Sappikivipotilasta ei suostuttu uudelleen tutkimaan, vaan pistettiin psykiatriselle. Päätyi laajennettuun itsemurhaan
Siis mikä Suomen terveydenhoitoa vaivaa? Ihmistä ei suostuta tutkimaan ja jälkikäteen vähätellään, että kun potilas ei ollut keltainen. Ei siinä heti tule keltaisuutta ja sappikivikohtausten luonne onkin just sitä, että kovat kivut tulee ja menee, niinkuin tällä naisella. Ne kivut on tosi kovat oikeasti! Hänellä oli jo todettu sappikivet 10 päivää aiemmin, kun hakeutui taas päivystykseen ja hänet pistetään psykiatriselle!
https://www.is.fi/perhe/art-2000011991561.html
"Joulukuun 14. päivä vuonna 2018 vatsan ultraäänitutkimuksessa Kaisalla todettiin kolme sappikiveä, mutta ei muita poikkeavuuksia. Sappikiviä ei operoitu. Kaisalle varattiin kontrolliaika, jonka hän itse perui.
Kivut yltyivät niin sietämättömän koviksi, että Kaisa piti viedä sairaalaan. Sinne jouduttiin lähtemään myös perheen viimeisen yhteisen jouluaaton iltana.
Kaisan vastaanotti psykiatrinen sairaanhoitaja, päivystävänä lääkärinä oli lääketieteen kandidaatti. Papereihin on kirjattu, että Kaisa tuli hoitoon voimakkaan vatsakivun vuoksi, mutta uusia vatsan alueen tutkimuksia ei tarvita.
”Keskustelussa potilaasta syntyi voimakkaan ahdistunut vaikutelma. Varsinaista psykoottisuutta ei todettu, mutta kivun voimakas kokemus ja myös oma vahva epäily raskasmetallimyrkytyksestä viittasivat realiteetintajun häiriintymiseen.”
Kaisa lähetettiin kolmeksi viikoksi psykiatriselle osastolle diagnooseilla vaikea-asteinen masennustila ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö.
Vasta kuolonkolarin jälkeen tehdyssä ruumiinavauksessa paljastui, että yksi Kaisan sappikivistä oli kiilautunut sappitiehyeeseen.
– Olin vihainen. Tämä asia olisi ollut hoidettavissa, Antti sanoo.
Kaisan isä laati valituksen Valviraan. Kaisaa hoitaneet lääkärit selittivät, etteivät he osanneet epäillä tiehyen ongelmia, sillä Kaisa ei kuulunut tyypilliseen riskiryhmään ja häneltä puuttui ominainen oire, keltaisuus. Lääkärit kuvailivat Kaisaa ”haastavaksi” potilaaksi.
Valviran mukaan Kaisan hoidossa ei tehty virheitä."
"Seitsemän vuotta sitten suomalainen perheenisä menetti hetkessä kaiken. Hänen vaimonsa surmasi itsensä ja parin kaksi pientä poikaa. Kun mies sai vaimonsa puhelimen auki, paljastuivat musertavat päiväkirjamerkinnät ja hirmuteon lohduton motiivi. Nyt perheensä menettänyt mies kertoo koko tarinan. Hän uskoo, että äidin ja lasten kuolema olisi voitu estää."
Kommentit (156)
Sappikivi kohtaus on yksi pahimmista kivuista, kokemusta on.
Kyllähän jatkuva kova kipu käy psyyken päälle. Voin kuvitella miten pahalta tuntuu, kun kovissa kivuissa ei saa mitään apua ja vähätellään. Tässä näkyy taas se, ettei lääketiede osaa hoitaa naisia, kun kaikki on miehen mittarin mukaan tehty. Naisten hoito on kuin 1600-luvulta, kun kaikki oireet johtuvat "hysteriasta".
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täytyi tuon naisen olla myös psyykkisesti pahasti sairas, kun tappoi myös pienet lapsensa. Ihminen voi tehdä itsemurhan sietämättömien kipujen takia, mutta ei tapa samalla muita.
Tämän pointti onkin se, että miksei Suomessa saa normaalia terveydenhoitoa! Nämä kovat vatsakivut, ei otettu tosissaan, vaikka kivet oli jo löydetty. En voi käsittää.
Luin ton aamulla, koko ajan pyörii asia mun päässä. Mitään sanoja mulla ei ole......
Saahan se kipu ihmisen sekaisin, itselläni oli kamalat kivut vuosikymmen sitten, ei sappikivistä vaan muusta seikasta ja ajattelin tosissani että hyppään parvekkeelta alas jotta pääsen kivuistani. Hänellä on kyllä ollut muutakin alla, kun mieli alkoi oireilla vakavasti. Ehkä hänen analyyttinen mielensäkin oli autismia tms. Mutta jutun pointti on se, ettei se saisi vaikuttaa, vaan potilas on tutkittava. Kaisa alkoi vetäytyä ja kipuhan muuttaa myös aivoja kroonistuessaan. Ihan hyvä juttu kiitos miehelle, joka tämän antoi julkaista.
Vierailija kirjoitti:
Jätti menemättä kontrolliajalle. Silloin tipahtaa pois hoidon piiristä. Ihmisellä itselläänkin on vastuu.
Mun tiedoissa on sama merkintä. Todellisuudessa sairaala perui kontrolliaikani ko. aamuna, koska lääkäri oli pois töistä eikä ollut sijaista.
Vierailija kirjoitti:
Jätti menemättä kontrolliajalle. Silloin tipahtaa pois hoidon piiristä. Ihmisellä itselläänkin on vastuu.
Ehkä hän kuvitteli, että on nyt ok eikä tarvi kontrolliaikaa.
Sappikivissä tyypillistä on kipujen kohtauksellisuus. Eivät ne kivut ole koko ajan.
Hän sitten harhautui kuvittelemaan kipujen olevan jotain muuta.
Hänkään ei tajunnut, että sappikivet ovat kovien ylävatsakipujen syy.
Vierailija kirjoitti:
"Kaisan puhelimen muistiinpanoista löytyy 36 merkintää otsikolla En kestä enää kipuja. Hän koki, ettei kukaan ymmärtänyt, millaista niiden kanssa oli elää.
Kokonaisvaltaista, kuin kyljet olisi sisältä valettu bensalla ja sytytetty hitaalle liekille, kipu kun sydän yrittää pelastaa kehon ja sen kipu ylettää vihlovana kaulalle ja alaleukaan kohtausta enteillen, kun kaikki päivän energia menee sietämisen ja keho on niiiin väsynyt, että tekisi mieli kävellä silmät kiinni pelkästään luomien väsymyksestä. Selkäfileissä juilii ja liekehtii, sekin on kuin joku pensselöisi happoliuoksella; ei terävää vaan valelevaa kipua. Tunne, että kaikki sisäelimet vuorotellen särkevät. Kieli on turvonnut ja suussa on jatkuva pistävä metallin tai asetonin maku, mikä on jo yksistään hirveää. Kun yritän pysyä arjen syrjässä, mutta muiden päivittäisistä tapahtumista on tullut kivun kanssa täysin merkityksettömiä. Sieluni huutaa apua, mutta kukaan ei kuitenkaan ymmärrä kivun määrää.
Lääkärit eivät kyenneet auttamaan Kaisaa, joka haki heiltä epätoivoisesti apua. Antti uskoo, että uupumustausta painoi vaakakupissa paljon, liikaa.
"Potilaan kivuissa vaikutti olevan vahva psyykkinen komponentti", papereissa luki ja suositeltiin kasvattamaan mielialalääkkeiden määrä.
Kivuttomiakin päiviä oli. Silloin Kaisa omistautui perheelleen."
Miksi siinä on se "kyenneet"... Kyllä lääkäreillä kykyä riittää. He vaan eivät auttaneet.
Kyllä tuo akka oli nimenomaan päästään niin sekaisin kuin olla voi. Kuten kaikki naiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täytyi tuon naisen olla myös psyykkisesti pahasti sairas, kun tappoi myös pienet lapsensa. Ihminen voi tehdä itsemurhan sietämättömien kipujen takia, mutta ei tapa samalla muita.
Tämän pointti onkin se, että miksei Suomessa saa normaalia terveydenhoitoa! Nämä kovat vatsakivut, ei otettu tosissaan, vaikka kivet oli jo löydetty. En voi käsittää.
Otettiin tosissaan ja oli kontrolliaika järjestetty.
Minulla nuo kivut vei tajun parissa minuutissa, niin kovat. Kerrankin työpaikalla muutaman tunnin vessakopissa tajuttomana kun työkaverit luulivat minun lähteneen kotiin. Onneksi huomasivat.
Toisella kerralla sairaalaan ulkomailla tiputukseen yön yli.
Yhtenä vuonna kävin 3x Jorvin sairalassa perättäisinä päivinä (itse ajaen ja taksilla) , sain kipupiikin ja kotiutettiin. 4 päivänä en enää päässyt sängystä. 5. päivänä sanoin miehelleni etten selviä siitä hengissä mutta täällä ollaan yhä.
Pahin kokemani kipu
Mielisairas tappoi lapsensa ja teki sitten suisidin. Ei todellakaan voi syyttää ketään muuta kuin tuota hirveää murhaajaäitiä näistä teoista. Nainen on ilmestyskirjan peto kun sille päälle sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Nyyh 😢
Vierailija kirjoitti:
Niin on. Mulla myös kokemusta nimenomaan sappirakon ulkopuolelle sappitiehyeseen jääneestä kahdesta isosta kivestä. Se kipu oli järkyttävää! Eikä tietenkään tutkittu heti. Piti ravata useaan kertaan muutamien viikkojen aikana, ennenkuin ultrattiin ja hupsista, täällähän on peräti kaksi jätti-isoa kiveä jumissa.
Tuossa yhdistyi kolme paskamaista asiaa: Suomen surkea t.huolto, psykiatriset -JA somaattiset ongelmat. Suomessa ei kyetä edes sellaiseen alkeellisuuteen että tajuttaisiin, että psyykkisiä ja fyysisiä ongelmia voi olla samanaikaisesti. Jos mitään viitteitä mt-ongelmista on, kaikki on aina pelkkää mt-ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Luin ton aamulla, koko ajan pyörii asia mun päässä. Mitään sanoja mulla ei ole......
Pystytkö nyt olemaan vai tarvitaanko ambulanssia?
Vierailija kirjoitti:
Mielisairas tappoi lapsensa ja teki sitten suisidin. Ei todellakaan voi syyttää ketään muuta kuin tuota hirveää murhaajaäitiä näistä teoista. Nainen on ilmestyskirjan peto kun sille päälle sattuu.
Tämä on todella väärin.
Ketjun aiheena on kuitenkin todella laaduton julkinen terveydenhoito, joka ei tutki todella kivuliasta potilasta, vaan pistää psykiatriseen hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa yhdistyi kolme paskamaista asiaa: Suomen surkea t.huolto, psykiatriset -JA somaattiset ongelmat. Suomessa ei kyetä edes sellaiseen alkeellisuuteen että tajuttaisiin, että psyykkisiä ja fyysisiä ongelmia voi olla samanaikaisesti. Jos mitään viitteitä mt-ongelmista on, kaikki on aina pelkkää mt-ongelmaa.
Koska se teillä muijilla on niin
Vierailija kirjoitti:
Minulla nuo kivut vei tajun parissa minuutissa, niin kovat. Kerrankin työpaikalla muutaman tunnin vessakopissa tajuttomana kun työkaverit luulivat minun lähteneen kotiin. Onneksi huomasivat.
Toisella kerralla sairaalaan ulkomailla tiputukseen yön yli.
Yhtenä vuonna kävin 3x Jorvin sairalassa perättäisinä päivinä (itse ajaen ja taksilla) , sain kipupiikin ja kotiutettiin. 4 päivänä en enää päässyt sängystä. 5. päivänä sanoin miehelleni etten selviä siitä hengissä mutta täällä ollaan yhä.
Pahin kokemani kipu
Missä vaiheessa tutkittiin ja löydettiin sappikivet? Leikattiinko sappirakko pois?
"Kun kivut palasivat, ne veivät äidin mukanaan. Kaisa koki, etteivät lääkärit ottaneet häntä tosissaan.
– Hän alkoi hakea selityksiä fyysisille kivuilleen muualta, Antti kertoo.
Niitä Kaisa myös löysi.
Hän päätyi nopeasti Facebook-ryhmään, joissa levitettiin disinformaatiota rokotteiden haitoista.
Epätoivoinen, kivuissa kärvistelevä nainen alkoi uskoa mitä kummallisimpiin selityksiin. Hän kehitti teorian, joka juonsi juurensa jo ennen lasten syntymää tehtyyn Thaimaan-matkaan.
Kun pojat olivat pieniä, sekä heiltä että Kaisalta oli löydetty loismato, joka piti häätää lääkekuurilla. Lääkärin mukaan loinen oli tullut Aasiasta ja elänyt huomaamatta Kaisan kehon sisällä.
Kaisa alkoi uskoa, että ennen Thaimaan-lomaa otetut rokotteet olivat osasyynä hänen heikentyneeseen vointiinsa.
Lisäksi hän oli varma, että hänellä oli elohopeamyrkytys, joka oli periytynyt myös hänen lapsilleen."