Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verikokeista kysymys

Vierailija
25.10.2024 |

Mitä tapahtuu, jos paastoaa 3vrk ennen verikokeita? Vaikuttaako se arvoihin jotenkin? Esim. Paastosokeriin, pitkäaikaiseen sokeriin ja sokerirasitukseen?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä syöt normaalisti? Eihän tuo välttämättä todellista kuvaa esim. verensokerista anna. Tosin mihinkään sokerin sietoon eli dokeriradituskokeen tuloksiin tuolla ei suurta vaikutusta ole.

Vierailija
2/22 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vaikuttaa, eikä välttämättä edullisesti. Esim mulla pitkä paasto nostaa verensokeria esidiabeteksen asteelle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt ainakaan sitä virhettä tee, että käytät huumeita ja vedä kauheat kännit ennen verikokeita.

Vierailija
4/22 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/22 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pitkässä paastossa maksa alkaa vapauttamaan glukoosia verenkiertoon, jolloin sokeriarvot voi olla liiankin korkealla.

Vierailija
6/22 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi vaikuttaa, eikä välttämättä edullisesti. Esim mulla pitkä paasto nostaa verensokeria esidiabeteksen asteelle. 

Mikä sitten on asiakkaan kannalta "edullista"? Jos tulos on virheellisen alhainen onko se välttämättä sen edullisempaa kuin että ne virheellisesti olisi normaalia korkeammat.

Vierailija
7/22 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sitten on asiakkaan kannalta "edullista"? Jos tulos on virheellisen alhainen onko se välttämättä sen edullisempaa kuin että ne virheellisesti olisi normaalia korkeammat.

Tulisi virheellinen ja tarpeeton lääkitys.

Vierailija
8/22 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän totuudenmukainen tulos tule silloin, kun elää ennen koetta ihan normaalisti. Toki jos syö jatkuvasti vain kolmen päivän välein, niin silloinhan tulos on oikea. 

Vierailija
9/22 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fimlabin mukaa max.paasto aika on 10 tuntia, jos menee yli kieltäytyvät ottamasta verikoetta... näin ainakin Valkeakoskella!

Vierailija
10/22 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fimlabin mukaa max.paasto aika on 10 tuntia, jos menee yli kieltäytyvät ottamasta verikoetta... näin ainakin Valkeakoskella!

No mistä ne sen tietää kuinka kauan paasto on kestänyt

Vierailija
11/22 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin #6 : se "false positive" vai "false negative" ?

Itsellä oli sekä lyhyt että pitkä sokerikoe (ei -rasitus). Molemmat olivat "kuosissa". 

Ihmettelen sitä, että miten mulla iltapäivällä alkaa tekemään jotain syömistä mieli, yleensä jotain suolaista. Sitten kun sen voikkarin syön, niin alkaakin hirveä väsymys. Viittaisi johonkin "sokeriongelmaan", mutta kun nuo kokeet oli puhtaat. Ja kaikki muutkin verikokeet.

Ohjeitten mukaan olin syömättä ja juomatta.

Vierailija
12/22 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä kuin #6 : se "false positive" vai "false negative" ?

Itsellä oli sekä lyhyt että pitkä sokerikoe (ei -rasitus). Molemmat olivat "kuosissa". 

Ihmettelen sitä, että miten mulla iltapäivällä alkaa tekemään jotain syömistä mieli, yleensä jotain suolaista. Sitten kun sen voikkarin syön, niin alkaakin hirveä väsymys. Viittaisi johonkin "sokeriongelmaan", mutta kun nuo kokeet oli puhtaat. Ja kaikki muutkin verikokeet.

Ohjeitten mukaan olin syömättä ja juomatta.

Tämä viittaa insuliiniongelmaan. Se ei näy sokerikokeissa, vaikka samaan asiaan liittyykin. 

Vierailija
13/22 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulisi virheellinen ja tarpeeton lääkitys.

Tulos ei ole luotettava jos se ei vastaa todellista tilannetta. Lääkitys ei välttämättä ole tarpeen vaikka ne arvot normaalisti olisi korkeat. Mutta välttämättä et saa apua jos ja kun tulos ei ole luotettava. Ei niitä kokeita lääkitystä varten tehdä vaan siksi että asiakas saisi oikeanlaista hoitoa hänen tilanteeseensa.

Vierailija
14/22 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se täytyy sitten lopettaa hyvin alkanut paasto, kun maanantaina on verikokeet. Ap.

Vierailija
15/22 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyy asiakkaalta.

Vierailija
16/22 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voit sunnuntaille asti paastota. 

Vierailija
17/22 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuo #11: samaa epäilin itsekin eli haima, mutta kun sekin verikoe oli puhdas. Milläs kokeella tuon nyt vois testata, tuolla sokerirasituskokeella??? (kuulin, et paikkakunnalla on vaikeaa päästä -rasituskokeeseen, paljon testattavia :( )

Vierailija
18/22 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai se täytyy sitten lopettaa hyvin alkanut paasto, kun maanantaina on verikokeet. Ap.

Eihän sinne verikokeisiin ole mikään pakko mennä. Turhaakin se on jos tulos ei ole luotettava.

Vierailija
19/22 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siittä kun tietsikan päätteellä lukee että paasto ja sitten he kysyvät sinulta oletko paastonnut ja jos olet niin koska olet viimeksi syönyt....

Vierailija
20/22 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insuliiniresistenssin testaamiseen ei ole mitään varsinaista koetta. Voit kyllä ottaa paastoinsuliinin ja paastosokerin ja laskea siitä HOMA ir. Mutta julkisella harvoin paastoinsuliinia saa otettua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan