Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sappikivipotilasta ei suostuttu uudelleen tutkimaan, vaan pistettiin psykiatriselle. Päätyi laajennettuun itsemurhaan

Vierailija
26.07.2026 |

Siis mikä Suomen terveydenhoitoa vaivaa? Ihmistä ei suostuta tutkimaan ja jälkikäteen vähätellään, että kun potilas ei ollut keltainen. Ei siinä heti tule keltaisuutta ja sappikivikohtausten luonne onkin just sitä, että kovat kivut tulee ja menee, niinkuin tällä naisella. Ne kivut on tosi kovat oikeasti! Hänellä oli jo todettu sappikivet 10 päivää aiemmin, kun hakeutui taas päivystykseen ja hänet pistetään psykiatriselle!

https://www.is.fi/perhe/art-2000011991561.html

"Joulukuun 14. päivä vuonna 2018 vatsan ultraäänitutkimuksessa Kaisalla todettiin kolme sappikiveä, mutta ei muita poikkeavuuksia. Sappikiviä ei operoitu. Kaisalle varattiin kontrolliaika, jonka hän itse perui.

Kivut yltyivät niin sietämättömän koviksi, että Kaisa piti viedä sairaalaan. Sinne jouduttiin lähtemään myös perheen viimeisen yhteisen jouluaaton iltana.

Kaisan vastaanotti psykiatrinen sairaanhoitaja, päivystävänä lääkärinä oli lääketieteen kandidaatti. Papereihin on kirjattu, että Kaisa tuli hoitoon voimakkaan vatsakivun vuoksi, mutta uusia vatsan alueen tutkimuksia ei tarvita.

”Keskustelussa potilaasta syntyi voimakkaan ahdistunut vaikutelma. Varsinaista psykoottisuutta ei todettu, mutta kivun voimakas kokemus ja myös oma vahva epäily raskasmetallimyrkytyksestä viittasivat realiteetintajun häiriintymiseen.”

Kaisa lähetettiin kolmeksi viikoksi psykiatriselle osastolle diagnooseilla vaikea-asteinen masennustila ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö.

Vasta kuolonkolarin jälkeen tehdyssä ruumiinavauksessa paljastui, että yksi Kaisan sappikivistä oli kiilautunut sappitiehyeeseen.

– Olin vihainen. Tämä asia olisi ollut hoidettavissa, Antti sanoo.

Kaisan isä laati valituksen Valviraan. Kaisaa hoitaneet lääkärit selittivät, etteivät he osanneet epäillä tiehyen ongelmia, sillä Kaisa ei kuulunut tyypilliseen riskiryhmään ja häneltä puuttui ominainen oire, keltaisuus. Lääkärit kuvailivat Kaisaa ”haastavaksi” potilaaksi.

Valviran mukaan Kaisan hoidossa ei tehty virheitä."

"Seitsemän vuotta sitten suomalainen perheenisä menetti hetkessä kaiken. Hänen vaimonsa surmasi itsensä ja parin kaksi pientä poikaa. Kun mies sai vaimonsa puhelimen auki, paljastuivat musertavat päiväkirjamerkinnät ja hirmuteon lohduton motiivi. Nyt perheensä menettänyt mies kertoo koko tarinan. Hän uskoo, että äidin ja lasten kuolema olisi voitu estää."

Kommentit (587)

Vierailija
521/587 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minkä niminen nainen oli kyseessä, tai missä kaupungissa?

Sastamalassa. Veti rekan keulaan siten, ettei autosta jäänyt mitään jäljelle, meni ihan kasaan. Jossain kirkon liittymän kohdalla vielä. Löytyy artikkeleita, nopeasti poliisi tiesi, että kyse perhesurmasta, joten tieto aikeista on luultavasti tullut muualtakin kuin noista myöhemmin luetuista puhelinkirjauksista. 

Vierailija
522/587 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus ei ole vielä saanut laillistettua eutanasiaa (eikä köyhien lahtausta) joten ne hoidetaan tällä tavoin 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/587 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, että kun potilas vaatii kunnollista asiallista  hoitoa hän on "haastava". Miksi ihmisten pitää olla tuollaisia selkärangattomia käärmeitä eikä tunnustaa kunnolla jos on tehnyt virheen. Eihän se niin voi olla, että jos vaatii hoitoa leimataan "haastavaksi" tai "vaikeaksi". Naisten hoitoa on aina laiminlyöty ja leimattu "hulluksi". Eikö mikään ole vieläkään muuttunut. Mullekkin on sairaalassa naurettu, että "potilas vaatii oikeuksia", että ihan niinkuin se olisi jotenkin väärin vaatia hoitoa ja muistuttaa potilaan oikeuksista. Mikä todella vaivaa terveydenhuoltoa. Onko se oma ego ja arvovalta lopulta tärkeämpi kuin potilaan hoito. 

No, kyllähän tämä "Kaisa" oli ainakin loppuvaiheessa hyvin pettynyt suomalaiseen sairaanhoitoon, ei uskonut suomalaisia lääkäreitä ja uskoi vahvasti salaliittoteorioihin. Eli hän on varmasti ollut ihan oikeasti haastava potilas. Mikä ei toki tarkoita sitä, että hänet saa jättää hoitamatta.

Mikä siinä on haastavaa? 

Kysyy toinen potentiaalinen haastava potilas. Elämäsi murenee käsiin, kärsit tuskaa, et saa apua. Totta kai niitä selityksiä etsii kunnes löytää ja tukea ottaa sieltä mistä sitä saa. Lääkäreiltä äärimmäisen harvoin. 

Lopulta hermosto on täydessä trauma reaktiossa lääkäritapaamisissa. Minua ahdistaa ja stressaa lääkärit jo viikkoja ennen vastaanottoa. Olin kerran siinä tilassa, että olisi ollut hyvä soittaa ambulanssi. En soittanut, koska koin sen suurempana uhkana. Samoin kerran olisi ollut hyvinkin aiheellista lähteä päivystykseen, mutten mennyt, koska koin senkin vaaralliseksi. Ainoalle luottolääkärille olen luvannut soittaa ambulanssin siinä kohtaa, kun alkaa henki akuutisti olla toden teolla vaarassa. Muun ajan olen mielummin ilman, vaikka olisin kuinka sairas. 

Vierailija
524/587 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset olivat pitkään vaarassa eikä heitä saatu otettua pois tuolta. Omituista, että siskolla ymmärrys tilanteesta kun teki lasun, mutta tuo äijä väittää, ettei mitään tietoa muka ollut. 

Vierailija
525/587 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en ymmärrä miksi sappikiviä ei leikattu?

itselläni on ollut sappikivet vaikka en kuulukaan riskiryhmään ja puolivuotta olin 24/h vuorokaudessa kivuissani ja ramppasin päivystyksessä. kipuja ei otettu tosissaan ja olin leikkausjonossa, se kipu oli kamalaa poltetta vatsassa, nielussa eikä sylmäänkään pystynyt. mietin monta kertaa että kivut loppuisivat kun kävelisin junan alle. onneksi sappikivet leikattiin! ja ylläri, kivut poistui välittömästi!

Minäkin jouduin ravaamaan monta kertaa päivystyksessä järkyttävissä ylävatsakivuissa, eikä suostuttu tutkimaan. Ei epäilty vakavaa. Kivut tuli ja meni. Vasta useamman kerran jälkeen verikokeissa näkyi hälyttävä maksa-arvojen nousu ja sitten suostuttiin ultraamaan ja kivi oli irronnut sappirakosta ja tukki sappitiehyen estäen maksan toiminnan. Jouduin jäämään sairaalaan ja leikattiin koko sappirakko pois hyvin pian.

Enkä ollut keltainen missään kohtaa. 

Minulla ollut kahdesti sappikivikohtaus. Ekalla kertaa lääkäri sanoi, että närästys. Kun intin vastaan ettei ole, niin tiuskaisi "mikä muka sitten?????" Sanoin, että vaikuttaa ihan sappikivikohtaukselle. Ei voi olla, kun olin 25 vuotias, se on närästys. Toinen täysin samanlainen kohtaus tuli 2v myöhemmin ja silloin kandi tutki kauttaaltaan ja  totesi tutkimuksien jälkeen aivan selkeäksi appikivikohtaukseksi. 

Kipua on tosi vaikea kuvailla. Ihan kuin rutistettaisiin sisältä kuin märkää pyykkiä kuivatessa käsillä eri suuntaan. Tai että olisi sisuksiin laitettu verenpainemittari puristamaan loputtomasti niin, että keho lamaantuu sisältäpäin.

Vierailija
526/587 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tässä sekä-että? Toisesta oli vahvempi näyttö kuin toisesta. Mainittiin myös että itse perui kontrollikäynnin, miksi?

Varmaan siksi, koska ei ymmärtänyt, että kipukohtaukset johtuivat niistä sappikivistä. Oli jo 8 kk ajan ehtinyt itse hakea apua netin syövereistä eksyen ties mille hörhösivustoille.

Hänelle olisi selkeästi pitänyt ohjeistaa, että nämä kivut johtuvat kivistä. 

Sappikivut myös tulevat ja menevät, ne eivät ole jatkuvasti päällä. Ehkä kontrolliajan tultua totesi, ettei nyt ole kipuja, turha käynti olisi.

Hän oli jo menettänyt uskonsa ja toivonsa. 

Kävin lääkäreillä vuosia. Laskin lähemmäs kymmenen lääkäriä, joista 3 erikoislääkäriä. Osa julkisella, osa yksityisellä. Sitten tuli ymmärrys, etten tule saamaan apua ja lopetin ja menetin uskoni lääketieteellisen avun saamiseen. 

Jätin pari vuotta labrat ottamatta ja hakeuduin täydentäviin hoitoihin (ilman varsinaista hoitoa) ja sain tilaani paremmaksi ensimmäistä kertaa vuosiin. 

Olen ollut vuoden ilman tuloja, kun työkyky ei ole riittänyt itsensä elättämiseen eikä ole saanut apua. 

Vierailija
527/587 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä, estynyttä persoonallisuutta sairastavana, vain ja ainoastaan psykiatrian erikoislääkärillä pitäisi olla oikeus pitkän oireilu jakson jälkeen todeta mielenterveyden häiriö potilaalle. Tavallinen terveyskeskuslääkäri ei ole riittävän pätevä tai erikoissairaanhoidon kardiologi. Kynnys lähettää mieliala polille tai osastolle pitäisi olla suhteellisen korkea. Somaattiset vaivat pitää poissulkea ensimmäisenä. Nyt toimitaan epäloogisesti päinvastoin.

Vierailija
528/587 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset olivat pitkään vaarassa eikä heitä saatu otettua pois tuolta. Omituista, että siskolla ymmärrys tilanteesta kun teki lasun, mutta tuo äijä väittää, ettei mitään tietoa muka ollut. 

Ei ollu miehen syy, että tuo psyko lapsensa tappoi

Vierailija
529/587 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

STT: Sastamalan kuolonkolari oli perhesurma – äiti ja 5- ja 6-vuotiaat lapset kuolivat

STT:n mukaan äiti tappoi itsensä ja kaksi lastaan ajamalla päin täysperävaunurekkaa.

https://www.satakunnankansa.fi/kotimaa/art-2000007011811.html

Vierailija
530/587 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

25.5.2019

Aikuinen ja kaksi lasta kuolivat Sastamalassa raskaan ajoneuvon ja henkilöauton yhteentörmäyksessä – Silminnäkijä: ”Paikalla näki heti, ettei tuollaisesta voi kukaan selvitä hengissä”

Kaksi lasta ja yksi aikuinen kuolivat raskaan ajoneuvon ja henkilöauton yhteentörmäyksessä lauantai-iltana. Silminnäkijän mukaan henkilöauto oli painunut törmäyksen voimasta lähes kokonaan kasaan.

Henkilöauton kuljettaja sekä kyydissä olleet kaksi lasta menehtyivät henkilöauton ja täysperävaunullisen ajoneuvoyhdistelmän törmäyksessä Sastamalassa lauantai-iltana.

Onnettomuus tapahtui tiellä 249 Heinoon ja Rautajoen välisellä osuudella, noin 200 metriä Pyhän Marian kirkon risteyksestä Sastamalan keskustaan päin.

https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000007521757.html

Vierailija
531/587 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla aivan samanlainen tilanne muutama vuosi sitten. Kolme kuukautta aivan hirveät kivut. Sappirakossa ultratessa vain yksi kivi ei tulehtunut epäiltiin munuaiskiviä. Minulla sappirakko joka itsekseen vähitellen jostain syystä tyhjentelee. Kolme kuukautta aina kun yritti syödä jotain aivan kamalat kivut. Kävin työterveydessä jossa ultraus. Lähettivät kuukauden jälkeen julkisen päivystykseen jossa ei suostuttu ottamaa edes vastaan. Seuraavalla kerralla ohjasivat psykiatrialle siis aivan oikeasti. Jossakin vaiheessa joku lääkäri keksi sitten ottaa maksakokeet ja oli jotain melkein 1000 absolutistilla. Sitten magneettikuvauksessa löytyi tuo kiilautunut kivi lähellä haimatiehyettä eli saattoi haimakin jo oirehtia. Eli kuukauden kahden päästä kivun tulkittiin olevan vain korvien välissä vaikka kipu oli tosi raastava. Tuon naisen oireista arvasin heti ennen loppua jo että oli kysymys tällaisesta. Näkyy usein vain magneetissa ja tähystyksellä pois. Itse olin jo aivan epätoivoinen kivun vuoksi. Aina kun yritti syödä sai tuntien kivun joka oli pahempaa kuin synnytyspoltot. Laihduin jotain 7 kiloa. Meni usko lääkäreihin.

Vierailija
532/587 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöyristyttävä tapaus. Mutta mitään laajennettua itsemurhaa ei ole olemassakaan. Raivostuttava ilmaus!! Oli itsemurha ja murhat. Lapset eivät ole äitinsä jatketta eikä omaisuutta, vaan itsenäisiä ihmisiä, joilla on oikeus elää vaikka äiti tappaisi itsensä!!! Isä olis huolehtinut. Suurta itsekkyyttä ja pahuutta tappaa lapset.

Oudosti löytyy lapsen tappajalle ymmärrystä kun sattuu olemaan nainen

Vierailija
533/587 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Kipua on tosi vaikea kuvailla. Ihan kuin rutistettaisiin sisältä kuin märkää pyykkiä kuivatessa käsillä eri suuntaan. Tai että olisi sisuksiin laitettu verenpainemittari puristamaan loputtomasti niin, että keho lamaantuu sisältäpäin."

Toi puristava verenpainemittari ylämahan sisällä oli hyvä kuvaus  sappirakkokipukohtauksesta. Samoin semmoinen tylppämäinen, polttava kipu, korventava, kuin olisi tuli.

Vierailija
534/587 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että tuo Kaisa on ollut syvästi uskovainen. Ja uskonto on valehdellut hänelle, että pojat tulevat mukana taivaaseen. Että tässä saattaa olla kirkko vielä pahempi syyllinen kuin terveydenhoito.

Uskovaisuudesta ei ollut mitään viitteitä artikkelissa eikä kirkko todellakaan kannusta ketään itsemurhaan saati lapsiaan tappamaan.

Jotain rajaa kirkon ja uskovien vihaamisellekin, kiitos.

Taitaa olla sen suvivirsimiehen kirjoituksia. Hänelle kaikki on kristinuskon syytä, se kovasti homottava peppukipu ainakin. Ja ripuli. 

Vierailija
535/587 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pöyristyttävä tapaus. Mutta mitään laajennettua itsemurhaa ei ole olemassakaan. Raivostuttava ilmaus!! Oli itsemurha ja murhat. Lapset eivät ole äitinsä jatketta eikä omaisuutta, vaan itsenäisiä ihmisiä, joilla on oikeus elää vaikka äiti tappaisi itsensä!!! Isä olis huolehtinut. Suurta itsekkyyttä ja pahuutta tappaa lapset.

Oudosti löytyy lapsen tappajalle ymmärrystä kun sattuu olemaan nainen

Teolle kukaan ei ole löytänyt tässä ketjussa ymmärrystä. 

Tässä ketjussa puidaan lähinnä sitä faktaa, että Suomessa ei saa hoitoa.

Vierailija
536/587 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Kun artikkelin lukee, tämä Kaisa itse keksi syyksi joskus ottamansa rokotteen. Eli latvakakkonenhan se. 

Vierailija
537/587 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmm olisiko auttanut, jos olisi käynyt yksityisellä? Niin kuin toisen lääkärin diaknoosi.

Vierailija
538/587 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla aivan samanlainen tilanne muutama vuosi sitten. Kolme kuukautta aivan hirveät kivut. Sappirakossa ultratessa vain yksi kivi ei tulehtunut epäiltiin munuaiskiviä. Minulla sappirakko joka itsekseen vähitellen jostain syystä tyhjentelee. Kolme kuukautta aina kun yritti syödä jotain aivan kamalat kivut. Kävin työterveydessä jossa ultraus. Lähettivät kuukauden jälkeen julkisen päivystykseen jossa ei suostuttu ottamaa edes vastaan. Seuraavalla kerralla ohjasivat psykiatrialle siis aivan oikeasti. Jossakin vaiheessa joku lääkäri keksi sitten ottaa maksakokeet ja oli jotain melkein 1000 absolutistilla. Sitten magneettikuvauksessa löytyi tuo kiilautunut kivi lähellä haimatiehyettä eli saattoi haimakin jo oirehtia. Eli kuukauden kahden päästä kivun tulkittiin olevan vain korvien välissä vaikka kipu oli tosi raastava. Tuon naisen oireista arvasin heti ennen loppua jo että oli kysymys tällaisesta. Näkyy usein vain magneetissa ja tähystyksellä pois. Itse olin jo aivan epätoivoinen kivun vuoksi. Aina kun yritti syödä sai tuntien kivun joka oli pahempaa kuin synnytyspoltot. Laihduin jotain 7 kiloa. Meni usko lääkäreihin.

Tähystyksellä nukutuksessa suun kautta saa sappirakon ulkopuolelle jääneen kiven pois.

Mutta eikö sulta poistettu sitten myöhemmin koko sappirakkoa?

Vierailija
539/587 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja "kuvaavaa" on se, että Valviran mielestä meni omasta mielestä ihan hyvin. Välillä tuntuu, että sekin putiikki vihaa potilaita, vaikka sen pitäisi olla juuri päin vastoin. 

Miten joku voidaan jättää tuollaisiin kipuihin hoitamatta niitä aktiivisesti, kunnes ne saadaan kuriin. 

Vierailija
540/587 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minulla sappirakko joka itsekseen vähitellen jostain syystä tyhjentelee. Kolme kuukautta aina kun yritti syödä jotain aivan kamalat kivut"

Sappirakon kuuluukin ruokailun yhteydessä pruiskauttaa sappinestettä ruuan sekaan, jotta ruoka sulaa. Jos mukana on kiviä, niin nehän siinä sattuvat. Joskus kivet jää puoliväliin jumiin, kuten sulla. Joskus oma elimistö puskee kivet tiehyeistä väkisinkin suolistoon, joskus ei.

Kivet sattuu niin sappirakon sisällä kuin jumiin jäädessään ulkopuolella. Tai myös ihan kulkeutuessaan sappirakosta suoleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän