Todella köyhästä perheestä olevalta lukiolaiselta edellytetään opintolainan nostoa
Minkä vuoksi lukiolaisen pitää nostaa opintolaina, jos vanhemmat ovat köyhiä. Lukiosta ei valmistuta ammattiin, minkä vuoksi katsotaan, että lukiosta valmistuvalla olisi jo kahden vuoden päästä maksukykyä maksaa laina takaisin?
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Minusta tähän olisi ihan kohtuullinen ratkaisu se, että rutiköyhän vanhemman luona asuvan opintoraha olisi samansuuruinen kuin yksin asuvan.
Opintoraha on hieman pienempi kuin yksin asuvalla, jos vanhemmalla ei ole tuloja. Opintotuen asumislisää ei saa, mutta vanhempi ja lapsi voivat hakea yleistä asumistukea. Opintorahan lisäksi lapsi voi saada myös oppimateriaalilisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä aloitusta. Eikö meillä ole maksuton toinen aste? Miksi siis opintolaina? Omana aikana vuosituhannen taitteessa oli kieltämättä vaikeata työttömän lesken vanhimpana neljästä lapsesta selvitä luokion kuluista. Bussikortin sijaan kävelin koulumatkat (7km sivu) jotta säästin koulukirjoihin, jouduin silti jättämään kursseja kesken, koska en löytänyt käytettyä- tai kirjaston kirjaa. Olen olettanut että köyhien perheiden lapsilla on nyt asiat paremmin kun oppivelvollisuus on jatkettu.
Hohhoijaa. Oma on häpeäsi olla ymmärtämättä, kun asia on tässä ketjussa moneen kertaan selitetty.
Viitsitkö selittää tai osoittaa ketjun jossa tämä on selitetty. Kaikki eivät asu palstalla.
Asia on tässä ketjussa moneen kertaan selitetty. Opettele lukemaan.
Tässä ketjussa ei ole selitetty syytä, mutta todennäköisesti äidin toimeentulotuki vähenee, jos lapsi jää kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Lainaa ei ole pakko nostaa.
Mitä vaihtoehtoja on, jos kuluja ei saa muuten katettua?
Koulua ei niin vaan lopeteta nykyään, kun on laajennettu oppivelvollisuus ja jos siinä jotenkin onnistuu, edessä on aivan varmasti toimeentulotuen perusosan leikkaus 50 prosentilla. Sinne jos joutuu, yrittävät aivan varmasti kangeta takaisin opiskelemaan ja opintotuelle.
Jos vanhemmalla ja mahdollisella tukiverkolla ei ole varaa maksaa menoja, ne jäävät sitten varmaan maksamatta. Ja mitä sitten? Varmaan edelleenkin yritetään kammeta opiskelemaan niin kauan, että pääsee pois laajennetun oppivelvollisuuden piiristä.
Vierailija kirjoitti:
Itse lopetin lukion kesken kun ei kerta kaikkiaan ollut vuokraan rahaa. Töitä etsin vimmatusti ja muuta kuin osa-aikaista ei löytynyt, joka sekin jo äärimmäisen stressaavaa kun yrittää täysipäiväisesti päntätä sen lisäksi.
Vanhempien olisi ilmeisesti pitänyt siirtää rahaa vuokranmaksua varten mutta eivät tehneet sitä enkä tuntenut lakia riittävästi tuolloin. Opintotuki ei siihen riittänyt. En halunnut velkaantua ilman mitään takeita työllistymisestä.
Huom. tämä oli kauan ennen mitään orpopurria 2010-luvun alussa.
Nykyään olen yamk tuta-inssi (maisteritason EQF 7). Valmistuin vasta 2022.
Hienoa että olet kuitenkin päässyt kouluttautumaan. Tämä kertoo hyvin sen mistä keskiluokkaisen tai rikkaan perheen lapsi ei tiedä yhtään mitään. Kaikilla ei ole samat lähtökohdat. Osalla vanhemmat maksaa kaiken korkeakouluopintojenkin ajan ja tukee sen jälkeenkin.
Sillä pohjalla on helpompi myös menestyä opinnoissa kuin niillä, jotka raatavat samalla yötöissä mäkkärissä tai laskevat viimeisiä pennejään tonnikalapurkkihyllyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tähän olisi ihan kohtuullinen ratkaisu se, että rutiköyhän vanhemman luona asuvan opintoraha olisi samansuuruinen kuin yksin asuvan.
Opintoraha on hieman pienempi kuin yksin asuvalla, jos vanhemmalla ei ole tuloja. Opintotuen asumislisää ei saa, mutta vanhempi ja lapsi voivat hakea yleistä asumistukea. Opintorahan lisäksi lapsi voi saada myös oppimateriaalilisää.
Hieman pienempi? :D Tarkistapa luvut.
Mun lapseni saa opintorahaa 109 euroa ja asumistukea 220 euroa (yht. 329 e) hänen osuutensa vuokrasta ja muista asumiskuluista on n. 370 euroa.
Mikäli lapseni muuttaisi saman hintaiseen yksiöön, hän saisi opintorahaa 280 euroa ja asumislisää 250 euroa (yht. 530 e).
Oppimateriaalilisää ei saa, jos on oikeutettu maksuttomaan koulutukseen.
Minua sitten sylettää, että on paljon ihmisiä, jotka ihan tosissaan tuntuvat luulevan, että vanhempien sukupolvien taistelemalla saavuttamat edut pysyvät ikuisesti, eikä niiden takia tarvitse tehdä enää mitään, ei edes äänestää viisasti, jos ollenkaan äänestää. Ja että ei tänne voi tulla vaikkapa oikeistodiktatuuria tai ei täällä voi mikään uskonto alkaa kurinpitäjäksi. Kaikki mikä on, on pysyvää ja vaaditaan vain lisää.
Nykyfeministit esimerkiksi tuntuvat lähtevän siitä, että kaikki mitä naiset ovat saavuttaneet kovan työn kautta, on jotenkin itsestäänselvää nyt ja sen turvin voidaan alkaa syytellä sitä ja tätä ja pikkutarkkana voidaan alkaa vahtia jopa ihmisten puhumistapoja, sanavalintoja. Wau!
Samoin jotkut seksuaalivähemmistöjen järjestöt ovat totaalisesti menettäneet realiteettien tajun. Ovat vuosikausia jo houkutelleet ja sumuttaneet nuoria paljastamaan hyvinkin henkilökohtaisia asioita, mutta veikkaan että vaikeuksien alettua, nämä nuoret jätetään selviytymään ihan itekseen.
Opintorahoitussysteemi rakennettiin juuri sen takia, että köyhien perheiden lapsilla olisi jokin mahdollisuus opiskeluun ja siten asemansa nostoon. Nyt ollaan kaikki jo niin rikkaita, että opiskeluaikakin pitäisi opiskelijoille veronmaksajien maksaa. LET ME GUESS: opiskelet yliopistosta ja oot vähän niin kuin rahvaan yläpuolella, ja kun valmistut, niin muutat heti ulkomaille, thanks Finland!, ja nostat siellä hirmupalkka, niinku silleen. Et maksa sentiäkään veroja Suomeen. Olet ollut vain kuluerä yhteisölle, joka on maksanut syntymisesi, maksanut lapsilisiä, paikannut hampaat, hoitanut lähes ilmaiseksi, antanut ilmaisen peruskoulutuksen ja yliopiston, ja sit on toi infrastruktuuri vielä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä aloitusta. Eikö meillä ole maksuton toinen aste? Miksi siis opintolaina? Omana aikana vuosituhannen taitteessa oli kieltämättä vaikeata työttömän lesken vanhimpana neljästä lapsesta selvitä luokion kuluista. Bussikortin sijaan kävelin koulumatkat (7km sivu) jotta säästin koulukirjoihin, jouduin silti jättämään kursseja kesken, koska en löytänyt käytettyä- tai kirjaston kirjaa. Olen olettanut että köyhien perheiden lapsilla on nyt asiat paremmin kun oppivelvollisuus on jatkettu.
Hohhoijaa. Oma on häpeäsi olla ymmärtämättä, kun asia on tässä ketjussa moneen kertaan selitetty.
