Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin päiväkodit muuttuivat tällaisiksi, että vanhempia vaaditaan kaikesta tilille ja syyllistetään?

Vierailija
25.07.2026 |

Tuosta sairas vanhempi ei saisi olla sairauslomalla rauhassa ketjusta tuli mieleen ja sieltä poimittua kommentteja.

-Ei yhtään ymmärretä, jos vanhemmat ovat kuormittuneita, väsyneitä tms. Sen sijaan vaatimuksia sataa, eikä empatiaa heru. Sairauslomalla (esim. masennuksen, uupumuksen, käsi paketissa tms) olevan vanhemman pitäisi toipuessaan hoitaa lasta kotona ja keksiä lapselle kehittävää tekemistä. 

-Sairastuin myös burn outtiin ja lapsi kävi ihan normaalisti päiväkodissa, itse nukuin ensimmäiset kuukaudet kotona ja selvittelin työpaikan sotkuja. Kun päiväkoti kuuli asiasta, tuli vihjailua siitä, että lapsen voisi hakea aikaisemminkin. (Sitten taas subjektiivisen varhaiskasvatuksen piirissä olevat lapset voivat sumeilematta olla hoidossa ja kukaan ei valita pitkistä päivistä, vaikka vanhempi olisi kotona vauvan kanssa/työttömänä).

-Hoitajat ei edes tiedä, mistä lasten perheissä on kyse. Meillä hoitajat myös sumeilematta uskoo lapsen selittämät asiat. Jos lapsi sanoo syöneensä aamupalaksi karkkia, niin hoitajat todella tulevat kysymään, onko meillä tavallistakin, että karkkia syödään aamupalaksi. Vaikkei siis syötäisi ja lapsi olisi satuillut omiaan.

-Hoitajat tekevät vanhemman ulkonäön perusteella oletuksia. Jos äiti tulee päiväkodille meikittä, hiukset likaisena tai arkivaatteissa, niin mietitään, onko siellä kotona nyt kaikki kunnossa vai onko äidillä isompaakin ongelmaa.

-Meidän lapsi on päiväkodissa ja me vanhemmat ollaan töissä. Saadaan usein kommentteja, että "Eikö isovanhemmat voisi joskus katsoa Einon perään, että saisi päiväkodista vapaan päivän?" "Onkos teillä tulossa lomaa, jotta Eino voisi olla kotona?" Lapsemme on päiväkodissa 9-17 5/pv viikossa ja lapsi on vuoden aikana lomalla päiväkodista 6 viikkoa ripoteltuna tasaisesti ympäri vuoden. Tämä ei näytä olevan tarpeeksi. Tiedän, että lapsemme on vilkas ja työläs hiljaiseen, rauhalliseen lapseen verrattuna, mutta emme me lasta sen vuoksi voi enemmän kotona pitää.

-Oman lapseni päiväkodissa minua äitinä syyllistettiin siitä, jos en ollut hakutilanteessa työvaatteissa. Olisi pitänyt olla eli tulla suoraan töiden jälkeen hakemaan. Jos olin esim. käynyt mutkan kotona ja riisumassa työvaatteet, ei noin kuulemma olisi saanut tehdä. Samoin paheksuttiin, jos joku kävi töistä tullessa kaupan kautta ja sitten haki lapsen. Kuulemma hoitoaika päättyy töiden päättymiseen, eikä asioilla saisi käydä.

Milloin päiväkodit muuttuivat tällaisiksi, että vanhempia vaaditaan kaikesta tilille ja syyllistetään?

