Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin päiväkodit muuttuivat tällaisiksi, että vanhempia vaaditaan kaikesta tilille ja syyllistetään?

Vierailija
25.07.2026 |

Tuosta sairas vanhempi ei saisi olla sairauslomalla rauhassa ketjusta tuli mieleen ja sieltä poimittua kommentteja.

-Ei yhtään ymmärretä, jos vanhemmat ovat kuormittuneita, väsyneitä tms. Sen sijaan vaatimuksia sataa, eikä empatiaa heru. Sairauslomalla (esim. masennuksen, uupumuksen, käsi paketissa tms) olevan vanhemman pitäisi toipuessaan hoitaa lasta kotona ja keksiä lapselle kehittävää tekemistä. 

-Sairastuin myös burn outtiin ja lapsi kävi ihan normaalisti päiväkodissa, itse nukuin ensimmäiset kuukaudet kotona ja selvittelin työpaikan sotkuja. Kun päiväkoti kuuli asiasta, tuli vihjailua siitä, että lapsen voisi hakea aikaisemminkin. (Sitten taas subjektiivisen varhaiskasvatuksen piirissä olevat lapset voivat sumeilematta olla hoidossa ja kukaan ei valita pitkistä päivistä, vaikka vanhempi olisi kotona vauvan kanssa/työttömänä).

-Hoitajat ei edes tiedä, mistä lasten perheissä on kyse. Meillä hoitajat myös sumeilematta uskoo lapsen selittämät asiat. Jos lapsi sanoo syöneensä aamupalaksi karkkia, niin hoitajat todella tulevat kysymään, onko meillä tavallistakin, että karkkia syödään aamupalaksi. Vaikkei siis syötäisi ja lapsi olisi satuillut omiaan.

-Hoitajat tekevät vanhemman ulkonäön perusteella oletuksia. Jos äiti tulee päiväkodille meikittä, hiukset likaisena tai arkivaatteissa, niin mietitään, onko siellä kotona nyt kaikki kunnossa vai onko äidillä isompaakin ongelmaa.

-Meidän lapsi on päiväkodissa ja me vanhemmat ollaan töissä. Saadaan usein kommentteja, että "Eikö isovanhemmat voisi joskus katsoa Einon perään, että saisi päiväkodista vapaan päivän?" "Onkos teillä tulossa lomaa, jotta Eino voisi olla kotona?" Lapsemme on päiväkodissa 9-17 5/pv viikossa ja lapsi on vuoden aikana lomalla päiväkodista 6 viikkoa ripoteltuna tasaisesti ympäri vuoden. Tämä ei näytä olevan tarpeeksi. Tiedän, että lapsemme on vilkas ja työläs hiljaiseen, rauhalliseen lapseen verrattuna, mutta emme me lasta sen vuoksi voi enemmän kotona pitää.

-Oman lapseni päiväkodissa minua äitinä syyllistettiin siitä, jos en ollut hakutilanteessa työvaatteissa. Olisi pitänyt olla eli tulla suoraan töiden jälkeen hakemaan. Jos olin esim. käynyt mutkan kotona ja riisumassa työvaatteet, ei noin kuulemma olisi saanut tehdä. Samoin paheksuttiin, jos joku kävi töistä tullessa kaupan kautta ja sitten haki lapsen. Kuulemma hoitoaika päättyy töiden päättymiseen, eikä asioilla saisi käydä.

Milloin päiväkodit muuttuivat tällaisiksi, että vanhempia vaaditaan kaikesta tilille ja syyllistetään?

Kommentit (453)

Vierailija
201/453 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että oikeasti isoista asioista sanotaan. Mutta välillä tuntuu, että ihan kärpäsistä tehdään härkäsiä.

"Mimosa 5 v:lle ei maistunut tänään ruoka, söi vain näkkärin, 2 lusikallista kinkkukiusausta ja joi 2 lasillista maitoa." Juu, Mimosa osaa kyllä tässä iässä itse kertoa, jos on nälkä. Ja jos on nälkä, niin kotona saa lisää ruokaa, jos ei ole päivällä ruoka maistunut. Ja eihän aikuisillekaan aina maistu ruoka, ei ole vaarallista.

"Viljamilla oli tänään päiväkodissa vain vuorettomat kumpparit. Kyllä talveksi olisi hyvä olla vuoratut, paksut kumpparit." Miksi Viljami ei voisi pitää villasukkia noissa ohuemmissa kumppareissa? Paljon olen törmännyt siihen, että sanellaan millaiset hanskat tms lapsella pitäisi olla. Ovat siis sään mukaiset, mutta eivät jostain syystä kelpaa.

Suurin osa vanhemmista haluaa tietää, miten lapsi on syönyt päivän aikana. Jos sinua asia ei kiinnosta, voit kertoa hoitajille että tämä on asia, mitä ei tarvitse päivän aikana ottaa esille.
Mitä vaatetukseen tulee niin monella lapsella on sormet ja varpaat kylmänä juuri vääränlaisten vaatteiden takia. Vaikka olisi sään mukaiset, mutta lapsi palelee niin tottakai hoitajan siitä sanovat ja pyytävät lämpimämpiä asusteita.

Meidän päiväkodissa hoitajat nillittävät siitäkin, jos lapsella on päiväkodin lokerossa/naulakossa lämmintä vaatetta, mutta sitä ei ole puettu lapsen ylle aamulla. Eli jos päivän aikana vaikka onkin lapselle tullut kylmä, niin se paksumpi paita olisi pitänyt tajuta pukea päälle jo kotona. Ei niin, että lapselle voisi ottaa lokerosta sen lämpimämmän paidan, jos kesken päivän tulee kylmä.

Eli pitäisi ottaa koko porukka sisään tarkistamaan, onko kaverilla villatakki lokerossa, kun vanhempi jätti lapsen suoraan ulkoiluun? Joopajoo. 

Vierailija
202/453 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus itsellä.

Eniten ärsyttää, että aivan naurettavistakin asioista saatetaan kommentoida tai kysellä. Tai tehdään elämää suurempi asia jostakin todella pienestä yksityiskohdasta. Sitten taas monet aidosti tärkeät asiat jäävät sivuun. Esimerkiksi oman lapseni päiväkodissa lapsilla on paljon vapaata leikkiä ja ohjatut, yhteiset tekemiset ovat harvassa. Lapsia saatetaan myös jättää ohjatusta tekemisestä pois, jos lapsi tarvitsisi aikuisen tukea. Esim. metsäretkelle/leikkipuistoon saattaa lähteä vain osa porukasta ja muutama lapsi jää päiväkodille.

"Lapsi tarvitsisi aikuisen tukea" = lapsi tarvitsisi lisää kuria

Voisivatko ne päiväkodin työntekijät sitten olla jämäkämpiä lasten kanssa päiväkodissa, eikä antaa heti periksi jos lapsi itkee? Meillä lapsi ei olisi koskaan oppinut kuivaksi, ellen olisi mennyt käyttämään lasta päiväkodissa vessassa, sillä lapsi kieltäytyi tekemästä päiväkodissa vessaan mitään. He antoivat periksi, jos lapsi alkoi itkemään. Joten lopulta piti itse käyttää lapsi pakolla päiväkodissa vessassa, että lapsi pääsi henkisestä lukostaan yli. Kyse oli siitä, että meillä kotona on rajat ja lapselta vaaditaan asioita, mutta päiväkodissa lapsi sai itkemällä tahtonsa läpi, mikä on mielestäni käsittämätöntä.

Yleensä se on päinvastoin. Lapset itkevät ja raivoavat päiväkodissa, koska ovat oppineet että sillä saa kotonakin tahdon läpi. Ja päiväkodissa kun se ei onnistukaan niin pahimmassa tapauksessa tavarat lentelee. Ja ei, silläkään ei saa tahtoaan läpi.
Olen myös vuosien saatossa aika monta isoa lasta opettanut kuivaksi, kun kotona eivät saa sitä tehtyä, Kun lapsi haluaa vaipan vaikka on 4v. Hakee itse kaapista ja laittaa housuvaipan päälle. Päiväkodissa otetaan vaippa pois ja viedään usein vessaan Aluksi tulee vahinkoja, mutta sitten vaan kuivaa puhdasta vaatetta päälle. Ja kiitosta ollaan lopulta saatu vanhemmilta, koska eivät vaan itse jaksaneet käydä taistelua. Tiedän myös lapsia, kenellä edelleen 5v yövaippa. Mutta siihen emme pysty päiväkodissa vaikuttamaan, se taisto täytyy vanhempien käydä itse lapsen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/453 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vilkkaan pojan äitinä kommentoin:

Suren sitä, että poikaani ei läheskään aina oteta retkille mukaan. Yleensä vilkkaammat pojat (3-4 kpl) jätetään päiväkodille yhden aikuisen kanssa esim. pelaamaan lautapeliä. Ei tuo minusta reilua ole. Vilkkaillakin lapsilla olisi oikeus päästä retkelle. Se vaatii vain työntekijöiltä miettimistä.

Vilkkaankin lapsen kanssa pärjää retkellä. Meillä vilkas poika rauhoittuu retkeillessä ja tehdäänkin paljon päiväretkiä hyvin erilaisiin paikkoihin luontokohteista kaupunkikohteisiin. Erityisesti poika nauttii museoista ja osaa todella nätisti kiertää museoissa koskematta mihinkään. Päiväkodin aikuiset eivät tätä tietenkään usko, kun pitävät vain kiinni omasta mielipiteestään, jonka ovat lapsesta muodostaneet.

Ota huomioon että vakalaisilla ei ole mahdollisuutta pitää kiinni lapsesta retken aikana koska se lasketaan ns. kiinnipidoksi eli fyysiseksi rajoittamiseksi.

Vierailija
204/453 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo tulee ihan suoraan lainsäädännöstä. Varhaiskasvatusyksikön työntekijällä on vastuu siitä, että varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteet täyttyvät lapsen kohdalla. Lisäksi lastensuojelulaki velvoittaa varhaiskasvattajan ilmoittamaan lapseen liittyvistä huolista.

Jos lapsi sanoo syövänsä aamupalaksi karkkia, otatko asian 100 % todesta? Tai jos lapsi sanoo, että isi kiusaa (sen lapsi jättää sanomatta, että hänestä tuo kiusaaminen on sitä, kun isi asettaa rajat ja kieltää)? Jos lapsi sanoo, ettei hän tykkää hampaidenharjauksesta ja hampaita ei ole harjattu ainakaan vuoteen, uskotko mukisematta lasta? Lapset eivät läheskään aina puhu totta. 

Meille tuli yhteydenotto päiväkodista, että heillä on herännyt huoli, onko äiti hylkäämässä lapsen ja muuttamassa pois. Olin lähdössä työmatkalle ja tästä oli kerrottu lapselle. Oli "hieman" ylimitoitettu tuo huoli.

Jos lapsi päiväkodissa kertoo, että äiti on muuttamassa niin työntekijän velvollisuuksiin kuuluu asiaa kysyä vanhemmalta, jos eivät sitä ole itse kertoneet. Välillä näin on ja tietoa ei ole tuotu päiväkotiin. Tämä vaikuttaa suoraan lapseen. Teidän tapauksessa ilmeisesti lapsi mieltänyt äidin muuttavan tai muuten on tuollaista puhunut päiväkodissa,. Oliko se kamalaa kertoa, että ei olen vain työmatkalle lähdössä. Nyt osaa henkilökunta lastakin lohduttaa, jos äiti-ikävä iskee, että äiti on vain työmatkalla ja tulee pian takaisin. Olisit onnellinen, että lapsesi hyvinvoinnista huolehditaan.

Hyvä pointti. Ja eikös ole hyvä, että väärinkäsitys tuli korjatuksi? Päiväkoti ei automaattisesti uskonut lapsen sanomaa, mutta ei automaattisesti myöskään ajatellut, että lapsi höpisee omiaan. Nyt päästiin selittämään lapselle, että ei äiti ole muuttamassa pois. Tämän luulisi olevan kaikkien kannalta positiivinen asia.

Monissa kunnissa on käytäntö että huolista ei keskustella vanhempien kanssa vaan tehdään lastensuojeluilmoitus jolloin vastuu siirtyy lastensuojelulle. Tämä on oikeusturva- ja usein myös työturvallisuuskysymys.

Vierailija
205/453 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että oikeasti isoista asioista sanotaan. Mutta välillä tuntuu, että ihan kärpäsistä tehdään härkäsiä.

"Mimosa 5 v:lle ei maistunut tänään ruoka, söi vain näkkärin, 2 lusikallista kinkkukiusausta ja joi 2 lasillista maitoa." Juu, Mimosa osaa kyllä tässä iässä itse kertoa, jos on nälkä. Ja jos on nälkä, niin kotona saa lisää ruokaa, jos ei ole päivällä ruoka maistunut. Ja eihän aikuisillekaan aina maistu ruoka, ei ole vaarallista.

"Viljamilla oli tänään päiväkodissa vain vuorettomat kumpparit. Kyllä talveksi olisi hyvä olla vuoratut, paksut kumpparit." Miksi Viljami ei voisi pitää villasukkia noissa ohuemmissa kumppareissa? Paljon olen törmännyt siihen, että sanellaan millaiset hanskat tms lapsella pitäisi olla. Ovat siis sään mukaiset, mutta eivät jostain syystä kelpaa.

Ainoa mistä olen huomauttanut oli, kun joidenkin lasten vaatteissa ei ollut nimiä. Viidet samanlaiset hanskat, pipot, puserot aiheuttaa turhaa miettimistä. Välillä lapsi ei edes itse muistanut, mitä hänellä oli ollut päällä päiväkotiin tullessa. Aikamoista arpapeliä.

Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun vanhempi on tullut kysymään, että missähän lapsen mustat hanskat ovat. On esim. olleet kuvauskaapissa kaikkien hanskat tai lapset itse riisuneet ja ovat pitkin lattiaa ja lapset eivät tunnista omiaan. No, ensimmäiseksi kysyn vanhemmalta onko niissä nimi. Vastaus on ei. Sitten saatan antaa kolmet samanlaiset mustat hanskat, että onkohan jotkin näistä. Ja vanhempi ei aina osaa itsekään kertoa, onko jokin heidän. Toteaa vaan, että pitäisi varmaan laittaa nimi. Niinpä.

Vierailija
206/453 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kannattaa vanhempana asettua poikkiteloin joka tilanteeseen niin päiväkodissa kuin koulussakin ja olla yhteydessä vaikka presidenttiin ja vaatia korvauksia, kuten suvirsikeississäkin. Kannattaa aina olettaa pahaa kaikista opettajista ja hoitajista ja kytätä milloin tekevät virheen että voitte iskeä ja tehdä heidän työstään astetta ikävämpää. Hyvä elämänasenne on näyttää jokaiselle paikkansa, sinun alapuoleltasi. 

Jos työntekijä saa tehdä lasun perheestä niin miksi perhe ei saisi ilmiantaa työntekijää pomolle? Vuoroin vieraissa käydään.

Vierailija
207/453 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää ihmiset jotka väittää, että kotona ei kasvateta lapsia vaan lapsi saa raivoamalla kotona asiat läpi, miksi te väitätte noin? Entä jos sinä valehtelet ja oikeasti vanhempi ei ole antanut lapsen raivolle periksi vaan kyseessä on todellakin erittäin itseppäinen lapsi. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? 

Vierailija
208/453 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikeaa on uskoa, että päiväkodeissa olisi asiat jatkuvasti huonosti. Omat lapseni ovat jo teinejä, mutta päikkyaikaan asiat kyllä sujuivat yleensä mukavasti. Joskus toki oli jotain ärsytystä, enkä aina ollut hoitajien janssa samaa mieltä, mutta ei mitään suurempaa. 

Nykyihminen ottaa helposti nokkiinsa. Joitakin asioita kannattaa antaa tulla toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, jos on itse vakaasti sitä mieltä, että homma kotona lapsen kanssa on kunnossa.

Hoitajat ja opettajat tekevät arvokasta työtä. Monet lapset ovat nykyään todella levottomia. Vanhemmat vaativat erityiskohtelua lapsilleen.

En ole töissä päiväkodissa.

"Hoitajat ja opettajat tekevät arvokasta työtä. Monet lapset ovat nykyään todella levottomia. Vanhemmat vaativat erityiskohtelua lapsilleen."

Se levottomuus johtuu kasvatuslinjasta. Ei uskalleta ottaa levottomasta lapsesta kiinni vaan sen sijaan sanoitetaan tunteita.

Ja jos otat kiinni niin vanhempi on siitä hoitakien kimpussa, että lapseen ei saa koskea.

Vierailija
209/453 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaahan vanhemmiltakin vaaditaan, vanhempi ei saisi edes ääntään korottaa lapselle. 

Vierailija
210/453 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kuvitella, että jossain muussa ammatissa saisi naukua samalla tavalla asiakkaille.

"Merja, oliko sinun nyt ihan pakko tulla hammastarkastukseen heti aamukasilta? Etkö ihan hyvin olisi voinut odottaa myöhäisempää aikaa."

"Kyllä teidän Virtasten kanssa on niin työlästä katsoa näitä remonttiasioita, kun olette niin kovin vaativia."

"Ettekö todella päässeet töistä lähtemään klo 10.30 hoitamaan tätä asiaa? Kyllähän tauot työpäivään kaikille järjestyy!" 

Kyllä jossain muussakin saa: Lastensuojelun sossu. Ihan mitättömästäkin asiasta voi herätä suuri huoli ja sitten niitä "suuria" huolia aletaan etsiä ja keksiä mikroskoopin kanssa jotta saadaan lapsi huostaan, vanhemmat maksumieheksi ja lapsi tuottamaan rahaa sijoitusbisnekseen. "Hyvin"vointi valtio Suomi...

Vierailija
211/453 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain yksityisissä päiväkodeissa vanhemmat ovat asiakkaita. Julkisessa päiväkodissa vanhempi on hallintoalamainen jota virkailijan ei ole tarve yrittää miellyttää.

Vierailija
212/453 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä lapsia tehdään pienellä ikäerolla, jos sitten pitää isompi/isommat viedä päiväkotiin samalla, kun on vauvan kanssa kotona? Ihme huutelua päiväkodin työntekijöistä ja tavoista. Vanhemman tehtävä on huolehtia lapsensa asioista ja kasvatuksesta, ei päiväkodin henkilökunnan, vaikka nimi onkin "varhaiskasvatus". Siksi lapsen kotiasioista kysellään, koska se näkyy siellä hoidossa (ja useimmiten myös kuljettaessa julkisilla) . 

Vierailija
213/453 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus itsellä.

Eniten ärsyttää, että aivan naurettavistakin asioista saatetaan kommentoida tai kysellä. Tai tehdään elämää suurempi asia jostakin todella pienestä yksityiskohdasta. Sitten taas monet aidosti tärkeät asiat jäävät sivuun. Esimerkiksi oman lapseni päiväkodissa lapsilla on paljon vapaata leikkiä ja ohjatut, yhteiset tekemiset ovat harvassa. Lapsia saatetaan myös jättää ohjatusta tekemisestä pois, jos lapsi tarvitsisi aikuisen tukea. Esim. metsäretkelle/leikkipuistoon saattaa lähteä vain osa porukasta ja muutama lapsi jää päiväkodille.

"Lapsi tarvitsisi aikuisen tukea" = lapsi tarvitsisi lisää kuria

Voi kuules. Mun lapsi käyttää pyörätuolia ja hänellä on avustaja päiväkodissa. Retkipäivinä kuitenkin päiväkodin läskiaikuiset jättävät systemaattisesti minun lapsen päiväkodille avustajan kanssa, koska eivät vain jaksa miettiä reittejä tai edes kysyä minulta miten kannattaisi toimia. Me pystytään arjessa menemään lähes minne vaan, eli ei ole oikeasti mitään esteellisyysongelmia...

Minun (normaaliälyinen) lapseni on saanut tästä mt-ongelmia ja joutuu nyt viisivuotiaana aloittamaan terapian, ihan vaan koska päiväkodin A I K U I S E T syrjivät häntä, jättävät ulos retkistä ja usein leikeistäkin, ja puhuvat hänestä rumasti. Lapset sen sijaan suhtautuvat häneen ihanasti ja hänellä on ryhmässä hyviä ystäviä. Ja ikävä kyllä, sama terapiaanmeno on ollut kohtalona monella muullakin päiväkoti-ikäisellä lapsella erityisesti A I K U I S T E N toiminnan vuoksi. Meidän päiväkodissa ei juurikaan ole maisteritason opettajia, vaan kadulta revittyjä lähihoitajia ja muita tomppeleita lapsia sortamassa.

Sivusta kommentoin:

Minusta on päiväkodeissa todella vastenmielistä, jos joku lapsista jätetään retkiltä pois esim. liikuntarajoitteen tai vilkkauden vuoksi. Kaikilla lapsilla olisi oikeus päästä retkille, eikä niitä ole mahdotonta järjestää. Jos ei muuten, niin sitten retkipaikka sellaiseksi, että on kaikilla turvallista (ei esim. vilkkaasti liikennöity paikka/veden ääressä).

Todella kurjaa tuo, ettei esteettömyyttä huomioida. Suomi on pullollaan esteettömiä retkikohteita. Laiskuutta ja ilkeyttä tuo on. 

Meidän päiväkodissa ei ole lupa jättää ketään pois retkiltä. Jos turvallisuutta ei voida taata kaikille lapsille, silloin retkiä ei tehdä.

Vierailija
214/453 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarhantyöntekijät tahallaan syyllistävät ja tenttaavat vanhemmilta hölmöjä kysymyksiä, kuten milloin lapsi tulee hoitoon, väittävät että vaikuttaa jotenkin heidän työvuoroihinsa. Mitä sitten?! Hitostako minä aina tiedä monelta herään tai aionko saikuttaa seuraavana päivänä tai viikkona. Sama jumalan vääntö kesälomienkin kanssa! Antaisivat ihmisten olla rauhassa! 
Muutenkin tyhmiä kysymyksiä on ollut, kuten onko meillä kumisaappaita tai olemmeko varanneet neuvola-ajan. Hittojako se niille kuuluu! Jotain lomakkeita varten kuulemma kysyvät. Paskat sanon minä. Kumisaappaita ei ole, jos ne eivät ole kenkähyllyllä, sitäkään eivät itse älyä katsoa. Kyllä minä olen työssäkäyvä ihminen enkä ehdi enkä jaksa joka väärään pieruun olla reagoimassa. Viime talvenakin soittivat töihin että tyttö oksentaa. Minkäs minä sille mahdoin töissä! Sanoin että viekää vessaan.

Ilmeisesti joku täti pahotti mielensä. Kyllä sitä vanhempana on ärsyttänyt saada läksytys kun lapsen isä oli unohtanut kurarukkaset yöksi kuivumaan päiväkodille. Sehän on sen äidin vika. Tai kuunnella v..uilua, että "äiti se on taas aikasin iltapäivästä kotona". Kun totuus on 8 tunnin työpäivä tunnin työmatkoineen suuntaansa. Kotona ollaan illalla klo 19 jälkeen kun päikkytäti on jo ajat sitten pääsyt kotiinsa.

T. Onneksi jo kouluikäisen lapsi

Kyllä ärsyttää tollainen kieroilu ja kyttäys! Meillekin valitettiin siitä että kun jätin lapsen vaatteet kuivumaan kuivauskaappiin tarhalle ja ne olivat vielä aamulla märät vaikka käänsin tehot täysille ja ajan maksimiin, ihmettelin aamulla että miten voi lapaset olka vielä märät niin valittivat siitä että ei muka saa jättää kuivauskaappia päälle! Muka joku paloturvallisuusriski! Uskoo ken tahtoo.

Näin on, viimeinen hoitaja sammuttaa kuivauskaapin. Ei saa jättää päälle.

Vierailija
215/453 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä lapsia tehdään pienellä ikäerolla, jos sitten pitää isompi/isommat viedä päiväkotiin samalla, kun on vauvan kanssa kotona? Ihme huutelua päiväkodin työntekijöistä ja tavoista. Vanhemman tehtävä on huolehtia lapsensa asioista ja kasvatuksesta, ei päiväkodin henkilökunnan, vaikka nimi onkin "varhaiskasvatus". Siksi lapsen kotiasioista kysellään, koska se näkyy siellä hoidossa (ja useimmiten myös kuljettaessa julkisilla) . 

Siis kumpi se nyt oikein on? Hoito vai varhaiskasvatus?

Vierailija
216/453 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haet ilmoittujen ja maksettujen hoitoaikijennpuitteissa lasta, niin ei itselleni ole ainakaan asiasta huomautettu. Muksut olleet siis 07.45- 16.30 ja myöhemmin 0800-1630 päiviä. 

Mutta ehkä tästä avaudutaan enemmän naisille. Ja ilman isovanhempien apua ei meköän voitaisi kuin varmaan max 8-10 viikkoa olla lomilla. Olettaen että ei ikinä oltaisi yhtä aikaa lomilla

Vierailija
217/453 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan silloin kun päiväkodissa ei enää riitä että on hoitaja tai "täti" vaan pitää olla maisteri jolle lastenhoito on vain sivuseikka kaiken vasup*skan ohella

Vierailija
218/453 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30v päiväkodissa työskennelleenä en tunnista moista. Itse en ainakaan nau’u turhasta. Lasun olen tehnyt kahdesti. Toisessa vanhempi haiskahti alkoholille hakutilanteessa ja toisessa lapsi kertoi olleensa yksin kotona aamulla herätessään. Molemmissa oli ikävä kyllä asiat niin huonosti kuin miltä vaikutti. Muista epäkohdista on selvitty puhumalla ja asiat ovat korjaantuneet kuten lapsen likaisuus, tuen aloittamisen tarve jne. Koen, että nykyisin on paljon perheitä, jotka tarvitsevat ihan selkeää ohjausta mm. lapselle sopivissa vaatteissa, terveydenhuoltoon hakeutumisessa ja päivärytmin sekä rutiinien ylläpidossa. Toisaalta tähän tuntemukseeni voi vaikuttaa se, että monen lapsen vanhemmille olen kuin heidän vanhempansa eli mummi-ikäinen. Olenkin saanut palautetta, että minun puoleeni voi kääntyä ilman pelkoa syyttelystä. Yhdessä ratkotaan asiat niin, että lapsen paras toteutuu. Voimia kaikille pienten lasten vanhemmille. On rikkaus saada kulkea rinnallanne.  

Mitä tarkoittaa, että vanhempi "haiskahti alkoholille"? Minusta aika hätiköityä tehdä lastensuojeluilmoitus peljän alkoholin tuoksun perusteella. Oliko henkilö humalassa? Jos ei, niin aika nipotukselta vaikuttaa. Asun itse Espanjassa, ja täällä on ihan normaalia ottaa vaikka lasi viiniä tai olut lounaan kanssa, ja sitten sen jälkeen mennä hakemaan lapsi  hoidosta/koulusta. Eikä siitä kukaan mitenkään  huolestu ja tee ilmoituksia. Eikä kenelläkään ole alkoholiongelma sillä perusteella...

Vierailija
219/453 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo tulee ihan suoraan lainsäädännöstä. Varhaiskasvatusyksikön työntekijällä on vastuu siitä, että varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteet täyttyvät lapsen kohdalla. Lisäksi lastensuojelulaki velvoittaa varhaiskasvattajan ilmoittamaan lapseen liittyvistä huolista.

Jos lapsi sanoo syövänsä aamupalaksi karkkia, otatko asian 100 % todesta? Tai jos lapsi sanoo, että isi kiusaa (sen lapsi jättää sanomatta, että hänestä tuo kiusaaminen on sitä, kun isi asettaa rajat ja kieltää)? Jos lapsi sanoo, ettei hän tykkää hampaidenharjauksesta ja hampaita ei ole harjattu ainakaan vuoteen, uskotko mukisematta lasta? Lapset eivät läheskään aina puhu totta. 

Meille tuli yhteydenotto päiväkodista, että heillä on herännyt huoli, onko äiti hylkäämässä lapsen ja muuttamassa pois. Olin lähdössä työmatkalle ja tästä oli kerrottu lapselle. Oli "hieman" ylimitoitettu tuo huoli.

Jos lapsi päiväkodissa kertoo, että äiti on muuttamassa niin työntekijän velvollisuuksiin kuuluu asiaa kysyä vanhemmalta, jos eivät sitä ole itse kertoneet. Välillä näin on ja tietoa ei ole tuotu päiväkotiin. Tämä vaikuttaa suoraan lapseen. Teidän tapauksessa ilmeisesti lapsi mieltänyt äidin muuttavan tai muuten on tuollaista puhunut päiväkodissa,. Oliko se kamalaa kertoa, että ei olen vain työmatkalle lähdössä. Nyt osaa henkilökunta lastakin lohduttaa, jos äiti-ikävä iskee, että äiti on vain työmatkalla ja tulee pian takaisin. Olisit onnellinen, että lapsesi hyvinvoinnista huolehditaan.

Minusta on ihan eri asia mennä kommentoimaan että "Pärttyli kertoi, että olet muuttamassa pois kotoa" vs. "Juttelin Pärttylin kanssa ja tuli muuttaminen puheeksi. Oletteko muuttamassa?". Oma kokemus on ollut, että kaikilla ei ole kykyä kysyä asioita kovin sensitiivisesti. Minullekin eräs päiväkodin aikuinen ilmoitti, että "Lapsenne kertoi, että teille on tulossa vauva." Siinä sitten piti päiväkodin pihalla ihmisten kuullen todeta, että ei meille ole mitään vauvaa tulossa, en ole raskaana ja leikittiin eilen lapsen kanssa nukkeleikkiä vanhalla varastosta löytyneellä nukellani. 

Vierailija
220/453 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, keillä on kouluikäisiä lapsia: onko pienten koululaisten open kanssa helpompaa vs. päiväkodin työntekijöiden kanssa? Vai vaaditaanko äideiltä yhtä paljon koulun osalta kuin päiväkodin osalta?

On paljon helpompaa%! Tarhantätit on kandeja ja koulussa on maistereita. Sen huomas siitä ettei kysellä enää tyhmiä mm lomista.

Ei kysellä lomista, koska koulussa kaikilla samaan aikaan loma. Riippumatta siitä onko vanhemmalla lomaa. Mutta kyllä sieläkin Wilma laulaa, jos lapsi koulussa hölmöilee, tulee myöhässä, ei kuuntele ja huutelee tunnilla, kirjat jäänyt kotiin, läksyt tekemättä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi