu lattialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei ole kielletty heittämästä ruokaa lattialle? Älytöntä touhua.
Lapset vasta harjoittelevat asioita elämää varten. He eivät vielä osaa syödä yhtä taitavasti kuin aikuiset. Heillä helposti tippuu ruokaa(kin) lattialle vaikka kuunka nätisti yrittäisivät syödä.
Vanhuksillakin voi tippua ruokaa lattialle. Paheksutko heitäkin?
Oletko useinkin seurannut vanhusten ruokailua? Jos kunto on niin huono, että ruokaa tippuu lattialle, pitäisi jonkun muun syöttää. Totta kyllä, että hoitopaikassa oli selvästi pari viikkoa lattia siivoamatta sen jälkeen, kun siihen oli tipahtanut jotain ruokaa. Sitä en tiedä, kauanko oli ollut siivoamatta ennen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä ihmisten tarvetta tuomita toisia. Ihan normaalia lapsilta jättää ruokaa. Itsekin aikuisena jätän harvasen päivä ruokaa lautaselle. Buffetissa tulee myös jätettyä, jos on jostain syystä ikävän makuista, pilaantuneen näköistä tai esim kylmäksi mennyttä ruokaa, koska päässyt jäähtymään linjastolla. Noista paikoista saa ruokamyrkytyksen ensimmäisenä, jos ei katso mitä suuhunsa pistää.
Tämä on se, jota minä tässä tarinassa ihmettelen. Aika usein minullakin jää jotain syömättä. Edelleen on traumoja kansakoulun ruokailusta, kun oli pakko syödä kaikki, mitä keittäjä mätti minulle pienelle, laihalle ja selvästi ravitsevan ruuan tarpeessa olevalle lapselle. En ole enää pieni enkä laiha, mutta pieniä annoksia syön vieläkin ja joskus silmät syövät enemmän kun vatsa vetää.
Nuorena kävin siivoamassa paria ravintolaan viikonloppuisin. Niihin oli jätetty lattialle kaikenlaista. Oksennnuksesta lähtien. Juomakin oli kaadeltu niin että kengät tarttuivat kiinni lattiaan.
Tuskin siellä oli kuitenkaan syöty yön aikana.
Vierailija kirjoitti:
"Järkyttävää". 🤣 Ihan tavallinen näky. Kaikesta sitä revitäänkin otsikoita.
Missä te käytte syömässä, joille tämä on tavallinen näky? Tätä kysyn siksi, että osaisin välttää niitä paikkoja. Lounasta syön ravintolassa aika usein, ravintola-aamiaista harvemmin, mutta en muista koskaan nähneeni noin paljon ruokaa lattiallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä välitä, ei se ole sun vika, että otat enemmän kuin syöt! Patriarkaatin syytä.
Siisteydessä ja hyvissä tavoissa on kyse asiasta, jonka joko hallitsee tai ei hallitse. Raja kulkee yleensä kasvatuksessa, olet joko oppinut hyvät tavat kotoasi tai et ole oppinut niitä lainkaan. Naurattaa, miten tällä palstalla aina puolustetaan huonoa käytöstä. Tällä kertaa taaperon sormiruokaoikeudella tai sillä, että ruoka muka oli pahaa tai huonosti valmistettua. Jos taapero alkaa heitellä ruuanjätteet pitkin lattioita, ruoka otetaan häneltä pois ja sen nauttimista valvoo äiti tai isä. Ravintola ei ole oikea paikka harjoitella. Kyse ei ole lapsivihamielisyydestä vaan muiden huomioon ottamisesta, suomeksi sanottuna hyvistä käytöstavoista.