Kommentit (451)

Vierailija
221/451 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30v päiväkodissa työskennelleenä en tunnista moista. Itse en ainakaan nau’u turhasta. Lasun olen tehnyt kahdesti. Toisessa vanhempi haiskahti alkoholille hakutilanteessa ja toisessa lapsi kertoi olleensa yksin kotona aamulla herätessään. Molemmissa oli ikävä kyllä asiat niin huonosti kuin miltä vaikutti. Muista epäkohdista on selvitty puhumalla ja asiat ovat korjaantuneet kuten lapsen likaisuus, tuen aloittamisen tarve jne. Koen, että nykyisin on paljon perheitä, jotka tarvitsevat ihan selkeää ohjausta mm. lapselle sopivissa vaatteissa, terveydenhuoltoon hakeutumisessa ja päivärytmin sekä rutiinien ylläpidossa. Toisaalta tähän tuntemukseeni voi vaikuttaa se, että monen lapsen vanhemmille olen kuin heidän vanhempansa eli mummi-ikäinen. Olenkin saanut palautetta, että minun puoleeni voi kääntyä ilman pelkoa syyttelystä. Yhdessä ratkotaan asiat niin, että lapsen paras toteutuu. Voimia kaikille pienten lasten vanhemmille. On rikkaus saada kulkea rinnallanne.  

Mitä tarkoittaa, että vanhempi "haiskahti alkoholille"? Minusta aika hätiköityä tehdä lastensuojeluilmoitus peljän alkoholin tuoksun perusteella. Oliko henkilö humalassa? Jos ei, niin aika nipotukselta vaikuttaa. Asun itse Espanjassa, ja täällä on ihan normaalia ottaa vaikka lasi viiniä tai olut lounaan kanssa, ja sitten sen jälkeen mennä hakemaan lapsi  hoidosta/koulusta. Eikä siitä kukaan mitenkään  huolestu ja tee ilmoituksia. Eikä kenelläkään ole alkoholiongelma sillä perusteella...

Käsidesikin haisee alkoholille. Pitäisi varmaan tehdä ilmianto kaikista käsidesiä käyttäneistä hoitajista.

Vierailija
222/451 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että oikeasti isoista asioista sanotaan. Mutta välillä tuntuu, että ihan kärpäsistä tehdään härkäsiä.

"Mimosa 5 v:lle ei maistunut tänään ruoka, söi vain näkkärin, 2 lusikallista kinkkukiusausta ja joi 2 lasillista maitoa." Juu, Mimosa osaa kyllä tässä iässä itse kertoa, jos on nälkä. Ja jos on nälkä, niin kotona saa lisää ruokaa, jos ei ole päivällä ruoka maistunut. Ja eihän aikuisillekaan aina maistu ruoka, ei ole vaarallista.

"Viljamilla oli tänään päiväkodissa vain vuorettomat kumpparit. Kyllä talveksi olisi hyvä olla vuoratut, paksut kumpparit." Miksi Viljami ei voisi pitää villasukkia noissa ohuemmissa kumppareissa? Paljon olen törmännyt siihen, että sanellaan millaiset hanskat tms lapsella pitäisi olla. Ovat siis sään mukaiset, mutta eivät jostain syystä kelpaa.

Suurin osa vanhemmista haluaa tietää, miten lapsi on syönyt päivän aikana. Jos sinua asia ei kiinnosta, voit kertoa hoitajille että tämä on asia, mitä ei tarvitse päivän aikana ottaa esille.
Mitä vaatetukseen tulee niin monella lapsella on sormet ja varpaat kylmänä juuri vääränlaisten vaatteiden takia. Vaikka olisi sään mukaiset, mutta lapsi palelee niin tottakai hoitajan siitä sanovat ja pyytävät lämpimämpiä asusteita.

Meidän päiväkodissa hoitajat nillittävät siitäkin, jos lapsella on päiväkodin lokerossa/naulakossa lämmintä vaatetta, mutta sitä ei ole puettu lapsen ylle aamulla. Eli jos päivän aikana vaikka onkin lapselle tullut kylmä, niin se paksumpi paita olisi pitänyt tajuta pukea päälle jo kotona. Ei niin, että lapselle voisi ottaa lokerosta sen lämpimämmän paidan, jos kesken päivän tulee kylmä.

Eli pitäisi ottaa koko porukka sisään tarkistamaan, onko kaverilla villatakki lokerossa, kun vanhempi jätti lapsen suoraan ulkoiluun? Joopajoo. 

Me viedään lapsi ysiksi päiväkotiin. Todella tavallista on, että lapset kokoontuu ensin sisälle aamupiiriin ja lähtevät vasta sen jälkeen ulos. Eli lapsi riisuu välissä ulkovaatteet ja pukee ne vartin päästä uudestaan. Meillä päiväkotimatka on käytännössä kotiovelta autoon ja autosta päiväkodin ovelle. En ala erikseen toppaamaan lasta kaikilla vaatteilla, kun lähdetään kotoa. Ihan turha vaiva, kun 9/10 kerrasta menevät ensin sisälle. Voin sitten päiväkodilla lisätä vaatetta, jos ovatkin suoraan jäämässä ulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/451 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina kannattaa vanhempana asettua poikkiteloin joka tilanteeseen niin päiväkodissa kuin koulussakin ja olla yhteydessä vaikka presidenttiin ja vaatia korvauksia, kuten suvirsikeississäkin. Kannattaa aina olettaa pahaa kaikista opettajista ja hoitajista ja kytätä milloin tekevät virheen että voitte iskeä ja tehdä heidän työstään astetta ikävämpää. Hyvä elämänasenne on näyttää jokaiselle paikkansa, sinun alapuoleltasi. 

Jos työntekijä saa tehdä lasun perheestä niin miksi perhe ei saisi ilmiantaa työntekijää pomolle? Vuoroin vieraissa käydään.

Eihän sitä kukaan estä, siitä vaan jos tunnet että siihen on aihetta.

Vierailija
224/451 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko sanaakaan ap.n kirjoituksesta. Ap kuvittelee ja tulkitsee ilmeitä, äänenpainoa yms. Itsellä neljä lasta ja monta päiväkotia ryhmineen nähty, koskaan ei mitään kuvailtua kuultu. Panettelua tai huono omatunto?

Vierailija
225/451 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti päiväkodissa näkyy kuormitus ja se herkästi purkautuu aikuisien käytöksessä, vaikka aikuiset eivät sitä myöntäisikään. Kun on kuormittunut olo, sen herkästi purkaa lapsiin tai ainakin hakemaan tulevaan huoltajaan.

Minä olen kuunteluammatissa ja päiväkodin työntekijät alkoivat hakutilanteissa avautua minulle väsymyksestään. Oli jossain vaiheessa pakko todeta heidän esihenkilölleen, että en ole täällä työroolissa, vaan Emman äitinä. Esihenkilö suutahti, miten työntekijät olivat menneet sillä tavalla avautumaan. Sanoin, että se ei haittaa, mutta heidän pitää saada tukensa päiväkodin kautta, eikä lasten vanhemmalta.

Vierailija
226/451 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä lapsia tehdään pienellä ikäerolla, jos sitten pitää isompi/isommat viedä päiväkotiin samalla, kun on vauvan kanssa kotona? Ihme huutelua päiväkodin työntekijöistä ja tavoista. Vanhemman tehtävä on huolehtia lapsensa asioista ja kasvatuksesta, ei päiväkodin henkilökunnan, vaikka nimi onkin "varhaiskasvatus". Siksi lapsen kotiasioista kysellään, koska se näkyy siellä hoidossa (ja useimmiten myös kuljettaessa julkisilla) . 

Siis kumpi se nyt oikein on? Hoito vai varhaiskasvatus?

Harvaiskasvatus.

Vierailija
227/451 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, keillä on kouluikäisiä lapsia: onko pienten koululaisten open kanssa helpompaa vs. päiväkodin työntekijöiden kanssa? Vai vaaditaanko äideiltä yhtä paljon koulun osalta kuin päiväkodin osalta?

On paljon helpompaa%! Tarhantätit on kandeja ja koulussa on maistereita. Sen huomas siitä ettei kysellä enää tyhmiä mm lomista.

Ei kysellä lomista, koska koulussa kaikilla samaan aikaan loma. Riippumatta siitä onko vanhemmalla lomaa. Mutta kyllä sieläkin Wilma laulaa, jos lapsi koulussa hölmöilee, tulee myöhässä, ei kuuntele ja huutelee tunnilla, kirjat jäänyt kotiin, läksyt tekemättä.

Sinäkään et ymmärrä ironiaa. Täällä on alapeukkujen määrästä päätellen muitakin uunoja.

Vierailija
228/451 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina kannattaa vanhempana asettua poikkiteloin joka tilanteeseen niin päiväkodissa kuin koulussakin ja olla yhteydessä vaikka presidenttiin ja vaatia korvauksia, kuten suvirsikeississäkin. Kannattaa aina olettaa pahaa kaikista opettajista ja hoitajista ja kytätä milloin tekevät virheen että voitte iskeä ja tehdä heidän työstään astetta ikävämpää. Hyvä elämänasenne on näyttää jokaiselle paikkansa, sinun alapuoleltasi. 

Jos työntekijä saa tehdä lasun perheestä niin miksi perhe ei saisi ilmiantaa työntekijää pomolle? Vuoroin vieraissa käydään.

Pomot ovat työntekijöiden puolella 100% varmuudella. Yhdessä naureskelevat teille ja kun otat yhteyttä, esittävät ystävällistä, työnsä puolesta katsos. Ei siellä mitään työntekijöitä läksytetä, korkeintaan kysytään mikäs juttu, jonka jälkeen yhdessä naureskellaan teidän perheelle ja pyöritellään silmiä. Oikeasti.

Vierailija
229/451 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pomot ovat työntekijöiden puolella 100% varmuudella. Yhdessä naureskelevat teille ja kun otat yhteyttä, esittävät ystävällistä, työnsä puolesta katsos. Ei siellä mitään työntekijöitä läksytetä, korkeintaan kysytään mikäs juttu, jonka jälkeen yhdessä naureskellaan teidän perheelle ja pyöritellään silmiä. Oikeasti.

Näin se menee, voin vahvistaa.

Esimies

Vierailija
230/451 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut päiväkodeissa töissä harjoittelijana ja täytyy sanoa, ett suurin osa näistä hoitajista ja osa opettajistakin on kyllä todella pirullisia.

Vierailija
231/451 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut päiväkodeissa töissä harjoittelijana ja täytyy sanoa, ett suurin osa näistä hoitajista ja osa opettajistakin on kyllä todella pirullisia.

Todella pirullisia tarhantätejä kaikki! Eivät ymmärrä mitään! Minäkin olin ysärillä harjoittelijana päiväkodissa työmarkkinatuella ja laittoivat minut pyyhkimään pöytiä ja hakemaan ruokakärryjä! Sikamaista. En saanut esim lähteä muutaman kanssa metsään retkelle. Olin kuitenkin juuri täyttänyt 18! 

Vierailija
232/451 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella pirullisia tarhantätejä kaikki! Eivät ymmärrä mitään! Minäkin olin ysärillä harjoittelijana päiväkodissa työmarkkinatuella ja laittoivat minut pyyhkimään pöytiä ja hakemaan ruokakärryjä! Sikamaista. En saanut esim lähteä muutaman kanssa metsään retkelle. Olin kuitenkin juuri täyttänyt 18! 

Alle 18-vuotias ei saa edes hakea lasta päikystä. Kyseessä on vastuuasia, alaikäinen ei voi olla vastuussa toisesta alaikäisestä.

Vierailija
233/451 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni harmittaa se, miten paljon on tuurista kiinni. Tiedän, että on kaverien lapsilla eri paikkakunnilla on ihania päiväkoteja. Työntekijät tykkäävät työstään ja ovat hyväntuulisia sekä järjestävät lapsille mukavaa toimintaa. Sanovat suoraan, että suodattavat lasten puheet esim. kodin arjesta ja suhtautuvat perheisiin lempeydellä. Sitten taas meillä on osunut kohdalle päiväkoti, jossa on työhönsä kyllästyneitä, väsyneitä ja pahantuulisia ihmisiä. Lapsilla on todella vähän toimintaa, kunnon retkiä ei ole, ei teemapäiviä tms. Työntekijät puhuvat perheiden asioista, eikä lapsen kertomia asioita suodateta. Arvostetaan lapsia, jotka ovat kilttejä, hiljaa eivätkä vaadi mitään. Vilkkaat, sosiaaliset ja esimerkiksi tiedonnälkäiset lapset ovat heistä ärsyttäviä.

Onhan tämä kurjaa, että samalla rahalla saa eri kaupungeissa/päiväkodeissa aivan erilaisen päivähoitokokemuksen. Uskon, että vaikuttaa paljon lapsen itsetuntoon, kasvuun ja kehitykseen se, millainen päiväkoti osuu kohdalle.

Vierailija
234/451 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus itsellä.

Eniten ärsyttää, että aivan naurettavistakin asioista saatetaan kommentoida tai kysellä. Tai tehdään elämää suurempi asia jostakin todella pienestä yksityiskohdasta. Sitten taas monet aidosti tärkeät asiat jäävät sivuun. Esimerkiksi oman lapseni päiväkodissa lapsilla on paljon vapaata leikkiä ja ohjatut, yhteiset tekemiset ovat harvassa. Lapsia saatetaan myös jättää ohjatusta tekemisestä pois, jos lapsi tarvitsisi aikuisen tukea. Esim. metsäretkelle/leikkipuistoon saattaa lähteä vain osa porukasta ja muutama lapsi jää päiväkodille.

"Lapsi tarvitsisi aikuisen tukea" = lapsi tarvitsisi lisää kuria

Voisivatko ne päiväkodin työntekijät sitten olla jämäkämpiä lasten kanssa päiväkodissa, eikä antaa heti periksi jos lapsi itkee? Meillä lapsi ei olisi koskaan oppinut kuivaksi, ellen olisi mennyt käyttämään lasta päiväkodissa vessassa, sillä lapsi kieltäytyi tekemästä päiväkodissa vessaan mitään. He antoivat periksi, jos lapsi alkoi itkemään. Joten lopulta piti itse käyttää lapsi pakolla päiväkodissa vessassa, että lapsi pääsi henkisestä lukostaan yli. Kyse oli siitä, että meillä kotona on rajat ja lapselta vaaditaan asioita, mutta päiväkodissa lapsi sai itkemällä tahtonsa läpi, mikä on mielestäni käsittämätöntä.

Yleensä se on päinvastoin. Lapset itkevät ja raivoavat päiväkodissa, koska ovat oppineet että sillä saa kotonakin tahdon läpi. Ja päiväkodissa kun se ei onnistukaan niin pahimmassa tapauksessa tavarat lentelee. Ja ei, silläkään ei saa tahtoaan läpi.
Olen myös vuosien saatossa aika monta isoa lasta opettanut kuivaksi, kun kotona eivät saa sitä tehtyä, Kun lapsi haluaa vaipan vaikka on 4v. Hakee itse kaapista ja laittaa housuvaipan päälle. Päiväkodissa otetaan vaippa pois ja viedään usein vessaan Aluksi tulee vahinkoja, mutta sitten vaan kuivaa puhdasta vaatetta päälle. Ja kiitosta ollaan lopulta saatu vanhemmilta, koska eivät vaan itse jaksaneet käydä taistelua. Tiedän myös lapsia, kenellä edelleen 5v yövaippa. Mutta siihen emme pysty päiväkodissa vaikuttamaan, se taisto täytyy vanhempien käydä itse lapsen kanssa.

Yökastelu on pitkälti kiinni hormonitoiminnan kehityksestä, ei opettamisesta. On ihan normaalia, että osa lapsista ei ole yökuiva (unikuiva) vielä päiväkodissa, pieni osa ei vielä edes ala-asteella. Meillä on tälläinen lapsi. Se on normaalia, mutta myös merkki tuen tarpeesta. Saamme esim. vammaistukea, koska kouluikäinen lapsi kastelee edelleenjoka yö. Kaikki tutkittu, syynä on että kuivana pysymiseen tarvittavaa hormonia ei vielä kehity riittävästi + lapsi on todella sikeäuninen. Asia korjaantuu kaikilla kuulemma viimeistään tein-ikään tullessa. On vahvasti periytyvää. Meillä molemmat lapset oppineet päiväkuivaksi alle 2-vuotiaana, yökuivaksi vasta kouluiässä. 

Päiväkodissa lapsi tarvitsi asian suhteen myös tukea, eli huomaavaisuutta ja tahdikkuutta esim. siinä 4-5 vuoden iässä, kun oli pakko laittaa se vaippa, tai sänky oli märkä joka päivä. Osa hoitajista ei pystynyt tähän ollenkaan, kerran tulin tilanteeseen missä hoitaja seisoi eteisessä ja päivitteli lapseni pissa-asioita toiselle vanhemmalle, minun lapseni ollessa vessassa, ovi raollaan, siinä vieressä. 

Minua aina hämmentää, että nykyäänkin vielä niin monella varhaiskasvatuksen ammattilaisella on tässä iso tietoaukko. Ei siis tiedetä, noin tavallista asiaa lapsen kehityksestä. Olen itsekin varhaiskasvatuksessa töissä. Eli näitä nähty. 

Vierailija
235/451 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli alapeukkuja viesteissä, joissa puhuttiin siitä, kun päiväkodissa ei suostuta opettamaan lasta kuivaksi.

Ei tietenkään tarkoita, että päiväkoti hoitaisi kuivaksi opettamisen yksin, vaan että tukisivat kotona aloitettua kuivaksi oppimista. Harva lapsi oppii viikonlopun aikana kotona kuivaksi, vaan sitä kuivaksi opettelua täytyy jatkaa viikonlopun jälkeen päiväkodissa. Tätä on monien päiväkodin työntekijöidenkin vaikea ymmärtää. Eivät perheet jätä kuivaksi opettamista vain päiväkodin harteille, vaan toivovat tukea kuivaksi opettamiseen, joka on alkanut kotona.

Vierailija
236/451 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekin vielä, että päiväkodissa udellaan lapselta hyvin henkilökohtaisia asioita perheestä ja perheen asioista. Minusta esim. vanhempien asiat eivät kuulu päiväkodin työntekijöille, jos perheen osalta ei ole mitään huolta. Tiedän, että monet päiväkotien työntekijät muka viattomasti kyselevät lapsilta, että riitelevätkö vanhemmat, nukkuvatko vanhemmat samassa huoneessa ja jäikö se äiti yöpaita päällä kotiin, kun isä toi sinut päiväkotiin. Tai sitten kysellään vielä isommista asioista. Miksi vanhempien ylipäätään pitäisi avautua päiväkodin työntekijöille vaikka henkilökohtaisista ongelmistaan? 

Olen 15 vuotta päiväkodissa ollut töissä ja voin sanoa, että yleensä lapsi itse kertoo, jos kotona jotakin tapahtuu. Jos vanhemmat riitelee tai edes kinastelee (voi tuntua lapsesta riitelyltä), jos isä tai äiti on ollut yötä pois (mistä tahansa syystä), jos äiti on itkenyt. Mitä tahansa. Vanhemmat eivät uskokaan mitä kaikkea lapset kotioloista kertovat. Välillä jopa asioita, mitkä pistää kyllä hymyn huulille. Mutta tässäkin asiassa on hoitajan velvollisuus kysyä, onko kotona kaikki hyvin jos lapsi tuo sellaisia asioita esiin. Se on vain lapsistanne välittämistä.

Niin, se 2,5-vuotias Ritva-Uolevi osaa luotettavasti vastata aikuisen kysyessä vähän lisää kotioloista? T. Sivusta 

Vierailija
237/451 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni harmittaa se, miten paljon on tuurista kiinni. Tiedän, että on kaverien lapsilla eri paikkakunnilla on ihania päiväkoteja. Työntekijät tykkäävät työstään ja ovat hyväntuulisia sekä järjestävät lapsille mukavaa toimintaa. Sanovat suoraan, että suodattavat lasten puheet esim. kodin arjesta ja suhtautuvat perheisiin lempeydellä. Sitten taas meillä on osunut kohdalle päiväkoti, jossa on työhönsä kyllästyneitä, väsyneitä ja pahantuulisia ihmisiä. Lapsilla on todella vähän toimintaa, kunnon retkiä ei ole, ei teemapäiviä tms. Työntekijät puhuvat perheiden asioista, eikä lapsen kertomia asioita suodateta. Arvostetaan lapsia, jotka ovat kilttejä, hiljaa eivätkä vaadi mitään. Vilkkaat, sosiaaliset ja esimerkiksi tiedonnälkäiset lapset ovat heistä ärsyttäviä.

Onhan tämä kurjaa, että samalla rahalla saa eri kaupungeissa/päiväkodeissa aivan erilaisen päivähoitokokemuksen. Uskon, että vaikuttaa paljon lapsen itsetuntoon, kasvuun ja kehitykseen se, millainen päiväkoti osuu kohdalle.

Missään tapauksessa se koulutus ei voi kuitenkaan olla osasyy tuollekin? Ei millään voida myöntää että kyllä, koulutus tuo yleensä myös laatua, että se elämäänsä kyllästynyt entisen kaupankassan lasten retuuttaminen ja huutaminen johtuu ihan siitä ettei ole tietoa eikä taitoa. 
Ja varmasti taas tähänkin kommentoi joku että kyllä oli tuija hyvä hoitaja, paras kaikista vaikkei ollut käynyt kuin emäntäkoulun 50 -luvulla, meidän ilpokin tykkäsi siitä eniten!

Vierailija
238/451 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus itsellä.

Eniten ärsyttää, että aivan naurettavistakin asioista saatetaan kommentoida tai kysellä. Tai tehdään elämää suurempi asia jostakin todella pienestä yksityiskohdasta. Sitten taas monet aidosti tärkeät asiat jäävät sivuun. Esimerkiksi oman lapseni päiväkodissa lapsilla on paljon vapaata leikkiä ja ohjatut, yhteiset tekemiset ovat harvassa. Lapsia saatetaan myös jättää ohjatusta tekemisestä pois, jos lapsi tarvitsisi aikuisen tukea. Esim. metsäretkelle/leikkipuistoon saattaa lähteä vain osa porukasta ja muutama lapsi jää päiväkodille.

Voisivatko ne päiväkodin työntekijät sitten olla jämäkämpiä lasten kanssa päiväkodissa, eikä antaa heti periksi jos lapsi itkee? Meillä lapsi ei olisi koskaan oppinut kuivaksi, ellen olisi mennyt käyttämään lasta päiväkodissa vessassa, sillä lapsi kieltäytyi tekemästä päiväkodissa vessaan mitään. He antoivat periksi, jos lapsi alkoi itkemään. Joten lopulta piti itse käyttää lapsi pakolla päiväkodissa vessassa, että lapsi pääsi henkisestä lukostaan yli. Kyse oli siitä, että meillä kotona on rajat ja lapselta vaaditaan asioita, mutta päiväkodissa lapsi sai itkemällä tahtonsa läpi, mikä on mielestäni käsittämätöntä.

Yleensä se on päinvastoin. Lapset itkevät ja raivoavat päiväkodissa, koska ovat oppineet että sillä saa kotonakin tahdon läpi. Ja päiväkodissa kun se ei onnistukaan niin pahimmassa tapauksessa tavarat lentelee. Ja ei, silläkään ei saa tahtoaan läpi.
Olen myös vuosien saatossa aika monta isoa lasta opettanut kuivaksi, kun kotona eivät saa sitä tehtyä, Kun lapsi haluaa vaipan vaikka on 4v. Hakee itse kaapista ja laittaa housuvaipan päälle. Päiväkodissa otetaan vaippa pois ja viedään usein vessaan Aluksi tulee vahinkoja, mutta sitten vaan kuivaa puhdasta vaatetta päälle. Ja kiitosta ollaan lopulta saatu vanhemmilta, koska eivät vaan itse jaksaneet käydä taistelua. Tiedän myös lapsia, kenellä edelleen 5v yövaippa. Mutta siihen emme pysty päiväkodissa vaikuttamaan, se taisto täytyy vanhempien käydä itse lapsen kanssa.

Yökastelu on pitkälti kiinni hormonitoiminnan kehityksestä, ei opettamisesta. On ihan normaalia, että osa lapsista ei ole yökuiva (unikuiva) vielä päiväkodissa, pieni osa ei vielä edes ala-asteella. Meillä on tälläinen lapsi. Se on normaalia, mutta myös merkki tuen tarpeesta. Saamme esim. vammaistukea, koska kouluikäinen lapsi kastelee edelleenjoka yö. Kaikki tutkittu, syynä on että kuivana pysymiseen tarvittavaa hormonia ei vielä kehity riittävästi + lapsi on todella sikeäuninen. Asia korjaantuu kaikilla kuulemma viimeistään tein-ikään tullessa. On vahvasti periytyvää. Meillä molemmat lapset oppineet päiväkuivaksi alle 2-vuotiaana, yökuivaksi vasta kouluiässä. 

Päiväkodissa lapsi tarvitsi asian suhteen myös tukea, eli huomaavaisuutta ja tahdikkuutta esim. siinä 4-5 vuoden iässä, kun oli pakko laittaa se vaippa, tai sänky oli märkä joka päivä. Osa hoitajista ei pystynyt tähän ollenkaan, kerran tulin tilanteeseen missä hoitaja seisoi eteisessä ja päivitteli lapseni pissa-asioita toiselle vanhemmalle, minun lapseni ollessa vessassa, ovi raollaan, siinä vieressä. 

Minua aina hämmentää, että nykyäänkin vielä niin monella varhaiskasvatuksen ammattilaisella on tässä iso tietoaukko. Ei siis tiedetä, noin tavallista asiaa lapsen kehityksestä. Olen itsekin varhaiskasvatuksessa töissä. Eli näitä nähty. 

Osalla päiväkotien työntekijöistä on aukkoja lapsen kehityksen ymmärtämisessä:

-ei tajuta, että kuivaksi oppiminen johtuu hormoneista eikä vanhempien aktiivisuudesta

-ei tajuta, että kaikki ruoat eivät maistu kaikille lapsille (on allergiaa, erityisyyttä ja esim. herkkä makuaisti, jolloin monet maut on liian voimakkaita)

-ei tajuta, että osa todella lopettaa päiväunet pienenä (eikä yöunia lyhennetä kotona siksi, että lapsi nukkuisi päiväkodissa päikkärit ja nukahtaisi kotona vasta klo 23)

-ei tajuta, että lapsi voi kiukutella ja käyttäytyä "väärin", vaikka kotona olisi rajat ja kasvatettaisiin

En ole kasvatuksen ammattilainen ja silti olen ottanut asioista selvää.

Vierailija
239/451 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus itsellä.

Osalla päiväkotien työntekijöistä on aukkoja lapsen kehityksen ymmärtämisessä:

-ei tajuta, että kuivaksi oppiminen johtuu hormoneista eikä vanhempien aktiivisuudesta

-ei tajuta, että kaikki ruoat eivät maistu kaikille lapsille (on allergiaa, erityisyyttä ja esim. herkkä makuaisti, jolloin monet maut on liian voimakkaita)

-ei tajuta, että osa todella lopettaa päiväunet pienenä (eikä yöunia lyhennetä kotona siksi, että lapsi nukkuisi päiväkodissa päikkärit ja nukahtaisi kotona vasta klo 23)

-ei tajuta, että lapsi voi kiukutella ja käyttäytyä "väärin", vaikka kotona olisi rajat ja kasvatettaisiin

En ole kasvatuksen ammattilainen ja silti olen ottanut asioista selvää.

Missään tapauksessa se koulutus ei voi kuitenkaan olla osasyy tuollekin? Ei millään voida myöntää että kyllä, koulutus tuo yleensä myös laatua, että se elämäänsä kyllästynyt entisen kaupankassan lasten retuuttaminen ja huutaminen johtuu ihan siitä ettei ole tietoa eikä taitoa. 
Ja varmasti taas tähänkin kommentoi joku että kyllä oli tuija hyvä hoitaja, paras kaikista vaikkei ollut käynyt kuin emäntäkoulun 50 -luvulla, meidän ilpokin tykkäsi siitä eniten!

Vierailija
240/451 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatuksen asiantuntija käyttää tunnekortteja ohjatakseen lapsiryhmää rakentavaan tunneilmaisuun. Valitettavasti on kuitenkin myös työntekijöitä joilta puuttuu pedagoginen tausta ja jotka siksi saattavat sortua kurin pitämiseen lapsille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä