Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurini perusti WhatsApp-ryhmän nurmikoillemme – nyt minun pihani on 'kehityskohde'"

Vierailija
27.07.2026 |

Naapurini ilmoitti, että meidän pitäisi sopia yhdessä nurmikon leikkuupäivät, jotta koko katu näyttäisi yhtenäiseltä. Nyt hän on vihainen, koska minun nurmikkoni on hieman pidempi kuin muiden ja kuulemma pilaa koko alueen harmonian.
Kerroin hänelle, että vettä sataa jatkuvasti enkä ehdi leikata nurmikkoa töiden takia.

Ajattelin, että asia olisi sillä selvä, mutta seuraavana päivänä hän oli jättänyt postilaatikkooni lapun, jossa oli tarkka ehdotus siitä, miten minun pitäisi jatkossa hoitaa pihaani.

Lapussa oli jopa kohta, jossa luki "nurmikon yleisilmeen palauttaminen aikatauluun".
Sen jälkeen hän alkoi ilmestyä aina sopivasti paikalle, kun olin pihalla. Jos leikkasin nurmikkoa, hän tuli kertomaan, että leikkuusuunta oli väärä.

Jos haravoin lehtiä, hän huomautti, että niitä oli hänen mielestään liian vähän tai liikaa.

Kerran hän toi jopa oman ruohonleikkurinsa näytille ja sanoi, että "tällä katu pysyisi yhtenäisenä".
Lopulta hän perusti meidän kadulle WhatsApp-ryhmän nimeltä "Katualueen nurmikkoharmonia", jossa hän jakoi viikoittain vinkkejä pihanhoidosta. Pian hän alkoi myös ehdottaa "ystävällisiä muistutuksia" niille, joiden pihat eivät hänen mielestään pysyneet sovitulla tasolla. Minun pihani sai ryhmässä lempinimen "kehityskohde".
Kaiken tämän jälkeen minua alkaa jo ahdistaa mennä omalle pihalle. Tuntuu typerältä sanoa ääneen, mutta huomaan nykyään katsovani ensin ikkunasta, onko naapuri ulkona, ennen kuin menen leikkaamaan ruohoa tai istumaan terassille. En olisi ikinä uskonut, että oma piha voisi alkaa tuntua paikalta, jossa pitää jatkuvasti miettiä, tekeekö joku minusta taas huomautuksen. Mitä teen?

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei naapurit uskalla tulla avautuu mun nurmikosta koska ajan ne vidduun kirveen kanssa

Vierailija
42/85 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli naapurisi on autisti. 

En tiedä diagnoosista, mutta ainakin hänellä on vahva suhde nurmikkoonsa. 

Ja naapurinkin nurmikkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä keskustelussa on sellainen "poistu keskustelusta"-nappula. 

Poistaisin mutta pelkään että naapuri tekee siitäkin kohta oman säännön.

- Ap

ei noissa ryhmissä ole pakko olla!
Annoitko vapaaehtoisesti puhelinnumeron, voit ihan vapaaehtoisesti poistaa sen.

Sanot sille että "minä sulle kohta nurmikon näytän, mun nurmikko on JUST hyvä"

Annoin koska luulin että ryhmä on ihan normaali naapurien keskusteluryhmä. En tiennyt että se päätyy nurmikon valvontajärjestelmäksi.

- Ap

Vierailija
44/85 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

provo

Eikö teidän kadulla ole yhtään tyyppiä jolla ei ole mielipidettä nurmikon korkeudesta?🧐

-Ap

Millään kadulla ei täällä ole tuollaisia. Jossa ämeriikän hoa alueilla näitä on koska saavat siitä rahaa että pakottavat alueet tiettyyn muottiin.

Tyttäreni asuinalueella USA:ssa on näin. Siellä käy firma leikkaamassa kaikkien nurmikot ja yleiset alueet talojen ympäriltä. Siellä on myös jokin naapureista muodostuva neuvosto, jolta tulee sapiskaa jos jättää istutukset hoitamatta.

Eli hoa

"An HOA, or Homeowners Association, is an organization in a residential community that creates and enforces rules for the properties and residents that fall within its jurisdiction. Typically HOAs create and enforce rules to maintain uniformity and protect real estate prices."

Onneksi tuota paskaa ei täällä ole

Vierailija
45/85 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.lla kafkamaisia kirjailijanlahjoja. Vähän aikaa uskoin.

Vierailija
46/85 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulota naapurin nurmikko mustaksi

En taida uskaltaa, kohta naapuri perustaisi vielä WhatsApp-ryhmän nimeltä 'Palaneen nurmikon palauttaminen'.

Vierailija
47/85 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

provo

Eikö teidän kadulla ole yhtään tyyppiä jolla ei ole mielipidettä nurmikon korkeudesta?🧐

-Ap

Millään kadulla ei täällä ole tuollaisia. Jossa ämeriikän hoa alueilla näitä on koska saavat siitä rahaa että pakottavat alueet tiettyyn muottiin.

Ihan varmasti on. Onhan täällä aktiivisia paikallisia yhdistyksiäkin omakotiasujille.

Ne on vapaaehtosia liittyä, ei pakollisia kuten hoa:t 

Niin? Onko joku muuta väittänyt?

Koska on vapaaehtosia niin voi näyttää keskaria noille 

Vierailija
48/85 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulota naapurin nurmikko mustaksi

En taida uskaltaa, kohta naapuri perustaisi vielä WhatsApp-ryhmän nimeltä 'Palaneen nurmikon palauttaminen'.

Siinökö perustaa, vattuako se sulle kuuluu

Vierailija
49/85 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nurmi koi on kiva eläin.

Onko sukua tupakoille?

Vierailija
50/85 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kysyi neuvoja että mitä tehdä muttei tunnu ottavan neuvoja vastaan. Eli on trolli.

Vierailija
51/85 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

provo

-Ap

Ihan varmasti on. Onhan täällä aktiivisia paikallisia yhdistyksiäkin omakotiasujille.

Ne on vapaaehtosia liittyä, ei pakollisia kuten hoa:t 

Niin? Onko joku muuta väittänyt?

Koska on vapaaehtosia niin voi näyttää keskaria noille 

Toki voi, mutta ei se muuta sitä tosiasiaa, että tuollaisia ihmisiä on olemassa.

Vierailija
52/85 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy paskantamassa naapurin oven eteen ja sano että siitä saa haistella

En halua antaa hänelle aihetta seuraavaan nurmikkoraporttiin.

-Ap

Vierailija
53/85 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala villiksi! wwf.fi/ala-villiksi/

Vierailija
54/85 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä keskustelussa on sellainen "poistu keskustelusta"-nappula. 

Poistaisin mutta pelkään että naapuri tekee siitäkin kohta oman säännön.

- Ap

No ei ne säännöt sinulle asti tule jos et ole somessa. Ei ole yhtään mikään pakko noudattaa jonkun toisen sääntöjä omalla pihalla.

Vierailija
55/85 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoisin,että voit tulla leikkaa mun nurtsaa, nyt en ehdi kun olen töissä. Pihalla on valvontakamerat, että sitten kannattaa olla kunnolla. Kiitos ja näkemiin.

Vierailija
56/85 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käy paskantamassa naapurin oven eteen ja sano että siitä saa haistella

En halua antaa hänelle aihetta seuraavaan nurmikkoraporttiin.

-Ap

Ota se nurmikkoraportti, rullaa tiukasti ja tunge naapuri perseeseen poikittain

Vierailija
57/85 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

provo

-Ap

Ei.

Vierailija
58/85 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap.lla kafkamaisia kirjailijanlahjoja. Vähän aikaa uskoin.

Kyllä. Minäkin tykkäsin aloituksesta nimenomaan sen kirjallisten ansioiden vuoksi.

Vierailija
59/85 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vitsihän tämä toki, mutta minä asuisin mielelläni alueella, jossa asuinalueen yleisilme ylipäätään kiinnostaa ketään.

Nurmikkoni naapuruston kehitysprojektina on toki naurettava ajatus, mutta lenkillä lähinnä masentaa, kun joka toisen omakotitalon pihassa on jotain ruostuneita autonromuja. Jotkut levittäneet varastonsa jopa lähimetsän puolelle.

Ei täällä vielä 10 vuotta sitten ollut näin rumaa. No, en ole kenenkään postilaatikkoon silti lappuja pudotellut.

Vierailija
60/85 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala villiksi! wwf.fi/ala-villiksi/

Tämä! Ja perusta wa-ryhmä, johon liität kadun asukkaat, tämän naapurin tietysti myös! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän