Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomen kesä on lähinnä vitsi, raivostuttaa!

Vierailija
26.07.2026 |

En muista milloin olisi joutunut heinäkuussa jopa palelemaan, varsinkin aamuisin. Muutama hellepäivä oli ja meni, lisää ei taida enää tulla. Tämän heinäkuun ilmat ollut iso pettymys ja p-askimmat ehkä ikinä. Tänään piti olla pilvistä ja poutaa. Viikon ainoa vapaapäivä ja eiköhän alkanut satamaan kaatamalla, että edes pyöräilemään ei voi lähteä. Jippii!  Koko heinäkuun ilmat olleet, kuin syksyllä. Sataa, tuulee, koleaa, hämärää. Ja tätä kesää odotti, kuin kuuta nousevaa koko talven. Ei tarvitsisi mitään hirmu helteitä ollakaan, mutta onhan tämä nyt ihan rimanalitus heinäkuuksi. 

Kommentit (430)

Vierailija
361/430 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 etelän reissua jo tiedossa. Kolmeksi viikoksi Diesel autolla Suomesta Keski-Eurooppaan. Kierretään Baltiaa, Puolaa, Tsekkiä Itävaltaa. Ensi kesän sääriskit minimoitu ja varattu jo lennot Italian auringon alle vapusta heinäkuun puoliväliin. Ei täällä ole pakko olla. Ja tänä kesänä olin Ranskassa kesäloman kesäkuussa ja siellä oli oikeasti KESÄ <3

Suomalaiset saa selvästi liian vähän konkreettisia esimerkkejä ilmastonmuutoksesta kun lennellään vailla huolenhäivää. Suomalaiset on kyllä kunnon saastuttaja kansaa. Lehdessä oli juttu että me Suomalaiset on käytetty tän vuoden uusiutuvat luonnon varat jo maaliskuun lopussa. Sama kun hakkais päätä seinään tai sahais omaa oksaa

Ilmastonmuutos on pelkkä vitsi jolla rahastetaan. Nytkin ollut aivan tavallinen suomalainen kesä jollainen se on täällä pohjolassa ollut vuoskymmeniä

Kesä on kylläkin pidentynyt vuosikymmenten kuluessa. Terminen kesä on kasvanut jopa 30 päivää 60-luvulta. Ja kiihtyvästi 1990-luvulta. Joten ilmasto kyllä muuttuu.

Täällä ei tajuta että Suomessa ilmastonmuutos vaikuttaa enemmän talveen eikä kesään niinkään. Useana vuonna jo nähty että ei meinaa millään enää painua lämpötila pakkaselle ennen tammikuuta ja maaliskuussa on jo lumet pois. Jopa täällä Oulussa! Helmikuun jälkeen tänä vuonna yhtäkkiä +13 asteen päivälämpötiloja ja edes yöpakkasia tuli seuraavan kerran vapun tienoolla. Tämäkö on ihan normaalia? Viime talvi kesti 2 kuukautta ja takuuvarmasti nyt käy samalla tavalla koska ilmastonmuutos muuttaa enemmän Suomen talvea

Ja tämäkö on huono asia jonkun mielestä? Onhan se sääli kun ei tarvi joka päivä tapella jäätyvien autojen kanssa kun pyyhkijänmoottorit sulaa aamun kiireessä kun sulat on jäätynyt kiinni tuulilasiin, on niin ikävää kun ei tarvi tuntitolkulla esilämmittää autoja ja maksaa talven aiheuttamia pahimmillaan tuhansien eurojen vahinkoja sjoneuvoille ja rakennuksille. On todella vakavaa kun ei myöhästy joka päivä töistä ja koulusta kun autot on jääsdä ja lumi iglun peittämiä. Allekirjoitan kyllä täysin tämän että Suomi on todella ilmastonmuutoksen voittaja! Pelkkiä positiividia puolia kun lumi ja pakkanen katoaa ja talvi lyhenee nopeasti

Vierailija
362/430 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen lähitulevaisuuden ilmasto on kuin Islannissa tai Romaniassa. Kesät viileitä, Talvet lämpimiä. Mutta tosiaan talvesta päästään eroon kuten myös kesän rantapäivistä. :( Tulee tasainen +5... +15C vuoden ympäri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/430 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen lähitulevaisuuden ilmasto on kuin Islannissa tai Romaniassa. Kesät viileitä, Talvet lämpimiä. Mutta tosiaan talvesta päästään eroon kuten myös kesän rantapäivistä. :( Tulee tasainen +5... +15C vuoden ympäri

Kunnes jossain vaiheessa se kamelin selkä katkeaa ja amoc romahtaa.... (Ensin oireilee ja sitten vikaantuu) Mä olen sitä mieltä että tuo Amocin romahdus voi aiheuttaa vaikka maailmanlopun kun Eteläinen pallonpuolisko käristyy ja pohjoinen jäätyy. Siinä tulee sotia kun etsitään sopivia olosuhteita jostain näiden olosuhteiden rajamailta. Nimittäin Amoc on myös tärkeä etelän viilentäjä samoin kun pohjoisen lämmittäjä

Vierailija
364/430 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka jaksaa paasata jostai ilmastosta jolle ei ihminen voi yhtään mitään. Joskus täytys ihmisen tajuta että kaikessa luontoa ei voi kontrolloida. 

Vierailija
365/430 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle henkilökohtaisesti kelpaisi tuollainen sää paremmin kuin hyvin. Toki luonto saattaisi olla eri mieltä.

Vierailija
366/430 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut kaikkien aikojen kuumin kesä. Eikä ole kauaa, kun tämä tieto kerrottiin.

Vierailija
367/430 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole yhtään muistoa tänä vuonna esimerkiksi lämpimästä kesäillasta. Jos päivällä on lämmin niin illalla ei enää 

Kannattaa joskus mennä illallakin ulos.

Vierailija
368/430 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan paras sää:

15 - 20 astetta lämmintä.

Vierailija
369/430 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettehön viileän sateisen kesän ihastelijat sitten matkusta talvella etelään lämpöä ja aurinkoa hakemaan?

No ei todellakaan. Helteen perään en todellakaan lähde!

Vierailija
370/430 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on hauska, kun ihmiset jankkaa siitä mikä on lämmintä ja mikä ei. Mulle tämä ei ole ollut lämmin kesä, vaikka kuinka jankkaisitte. Kerran pidin shortseja, muuten pitkiä housuja joka päivä. Joka ikinen päivä oon myös kantanut pitkähihaista joko päällä tai repussa, koska tarvitsen sen, jos on alle 22 astetta. Kotona nukun 24 asteessa. Mulle se 19 ei ole lämmin, vaikka kuinka jankkaatte, että se on lämmin. Helle mun kirjoissa on +35. .. joku 25 astetta on vielä pitkien housujen sää. Eikä se siitä muutu jankkaamalla. 

Se mikä on vähän helpottanut tilannetta on, kun pitkään harkitsin muuttoa suomesta ja haaveilin ulkomaista.. mut nyt ei ole missään ollut hyvä sää. Pohjoisemmassa euroopassa paleltu ja heti Saksasta lähtien ollut tukalaa. Ja näin on menty useampi vuosi.. ja Saksassa, Belgiassa ym ollut myös kaikenlaisia ikäviä sääilmiöitä muutenkin.. puhumattakaan sit espanjan tulvat ja italiaan leviävät eksoottiset taudit. Joten eipä se muuttaminenkaan enää oikein ole ratkaisu.. oon miettinyt että ehkä joku alankomaiden rannikko vois vielä olla, siellä on kaupungit pidetty vehreinä ja meri lähellä, olisi lauhempaa ja kesäisin ei niin tukalaa. Mut joo, ihan sama sit asua suomessa, kun ilmastonmuutos paskonut koko euroopan.. 

Vierailija
371/430 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kesä on muun maailman syksy.

Vierailija
372/430 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viileä kesä on ollut. Ei sille mitään voi. Koska olen sairastellut tänä kesänä, niin se ei haittaa. Toivottavasti ensi vuonna on parempi.

Vierailija
373/430 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on aika ok kesä. Ei kylmä, muttei järjettömän lämminkään. Sataakin aina välillä muttei kovinkaan usein. 

Vierailija
374/430 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on hauska, kun ihmiset jankkaa siitä mikä on lämmintä ja mikä ei. Mulle tämä ei ole ollut lämmin kesä, vaikka kuinka jankkaisitte. Kerran pidin shortseja, muuten pitkiä housuja joka päivä. Joka ikinen päivä oon myös kantanut pitkähihaista joko päällä tai repussa, koska tarvitsen sen, jos on alle 22 astetta. Kotona nukun 24 asteessa. Mulle se 19 ei ole lämmin, vaikka kuinka jankkaatte, että se on lämmin. Helle mun kirjoissa on +35. .. joku 25 astetta on vielä pitkien housujen sää. Eikä se siitä muutu jankkaamalla. 

Se mikä on vähän helpottanut tilannetta on, kun pitkään harkitsin muuttoa suomesta ja haaveilin ulkomaista.. mut nyt ei ole missään ollut hyvä sää. Pohjoisemmassa euroopassa paleltu ja heti Saksasta lähtien ollut tukalaa. Ja näin on menty useampi vuosi.. ja Saksassa, Belgiassa ym ollut myös kaikenlaisia ikäviä sääilmiöitä muutenkin.. puhumattakaan sit espanjan tulvat ja italiaan leviävät eksoottiset taudit. Joten eipä se muuttaminenkaan enää oikein ole ratkaisu.. oon miettinyt että ehkä joku alankomaiden rannikko vois vielä olla, siellä on kaupungit pidetty vehreinä ja meri lähellä, olisi lauhempaa ja kesäisin ei niin tukalaa. Mut joo, ihan sama sit asua suomessa, kun ilmastonmuutos paskonut koko euroopan.. 

Jaa, no mä en ymmärrä että jotkut jankkaa että on ollut kylmä. Mulle 19/20 astetta on jo lämmin. Joten sun jankkaaminen kylmästä ei taas mun mielestä pidä paikkaansa. Niin me ollaan erilaisia.

Vierailija
375/430 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia Suomalaista kesäsäätä. Meidän ilmastoon ei kuulu viikkojen helleputket ja tukala kosteus. Siihen ilmasto on toki jo muuttunut, mutta vielä saadaan onneksi silloin tällöin nauttia näistä perinteisistä säistä :)

Ei ole normaalia kesäsäätä, ihan turha yrittää sönköttää sellaista. Tämä kesä on ollut niin pilvinen ettei edes rusketusta ole saanut hankittua kunnolla. Ja ei, siihen ei riitä mikään ilta-aurinko.  Nythän on paistellut lähinnä iltaisin, kun taas päivät on olleet pilvisiä tai puolipilvisiä.  Ja tosiaan: tuulistakin on ollut, eli ilma on tuntunut viileältä vaikka lämpöasteita olisi ollutkin joten mistään kunnon auringonotosta on ollut turha haaveilla edes niinä harvoina aurinkoisina päivinä.

Tällaista kesää ei ole ollut kyllä vuosikymmeniin. 

Ihmisen muisti on kyllä lyhyt, kun mietitään säätä. Itse olin 3 vuotta sitten heinäkuussa lomalla ja silloin satoi jatkuvasti. 4 vk vesisadetta. Sääennusteista olisi saanut hyvän bingon kotikulmille. Aina kun meteorologin puhe kääntyi sateeseen "maakunnassa x sataa", olisi voinut huutaa bingo!

Vierailija
376/430 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan onnellisia, ettei tarvitse käristyä yli 40asteen helteissä. 

Keski- ja Etelä-Euroopassa kuolee porukkaa ja metsät on tulessa.  Ja kuumin elokuu on vasta edessä!

Kuka hullu sellaista haluaa? Siellä ruvetaan varmaan miettimään, että olisiko parempi elää pohjoisessa.

Ilmastoturisteja on ollut tänä kesänä Suomessa jo paljon.

Vierailija
377/430 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettehön viileän sateisen kesän ihastelijat sitten matkusta talvella etelään lämpöä ja aurinkoa hakemaan?

Kuka vtun idari tätäkin alapeukuttaa??? Jos rakastaa viileää ja sateista kesää Suomessa ei tartte matkustaa talvellakaan etelän valoon ja lämpöön!!

Miten niin ei? Talvellahan sitä valoa ja lämpöä juuri kaipaa eniten.

Eikä kaipaa kun lunta ja pakkasta! Rapsakka parikymmentä astetta, huurteiset puut ja tähtitaivas, mikäs sen kauniimpaa. Sisällä takkatuli ja kynttilät/kausivalot.

Vierailija
378/430 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä ollut kylmä kesä.

Ei todellakaan ole, tilastojen mukana ihan normaali. Valot päälle

Vierailija
379/430 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mua ärsyttää nää nillittäjät, jotka iloitsee Suomen kylmästä kesästä ... Ensin odotettu monta kuukautta että jotenkin tarkensi ja sais kaunista päivitystä. Ollut kylmä, satanut ja tuullut, jonkun mielestä se sitten hyvä. 

Vierailija
380/430 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallinen kesä ollut. Välillä satanut, välillä paistamut. Jyvässeutu 

Toki joillain paikkakunnilla vissiin on ollut enemmän sadetta kuin muuta.