Siis v***u tätä kesää, surkein ikinä
Kuinkahan monta 26- > asteista päivää ollut tänä kesänä? Niinpä.
Entä kuinka monta alle 20 asteista päivää ollut. Aika hiton monta. Kaikki uimavedet on jääkylmiä. Koko viikko taas näyttää kylmää ja sateita, kuten koko seuraava 2vkon sää.
En muista olleeni näin paljon sisällä kesän aikana. Kuten taas seuraavat 9kk...
Kommentit (341)
Vierailija kirjoitti:
20 +- 2 astetta on paras. Ei helteellä jaksa tehdä mitään. Erinomaiset säät ovat olleet, tulee 10-15 tuhatta askelta kuin huomaamatta.
Tuo aloitus olikin sohvaperunan tekemä, ulkona ei tarkene maata kun on alle 20 lämmintä,
Tykkäisin vähän lämpimämmästä itse, mutta en niin helteisestä kesästä kuin viime kesä oli. Joku n 20 astetta olisi paras.
Silti tää ollut ihan ok kesä, kertaakaan ei ole esim satanut koko päivää. Mun mummokoira ei lähde lenkille sateessa, mutta joka päivä ollaan päästy tekemään kunnon lenkki ja yleensä auringonpaisteessa/puolipilvisessä.
Helteet maistuisi, jos asuntoa pystyisi viilentämään. Silloin vain tekisin koiralenkin aamulla aikaaisin esim viideltä. Asuntooni siis paistaa koko päivän aurinko, kaikki isot ikkunat etelään.
Harvoin on sellaista kesää, että olisi koko kesän hyvä, muttei liian kuuma ilma. Liekö sellaista missään?
Vierailija kirjoitti:
No yö- ja aamulämpötilat on kyllä olleet surkeita, kun vain kymmentä astetta näyttää mittari liki joka aamu. Muuten on minusta oikein perinteinen suomalainen kesä ollut ja sen takia olen jotenkin erityisesti nauttinut, koska viime vuosina on ollut aika paljon helleasteita, jotka ovat täysin poikkeuksellisia olleet Suomessa.
Eilen oli liki täyspilvistä, mutta oli silti lämmin. Hyvin suomalainen kesäpäivä. Ainakin meidän kaupungissa asukkaat ja turistit tuntuivat viihtyvän hyvin niissä keleissä.
Uimisesta tykkäävänä ihmisenä, joka ei kuitenkaan harrasta avantouintia tai muita suuria lämpötilavaihteluita, olisi kiva jo vesien lämmön puolesta, jos lämmintä olisi edes 20 astetta. Jos yöllä on lämmintä 5 astetta ja päivällä 12-15 astetta, vedet ovat aivan liian kylmiä uimiseen (lasten kanssa ilman kiirettä kotiin). Ulkoilua ei estä, mutta ei noissa järvivesissä voi uida kuin kesällä ja näillä keleillä ei onnistu nytkään.
Ei tarvi olla helteitä, mutta jos lämpötila olisi edes 20-24, niin siinä olisi jo hyvät uimarantakelit viedä lapsetkin rannalle uimaan. Kun ei autoa ole ja julkiset kulkee huonosti, ei paljoa muutakaan viihdykettä heille voi kesälomalla keksiä. Yksinään nyt voi käydä vaikka lenkkeilemässä tai marjametsässä, mutta jälkikasvun (päiväkoti-ikäisiä) viihdyttäminen on aika haasteellista, kun aina on kylmä tai sataa, niin voi unohtaa huvipuistot ja muut kivat ulkoilureissut samantien. Luontopoluille liian pitkä matka tuon ikäisten kanssa kävellen, kun takaisinkin pitäisi jaksaa kävellä.
Korjaa asennettasi niin kesä muuttuu ihan hyväksi.
Sää on asennekysymys.
Mun mielestä tällanen 18-22 on oikeinnhyvä. Hyvä että sataa valillä, luonto on todella kuiva monin paikoin.
Lisäksi kun on hiukan viileämpää jaksaa tehdä kaikkea mitä ei helteellä jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Korjaa asennettasi niin kesä muuttuu ihan hyväksi.
Sää on asennekysymys.
Mun mielestä tällanen 18-22 on oikeinnhyvä. Hyvä että sataa valillä, luonto on todella kuiva monin paikoin.
Lisäksi kun on hiukan viileämpää jaksaa tehdä kaikkea mitä ei helteellä jaksa.
18-22 olisi ihan hyvä. Ihanteellinen. Mutta tämä 12-15 on ankea. Ja tätä on ollut tänä kesänä niin paljon, että edimerkikdi pääskysten pesintä epäonnistui, samoin tiaisten.
Hyvä kesähän tämä on ollut. Uimavedetkin lämpimiä. Mieluummin tällaista vaihtelevaa kuin sitä jatkuvaa kuivuutta ja paahdetta. Sade on erittäin tarpeellista.
Kesä 2019 oli huono. Vappuna oli lumimyrsky ja koko kesä oli pilvistä ja kylmää, jatkuva pohjoistuuli.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei pakota olemaan sisällä. Itse olen ollut ulkona joka päivä. En kaipaa yli 26 asteen päiviä. On kivempi harrastaa liikuntaa kun ei ole kuuma.
Sama! Tänäänkin jo puol kasi lenkillä ja vettä satoi. 6,8 km kävelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei pakota olemaan sisällä. Itse olen ollut ulkona joka päivä. En kaipaa yli 26 asteen päiviä. On kivempi harrastaa liikuntaa kun ei ole kuuma.
Sama! Tänäänkin jo puol kasi lenkillä ja vettä satoi. 6,8 km kävelin.
Olen itsekin lenkillä nyt, vesisateessa. Se ei silti poista sitä tosiasiaa, että hyönteissyöjälinnut ovat hätää kärsimässä.
Vierailija kirjoitti:
Oli Suomen etelä- ja länsiosissa 1–3 C tavanomaista 1991–2020 vertailukautta lämpimämpi. Pohjois-Suomessa kesäkuu oli tavanomaisen lämpöinen.
Eli sun mutusi on ihan pyllystä.
Just olin tulossa kirjoittamaan, että vuoden lopussa taas kerrotaan, että kulunut vuosi oli keskimääräistä lämpimämpi, ja 80% ihmettelee, että he eivät muista kuin pari hellepäivää ja eikös talvikin ollut harvinaisen kylmä. 20% kirjoittaa, että kyllähän kevät oli tosi lämmin ja itä-Suomessa oli kolme päivää hellettä silloin. Että kyllä oli kuuma vuosi!
Hirveän kovia tuulia on ollut eikä mitään lämpöisiä kesäiltoja että olisi voinut istua iltamyöhään pihalla lämpimällä ja tyynellä kelillä. Ehtiihän niitä toki vielä tulla. Mitään 30 asteen hellejaksoja en toivo, silloin tällöin muutama lämmin, noin 23-25 asteinen päivä olisi hyvä.
Tulin just Espanjasta. Siellä se +40 ei tuntunut ollenkaan pahalta, kin taas +30 tuntui jo viileältä. Välimeren ilmasto tekee sen.
Mielestäni paras sää ikinä ihanan vilpoisaa pystyy nukkumaan paremmin eikä tartte kärsiä migreenistä yms
Surkea kesä ollut. Satanut pohjanmaalla vettä vaan ja seuraavat pari viikkoa joka päivä vettä.
Nyt on just hyvä kesä. Oon pystynyt olemaan auringossakin monen, monen, monen vuoden jälkeen. Istumaankin siellä, nauttien puutarhastani.
Se, että kävimme alkukesästä Sloveniassa, missä oli 33 astetta, ja täydellisesti ilmastoitu hotellihuone, antoi kaiken tarvitsemani kuumuuden tähän kesään. Oli ihana reissu! Haluaisin jo takaisin sinne uudestaan!
Vierailija kirjoitti:
Just sopiva kesä. Pitkät helleputket ovat vahingollisia metsän eläimille, kasveille ja ihmisille.
Kasvit ja eläimet pärjää hyvin. Ihmiset ei pientäkään hellettä enää kestä toisin kuin ennen mentiin rannalle ruskettumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa olla todella nuori. Ikinä on melko pitkä aika. Siinä 11500 vuotta sitten kesät olivat oikeasti kylmiä, päästiinköhän edes plusasteiden puolelle? 😂
Sinä taidat olla vanhempaa kaliiberia, koska muistat 11500 vuoden taakse. Jep jep.
Paras kesä pitkään aikaan! Tappohelteet jäi tulematta. Jaksanut jotain tehdäkin niin mökillä, kotona kuin töissäkin. Öisinkin saa nukutuksi kun ei ole kuuma. Ja ilmalämpöpumppu-ulisijoille tiedoksi ettei niitä pysty vuokrakerrostaloon asentamaan. Eikä sekään auta mökillä halkoja hakatessa.
On ollut ihana kesä ja sitä on vielä yli kuukausi jäljellä.
Millä tavalla? Jos pitäis koittaa vaikka uimarannalle mennä, niin miten se +15 on parempi? Ja jos helteestä kärsii, niin noin 1500€ ja saa asennettuna ilmalämpöpumpun. Sillä siitä kärsimyksestä pääsee.