Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurini perusti WhatsApp-ryhmän nurmikoillemme – nyt minun pihani on 'kehityskohde'"

Vierailija
27.07.2026 |

Naapurini ilmoitti, että meidän pitäisi sopia yhdessä nurmikon leikkuupäivät, jotta koko katu näyttäisi yhtenäiseltä. Nyt hän on vihainen, koska minun nurmikkoni on hieman pidempi kuin muiden ja kuulemma pilaa koko alueen harmonian.
Kerroin hänelle, että vettä sataa jatkuvasti enkä ehdi leikata nurmikkoa töiden takia.

Ajattelin, että asia olisi sillä selvä, mutta seuraavana päivänä hän oli jättänyt postilaatikkooni lapun, jossa oli tarkka ehdotus siitä, miten minun pitäisi jatkossa hoitaa pihaani.

Lapussa oli jopa kohta, jossa luki "nurmikon yleisilmeen palauttaminen aikatauluun".
Sen jälkeen hän alkoi ilmestyä aina sopivasti paikalle, kun olin pihalla. Jos leikkasin nurmikkoa, hän tuli kertomaan, että leikkuusuunta oli väärä.

Jos haravoin lehtiä, hän huomautti, että niitä oli hänen mielestään liian vähän tai liikaa.

Kerran hän toi jopa oman ruohonleikkurinsa näytille ja sanoi, että "tällä katu pysyisi yhtenäisenä".
Lopulta hän perusti meidän kadulle WhatsApp-ryhmän nimeltä "Katualueen nurmikkoharmonia", jossa hän jakoi viikoittain vinkkejä pihanhoidosta. Pian hän alkoi myös ehdottaa "ystävällisiä muistutuksia" niille, joiden pihat eivät hänen mielestään pysyneet sovitulla tasolla. Minun pihani sai ryhmässä lempinimen "kehityskohde".
Kaiken tämän jälkeen minua alkaa jo ahdistaa mennä omalle pihalle. Tuntuu typerältä sanoa ääneen, mutta huomaan nykyään katsovani ensin ikkunasta, onko naapuri ulkona, ennen kuin menen leikkaamaan ruohoa tai istumaan terassille. En olisi ikinä uskonut, että oma piha voisi alkaa tuntua paikalta, jossa pitää jatkuvasti miettiä, tekeekö joku minusta taas huomautuksen. Mitä teen?

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla yhtä kauhea naapuri, joskin eri syystä. Lopetin kaiken kontaktin ja estin somessa, puhelut, viestit. En tervehdi, en sano sanaakaan. Hiljeni.

Vierailija
82/98 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs naapurini kerran sanoi minulle että kukkapenkissäni kasvaa nokkosia, minä kerroin hänelle että viljelen niitä, sen jälkeen asiasta ei keskusteltu

Tämä on niin tyypillistä. Toinen kasvattaa kasveja ja toinen kasvattaa mielipiteitä niistä.

Kukan ja rikkakasvin ero on siinä, että kukkaa pitää hoitaa mutta rikkakasvi kasvaa hoidosta huolimatta

Rikkaruoho on kasvi joka kasvaa väärässä paikassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot jämäkästi että haluat hoitaa pihasi  itse ja  silloin kun sinulla on aikaa siihen. Toisekseen eroa piharyhmästä. 

Minulle taloyhtiön hallituksen pj tuli sanomaan että taloyhtiössämme on sovittu että pihatöitä ei tehdä sunnuntaisin. Vastasin että minä en ole sopinut sellaista eikä kauppakirjassa ollut mainintaa asiasta ja että teen pihahommat silloin kun ennätän. Asiasta ei sen koommin ole keskusteltu ja välit muihin asukkaisiin ihan hyvät.

Vierailija
84/98 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On toi mahdollista. Juurikin jos asuu rivarissa. Meillä muutamat rivarinaapurit oli ikkunan alla päivittelemässä lastemme polkupyöriä, jotka oli siinä siistissä rivissä mutta se ei kuulemma kelvannut heille. Jatkuvasti tulivat nipottamaan turhasta. Sitä on ihan uskomattoman kummia ihmisiä.

Ehkä pyörät olivat muuten ihan kunnossa, mutta niiltä puuttui vain yhteinen värikoodi ja hyväksyntä naapuruston pyörälautakunnalta.

Tämä sama ajattelutapa näkyy välillä muuallakin.

Täällä kerran naapuri ehdotti, että joulukuusien valojen pitäisi syttyä kaikilla samaan aikaan, koska muuten kadun tunnelma ei kuulemma "osu yhteen".

Toinen joulu meni sitten kuulemma pilalle, kun yksi naapuri sytytti valot kaksi päivää liian aikaisin.

Vierailija
85/98 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs naapurini kerran sanoi minulle että kukkapenkissäni kasvaa nokkosia, minä kerroin hänelle että viljelen niitä, sen jälkeen asiasta ei keskusteltu

Tämä on niin tyypillistä. Toinen kasvattaa kasveja ja toinen kasvattaa mielipiteitä niistä.

Kukan ja rikkakasvin ero on siinä, että kukkaa pitää hoitaa mutta rikkakasvi kasvaa hoidosta huolimatta

Rikkaruoho on kasvi, joka kasvaa juuri sille sopivassa paikassa. Kaikki eivät vain tajua niiden hyötyarvoa.

Mitä käyttöä voikukalla, vesiheinällä, juoluvehnällä tai pihasauniolla on?

Ne jotka tietävät, eivät puhu rikkaruohoista.

Vierailija
86/98 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tekee idioottimaisen ehdotuksen. Kaikki olettavat ettei kukaan voi tehdä idioottimaisia ehdotuksia. Kukaan ei siis kyseenalaista ehdotusta. Koska ei savua ilman tulta jne.

Olen täälläkin kertonut tapauksesta joka miulle sattui. Naapurikerrostalossa tehtiin remppaa ja sitten piharemppaa. Rempparoskat oli siinä pihassa jonkin aikaa. Eräs naapurin mummo (mt/dementia oireita). Alkoi puhua että naapuritalon siisteys olisi minun vastuullani. Sai yhden toisen mummon ja vanhan pariskunnan mukaan. Nyt asiaa on puitu asukaskokouksessa ja keskusteltu Helsingin vuokranantajan pääkonttorissa. Meni aika kauan ennen kuin sain ihmiset uskomaan että en ole vastuussa naapuritalon kiinteistöhuollosta tai pihanhoidosta. Olenhan tavallinen oman taloni rivivuokralainen. Vieläkin jotku jaksavat motkottaa.

Suomalaista keskustelua tuntuu vaivaavan se, ettei alkuperäistä aloitetta uskalleta kyseenalaistaa.

Esim.:joku ehdottaa leikkauksia. Kaikki alkaa keskustella keneltä leikataan. Keskustelu pitäisi aloittaa siitä onko aloite alunperinkään tarpeellinen.

Vierailija
87/98 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikkaruoho on kasvi, joka kasvaa juuri sille sopivassa paikassa. Kaikki eivät vain tajua niiden hyötyarvoa.

Idiootti. Kyse on määritelmästä. Jos minun pihllani kasvaa vadelmapensas. Se on rikkakasvi. En halua pihalleni vadelmia.

Vierailija
88/98 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhuit itsesi pussiin. Kieliautisti. Haluatko että kaikilla naapureillasi on samanpituinen nurmikko?

Vierailija
89/98 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

USAssa on satoja oikeusjuttuja HOAita vastaan. HOAt yleensä häviää. Siellä kuten täällä kunta määrittelee asemakaavan.

Vierailija
90/98 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti naapuri haluaa että talo näyttää ulospäin "yhtenäiseltä". Kuin joku yksi olisi leikannut koko nurmikon. Pitäisikö sen naapurin ajaa itse muutamien muidenkin nurmikko päältä istuttavalla laitteella klo 17. Ja muut maksavat pienen huoltorahan vastikkeessa. Huoltoyhtiö taloon?

Vierailija
91/98 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt oli vähän yritystä ja vaihteeksi uusi aihe, 3/5.

Vierailija
92/98 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

provo

Eikö teidän kadulla ole yhtään tyyppiä jolla ei ole mielipidettä nurmikon korkeudesta?🧐

-Ap

Millään kadulla ei täällä ole tuollaisia. Jossa ämeriikän hoa alueilla näitä on koska saavat siitä rahaa että pakottavat alueet tiettyyn muottiin.

Tyttäreni asuinalueella USA:ssa on näin. Siellä käy firma leikkaamassa kaikkien nurmikot ja yleiset alueet talojen ympäriltä. Siellä on myös jokin naapureista muodostuva neuvosto, jolta tulee sapiskaa jos jättää istutukset hoitamatta.

Eli hoa

"An HOA, or Homeowners Association, is an organization in a residential community that creates and enforces rules for the properties and residents that fall within its jurisdiction. Typically HOAs create and enforce rules to maintain uniformity and protect real estate prices."

Onneksi tuota paskaa ei täällä ole

No joo, mutta siellä on kyllä todella kauniit asuinalueet. 

Vierailija
93/98 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulota naapurin nurmikko mustaksi

En taida uskaltaa, kohta naapuri perustaisi vielä WhatsApp-ryhmän nimeltä 'Palaneen nurmikon palauttaminen'.

Ei, vaan  vaatisi että yhtenäisen ilmeen säilyttämiseksi kaikkien pihat täytyy kulottaa.

Vierailija
94/98 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nurmi koi on kiva eläin.

Onko sukua tupakoille?

On, ja heidän pikkuserkkunsa on apri koi.

Vierailija
95/98 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vitsihän tämä toki, mutta minä asuisin mielelläni alueella, jossa asuinalueen yleisilme ylipäätään kiinnostaa ketään.

Nurmikkoni naapuruston kehitysprojektina on toki naurettava ajatus, mutta lenkillä lähinnä masentaa, kun joka toisen omakotitalon pihassa on jotain ruostuneita autonromuja. Jotkut levittäneet varastonsa jopa lähimetsän puolelle.

Ei täällä vielä 10 vuotta sitten ollut näin rumaa. No, en ole kenenkään postilaatikkoon silti lappuja pudotellut.

Täälläkin on autonromupiha. Ja yksi, jonka pihassa on useita zamboneja, suuria kieppejä mustaa letkua pinoissa aitarakennelmana naapurin tontin rajalla ja pari jäähallin jäädytyslaitetta.

Olisi HOA:lle käyttöä. 

Vierailija
96/98 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt oli vähän yritystä ja vaihteeksi uusi aihe, 3/5.

Ei hätää. Ensi viikolla kerron lisää postilaatikoista.

Vierailija
97/98 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylvä ensi keväänä niittysekoitus ja sit naapurille vaan sanot että sulla on pörriäsipiha.... 

Vierailija
98/98 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ottaisin vapaita kanoja ja päästäisin ne vapaasti juoksentelemaan kaikkien pihoille, ja leimaisin kaikki pihat, joissa onnellisia eläimiä ei ole, kehityskohteiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä