Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Jumala on jättänyt meille niin monitulkintaisen sanoman?

Vierailija
26.07.2026 |

Kysymys kristityille, ei ilkeilyä kiitos. Minkä takia Jumala on jättänyt meille sanansa niin monitulkintaisessa muodossa, että ihmiset joutuvat kiistelemään sen merkityksistä? Ihminen on ikään kuin asetettu mahdottoman tehtävän eteen. Jos hän todella haluaisi ihmisten pelastuvan, niin miksei hän tuo tahtoaan ilmi niin selvällä tavalla, että siitä ei voi erehtyä? Silloin kyse olisi aidosti vapaasta tahdosta eikä esimerkiksi siitä, että ei vaan ymmärrä sanomaa tai tulkitsee sen väärin.

Toinen kysymys kuuluu miksi kaikki ihmiset eivät usko vaikka haluaisivat? Vaikka kuinka rukoilisi ja lukisi Raamattua ei silti vaan sydämessään usko. Miksi Jumala sallii tämän?

Kommentit (6838)

Vierailija
6821/6838 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kysyn uudestaan, jos jumala on hyvä, rakastava ja kaikkivaltias, miksi hän ei pelasta niin monta ihmistä kuin vain ikinä pystyy?

Tekee juuri niin. Hän ilmoittaa roomalaiskirjeessä että tekee jokaiselle ihmiselle itsensä tiettäväksi ja antaa erityisen etsikkoajan. Jos ihminen ei halua  uskoa Jumalaa, sekin mahdollisuus on.

Vierailija
6822/6838 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ympärileikkaus ei ole enää ut:n mukaista toimintaa eikä sitä edellytetä kristityiltä. "

Missä kohdassa Jeesus kumoaa VT:n määräykset? Tiedän toki että on Paavalin kanta että näitä ei enää olisi tarpeen noudattaa mutta on kummallista että Jeesus ei olisi maininnut asiaa ollenkaan jos näin olisi.

Matteuksen evankeliumi:
5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6823/6838 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä uskoa voi harjoittaa myös ihan kaikkien uskonnollisten organisaatioiden ulkopuolella ja päästä jumalan luokse."

Et jälleenkään vastannut itse kysymykseen: voiko ihminen pelastua vaikka ei usko mihinkään jumalaan?

Jumalaan uskominen ei pelasta ihmistä yhtään miltään. Kenenkään ei siis ole pakko uskoa Jumalaan. Sivusta.

Oppineet ovat kanssasi eri mieltä. Usko on pelastuksen alku, jumalyhteys pelastus...  

Opetelkaa tunnistamaan ankeuttajat ja alentajat, ja välttämään heitä.

Vierailija
6824/6838 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tekee juuri niin. Hän ilmoittaa roomalaiskirjeessä että tekee jokaiselle ihmiselle itsensä tiettäväksi ja antaa erityisen etsikkoajan. Jos ihminen ei halua  uskoa Jumalaa, sekin mahdollisuus on."

Eli hän ei tee niin. Hän tietoisesti rajaa niiden ihmisten määrän jotka voivat pelastua koska sen on pakko ataphtua tuon etsikkoajan puitteissa.

Vierailija
6825/6838 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ympärileikkaus ei ole enää ut:n mukaista toimintaa eikä sitä edellytetä kristityiltä. "

Missä kohdassa Jeesus kumoaa VT:n määräykset? Tiedän toki että on Paavalin kanta että näitä ei enää olisi tarpeen noudattaa mutta on kummallista että Jeesus ei olisi maininnut asiaa ollenkaan jos näin olisi.

Matteuksen evankeliumi:
5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

Viitaten esim. 10 käskyyn. Silpominen ei kuulu jeesuksen opetuksiin. Ei pipulien, pimppien eikä myöskään välilihojen synnytysten yhteydessä. Tämä kaikki on raakuutta, ei rakkautta.

Vierailija
6826/6838 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tekee juuri niin. Hän ilmoittaa roomalaiskirjeessä että tekee jokaiselle ihmiselle itsensä tiettäväksi ja antaa erityisen etsikkoajan. Jos ihminen ei halua  uskoa Jumalaa, sekin mahdollisuus on."

Eli hän ei tee niin. Hän tietoisesti rajaa niiden ihmisten määrän jotka voivat pelastua koska sen on pakko ataphtua tuon etsikkoajan puitteissa.

Ja millä ihmisiä peloteltaisiin kuuliaisiksi, jos kaikki pelastuisivat?

Vierailija
6827/6838 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä on ikuinen, ei ole syytä kiirehtiä, hätiköidä ja tehdä tyhmästi.

Vierailija
6828/6838 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Matteuksen evankeliumi:
5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään."

Eli hän ei niitä siis kumonnut. Koska jätit tietoisesti pois jatkon:"Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.”"

Vierailija
6829/6838 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Elämä on ikuinen, ei ole syytä kiirehtiä, hätiköidä ja tehdä tyhmästi."

Vaihdat nyt aihetta koska se on selvästi sinulla hankala.

Vierailija
6830/6838 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jumalaan uskominen ei pelasta ihmistä yhtään miltään. Kenenkään ei siis ole pakko uskoa Jumalaan. Sivusta."

Tiedän tämän toki ateistina. Yritän vain saada selvää uskonnollisesta käsityksestä tämän asian ympärillä. Ja nimenomaan koska siinä on niin isoja loogisia ja moraalisia ongelmia.

Päin vastoin, mikään muu ei pelasta kuin usko :D 

Edelleenkään maailma ei toimi lodiigalla, lodiigga on vain yksi hupipeli, vähän niinkuin ristipistot. Silti et väitä, että maailma toimii ristipistoilla. Tai matematiikalla :D 

Vierailija
6831/6838 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Viitaten esim. 10 käskyyn. Silpominen ei kuulu jeesuksen opetuksiin."

Sana "laki" ei viittaa vain 10 käskyyn. Sellaiselle tulkinnalle ei ole mitään Raamatullisia perusteita.

Vierailija
6832/6838 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Elämä on ikuinen, ei ole syytä kiirehtiä, hätiköidä ja tehdä tyhmästi."

Vaihdat nyt aihetta koska se on selvästi sinulla hankala.

Rauha on yksi kristinuskon keskeisimpiä käsityksiä ja jeesuksen opetuksia. Kiire ja kiirehtiminen on paholaisesta, levottomuutta. Aina jos tällaista on ilmassa on syytä pysähtyä melkeinpä paikoilleen ja ajaa ensin paholainen pois, ennen kuin tekee yhtään mitään, tai edes ajattelee tekevänsä.

Vierailija
6833/6838 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Viitaten esim. 10 käskyyn. Silpominen ei kuulu jeesuksen opetuksiin."

Sana "laki" ei viittaa vain 10 käskyyn. Sellaiselle tulkinnalle ei ole mitään Raamatullisia perusteita.

Kristityt uskonoppineet ovat tätä mieltä ja ovat olleet sitä mieltä jo alusta asti. Sukuelinten silpominen ei ole koskaan ollut osa kristinuskoa :)

Vierailija
6834/6838 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Päin vastoin, mikään muu ei pelasta kuin usko :D "

Ja olen kysynyt monta kertaa että miksi? Mutta tähän et osaa vastata.

Vierailija
6835/6838 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä uskoa voi harjoittaa myös ihan kaikkien uskonnollisten organisaatioiden ulkopuolella ja päästä jumalan luokse."

Et jälleenkään vastannut itse kysymykseen: voiko ihminen pelastua vaikka ei usko mihinkään jumalaan?

Usko on pelastuksen alku, jumalyhteys pelastus. Kyllä minä luulen että ihminen voi olla yhteydessä jumalaan ilman kontekstuaalista tietämystä siitä, mutta käytännössä hänen on uskottava ja oltava yhtyedessä jumalaan. 

Tuo malli, siis uskon harjoittaminen ja jumalyhteys, voi esimerkiksi periytyä vain tapoina ja tottumuksina ilman mitään retoriikkaa ja tapoja.

Jokainen ihminen on automaattisesti yhteydessä Jumalaan, halusi sitä tai ei. Ei ole siis pakko uskoa Jumalaan tai mihinkään muuhunkaan. Uskominen johonkin ei muuta mitään.

Muuttaa kriittisesti ja siksi pietarikin upposi. Luepa raamattusi.

Vierailija
6836/6838 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Päin vastoin, mikään muu ei pelasta kuin usko :D "

Ja olen kysynyt monta kertaa että miksi? Mutta tähän et osaa vastata.

Osaan, mutta en vastaa. Se on sinun henkilökohtainen polkusi. Usko niin näet :)

Vierailija
6837/6838 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kristityt uskonoppineet ovat tätä mieltä ja ovat olleet sitä mieltä jo alusta asti. Sukuelinten silpominen ei ole koskaan ollut osa kristinuskoa :)"

Hyvin valikoidusti sitä mieltä. Esim. homous on tuomittu nimenomaan VT:n kieltojen perusteella vaikka Jeesus ei aiheesta puhu eikä pukahda.

Vierailija
6838/6838 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pietari vajosi aaltoihin koska ei uskonut. Usko ja sen puute on se ongelma sinullakin. "

Et selvästikään osaa selittää miksi uskon puute on ratkaiseva ongelma pelastuksen suhteen? Jos kaksi ihmistä elää ihan identtisen elämän mutta toinen uskoo ja toinen ei, miksi se uskova pelastuu mutta toinen ei?

Koska kalasoppa ei ole kalasoppa ilman kalaa vaan soppa jotain muuta. Usko on kriittinen osa pelastusta ja jeesuksen opetusta. Suorastaan ensisijaisen tärkeä.

Vierailija
6839/6838 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jumalaan uskominen ei pelasta ihmistä yhtään miltään. Kenenkään ei siis ole pakko uskoa Jumalaan. Sivusta."

Tiedän tämän toki ateistina. Yritän vain saada selvää uskonnollisesta käsityksestä tämän asian ympärillä. Ja nimenomaan koska siinä on niin isoja loogisia ja moraalisia ongelmia.

Päin vastoin, mikään muu ei pelasta kuin usko :D 

Edelleenkään maailma ei toimi lodiigalla, lodiigga on vain yksi hupipeli, vähän niinkuin ristipistot. Silti et väitä, että maailma toimii ristipistoilla. Tai matematiikalla :D 

Sekö ei ole loogista, että aurinko nousee idästä ja laskee länteen? Tai että talvella on pakkasta ja kesällä hellettä. Tiedämme myös suunnilleen, milloin vuodenajat vaihtuvat. Logiikka suotastaan ympäröi meitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän