Miettivätkö vanhemmat lainkaan sanamuunnoksia antaessaan lapsilleen nimiä?
Jos vanhemmilla olisi hiemankaan verbaalista lahjakkuutta, eivät antaisi pojalleen nimeä Kalle-Pekka. Elleivät haluaisi vuosikausia kestävää kiusaamista.
Työelämässäni olen hymähdellen törmännyt nimiin:
Pentti Hirsjärvi
Timo Hokkanen
Simo Hovari
Sirpa Kyllönen
jne...
Kommentit (71)
Jaa. Mun mielestä taas noiden sananmuutosten tekeminen on ollut aina merkki jostain ihan muusta, kuin älykkyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Laitat tuollaisia ikivanhoja nimiä. Sananmuunnoksilla on leikitty vasta jostain kasarilta-ysäriltä lähtien.
Juuri näin. Ap taitaa olla kovin nuori.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainaan tajua, mitä sanamuunnoksia noista aloituksen ihan normaaleista nimistä pitäisi tehdä.
Sama juttu kuin vitseissäkin. Toisille ei tarvitse selittää, toisille ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Mun mielestä taas noiden sananmuutosten tekeminen on ollut aina merkki jostain ihan muusta, kuin älykkyydestä.
Mun mielestä kertoo ennemmin lapsekkuudesta. Ja tosiaan koko ilmiö alkoi vasta joskus 80-luvulla lasten vitsikirjoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitat tuollaisia ikivanhoja nimiä. Sananmuunnoksilla on leikitty vasta jostain kasarilta-ysäriltä lähtien.
Muistanpa niitä jo 70-luvulta jonne muistini yltää. Eiköhän niitä ole aina ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainaan tajua, mitä sanamuunnoksia noista aloituksen ihan normaaleista nimistä pitäisi tehdä.
Sama juttu kuin vitseissäkin. Toisille ei tarvitse selittää, toisille ei kannata.
Juu. Kaikki ei pidä lasten vitseistä. Niistä tulee vain hohhoijaa-reaktio.
Täytyy vanhempien olla todella typeriä, jos eivät tajua pohtia sanan muunnoksia lapselle nimeä suunnitellessaan. Lapsen nimen voi myös vaihtaa, jos virhe on tullut tehtyä. Naimiseen mennessä naisen on hyvä pysähtyä miettimään, pitääkö tyttönimensä vai ottaako miehen nimen. Sanan muunnoksia on tehty iät ja ajat, ei ole pelkkä nykyajan ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistanpa niitä jo 70-luvulta jonne muistini yltää. Eiköhän niitä ole aina ollut.
Ei ole mitenkään yleisenä ilmiönä ollut, ei vanhemmat ikäpolvet näitä harrastaneet. Juuri äitini (äidinkielen ope, nyt eläkkeellä) kanssa tästä puhuttiin.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy vanhempien olla todella typeriä, jos eivät tajua pohtia sanan muunnoksia lapselle nimeä suunnitellessaan. Lapsen nimen voi myös vaihtaa, jos virhe on tullut tehtyä. Naimiseen mennessä naisen on hyvä pysähtyä miettimään, pitääkö tyttönimensä vai ottaako miehen nimen. Sanan muunnoksia on tehty iät ja ajat, ei ole pelkkä nykyajan ilmiö.
Naisen? Kuka Kaaleppi sinä olet? Sukunimilaki muuttui kasarilla jo.
Ja ei, sananmuunnokset ei ole mikään ikiaikainen juttu. Nykylapsista kaikki toki tuntee mutta vanhempi väki (siis vaikka 40-luvulla syntyneet) oikeastaan vasta Putouksen myötä tutustui asiaan laajemmin.
Mielestäni tuollainen kertoo vain ihmisen ilkeästä koulukiusaajamentaliteetista. Normaalit ihmiset eivät tuollaisia mieti ja niille hihittele.
Vierailija kirjoitti:
Sukunimilaki muuttui -86, hönttiaivo.
Musiikkipiireissä kiertää kertomus legendaarisesta roudarista nimeltä Antti Murto.
Anttihan lyheni pian muotoon Ana. (= Ana Murto)
Roudaria kutsuttiin Artoksi koko loppu-uransa ajan
Vierailija kirjoitti:
Olli Pekka Kursi
Joku toinenkin vastaava toimittaja löytyy, en vaan saa nimeä millään päähäni.
Vierailija kirjoitti:
Pasi Kuikka on erään suomalaisen bajamaja-firman toimistusjohtaja
On vaihdettu nimi.
Jos alkaa ajatella kaikkee, lapsi tulee aivan varmasti kiusatuksi, kun oppii sun neuroosiin.
Sinä se pahin oot kiusaajien tekemisessä.
Eräs julkkispariskunta ei ole kyllä yhtään miettinyt tuota poikansa kohdalla. Poika taitaa olla ehkä 5 tai 7 nyt.
Vierailija kirjoitti:
Pasi Kuikka on erään suomalaisen bajamaja-firman toimistusjohtaja
Taisi muuttaa nimensä vasta firmansa perustamisen jälkeen, mutta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Musiikkipiireissä kiertää kertomus legendaarisesta roudarista nimeltä Antti Murto.
Anttihan lyheni pian muotoon Ana. (= Ana Murto)
Roudaria kutsuttiin Artoksi koko loppu-uransa ajan
Nyt en ymmärtäny???
Kyllähän noi piti miettiä, muija ei vaan noita ymmärrä eikä osaa kääntää lainkaan, silleehän noita koulukiusattujen nimiä syntyy. Mulla oli inttikaverina Veli Pirinen, sen lempinimeksi tuli sitten Pili.