Viitsitkö selittää tai osoittaa ketjun jossa tämä on selitetty. Kaikki eivät asu palstalla.
Tässä ketjussa ei ole selitetty syytä, mutta todennäköisesti äidin toimeentulotuki vähenee, jos lapsi jää kotiin.
Täysi-ikäisellä lapsella ei pysty rahastamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysi-ikäisellä lapsella ei pysty rahastamaan.
Kaikki eivät ole samanlaisia rahastajia kuin sinä.
Kiinnostaisi tietää minkälainen säästö tästä tulee valtiolle vuosittain ja kuinka paljon näistä pakkolainoista tulee lopulta kuluja, kun valtio joutuu takaajana ne maksamaan pankeille?
No mun vanhemmat oli 90 luvulla potkittu pois töistä, laman vuoksi. Töitä ei ollut. Joten sai sanoa heipat lukiolle. Silloin vielä piti kirjat maksaa itse. Nykyään lukio on ilmainen.
Itse menin sitten opiskelemaan lähihoitajaksi iltakoulun, tein päivällä töitä hoivakodissa.
Että joo, ymmärrän että tuntuu pahalta, että velaksi pitää elää, mutta niin se on aina ollut. Sillä erotuksella että silloin lukio maksoi.
Vanhempien pitää vaan elättää nuori. Itse ainakin elätän oman lukiolaisen, en halua että velkaantuu. Vielä. Jatko-opintojen kanssa eri juttu sitten. Joku vastuu se on vanhemmillakin. Tuntuu että ihmiset lisääntyy ja yhtään ei mietitä kuluja.
No ei se ole yhteiskunnan tehtävä elättää.
Vierailija kirjoitti:
No mun vanhemmat oli 90 luvulla potkittu pois töistä, laman vuoksi. Töitä ei ollut. Joten sai sanoa heipat lukiolle. Silloin vielä piti kirjat maksaa itse. Nykyään lukio on ilmainen.
Itse menin sitten opiskelemaan lähihoitajaksi iltakoulun, tein päivällä töitä hoivakodissa.
Että joo, ymmärrän että tuntuu pahalta, että velaksi pitää elää, mutta niin se on aina ollut. Sillä erotuksella että silloin lukio maksoi.
Vanhempien pitää vaan elättää nuori. Itse ainakin elätän oman lukiolaisen, en halua että velkaantuu. Vielä. Jatko-opintojen kanssa eri juttu sitten. Joku vastuu se on vanhemmillakin. Tuntuu että ihmiset lisääntyy ja yhtään ei mietitä kuluja.
Miten vaikeaa on tajuta, että vanhemmalla ei ole välttämättä rahaa elättää vaikka kuinka haluaisi?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö että elämäntilanne saattaa muuttua 16-18 vuodessa? En tosiaankaan 24-vuotiaana miettinyt että myöhemmin sairastuisin, tai että ikinä olisin työkyvytön. Mutta näin vain nyt on, vaikka miten toivoisin ettei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.minilex.fi/a/opiskelevan-lapsen-elatus
Harva tietää että elatusvelvollisuus jatkuu koulutusavustuksena tarvittaessa vaikka tuomioistuimen vahvistaman 20 tai 21 ikävuoteen.
Lasta ei voi noin vain potkia varattomana opiskelemaan tai pakottamaan ottamaan lainaa. Vanhemman on PAKKO auttaa lasta taloudellisesti vähintään 20 ikävuoteen asti mikäli lapsi on toisen/kolmannen asteen opinnoissa ja varaton.
Ei oke pakko, jos vanhemmatkin ovat varattomia.
Se on tuomioistuimen varmistettavissa ja päätettävissä mutta yleisesti olet oikeassa. Koulutusavustusvelvollisuus koskee vain vanhempia jolla on vakituiset tulot.
En tiedä miten pärjäävät he koulua vielä käyvät omilleen muuttaessaan, jotka ovat kasvaneet lastenkodissa tai vastaavassa paikassa eikä mitään lähipiiriä kenties edes ole olemassa tai siihen ei ole yhteyttä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, voisko lapset käydä töissä?
Olen se sama, jonka lapset kävi ilmaisen lukion ja amiksen.
Molemmat lapsistani ovat myös käyneet töissä toisen asteen aikana.
Välillä mietin et miten kaikki epäonni voi olla aina samassa perheessä kaikilla. Molemmat aikuiset sairastaa, ovat aina olleet köyhiä, ei mitään säästöjä koko elämän aikana, ei töitä ikinä eikä nuorillakaan?
Jos näin on, suosittelen todella opintolainaa, jotta nuoret pääsevät eteenpäin tuosta.
Ja kyllä, molemmat nuoret on meillä töissä myös toisen asteen jälleen. Toinen jatkaa opintoja myös. Toinen ei vielä.
Kaikki laina mitä saa kannattaa ottaa heti talteen. Lainoja on muutenkin tavallisen ihmisen vaikea saada. Jokainen pätkätyöläinen voi todeta tämän ettei mitään lainaa tai luottoa tule. Lainoja ei tarvi maksaa koskaan takaisin. Lainat on käytännössä tukien jälkeen ainoa keino menestyä maailmassa nykyään. Elät tämän hetken täysiä ja kärsit huomenna. Ei rikkaatkaan maksele lainojaan takaisin.
Mitä ihmettä oikein höpiset. Kyllä kaikki lainat on aina maksettu takaisin. Ainoat lainat ovat olleet opinto- ja talolaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kun lukio on oppivelvollisuuden piirissä ja näin ollen maksutonta, ei opintolainaa ole todellakaan pakko ottaa jos ei itse välttämättä halua.
Elät siis opiskelupaikkakunnalla täysin ilmaiseksi?
Suurin osa (eivät kaikki, mutta suurin osa) voi käydä lukion kotoa käsin eikä tarvitse muuttaa minnekään. Ainoastaan syrjäseuduilla voi koulumatka olla liian pitkä.
Minun lapsi joutuu muutamaan , koska minulla ei ole enää rahaa. Ei saa toimeentulotukea.
Olen sairas ja siksi työtön.
Lapsi ei todellakaan ole valmis omaan asuntoon vielä ja on kovin masentunut tästä. Pelkään että koulu jää nyt kesken. 😓
Kyllä rahaton saa toimeentulotukea ja lapsi hakee omalla hakemuksellaan sitä jos on täysi-ikäinen.
Ei opiskelija mitään tt-tukea saa, ei edes lukiolainen enää. Tiedoksi sinulle.
Ja amiksessa. Lapsellani on nyt sitä jo aika paljon, vaikka on yrittänyt nostaa vain pahimpaan tarpeeseen. Hän siis jatkoi opiskelua korkeakoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.minilex.fi/a/opiskelevan-lapsen-elatus
Harva tietää että elatusvelvollisuus jatkuu koulutusavustuksena tarvittaessa vaikka tuomioistuimen vahvistaman 20 tai 21 ikävuoteen.
Lasta ei voi noin vain potkia varattomana opiskelemaan tai pakottamaan ottamaan lainaa. Vanhemman on PAKKO auttaa lasta taloudellisesti vähintään 20 ikävuoteen asti mikäli lapsi on toisen/kolmannen asteen opinnoissa ja varaton.
Ei oke pakko, jos vanhemmatkin ovat varattomia.
Se on tuomioistuimen varmistettavissa ja päätettävissä mutta yleisesti olet oikeassa. Koulutusavustusvelvollisuus koskee vain vanhempia jolla on vakituiset tulot.
En tiedä miten pärjäävät he koulua vielä käyvät omilleen muuttaessaan, jotka ovat kasvaneet lastenkodissa tai vastaavassa paikassa eikä mitään lähipiiriä kenties edes ole olemassa tai siihen ei ole yhteyttä?
Heillä on jälkihuolto. Nyt sitä ikää on alennettu. Olisiko 21v. Mutta he pärjäävät hyvin. Kunnes jälkihuolto loppuu.
Kyllä rahaton saa toimeentulotukea ja lapsi hakee omalla hakemuksellaan sitä jos on täysi-ikäinen.