Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

75v Äitini käyttäytyy kummallisesti

Vierailija
24.07.2026 |

Oikeastaan on käyttäytynyt jo pitkään. Eli vuosikymmeniä.

Mutta nyt vasta alan ihmettelemään.

Olen itse 52v nainen. Minulla on kolme veljeä.

Juttelemme keskenämme kyllä mutta 

Äitimme on pikkuhiljaa erakoitunut. Ei käy, ei soita. Ei tule edes kutsuttuna. Keksii aina jonkin tekosyyn.

Mietin juuri, että viimeksi olen jutellut hänen kanssaan yli kaksi vuotta sitten.

Näemme yhä harvemmin ja harvemmin.

Mistähän tämä voi johtua?

Mitään välirikkoa ei ole ollut. Ihan kuin ei vain haluaisi enää pitää yhteyttä.

Jos soittelua tai viesteilyä on, se on pääsääntöisesti meidän lasten aloitteesta

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla alkava muistisairaus ? Silloin tyypillistä on erakoituminen. Pelkää että muut huomaa ettei hän muista.

Oma äiti alkoi käyttäytymään noin, todettiin varhainen alzhaimer. On nyt 60v ja jotenkin tuntui että kaikki alkoi äkkiä, ei olla hirveästi muutenkaan oltu yhteydessä, mutta oli vielä 3v sitten normaali.

Vierailija
22/61 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota muuten kantaa kuin sen verran että pakko olla jotenkin sairas jos alapeukuttaa sitä että ihmiset viihtyvät yksikseen ja kertovat etteivät kaipaa seuraa. Kaikkien näköjään pitäisi olla kuin he itse tai se on väärin. Minusta melko sairasta jos kuvittelee että vain oma tyyli olla ja elää on oikea. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla alkava muistisairaus ? Silloin tyypillistä on erakoituminen. Pelkää että muut huomaa ettei hän muista.

Miksi pitää aivan heti epäillä muistisairautta jos joku ikääntyvä ihminen osaa viihtyä yksikseen? Täh? Olen itse 76 v. ja viihdyn aivan erinomaisesti yksin, se on vapautta, tajuatko. Joku aika sitten tein kyllä testin ja sain niin loistavat tulokset testistä, että mitään muistisairautta ei ole odotettavissa. Hahmotus ja reaktiot kaikki erinomaisia. Huvikseni tein, kukaan ei yllyttänyt minua. Antaisitte ihmisten elää rauhassa eikä tarvitse epäillä jatkuvasti muistisairautta ikääntyvillä, ei sitä kaikille tule. Äitini eli yli 90 vuotiaaksi eikä muistisairauden häivääkään, hoiti asiansa ihan itse loppuun asti. 

Tässäpä kärttyinen kääkkä!

Minusta ei tippaakaan. Ei tee ihmistä kärttyistä jos haluaa olla itsekseen eikä ole kaltaisesi. 

Mistä tiedät, minkä kaltainen olen?

Olet liian hyökkäävä koleerikko. Ei normaali ihminen reagoi noin, että haukkuu toista kärttyisäksi, kun haluaa olla rauhassa. Toinen voi olla introvertti romantikko, tai flegmaatikko.

Vierailija
24/61 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma äiti alkoi käyttäytymään noin, todettiin varhainen alzhaimer. On nyt 60v ja jotenkin tuntui että kaikki alkoi äkkiä, ei olla hirveästi muutenkaan oltu yhteydessä, mutta oli vielä 3v sitten normaali.

Omani alkoi käyttäytyä noin kun jäi eläkkeelle. Todettiin täysin terveeksi ja pirun skarpiksi. Kävi sukulaisten painostuksesta lääkärissä jotta saisi olla rauhassa. Nyt saa. 

Vierailija
25/61 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää aivan heti epäillä muistisairautta jos joku ikääntyvä ihminen osaa viihtyä yksikseen? Täh? Olen itse 76 v. ja viihdyn aivan erinomaisesti yksin, se on vapautta, tajuatko. Joku aika sitten tein kyllä testin ja sain niin loistavat tulokset testistä, että mitään muistisairautta ei ole odotettavissa. Hahmotus ja reaktiot kaikki erinomaisia. Huvikseni tein, kukaan ei yllyttänyt minua. Antaisitte ihmisten elää rauhassa eikä tarvitse epäillä jatkuvasti muistisairautta ikääntyvillä, ei sitä kaikille tule. Äitini eli yli 90 vuotiaaksi eikä muistisairauden häivääkään, hoiti asiansa ihan itse loppuun asti. 

Minusta ei tippaakaan. Ei tee ihmistä kärttyistä jos haluaa olla itsekseen eikä ole kaltaisesi. 

Kommentistasi päättelin sinun olevan toisia haukkuva, ilkeä ja vihamielinen. Sen kaltaiseksi sinut ajattelen kun taas se jolle noin kommentoit vaikuttaa asialliselta oman tiensä kulkijalta joka esitti täysinasiallisesti oman kokemuksensa. Että ihan komnentistasi päättelin sinun olevan tietyn kaltainen, sen kaltainen että kiertäisin harvinaisen kaukaa. 

Vierailija
26/61 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kannattaisi miettiä........Vanha herra Mauri - Ol’ Man Mose Lyrics

Kerran meidän talossa, asu yks ihan vanha mies
Sen nimi oli Mauri, ja se monet jutut ties
Mä menin sitä tapaamaan, ja katsoin ovelta (no, mitä näit)
Siellä tää, vanha mies, makas nurkassa

No, oliko se elossa, en tiedä
En ehtinyt sitä todeta, kun lähdin niin äkkiä.

Vierailija
27/61 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko alkava muistisairaus? erakoituu kun ei aina muista asioita ja yrittää peitellä terveystilannetta..

Minun äidiltä huomasin sen kun hän aikaisemmin oli erittäin kiinnostunut lehtien lukemisesta ja tv:n katsomisesta, tv oli hänelle kuin " kaveri", Mutta sitten hän lopetti nämä molemmat ja tuijotteli vain seiniä... ja puhuminen väheni, sanoja unohtui jne.  Lopussa ei tuntenut enää tytärtään. Alzheimerin tauti.

Vierailija
28/61 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina alkaa tää ihme päävikaisuuden esim. muistisairauden, masennuksen jne. epäily jos joku haluaa olla omissa oloissaan. Onko todella niin vaikea käsittää että kaikkia ei KIINNOSTA sosiaalinen elämä? 

Juuri näin. Osalla muualla kaverit. Päävika on voinut olla aina joillakin ja toisilla ei. Ja vanhuksilla saa olla vikoja muistissa vähän, jos ei sille mitään voi.

Vierailija
29/61 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummoni on 95 vuotias. Terävämpi muistiltaan kuin minä (40) ja viihtyy parhaiten omassa seurassaan. Ainoa kehen pitää yhteyttä olen minä koska ollaan aina ymmärretty toisiamme, enkä tunge kylään alvariinsa. Muille ei mummo avaa edes ovea saati vastaile puhelimeen. 😂 

Säähän näitä kuuppa ongelmia perustella millä haluaa. Yksinäisyys tekee ihmisestä omien ajatustensa vangin joka pahentaa asiaa. Ei terve ihminen jaksa olla jatkuvasti yksin. Erakoita on häviävän vähän.

Vierailija
30/61 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanheneminen, kyllästyminen, luopuminen.

Miksi kyllästyy? Vai väsyy? Voiko löytää hyvää vielä..?

Vierailija
31/61 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omani alkoi käyttäytyä noin kun jäi eläkkeelle. Todettiin täysin terveeksi ja pirun skarpiksi. Kävi sukulaisten painostuksesta lääkärissä jotta saisi olla rauhassa. Nyt saa. 

Hyvä ettei ole mitään vakavaa. Se vähä mitä olemme viimeisten parin vuoden aikana nähneet ja soitelleet niin hakee sanoja, nimiä yms. 

Vierailija
32/61 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentistasi päättelin sinun olevan toisia haukkuva, ilkeä ja vihamielinen. Sen kaltaiseksi sinut ajattelen kun taas se jolle noin kommentoit vaikuttaa asialliselta oman tiensä kulkijalta joka esitti täysinasiallisesti oman kokemuksensa. Että ihan komnentistasi päättelin sinun olevan tietyn kaltainen, sen kaltainen että kiertäisin harvinaisen kaukaa. 

Sinulla on jokin ongelma, ilmiselvästi. 

Vierailija
33/61 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkava muistiongelma? Alkava hulluus?

Vierailija
34/61 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ettei ole mitään vakavaa. Se vähä mitä olemme viimeisten parin vuoden aikana nähneet ja soitelleet niin hakee sanoja, nimiä yms. 

Jos ei liiku, syö miten sattuu, eikä käy missään, vanhuuden vaivat aikaistuvat. Pelkästään kuulo voi heikentyä yksin ollessa.

Vierailija
35/61 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanheneminen, kyllästyminen, luopuminen.

Miksi kyllästyy? Vai väsyy? Voiko löytää hyvää vielä..?

Elämään voi kyllästyä.

Uteliaisuus on lahja.  Yksilöllistä se, löytääkö uutta iloa.

Vierailija
36/61 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän sä häntä välttelet. Sanoit, että jo pari vuotta. Miksi listasit veljiäsi, miten he mihinkään liittyvät? 

Vierailija
37/61 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän jos joitakin pelottaa ajatus muistisairaudesta ja sen haluaa kieltää. Mutta lääkäri siihen on oikea toteamaan mitä se voi olla. Minun äiti oli tuollainen eristäytyvä vuoden, jota siis ei ikinä ennen ollut. Suostui lääkääriin ja testeihin jolloin löytyi varhainen alzheimer. Nyt pari vuotta myöhemmin unohtelee jo paljon sanoja, nimiä yms. 

Vierailija
38/61 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummoni on 95 vuotias. Terävämpi muistiltaan kuin minä (40) ja viihtyy parhaiten omassa seurassaan. Ainoa kehen pitää yhteyttä olen minä koska ollaan aina ymmärretty toisiamme, enkä tunge kylään alvariinsa. Muille ei mummo avaa edes ovea saati vastaile puhelimeen. 😂 

Säähän näitä kuuppa ongelmia perustella millä haluaa. Yksinäisyys tekee ihmisestä omien ajatustensa vangin joka pahentaa asiaa. Ei terve ihminen jaksa olla jatkuvasti yksin. Erakoita on häviävän vähän.

Ai. Minä olen kyllä täysin terve ja viihtynyt lapsesta asti aina yksin. Ei kiinnosta kenenkään seura tippaakaan. Mikään eo ole niin ihanaa kun painaa ovi kiinni ja olla ihan rauhassa itsekseen kun töistä pääsee kotiin. Ihan riittävästi sosiaalista elämää kun 8h päivässä katselee työtovereita. Lomalla en koskaan tapaa KETÄÄN! Eikä minussa kyllä ole yhtään mitään vikaa sen enempää henkisesti kuin fyysestikkään. En myöskään ole tippaakaan ujo, voin aivan hyvin nousta vaikka keskellä toria pöydälle laulamaan jos niikseen tulee, ei ole koskaam ollut itsetunto ongelmia, en ole millään tavalla yhtään minkään vanki ja rakastan suuresti elämäni. Se että viihdyn yksin on MINUN LUONTEENI. Eikä siinä ole niin mitään vikaa jota voisit etsiä ja osoittaa. Minä kyllä jaksaisin olla yksin ihan määräämättömästi, vaan kun on pakko työssä käydä niin minkäs voit. Eläkkeellä aijon muuttaa pysyvästi "korpi" mökilleni.

Vierailija
39/61 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olin tulossa kirjoittamaan.

Vierailija
40/61 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän jos joitakin pelottaa ajatus muistisairaudesta ja sen haluaa kieltää. Mutta lääkäri siihen on oikea toteamaan mitä se voi olla. Minun äiti oli tuollainen eristäytyvä vuoden, jota siis ei ikinä ennen ollut. Suostui lääkääriin ja testeihin jolloin löytyi varhainen alzheimer. Nyt pari vuotta myöhemmin unohtelee jo paljon sanoja, nimiä yms. 

Ja on kyllä vaikeaa jutella kun hakee sanoja jatkuvasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi