Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Jumala on jättänyt meille niin monitulkintaisen sanoman?

Vierailija
26.07.2026 |

Kysymys kristityille, ei ilkeilyä kiitos. Minkä takia Jumala on jättänyt meille sanansa niin monitulkintaisessa muodossa, että ihmiset joutuvat kiistelemään sen merkityksistä? Ihminen on ikään kuin asetettu mahdottoman tehtävän eteen. Jos hän todella haluaisi ihmisten pelastuvan, niin miksei hän tuo tahtoaan ilmi niin selvällä tavalla, että siitä ei voi erehtyä? Silloin kyse olisi aidosti vapaasta tahdosta eikä esimerkiksi siitä, että ei vaan ymmärrä sanomaa tai tulkitsee sen väärin.

Toinen kysymys kuuluu miksi kaikki ihmiset eivät usko vaikka haluaisivat? Vaikka kuinka rukoilisi ja lukisi Raamattua ei silti vaan sydämessään usko. Miksi Jumala sallii tämän?

Kommentit (3515)

Vierailija
3161/3515 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Eli Jumala on myös sen takia paha, kun on luonut ihmisen, jolla on mahdollisuus tehdä pahaa”

Ei vaan sallimalla sen suurimman pahuuden eli Saatanan huseerata edelleen. Siitä oli kyse, ei ihmisestä. Osaatko selittää miksi Saatana on edelleen mielestäsi olemassa?

” Onko sun mielestäs myös vanhempi, jonka lapsi tekee todella pahoja tekoja, paha?”

Ihminen ei vertaudu Jumalaan. Ihminen ei ole kaikkitietävä eikä luo elämää tietäen ennalta mitä siitä tulee joten vertauksesi kaatuu heti tähän.

” Tai jos vanhempi yrittää vielä opettaa tätä oikealle tielle ja kieltää tekemästä pahoja juttuja, mutta lapsi silti tekee, niin onko se tämän vanhemman syy? ”

Tämäkin kaatuu siihen että ihminen ei ole kaikkivaltias kuten Jumala. Joten ihmisen keinot muuttaa toista ovat rajalliset. Jumalan keinot taas eivät.

”Sanoit myös, että jos Jumala tappais kaikki pahat tyypit heti alkuunsa, niin sellaista kutsuttais hyvyydeksi”

Ei tarvitse edes tappaa. Ei vain anna pahojen edes syntyä. Se riittää.

Vierailija
3162/3515 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Kuka auktoriteetti? Jumalako? Miten se eroaa siitä, että sä vaikka uskot mitä joku ihminen sulle höpöttää?”

Paljonkin. Jumalan väitetään olevan aina oikeassa ja aina hyvä. Kukaan ei usko että joku toinen ihminen olisi aina oikeassa joten ihmisten puheisiin suhtaudutaan (tai ainakin pitäisi suhtautua) aina lähtökohtaisesti varauksella eikä toisen sanomisten kyseenalaistamisessa ole mitään ihmeellistä. Jumalaa taas ei lähtökohtaisesti saisi koskaan kyseenalaistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3163/3515 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Silti sitä vaan oon uskossa ja ehkä just sen takia, kuinka ristiriitasia ajatuksia siitä mulle tuli. Jos kaikki olis ollu sillai: "Ooh, ihanaa! Tää on totta, joo sen täytyy olla näin!" Niin enemmän se ois pistäny hälytyskellot soimaan päässä, että tää on jotain liian hyvää ollakseen totta.”

Kysyisin sinulta ihan perustavaa laatua olevan kysymyksen jos sopii?

Miten tämä näkemäsi ristiriitainen ja monella tapaa paha maailma oikeastaan eroaa siitä maailmasta jonka voisimme olettaa olevan olemassa jos mitään jumalaa ei olekaan? Eli miten maailma sinusta muuttuisi jos poistamme siitä sinun jumalasi? Jotenkin sen perusteella mitä olet selittänyt niin muutos olisi olematon koska nytkin on paljon pahaa ja kärsimystä vaikka sinusta jumala on olemassa.

Vierailija
3164/3515 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja vielä lisäys tohon edelliseen. Monet puhuvat Jumalasta, syyttävät Jumalaa. Mutta täällä on olemassa myös sellainen tyyppi kuin Saatana. Joka aiheutti Jobille kaikenlaista tuskaa. Jumala ei puuttunut siihen, hän antoi Saatanan piinata Jobia. Kukaan ei kysy: "Miksi Saatana tekee pahaa?" Tai että kohdistavat vihansa Saatanaan. Kaikki kohdistavat nykyään vihansa Jumalaan, hylkäävät Jumalan. Monet aattelevat olevansa ehkä jotenkin viisaita nykyään, kun keksivät kaikkee, että: "Jumala ei puuttunut tähän pahuuteen! Mikäs Jumala se sellainen on? Antoi näin tapahtua". No shit! Muuten hyvä, mutta Raamattu on täynnä sellaisia asioita. Ja se on yks suurimpia syitä, miks itse olen vahvasti uskossa. Jos Raamattu olis täynnä iloa, jos Jeesuksen seuraajien elämä olis täydellistä jne jne. Jos Jumala puuttuisi kaikkeen pahaan ja antaisi täydellisen elämän seuraajilleen niin silloin mä epäilisin 1000x enemmän. Silloin aattelisin, että tässä on jotain mätää..ei elämän kuuluis olla tällaista.

Kukaan ei syytä sitä olematonta mielikuvitusolentoa. Sitä faniporukan uskomusjärjestelmää kyseenalaistetaan. Siihen kuuluu osoittaa mielikuvitusolennon vastuullisuus kaikesta pahasta ja ikuisista kärsimyksistä sekä kokonaisvaltainen järjenvastaisuus. Ei mene luulevaisen käkättimeen se. Sitä se indoktrinaatio teettää.

Voi voi, aika moni syyttää. Ehkä täällä palstalla vaan trollaillaan, mut oikeesti monet ihan tosissaan syyttää Jumalaa. Järjenvastaisuus...heh. Kaikki ei oo järjenvastaista, mitä ihminen ei voi ymmärtää. Ja paljon on ollu historiassa sellasiakin juttuja, että ihmiset on luullu asian olevan tietyllä tavalla, mutta kappas kummaa, eipä oo ollutkaan. Monet asiat on tuntunu järjenvastaiselta ihmisten mielissä, mutta ne on olleetkin totta. Ihmisen järki ei oo mikään paras mittari kyllä mihinkään, valitettavasti. Usko voi olla itse asiassa parempi. Se ei oo ainakaan valheellista missään tilanteessa. Järki on sellasta mikä luullaan faktaksi ja mikä käsitetään, että se on oikein. Mutta entäs sitten, kun se ei olekaan oikein. Ollaanko sitten tyhmiä? Se selviää aikanaan.

Vierailija
3165/3515 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku selittää miksi sellaiset ihmiset jotka eivät usko joutuvat kadotukseen tai eivät pelastu, jos tämä maailma on paholaisen vallassa ja ihmiset hänen sokaisemiaan? Miten se on ihmisen syy?

Vierailija
3166/3515 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja vielä lisäys tohon edelliseen. Monet puhuvat Jumalasta, syyttävät Jumalaa. Mutta täällä on olemassa myös sellainen tyyppi kuin Saatana. Joka aiheutti Jobille kaikenlaista tuskaa. Jumala ei puuttunut siihen, hän antoi Saatanan piinata Jobia. Kukaan ei kysy: "Miksi Saatana tekee pahaa?" Tai että kohdistavat vihansa Saatanaan. Kaikki kohdistavat nykyään vihansa Jumalaan, hylkäävät Jumalan. Monet aattelevat olevansa ehkä jotenkin viisaita nykyään, kun keksivät kaikkee, että: "Jumala ei puuttunut tähän pahuuteen! Mikäs Jumala se sellainen on? Antoi näin tapahtua". No shit! Muuten hyvä, mutta Raamattu on täynnä sellaisia asioita. Ja se on yks suurimpia syitä, miks itse olen vahvasti uskossa. Jos Raamattu olis täynnä iloa, jos Jeesuksen seuraajien elämä olis täydellistä jne jne. Jos Jumala puuttuisi kaikkeen pahaan ja antaisi täydellisen elämän seuraajilleen niin silloin mä epäilisin 1000x enemmän. Silloin aattelisin, että tässä on jotain mätää..ei elämän kuuluis olla tällaista.

Kukaan ei syytä sitä olematonta mielikuvitusolentoa. Sitä faniporukan uskomusjärjestelmää kyseenalaistetaan. Siihen kuuluu osoittaa mielikuvitusolennon vastuullisuus kaikesta pahasta ja ikuisista kärsimyksistä sekä kokonaisvaltainen järjenvastaisuus. Ei mene luulevaisen käkättimeen se. Sitä se indoktrinaatio teettää.

Voi voi, aika moni syyttää. Ehkä täällä palstalla vaan trollaillaan, mut oikeesti monet ihan tosissaan syyttää Jumalaa. Järjenvastaisuus...heh. Kaikki ei oo järjenvastaista, mitä ihminen ei voi ymmärtää. Ja paljon on ollu historiassa sellasiakin juttuja, että ihmiset on luullu asian olevan tietyllä tavalla, mutta kappas kummaa, eipä oo ollutkaan. Monet asiat on tuntunu järjenvastaiselta ihmisten mielissä, mutta ne on olleetkin totta. Ihmisen järki ei oo mikään paras mittari kyllä mihinkään, valitettavasti. Usko voi olla itse asiassa parempi. Se ei oo ainakaan valheellista missään tilanteessa. Järki on sellasta mikä luullaan faktaksi ja mikä käsitetään, että se on oikein. Mutta entäs sitten, kun se ei olekaan oikein. Ollaanko sitten tyhmiä? Se selviää aikanaan.

"Ihmisen järki ei oo mikään paras mittari kyllä mihinkään, valitettavasti. Usko voi olla itse asiassa parempi."

Lähtökohtaisesti usko on aina typerä suhtautumistapa. Jumalistakin on mahdotonta tietää, uskooko siihen oikeaan.

Vierailija
3167/3515 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Eli Jumala on myös sen takia paha, kun on luonut ihmisen, jolla on mahdollisuus tehdä pahaa”

Ei vaan sallimalla sen suurimman pahuuden eli Saatanan huseerata edelleen. Siitä oli kyse, ei ihmisestä. Osaatko selittää miksi Saatana on edelleen mielestäsi olemassa?

” Onko sun mielestäs myös vanhempi, jonka lapsi tekee todella pahoja tekoja, paha?”

Ihminen ei vertaudu Jumalaan. Ihminen ei ole kaikkitietävä eikä luo elämää tietäen ennalta mitä siitä tulee joten vertauksesi kaatuu heti tähän.

” Tai jos vanhempi yrittää vielä opettaa tätä oikealle tielle ja kieltää tekemästä pahoja juttuja, mutta lapsi silti tekee, niin onko se tämän vanhemman syy? ”

Tämäkin kaatuu siihen että ihminen ei ole kaikkivaltias kuten Jumala. Joten ihmisen keinot muuttaa toista ovat rajalliset. Jumalan keinot taas eivät.

”Sanoit myös, että jos Jumala tappais kaikki pahat tyypit heti alkuunsa, niin sellaista kutsuttais hyvyydeksi”

Ei tarvitse edes tappaa. Ei vain anna pahojen edes syntyä. Se riittää.

Noniin, hyvä. Tämmöisestä keskustelusta tykkään. Asiallisesta. Ja hienoa myös, että sanot ettei ihminen ole Jumala ja Jumalaa ei pitäisi verrata ihmiseen. Oikeastaan kaikki mun vastaukset myös selittyvät sillä pointilla. Jos siis pidät Jumalaa kaikkivaltiaana ja ihminen ei ole kaikkitietävä, niin....miksi kuitenkin mielestäsi olet itse kaikkitietävämpi ja kyseenalaistat näitä Jumalan valintoja ja sitä, että Saatana on täällä edelleen jne. Jos Jumala on kaikkitietävä, niin hänellä varmasti on siihen jokin syy. Tai sitten ei ole edes mitään syytä. En tiedä, mitenkä hänen ajatukset toimivat vai onko ajatuksia ollenkaan. Monet aattelee Jumalan tosiaan niinku ihmisenä, niinkuin hän olisi sinä tai minä. Ja mun mielestä se on aivan väärä tapa ajatella. Siis kaikkihan saa aatella miten lystää, mutta se ei ainakaan ymmärrystä Jumalaan voi lisätä, että hänet aatellaan samalla tavalla toimivaks kuin ihminen... kuten itsekin sanoit että hän on erilainen kuin ihminen. 

Sanoit myös että Jumalan keinot muuttaa ihmisiä on rajattomat. Mutta Raamatussakin Jumala itse asiassa "paadutti" joidenkin ihmisten sydämet. Eli käsittääkseni he olisivat voineet pystyä toimimaan paremmin tietyissä tilanteissa, ehkä jopa tulemaan uskoon, mutta Jumala ei sallinut sitä :o Sitä ihmettelin. Mutta sillekin oli varmasti syynsä. Syynsä, jota en ymmärtänyt. Ehkäpä Jumala vaikuttaa joihinkin ihmisiin enemmän ja joihinkin vähemmän, en mä tiedä. 

Ja jos taas ei antais pahojen edes syntyä, niin mihinkä siinä vetäisit sitten rajan? Entäs joku murhaaja, joka tulee vanhoilla päivillään uskoon? Ansaitseeko syntyä vai ei? Millaista moraalia pitäisi käyttää. Mä voin sanoa suoraan, että en ymmärrä. En ymmärrä alkuunkaan. Siinä mielessä vähän kumma, että täällä minulta kysytään kaikenlaista, että miks Saatana on olemassa? jne. En mä tiedä, en mä ymmärrä, mut esitän pohdintoja, että voisko olla näin tai näin. Usko on luottamusta siihen, että Jumala tietää paremmin kuin minä itse. En usko että kukaan uskovainen voisi sanoa ymmärtävänsä Jumalaa. Tai ylipäätään tietävänsä vastauksia mihinkään näistä kysymyksistä. Ehkä silläkin on tarkoituksensa, tällä loputtomalla pohdinnalla, mitä ihmiset tekee...en tiedä. Ja ehkäpä lopetan tältä osaa tähän, kaikkea hyvää sulle.

Vierailija
3168/3515 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ihmisen järki ei oo mikään paras mittari kyllä mihinkään, valitettavasti. Usko voi olla itse asiassa parempi."

Lähtökohtaisesti usko on aina typerä suhtautumistapa. Jumalistakin on mahdotonta tietää, uskooko siihen oikeaan.

Eheipäs. Vahva usko on todella vahva suhtautuminen moneen asiaan. Vaikkapa urheilussa uskot itseesi. Olet itsevarma. Vaikka et oikeasti olis kovin hyvä, niin silti uskot voittavasi, niin sillä pääsee paljon pitemmälle kuin sillä, että järkevästi vaan aattelisit, että: "Ei mun taidot riitä ollenkaan, ei kannata edes yrittää". Itseluottamus on uskoa itseensä ja sitä piirrettä monet ihailevat. Ja sillä monet on saaneet elämässä asioita aikaan. Kuten myös usko Jumalaan on auttanut ihmisiä läpi vuosisatojen kestämään ties minkälaisia asioita. Olkoon sitten typerää tai ei, todella voimakasta se on. 

Vierailija
3169/3515 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eheipäs. Vahva usko on todella vahva suhtautuminen moneen asiaan. Vaikkapa urheilussa uskot itseesi. Olet itsevarma. Vaikka et oikeasti olis kovin hyvä, niin silti uskot voittavasi, niin sillä pääsee paljon pitemmälle kuin sillä, että järkevästi vaan aattelisit, että: "Ei mun taidot riitä ollenkaan, ei kannata edes yrittää". Itseluottamus on uskoa itseensä ja sitä piirrettä monet ihailevat. Ja sillä monet on saaneet elämässä asioita aikaan. Kuten myös usko Jumalaan on auttanut ihmisiä läpi vuosisatojen kestämään ties minkälaisia asioita. Olkoon sitten typerää tai ei, todella voimakasta se on. 

Usko itseensä on täysin eri asia kuin usko jumalaan. Jokaisen on käytännössä pakko uskoa itseensä, muuten ei olisi mitään syytä edes nousta aamulla sängystä.

Vierailija
3170/3515 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku selittää miksi sellaiset ihmiset jotka eivät usko joutuvat kadotukseen tai eivät pelastu, jos tämä maailma on paholaisen vallassa ja ihmiset hänen sokaisemiaan? Miten se on ihmisen syy?

Raamatussa kerrotaan, että Jumala antaa ihmiselle erityisiä aikoja, jolloin Hän itse vetää ihmistä puoleensa. Kiinnostus, useat "sattumalta" vaikuttavat kohtaamiset uskovien julistukseen tai Jeesus-asioihin. Joillakin voi joku läheinen tulla uskoon ja kertoa miten elämä on muuttunut. Jos on vilpittömällä mielellä pohtimassa Jeesusta, eikä ole vain päättänyt kaikin voimin vastustaa vaan ottaa selvää, niin sellainen ihminen on aika selvästi Jumalan kutsun alla. 

Ja tuossa yhdessä viestissä pohditaan sitä, että Jumala paaduttaa, eli ihminen ei voisi yhtään mitään. Ei täällä palstalla ole aikaisemminkaan kelvannut se vastaus, että jos ihminen toistuvasti vain torjuu, niin Jumala lopulta vahvistaa ihmisen omaa valintaa torjua totuus Jumalasta.

Uskoon tulleetkin ihmiset voivat paaduttaa itsensä joltakin Jumalan sanan totuudelta. Ei hyväksytä että Jeesus on jotain opettanut tai Raamattu jotain sanonut, vaan eletään oman mielen mukaan. Jokainen voi hairahtua asioissa, mutta löytää takaisin totuuteen. Tai sitten paaduttaa itsensä ja vähitellen luopua yhä useammasta Raamatun sanan kohdasta, jolloin suunta on väärä ja voi johtaa lopulliseen luopumiseen asti.

Vierailija
3171/3515 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Silti sitä vaan oon uskossa ja ehkä just sen takia, kuinka ristiriitasia ajatuksia siitä mulle tuli. Jos kaikki olis ollu sillai: "Ooh, ihanaa! Tää on totta, joo sen täytyy olla näin!" Niin enemmän se ois pistäny hälytyskellot soimaan päässä, että tää on jotain liian hyvää ollakseen totta.”

Kysyisin sinulta ihan perustavaa laatua olevan kysymyksen jos sopii?

Miten tämä näkemäsi ristiriitainen ja monella tapaa paha maailma oikeastaan eroaa siitä maailmasta jonka voisimme olettaa olevan olemassa jos mitään jumalaa ei olekaan? Eli miten maailma sinusta muuttuisi jos poistamme siitä sinun jumalasi? Jotenkin sen perusteella mitä olet selittänyt niin muutos olisi olematon koska nytkin on paljon pahaa ja kärsimystä vaikka sinusta jumala on olemassa.

Kiitoksia asiallisesta kysymyksestä. Jotenkin jännä, että ite oon täällä tyyliin ainoana kaikkia muita vastaan, mut eipä tää mikään uus tilanne oo mulle. Mutta en haluu esittää mitään Jumalaa todellakaan ja sitä, että voisin tietää mihinkään näistä vastauksia. Kerron vaan ajatuksiani ja mietteitä ja oman näkemykseni.

Jännä kysymys, koska aattelisin sillai että maailmaa ei olis jos Jumalaa ei olis. Ja aattelen sen myös vähän niin, että....mitenkähän sen sanois. Vaikea sanoa mitään, koska en tosiaan tiedä, miten Jumala asioista ajattelee ja typerältä tuntuu esittää mitään arvauksia, mistä en oo lukenu Raamatusta jne. Mutta siis mielessä on käyny sellanen ajatus, että Jumala ei hirveästi ehkä puutukaan maailman tapahtumiin tällä hetkellä. En tiedä. Raamatussakin oli paljon kohtia, missä ihmiset huusivat Jumalaa ja Jumala ei vastannut. Pahoja asioita tapahtui, Jumalaa ei kuulunut. Joskus taas kuului ja näkyi. Ja kun ite en aattele ollenkaan sillai, että tää maailma on kaikki, mitä koskaan on. Ja aattelen, että tämä elämä ei oo kaikki mitä on. Koska uskon tosiaan ikuiseen elämään. Tää maailma tuntuu tällä hetkellä olevan vähän niinkuin Raamatussa se yks kaupunki, jonka Jumala tuhos lopussa. Niin harvassa on uskovia ja paljon pahuutta. En mä tiedä...aattelen vähän että Jumala on niinkun joku aikuinen, joka jättää lapsensa hiekkalaatikolle leikkimään ja on nyt jättänyt pitemmäksi aikaa. Katselee, että miten pärjätään itsekseen. Kuinka paljon keretään sotkea itsemme, ennen kuin hän tulee pesemään liat pois. Sinänsä voisin aatella, että Jumala ei sillai puutu paljon tämän maailman asioihin ja tapahtumiin sillai, että tyyliin ei anna jonkun pahan teon tapahtua (toki voihan hän estää niitäkin). Eniten koen Jumalan vaikuttavan ihmisen sisäiseen elämään. Kuten minun elämääni henkisesti. Ja jos Jumalaa ei olis olemassa ollenkaan, niin veikkaan ettei minkäänlaista sellaista syvempää vaikuttamista tapahtuisi. Puhumattakaan sitten siitä, mitä on kuoleman jälkeen jne. Saatanallakin on varmaan sanottavansa siinä, että mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. Ehkä tää maailma ja täällä kokemamme tuska ja täällä kokemamme ilo on vain hirmu pieni osa siitä, mitä voimme kokea taivaassa ja mitä joudumme kokemaan helvetissä. En tiedä...nää on hitusen isoja asioita pienen ihmisen ymmärrykselle :)

Vierailija
3172/3515 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu on ihmisen kirjoittama. Jonkun sellaisen, jolla on ollut vilkas mielikuvitus. Kyseessä ei ole Jumalan sana, koska Jumalaa ei ole olemassa. Ihmisellä on vain tahto uskoa johonkin "ylempään", koska silloin siihen on helppo vedota, oli kyseessä mikä asia tahansa. Ihmisten pitäisi uskoa ennen kaikkea itseensä. 

Vierailija
3173/3515 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Se on jumalan suunnittelemaa. Tiesi tapahtumat maailman luodessaan. Loi silti.”

Eli Jumala on vastuussa kaikesta. Myös Saatanan tekemästä pahasta.

Kyllä Jumala vastuunsa kantaa.

Toinen kysymys kuului,

Mitä pahaa Saatana tekee? 

Voisitteko vastata selkeästi.

Vierailija
3174/3515 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Maailmassa teillä on ahdistus; mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman" Jeesuksen sanoma oli tuossa. Todella rohkaiseva sanoma ja lopetan kirjoitteluni tähän <3 Tuli oikeesti hyvä mieli kirjoittaessani tuon. Toivon, että se säilyy myös teillä mielessänne: "Maailmassa teillä on ahdistus, mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman"

Vierailija
3175/3515 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Joka aiheutti Jobille kaikenlaista tuskaa. Jumala ei puuttunut siihen, hän antoi Saatanan piinata Jobia. Kukaan ei kysy: "Miksi Saatana tekee pahaa?" Tai että kohdistavat vihansa Saatanaan”

Miksi vihaisimme saatanaa? Hän on mitä luonnostaan on. Sen sijaan on käsittämätöntä että sekä hyväksi että kaikkivaltiaaksi kutsuttu Jumala antaa Saatanan olla olemassa ja toimia. Siinä ei ole logiikan hiventä.

Miten niin "on mitä luonnostaan on"?. Etkö vihaa ketään pahaa tekevää ihmistä, koska voisit vaan sanoa, että: "hän on vain sitä mitä luonnostaan on, paha tyyppi" Mielenkiintoinen tapa ajatella. Vihaat ennemmin hyvää, mitä et ymmärrä kuin pahaa, jota ymmärrät? "Siinä ei ole logiikan hiventä", sanot vielä päälle :)

No joo, kuten sanoin. Jos itse olisin kirjottanu Raamatun ja jos sinä olisit kirjottanu Raamatun, niin varmasti olisit laittanu siihen, että Jumala tuhosi Saatanan heti ensi töikseen. Samalla varmaan olisit laittanut, että Jumala tappoi kaikki pahat tyypit ensi töikseen, eikä antais minkäänlaisen pahuuden esiintyä ikinä missään. Eikö niin? Ja samalla...et sinä tai minäkään olis nyt olemassa tänä päivänä enää ollenkaan, vai mitä? Vai voitko sanoa olevasi todella hyvä tyyppi, itse en voi. Jos Jumala ajattelis minusta sillai ihmisten asteikolla oikeudenmukaisesti, niin hänhän ois tuhonnut minut saman tien. Oon syntinen ja pahaa tekevä ja ajatteleva ihminen. Mut jostain syystä olen täällä! Jostain syystä saan kirjoittaa tälle sivustolle. Onko siinä loogisuutta? Eipä juuri. Onko kaikki asiat muutenkaan maailmassa täysin loogisia? Ymmärretäänkö me muutenkaan kaikki asiat... eipä juuri. Niin mikä saa sut aattelemaan, että voitais ymmärtää kaikki Jumalaan ja hänen tekemisiin liittyvät asiat? Hän on sanonut, ettei hänen ajatuksensa ole meidän ajatuksia eikä hänen teot meidän tekoja. Ja siinä on loogisuutta, koska ne ei todellakaan ole. Jos Jumala ois minun tai sinun tai kenen tahansa keksimä, niin hyvin erilainenhan se olis. Ja sanotaanpa vielä näin Raamatun luettuani, että....itse en kyllä olisi millään voinut keksiä sellaista Jumalaa. En siis mitenkään. Toi sun Jumalasi ois ollu "ymmärrettävä" sillai pintapuolisesti aateltuna. Tuhoaa pahan, jes. Yksinkertanen Jumala yksinkertasille tyypeille. Mut pointti on siinä, ettei sitä voi ymmärtää. 

"Mut pointti on siinä, ettei sitä voi ymmärtää"

Tämä lienee ainoa tapa hyväksyä jumalakonseptin ristiriitaisuus.

Ristiriitaisuus asuu ihmisissä.

Vierailija
3176/3515 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Joka aiheutti Jobille kaikenlaista tuskaa. Jumala ei puuttunut siihen, hän antoi Saatanan piinata Jobia. Kukaan ei kysy: "Miksi Saatana tekee pahaa?" Tai että kohdistavat vihansa Saatanaan”

Miksi vihaisimme saatanaa? Hän on mitä luonnostaan on. Sen sijaan on käsittämätöntä että sekä hyväksi että kaikkivaltiaaksi kutsuttu Jumala antaa Saatanan olla olemassa ja toimia. Siinä ei ole logiikan hiventä.

Miten niin "on mitä luonnostaan on"?. Etkö vihaa ketään pahaa tekevää ihmistä, koska voisit vaan sanoa, että: "hän on vain sitä mitä luonnostaan on, paha tyyppi" Mielenkiintoinen tapa ajatella. Vihaat ennemmin hyvää, mitä et ymmärrä kuin pahaa, jota ymmärrät? "Siinä ei ole logiikan hiventä", sanot vielä päälle :)

No joo, kuten sanoin. Jos itse olisin kirjottanu Raamatun ja jos sinä olisit kirjottanu Raamatun, niin varmasti olisit laittanu siihen, että Jumala tuhosi Saatanan heti ensi töikseen. Samalla varmaan olisit laittanut, että Jumala tappoi kaikki pahat tyypit ensi töikseen, eikä antais minkäänlaisen pahuuden esiintyä ikinä missään. Eikö niin? Ja samalla...et sinä tai minäkään olis nyt olemassa tänä päivänä enää ollenkaan, vai mitä? Vai voitko sanoa olevasi todella hyvä tyyppi, itse en voi. Jos Jumala ajattelis minusta sillai ihmisten asteikolla oikeudenmukaisesti, niin hänhän ois tuhonnut minut saman tien. Oon syntinen ja pahaa tekevä ja ajatteleva ihminen. Mut jostain syystä olen täällä! Jostain syystä saan kirjoittaa tälle sivustolle. Onko siinä loogisuutta? Eipä juuri. Onko kaikki asiat muutenkaan maailmassa täysin loogisia? Ymmärretäänkö me muutenkaan kaikki asiat... eipä juuri. Niin mikä saa sut aattelemaan, että voitais ymmärtää kaikki Jumalaan ja hänen tekemisiin liittyvät asiat? Hän on sanonut, ettei hänen ajatuksensa ole meidän ajatuksia eikä hänen teot meidän tekoja. Ja siinä on loogisuutta, koska ne ei todellakaan ole. Jos Jumala ois minun tai sinun tai kenen tahansa keksimä, niin hyvin erilainenhan se olis. Ja sanotaanpa vielä näin Raamatun luettuani, että....itse en kyllä olisi millään voinut keksiä sellaista Jumalaa. En siis mitenkään. Toi sun Jumalasi ois ollu "ymmärrettävä" sillai pintapuolisesti aateltuna. Tuhoaa pahan, jes. Yksinkertanen Jumala yksinkertasille tyypeille. Mut pointti on siinä, ettei sitä voi ymmärtää. 

"Mut pointti on siinä, ettei sitä voi ymmärtää"

Tämä lienee ainoa tapa hyväksyä jumalakonseptin ristiriitaisuus.

Ristiriitaisuus asuu ihmisissä.

Tietenkin, koska jumalakonsepti on ihmisen keksintöä.

Vierailija
3177/3515 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatussa kerrotaan, että Jumala antaa ihmiselle erityisiä aikoja, jolloin Hän itse vetää ihmistä puoleensa. Kiinnostus, useat "sattumalta" vaikuttavat kohtaamiset uskovien julistukseen tai Jeesus-asioihin. Joillakin voi joku läheinen tulla uskoon ja kertoa miten elämä on muuttunut. Jos on vilpittömällä mielellä pohtimassa Jeesusta, eikä ole vain päättänyt kaikin voimin vastustaa vaan ottaa selvää, niin sellainen ihminen on aika selvästi Jumalan kutsun alla. 

Ja tuossa yhdessä viestissä pohditaan sitä, että Jumala paaduttaa, eli ihminen ei voisi yhtään mitään. Ei täällä palstalla ole aikaisemminkaan kelvannut se vastaus, että jos ihminen toistuvasti vain torjuu, niin Jumala lopulta vahvistaa ihmisen omaa valintaa torjua totuus Jumalasta.

Uskoon tulleetkin ihmiset voivat paaduttaa itsensä joltakin Jumalan sanan totuudelta. Ei hyväksytä että Jeesus on jotain opettanut tai Raamattu jotain sanonut, vaan eletään oman mielen mukaan. Jokainen voi hairahtua asioissa, mutta löytää takaisin totuuteen. Tai sitten paaduttaa itsensä ja vähitellen luopua yhä useammasta Raamatun sanan kohdasta, jolloin suunta on väärä ja voi johtaa lopulliseen luopumiseen asti.

Itse olen ainakin vuosia vilpittömästi pohtinut ja etsinyt, en vastustanut. En vain yksinkertaisesti usko. En vaikka haluaisin. Tiedän kyllä ettei uskossa ole kyse logiikasta tai järjestä vaan uskosta, mutta en ole koko elämäni aikana päässyt yli siitä olosta, että koko juttu on täynnä pelkkiä ristiriitaisuuksia. En siis pelastu mikäli tämä jatkuu. Mutta mitä ihmettä minä asialle voin enää tehdä? 

Vierailija
3178/3515 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ainakin vuosia vilpittömästi pohtinut ja etsinyt, en vastustanut. En vain yksinkertaisesti usko. En vaikka haluaisin. Tiedän kyllä ettei uskossa ole kyse logiikasta tai järjestä vaan uskosta, mutta en ole koko elämäni aikana päässyt yli siitä olosta, että koko juttu on täynnä pelkkiä ristiriitaisuuksia. En siis pelastu mikäli tämä jatkuu. Mutta mitä ihmettä minä asialle voin enää tehdä? 

Ei pitänyt enää kirjoittaa, mutta pakko vastata vielä tähän jotain. Oon ollu ite samassa tilanteessa. Yritin uskoa, halusin uskoa, mutta en uskonut. Kunnes sitten...uskoin. Ehkä tämä yllä olevan tekstin kirjoittaja voi tsempata sua enemmänkin ja löytää viisautta tähän. Mutta mun mielestä olet jo älyttömän hyvällä tiellä. Mä näin unen silloin, kun mulla oli pahin vaihe. Siinä unessa mulle sanottiin vain muutama sana ja ne sanat olivat: "Sinun ei pidä koskaan lopettaa". Ja mä itkin siinä unessa ja kysyin, että mitä mun ei pidä koskaan lopettaa? Ja mulle sanottiin: "Rukoilemista". Ja siinä kesti tosi pitkään. Mikään ei tuntunut muuttuvan, mä tosiaan rukoilin ja halusin uskoa. Mutta nyt...nyt jokin todella on muuttunut. Kaikkea hyvää sinulle sinne ja haluan sanoa, että yritä vain sinnikkäästi rukoilla ja uskoa. Kerro se Jeesukselle, että et usko. Että hän auttaa sinua epäuskossa. Hän tietää kyllä ja ei käännytä luotaan pois ketään.

Vierailija
3179/3515 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Jos tällainen ihminen ajattelee, ettei hän usko, hän on yksinkertaisesti väärässä. Hänen uskonsa voi olla heikkoa ja suuressa vaarassa kuolla, mutta se on silti uskoa. ”

Ohitse kuitenkin se oleellisimman ryhmän: ne jotka eivät vain yksinkertaisesti usko. Mitä ajattelet heistä?

Ajattelen, että heillä on täysi vapaus olla uskomatta, ja rukoilen heidän puolestaan. 

Vierailija
3180/3515 |
15.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voivoi, ei syytä. Sinun on vain vaikea mieltää, että eivät lainkaan usko mielikuvitusystäväsi olemassaoloon. Syyttävät vain sen raamattusepitteen sisällä olevaa julmuria. Verrattavissa Harry Potterin Voldemortin paheksumiseen. Ei kukaan usko Voldemortin olevan olemassa. No, jos joku uskoo, niin ansaitsee pilkan uskomuksestaan.