Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis v***u tätä kesää, surkein ikinä

Vierailija
25.07.2026 |

Kuinkahan monta 26- > asteista päivää ollut tänä kesänä? Niinpä. 

Entä kuinka monta alle 20 asteista päivää ollut. Aika hiton monta. Kaikki uimavedet on jääkylmiä. Koko viikko taas näyttää kylmää ja sateita, kuten koko seuraava 2vkon sää.

En muista olleeni näin paljon sisällä kesän aikana. Kuten taas seuraavat 9kk...

Kommentit (341)

Vierailija
201/341 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjaa asennettasi niin kesä muuttuu ihan hyväksi.

Sää on asennekysymys.

Mun mielestä tällanen 18-22 on oikeinnhyvä. Hyvä että sataa valillä, luonto on todella kuiva monin paikoin. 

Lisäksi kun on hiukan viileämpää jaksaa tehdä kaikkea mitä ei helteellä jaksa.

18-22 olisi ihan hyvä. Ihanteellinen. Mutta tämä 12-15 on ankea. Ja tätä on ollut tänä kesänä niin paljon, että edimerkikdi pääskysten pesintä epäonnistui, samoin tiaisten.

No ei ainakaan täällä Itä-Suomessa.

Vierailija
202/341 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maltalla on juuri nyt yli 40 astetta lämmintä. Sikäläisillä alkaa mitta täyttyä. Koska on jo liian kuuma... liian pitkään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/341 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjaa asennettasi niin kesä muuttuu ihan hyväksi.

Sää on asennekysymys.

Mun mielestä tällanen 18-22 on oikeinnhyvä. Hyvä että sataa valillä, luonto on todella kuiva monin paikoin. 

Lisäksi kun on hiukan viileämpää jaksaa tehdä kaikkea mitä ei helteellä jaksa.

18-22 olisi ihan hyvä. Ihanteellinen. Mutta tämä 12-15 on ankea. Ja tätä on ollut tänä kesänä niin paljon, että edimerkikdi pääskysten pesintä epäonnistui, samoin tiaisten.

Nyt kyllä tarvis vähän lähdettä noiden lintujen pesimisten suhteen. Niin monta reipasta poikuetta tullut nähtyä.

Vierailija
204/341 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No yö- ja aamulämpötilat on kyllä olleet surkeita, kun vain kymmentä astetta näyttää mittari liki joka aamu. Muuten on minusta oikein perinteinen suomalainen kesä ollut ja sen takia olen jotenkin erityisesti nauttinut, koska viime vuosina on ollut aika paljon helleasteita, jotka ovat täysin poikkeuksellisia olleet Suomessa. 

Eilen oli liki täyspilvistä, mutta oli silti lämmin. Hyvin suomalainen kesäpäivä. Ainakin meidän kaupungissa asukkaat ja turistit tuntuivat viihtyvän hyvin niissä keleissä.

Uimisesta tykkäävänä ihmisenä, joka ei kuitenkaan harrasta avantouintia tai muita suuria lämpötilavaihteluita, olisi kiva jo vesien lämmön puolesta, jos lämmintä olisi edes 20 astetta. Jos yöllä on lämmintä 5 astetta ja päivällä 12-15 astetta, vedet ovat aivan liian kylmiä uimiseen (lasten kanssa ilman kiirettä kotiin). Ulkoilua ei estä, mutta ei noissa järvivesissä voi uida kuin kesällä ja näillä keleillä ei onnistu nytkään.

Ei tarvi olla helteitä, mutta jos lämpötila olisi edes 20-24, niin siinä olisi jo hyvät uimarantakelit viedä lapsetkin rannalle uimaan. Kun ei autoa ole ja julkiset kulkee huonosti, ei paljoa muutakaan viihdykettä heille voi kesälomalla keksiä. Yksinään nyt voi käydä vaikka lenkkeilemässä tai marjametsässä, mutta jälkikasvun (päiväkoti-ikäisiä) viihdyttäminen on aika haasteellista, kun aina on kylmä tai sataa, niin voi unohtaa huvipuistot ja muut kivat ulkoilureissut samantien. Luontopoluille liian pitkä matka tuon ikäisten kanssa kävellen, kun takaisinkin pitäisi jaksaa kävellä.

Jospa sitä sinilevää olis vähemmän kun vedet viileitä ja on tuulistakin.

Vierailija
205/341 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ìhme valittaja. Onhan 15 astetta helvetin paljon parempi kuin Espanjan ja Ranskan 40 astetta.

Millä tavalla? Jos pitäis koittaa vaikka uimarannalle mennä, niin miten se +15 on parempi? Ja jos helteestä kärsii, niin noin 1500€ ja saa asennettuna ilmalämpöpumpun. Sillä siitä kärsimyksestä pääsee. 

Ja kuluttaa sähköä sekä tunkee lisää kuumaa ilmaa ulos. Kaupunkiympäristössä pumppujen ja ilmastointilaitteiden tuoma kuumuus luo isoissa kaupungeissa vaarallisen kuumia vyöhykkeitä. Oma tila jäähtyy ja yhteinen kuumenee lisää.

Vierailija
206/341 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nauttinut tästä kesästä. Kesäpaikallakin on ollut kiva uida, melko matala lahdenpoukama ja Saimaan vesi juuri sopivan tuntuista. Olen lapsesta asti ollut innokas uija, käyn järvessä päivittäin 3 - 4 kertaa, myös sateessa.  Varsinainen kesäloma on syyskuussa, odotan hyvää sienisatoa metsiin.   Olen niitä ihmisiä, joihin sade ja ukkonen vaikuttavat piristävästi. 

Vierailija
207/341 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli Suomen etelä- ja länsiosissa 1–3 C tavanomaista 1991–2020 vertailukautta lämpimämpi. Pohjois-Suomessa kesäkuu oli tavanomaisen lämpöinen.

Eli sun mutusi on ihan pyllystä.

Kesäkuu ei ole sama kuin kesä. Siihen kuuluu kesä- , heinä- ja elokuu

Vierailija
208/341 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellettä saisi tulla nyt niin piristyisi  taas

Vierailija
209/341 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole ollut hyviä pämppäyskelejä?

Vierailija
210/341 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oispa rahaa niin muuttaisin espanjaan =(

Vierailija
211/341 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
212/341 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oispa rahaa niin muuttaisin espanjaan =(

Joo. Siellä olisi toimintaa, kun voisi osallistua maaston sammutukseen ja siivoilla hiekkamyrskyjen jälkiä.

Vierailija
213/341 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hellettä saisi tulla nyt niin piristyisi  taas

Nyt voit alkaa suunnitella mitä teet, kun on lämpimät päivät tulossa.

Vierailija
214/341 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivat teille, jotka tykkää tästä jatkuvasta kylmyydestä ja sateesta. En ymmärrä, miten Suomessa joku voi valittaa muutamasta hassusta hellepäivästä (joita ei edes ole ollut tänä kesänä yhtään) koska Suomessa on paska sää n. 11 kuukautta vuodesta. Itse en saa mitään irti tästä, että kesälläkin jokainen päivä on kuin syksy. On kylmää, harmaata, sataa joka vtun päivä. Urheilen paljon mieluummin ulkona, kun on lämmintä - ihana käydä aamulla lenkillä, kun on jo 21 astetta, aurinko paistaa ja ei tarvitse miettiä, kuinka monta kerrosta vaatetta laitat päälle ja mitä laitat päälle - pitääkö olla sadetakkia vai kuoritakkia, montako aluskerrosta, ettet jäädy, yms. Itse nukun hellejaksoina aina hyvin, koska vietän jokaikisen vapaahetken ulkona liikkuen: olen joko lenkillä, pyöräilemässä tai uimassa järvessä. Ja ei, minulla ei ole ilmastointia omassa kämpässä. Olen asunut maissa, joissa yli 40 asteen helteet on ihan normaalia, ja silloinkin tykkäsin. Ei mikään ihme, että kaikki täällä on kuin perseeseen ammuttuja karhuja, kun koko ajan on pimeää ja harmaata. Ymmärrän, jos sataisi muutaman päivän kesän aikana, mutta kun se on viikosta toiseen tätä paskaa säätä. Ja sitten sanotaan "luonto tykkää kun sataa" - joo luonto tykkää, kun sataa kolme kuukautta putkeen ja ei näy aurinkoa ollenkaan. Onneksi itsellä kesäloma vielä edessä ja sitten seuraavat 5 viikkoa auringon alla. 

Vierailija
215/341 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt te joita ahdistaa, ertä on ollut viileää, voitte keskittyä miettimään miten hyödynnätte parhaiten loppuviikon lämpimät ja otatte niistä parhaan hyödyn irti 

Toki voi myös keskittyä synkistelemään, ettei sekään lämpö kauan kestä.

Vierailija
216/341 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivat teille, jotka tykkää tästä jatkuvasta kylmyydestä ja sateesta. En ymmärrä, miten Suomessa joku voi valittaa muutamasta hassusta hellepäivästä (joita ei edes ole ollut tänä kesänä yhtään) koska Suomessa on paska sää n. 11 kuukautta vuodesta. Itse en saa mitään irti tästä, että kesälläkin jokainen päivä on kuin syksy. On kylmää, harmaata, sataa joka vtun päivä. Urheilen paljon mieluummin ulkona, kun on lämmintä - ihana käydä aamulla lenkillä, kun on jo 21 astetta, aurinko paistaa ja ei tarvitse miettiä, kuinka monta kerrosta vaatetta laitat päälle ja mitä laitat päälle - pitääkö olla sadetakkia vai kuoritakkia, montako aluskerrosta, ettet jäädy, yms. Itse nukun hellejaksoina aina hyvin, koska vietän jokaikisen vapaahetken ulkona liikkuen: olen joko lenkillä, pyöräilemässä tai uimassa järvessä. Ja ei, minulla ei ole ilmastointia omassa kämpässä. Olen asunut maissa, joissa yli 40 asteen helteet on ihan normaalia, ja silloinkin tykkäsin. Ei mikään ihme, että kaikki täällä on kuin perseeseen ammuttuja karhuja, kun koko ajan on pimeää ja harmaata. Ymmärrän, jos sataisi muutaman päivän kesän aikana, mutta kun se on viikosta toiseen tätä paskaa säätä. Ja sitten sanotaan "luonto tykkää kun sataa" - joo luonto tykkää, kun sataa kolme kuukautta putkeen ja ei näy aurinkoa ollenkaan. Onneksi itsellä kesäloma vielä edessä ja sitten seuraavat 5 viikkoa auringon alla. 

Suurin osa palatalaisista on äksyjä valittajia.  Yleensä ihmiset on ihan kivoja.

Esim.tässä ketjussa ei juuri kukaan ole muistanut miten oli todella aikainen ja lämmin kevät sekä sateetonta yli kaksi kuukautta. Lehtikin puhkesi puuhun ennätysaikaisin.

Vierailija
217/341 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki täältä itäisestä Finnmarkista, jossa on tänään nätti 19 asteen päivä: älä valita, elä hetkessä niin ehtii nauttia ilman putkiakin. Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær. 

Vierailija
218/341 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järvivedet taitavat olla nyt poikkeuksellisen kylmiä tähän aikaan vuodesta. Suurimmassa osassa poikkeamat 1.5-2 astetta kylmempään suuntaan ja suurimmillaan -2.8 astetta vertailuarvosta.

Eipä tuo ihmekään tosin ole kun aurinkoa ei ole juuri näkynyt ja sää on ollut tuulista.

Vierailija
219/341 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ìhme valittaja. Onhan 15 astetta helvetin paljon parempi kuin Espanjan ja Ranskan 40 astetta.

Millä tavalla? Jos pitäis koittaa vaikka uimarannalle mennä, niin miten se +15 on parempi? Ja jos helteestä kärsii, niin noin 1500€ ja saa asennettuna ilmalämpöpumpun. Sillä siitä kärsimyksestä pääsee. 

Mitä se ilmalämpöpumppu auttaa, kun töitä on tehtävä ulkona? 

Hyvä se on ilmastoidussa toimistossa tehdä töitä, mutta menepä huppujen alle rakennustelineelle tai katolle maalaamaan. 

Tämä kesä on ollut ulkotöiden suhteen aivan paras, viime kesä oli yhtä hlvettiä. 

Vierailija
220/341 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outaa huopaa ilmaa, lähdet hupparissa ja farkuissa ulos, älyttömän kuuma, lähdet shortseissa ja tpaidassa, kylmä. Jotenkin kaipaa niitä helteitä kun pysty vaan lähteä hyvin mielin ovesta ulos vähemmissä vaatteissa. Kyllä me yksi helleputki vielä toivottavasti saadaan, muuten tästä tulee todella pitkä syksy.

Tule tänne Helsinkiin. Käytin farkkuja viimeksi toukokuussa. Huppari oli päällä yhtenä viileänä päivänä.

Aikuiset miehet eivät käytä kaupungissa shortseja, koskaan.