Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sappikivipotilasta ei suostuttu uudelleen tutkimaan, vaan pistettiin psykiatriselle. Päätyi laajennettuun itsemurhaan

Vierailija
26.07.2026 |

Siis mikä Suomen terveydenhoitoa vaivaa? Ihmistä ei suostuta tutkimaan ja jälkikäteen vähätellään, että kun potilas ei ollut keltainen. Ei siinä heti tule keltaisuutta ja sappikivikohtausten luonne onkin just sitä, että kovat kivut tulee ja menee, niinkuin tällä naisella. Ne kivut on tosi kovat oikeasti! Hänellä oli jo todettu sappikivet 10 päivää aiemmin, kun hakeutui taas päivystykseen ja hänet pistetään psykiatriselle!

https://www.is.fi/perhe/art-2000011991561.html

"Joulukuun 14. päivä vuonna 2018 vatsan ultraäänitutkimuksessa Kaisalla todettiin kolme sappikiveä, mutta ei muita poikkeavuuksia. Sappikiviä ei operoitu. Kaisalle varattiin kontrolliaika, jonka hän itse perui.

Kivut yltyivät niin sietämättömän koviksi, että Kaisa piti viedä sairaalaan. Sinne jouduttiin lähtemään myös perheen viimeisen yhteisen jouluaaton iltana.

Kaisan vastaanotti psykiatrinen sairaanhoitaja, päivystävänä lääkärinä oli lääketieteen kandidaatti. Papereihin on kirjattu, että Kaisa tuli hoitoon voimakkaan vatsakivun vuoksi, mutta uusia vatsan alueen tutkimuksia ei tarvita.

”Keskustelussa potilaasta syntyi voimakkaan ahdistunut vaikutelma. Varsinaista psykoottisuutta ei todettu, mutta kivun voimakas kokemus ja myös oma vahva epäily raskasmetallimyrkytyksestä viittasivat realiteetintajun häiriintymiseen.”

Kaisa lähetettiin kolmeksi viikoksi psykiatriselle osastolle diagnooseilla vaikea-asteinen masennustila ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö.

Vasta kuolonkolarin jälkeen tehdyssä ruumiinavauksessa paljastui, että yksi Kaisan sappikivistä oli kiilautunut sappitiehyeeseen.

– Olin vihainen. Tämä asia olisi ollut hoidettavissa, Antti sanoo.

Kaisan isä laati valituksen Valviraan. Kaisaa hoitaneet lääkärit selittivät, etteivät he osanneet epäillä tiehyen ongelmia, sillä Kaisa ei kuulunut tyypilliseen riskiryhmään ja häneltä puuttui ominainen oire, keltaisuus. Lääkärit kuvailivat Kaisaa ”haastavaksi” potilaaksi.

Valviran mukaan Kaisan hoidossa ei tehty virheitä."

"Seitsemän vuotta sitten suomalainen perheenisä menetti hetkessä kaiken. Hänen vaimonsa surmasi itsensä ja parin kaksi pientä poikaa. Kun mies sai vaimonsa puhelimen auki, paljastuivat musertavat päiväkirjamerkinnät ja hirmuteon lohduton motiivi. Nyt perheensä menettänyt mies kertoo koko tarinan. Hän uskoo, että äidin ja lasten kuolema olisi voitu estää."

Kommentit (155)

Vierailija
41/155 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en ymmärrä miksi sappikiviä ei leikattu?

itselläni on ollut sappikivet vaikka en kuulukaan riskiryhmään ja puolivuotta olin 24/h vuorokaudessa kivuissani ja ramppasin päivystyksessä. kipuja ei otettu tosissaan ja olin leikkausjonossa, se kipu oli kamalaa poltetta vatsassa, nielussa eikä sylmäänkään pystynyt. mietin monta kertaa että kivut loppuisivat kun kävelisin junan alle. onneksi sappikivet leikattiin! ja ylläri, kivut poistui välittömästi!

miten paljon yksityisellä tuo leikkaus olisi maksanut? Eikö joskus avata vatsakin ihan vaan että katsotaan mikä siellä on, vaikkei syytä ensin tiedetä? oisi ennemmin kannatanut käydä yksityisellä.

Vierailija
42/155 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää. Voimia oimaisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/155 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä täytyi tuon naisen olla myös psyykkisesti pahasti sairas, kun tappoi myös pienet lapsensa. Ihminen voi tehdä itsemurhan sietämättömien kipujen takia, mutta ei tapa samalla muita.

Tämän pointti onkin se, että miksei Suomessa saa normaalia terveydenhoitoa! Nämä kovat vatsakivut, ei otettu tosissaan, vaikka kivet oli jo löydetty. En voi käsittää.

Otettiin tosissaan ja oli kontrolliaika järjestetty. 

No sitten kun hakeutui sappikivikohtauksessa uudelleen päivystykseen, ei enää otettu tosissaan eikä tutkittu.

Vierailija
44/155 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itselläni on ollut sappikivet vaikka en kuulukaan riskiryhmään ja puolivuotta olin 24/h vuorokaudessa kivuissani ja ramppasin päivystyksessä. kipuja ei otettu tosissaan ja olin leikkausjonossa, se kipu oli kamalaa poltetta vatsassa, nielussa eikä sylmäänkään pystynyt. mietin monta kertaa että kivut loppuisivat kun kävelisin junan alle. onneksi sappikivet leikattiin! ja ylläri, kivut poistui välittömästi!

miten paljon yksityisellä tuo leikkaus olisi maksanut? Eikö joskus avata vatsakin ihan vaan että katsotaan mikä siellä on, vaikkei syytä ensin tiedetä? oisi ennemmin kannatanut käydä yksityisellä.

Tiedettiin syy ja leikkaus olisi varmasti tullut, jos nainen olisi kontrolliajalle mennyt. 

Vierailija
45/155 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sappikivikoliikki,eli luevempi muoto. Mutta ihan järkyttävää se kipu. Olisin ottanu 10 synnytystä sen tilalle. 

Vierailija
46/155 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki skitsot akat taas yhdessä ketjussa saatana. 

Vierailija
47/155 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ultralla näkee kaiken. Eli vatsan päällä semmoisesta laitetta pyöritetään. Ihan miten vauvojakin kohdussa tutkitaan ultralla äidin  vatsan päältä. Ultrassa toi kivi sappitiehyessä olisi heti näkynyt. Eipä ultrattu, pistettiin psykiatriseen hoitoon sappikipupotilas.

Vierailija
48/155 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää. Voimia oimaisille.

Painu ny saatana sinne vittuus niiden omaisten kanssa!

Vierailija
49/155 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä täytyi tuon naisen olla myös psyykkisesti pahasti sairas, kun tappoi myös pienet lapsensa. Ihminen voi tehdä itsemurhan sietämättömien kipujen takia, mutta ei tapa samalla muita.

Tämän pointti onkin se, että miksei Suomessa saa normaalia terveydenhoitoa! Nämä kovat vatsakivut, ei otettu tosissaan, vaikka kivet oli jo löydetty. En voi käsittää.

No sitten kun hakeutui sappikivikohtauksessa uudelleen päivystykseen, ei enää otettu tosissaan eikä tutkittu.

Oli varmaankin sekaisin, kun kerran kirurgisen osaston sijaan vietiin psykiatriselle. Emme voi tietää. On voinut olla täysin todellisuuden ulkopuolella. 

Vierailija
50/155 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin ton aamulla, koko ajan pyörii asia mun päässä. Mitään sanoja mulla ei ole...... 

Pystytkö nyt olemaan vai tarvitaanko ambulanssia?

Mukamas hauska. 

Vierailija
51/155 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on holistisen lääketieteen ongelmasta. Silloin kun KäypäHoito, DSM-V ym. kategorisoi ihmisiä, jää monet asiat huomiotta. Ongelma johtuu myös kirjauksista. Mikäli missä tahansa kirjauksessa on PSY-merkintä, somaattisen puolen hoitoa ei saa. Pahinta mitä vanhempi voi tehdä lapselleen on viedä lapsi mielenterveyssyistä lääkäriin. Sillä tuhoaa koko lapsen tulevaisuuden.

Vierailija
52/155 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedettiin syy ja leikkaus olisi varmasti tullut, jos nainen olisi kontrolliajalle mennyt. 

No miksei päivystyksestä otettu sitten hoitoon sappikivipotilasta?

Ei hoitamatta jättämisen syynä saa olla se, ettei mennyt kontrolliin.

Vierailija
53/155 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli varmaankin sekaisin, kun kerran kirurgisen osaston sijaan vietiin psykiatriselle. Emme voi tietää. On voinut olla täysin todellisuuden ulkopuolella. 

Ihmisellä voi samaan aikaan olla sappikivet ja psyykkinen oireilu.

Vierailija
54/155 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksei päivystyksestä otettu sitten hoitoon sappikivipotilasta?

Ei hoitamatta jättämisen syynä saa olla se, ettei mennyt kontrolliin.

Ehkäpä siinä tilanteessa on nainen ollut sekaisin ja harhainen. Emme voi tietää. Todella psyykkisesti sairas hän on ollut ja on voinut olla vuosikausia. Terveydenhuolto ei tuollaista voi julkaista. 

Yksikään lääkäri ei tahallaan jätä hoitamatta. 

Vierailija
55/155 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa yhdistyi kolme paskamaista asiaa: Suomen surkea t.huolto, psykiatriset -JA somaattiset ongelmat. Suomessa ei kyetä edes sellaiseen alkeellisuuteen että tajuttaisiin, että psyykkisiä ja fyysisiä ongelmia voi olla samanaikaisesti. Jos mitään viitteitä mt-ongelmista on, kaikki on aina pelkkää mt-ongelmaa.

Tämäpä juuri. Mitä tutkimusvälineitä terveyskeskuksissa edes on? Ei juuri mitään. Kuvausvälineet löytyy vain sairaaloista, mutta ennen kuin sinne pääsee niin pitää olla henkihieverissä.  Edes terveysasemalle ei nykyään pääse "hoidon tarpeen arvioinnin" vuoksi. Ei ihme, että ihmiset hankkivat kaikenlaisia älykelloja yms seuratakseen terveyttä, kun ei pääse lääkäriin. Ja sitten kun pääsee niin on tekoälyn tuottama diagnoosi, kun itse on yrittänyt vaivojen kanssa pärjätä eikä oteta vakavasti mitään.

Vierailija
56/155 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mistä tietää oliko esim. 3-6 kk päähän? Ontietysti tajunnu että pelkkää heitteillejättöä

Vierailija
57/155 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätti menemättä kontrolliajalle. Silloin tipahtaa pois hoidon piiristä. Ihmisellä itselläänkin on vastuu. 

Ehkä hän kuvitteli, että on nyt ok eikä tarvi kontrolliaikaa.

Sappikivissä tyypillistä on kipujen kohtauksellisuus. Eivät ne kivut ole koko ajan.

Hän sitten harhautui kuvittelemaan kipujen olevan jotain muuta.

Hänkään ei tajunnut, että sappikivet ovat kovien ylävatsakipujen syy.

kyllä ne kivut voi olla koko ajankin, eikä pelkästään kohtauksina. 

Vierailija
58/155 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen mitä luin niitä kirjoituksia, niin ei vaikuttanut normaalilta missään vaiheessa.

Saattaahan kipu laukaista psykoosin, ehkä, mutta ei se ole mikään syy tappaa muita.

Vierailija
59/155 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisellä voi samaan aikaan olla sappikivet ja psyykkinen oireilu.

Kyllä ja päivystäjä tekee päätöksen. Tuossa varmaan on konsultoitu kirurgista ja psykiatrista hoitotahoa. Emme voi tietää. Psykiatrinen osastohoitokin on kallista. Sinne ei nykyisin oikein pääse hoitoon edes halutessa. 

Vierailija
60/155 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin kauhuissani juttua. Nimittäin olen kärsinyt saman tyyppisistä oireista jopa suussa olevasta metallin mausta ja syynä oli asunto. Tutkittiin hometta. Löytyi vanha kosteusvaurio, joka kuivunut. Ei hometta mutta epäiltiin, että erittää edelleen jotain myrkkyjä. Edelleen saan käydessäni asunnossa pahoja oireita ja olen herkistynyt kemikaaleille. 

Kun tilanne oli akuutti olin kuin tuo nainen, etsin tietoa joka paikasta ja seurasin omia lapsia ja heidän oireitaan. Tilanne ei kuitenkaan mennyt siihen, että olisin mennyt lääkärille kertomaan oireistani, koska TIESIN, että samantien saan hullun leiman. 

Minulle avun toi se, että muutimme asunnosta pois ja pikku hiljaa oireet lakkasivat. Muutimme myöhemmin uuteen kerrostaloon, jossa oireet hetkeksi nosti päätään, kunnes hävisivät. Nyt elänyt yli 5 vuotta asunnossa, jossa ei oireita. 

Tiesin koko ajan, etten keksi oireita, en ole mielisairas enkä muutenkaan sekaisin. Omat vanhemmat varmaan ajatteli, että kuvittelen kaiken, muttei koskaan sanonut sitä ääneen ja auttoivat minkä pystyivät. 

Joku myrkky asunnossa oireet tekivät. En edes halua tietää mikä se oli vaan katson vaan nykyään eteenpäin elämässä. 

Tämän naisen oireet sai muistot pintaan. Järkyttävä elämänvaihe, jossa toki epäilin itseänikin. Onneksi en lakannut uskomasta omaan harkintakykyyni ja luotin, etten ole seonnut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän