Siis mitä helve""ttiä,tätäkö terveydenhuollon taso nykyään on? Menin valittamaan kipeää polvea niin puolet ajasta kun lääkäri maanitt
Maanitteli menemään kyykkyyn. Ja mä en pysty. Kuten en myöskään nousemaan portaita tai polkemaan pyörällä. Sitten koputteli polvia ja sanoi että tuntuvat "rauhallisilta". Kotiin tulin särkylääkereseptn kanssa vaikka olin toivonut vaikkapa magneettikuvausta! O
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Tätä päivää Helsingissä. Selkärankareumainen menee lääkäriin saadakseen uusittuaan reumalääkkeen ja kipulääkkeen reseptin. Lääkäri maanittelee kumartumaan ja tavoittelemaan sormenpäillä lattiaa. Kieltäytydyt, koska tiedät että tuosta liikkeestä kivut pahenee potenssiin kymmenen ja olet entistä sairaampi pitkän aikaa.
Lopulta teet työtä käskettyä ja lääkäri kirjoittaa muun lääkityksesi kanssa täysin sopimattomat lääkeet, joista farmaseuttikin apteekissa varoittaa käyttämästä muun lääkityksesi kanssa. Saat maksettavaksi vastaanottomaksun ja olet nyt kipeämpi kuin lääkäriin mennessäsi etkä saanut tarvitsemiasi lääkkeitä.
Jos vertaa tätä nykyistä terveydenhoidon alhoa 80-luvun Helsingin sairaalapiirin toimintaan on ero kuin sysimustalla yöllä ja kirkkaalla päivänvalolla. Tämä on tietoisilla poliittisilla päätöksillä aikaansaatu tilanne.
Muuten hyvä, mutta Hgissä ei ole vastaanottomaksuja ollenkaan (tk-lääkärin siis).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin haluaisin magneettikuvat polvista.
Juu mene yksityiselle. Ei minnekään magneettiin Suomessa pääse julkisella eikä edes työterveyshuollossa.
Pääsee kyllä, mikäli lääkäri arvioi tutkimuksen aiheellisiksi. Jos aloittajalla on esimerkiksi 40kg ylipainoa, niin siihen ei mikään magneettikuvaus auta. Siihen auttaa vain laihduttaminen.
Muistan kerran kun 150 kiloinen keijukainen tuli odottamaan uusintaleikkausta kun lonkkatekonivel oli vääntynyt potilaan suuren massan vuoksi. Ei ne tekonivelet ihan älyttömiä kestä. Alun perin tekonivel oli laitettu avaskulaarisen nekroosin vuoksi.
Miksi aina puututaan siihen painoon. Julkinen ei kunnioita kehonrauhaa vaan vaatii kaikkia "slimmi" normiin.
Koska ylipaino aiheuttaa nivelkipuja. Siksi.
Ylipaino vaikuttaa yleisesti koko kroppaan. Läskit ovat sairaampia ja läskit ovat myös niitä jotka ovat tukkimassa sitä julkista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen ei pääse kyykkyyn, siinä on jo niin paljon ongelmia, että ehkä olisi paras ottaa ensisijaiseksi tavoitteeksi nimenomaan tuo, että pääsisi kyykkyyn ja sitten vielä ylöskin. Monesti polvet ovat kipeät ylipainon ja vähäisen liikunnan takia, tai sitten voi olla reuma.
Painonnostaja Assi Koiviston valmentaja sanoi lehtihaastattelussa että jokaisen pitäisi tehdä 30 syväkyykkyä joka päivä. Se pitäisi selän ja jalat kunnossa. Lapset menevät luontaisesti syväkyykkyyn ongelmitta. Aika pian teini-iässä istuminen ja liikunan vähäisyys johtaa ongelmiin notkeuden ja liikkumisen suhteen.
Jaa että 30? Minulla ei mene yhtään. Täytynee alkaa treenaamaan tätäkin.
Olisiko helpompi siirtyä saattohoitoon jos olet noin huonossa kunnossa.
En ole vielä saattohoitoikäinen. Kuntoa voi kohottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanottuna k*sessa olet ellei ole laajaa työterveyttä tai varaa mennä omilla rahoilla yksityiselle.
Ei siellä työterveydessäkään pääse magneettiin, vaikka laaja työterveys olisikin.
Työterveyslääkäriltä sain lähetteen fysiatrille jolta sain lähetteen magneettiin, mutta sen joutuu itse maksamaan. Sama koskee fysioterapiaa, itse maksettava. Oma kokemus näistä parin viikon takaa, työnantajani on sote-firma ja luonnollisesti työterveyshuolto on omassa firmassa. Kuvantamisen hinnasta sain henkilökunta-alennuksen.
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin päivystävälle hoitajalle. Käski fysioterapeutille. Sanoi että jalkojen kivut ja puutuneisuus johtuu rasituksesta. Mikä ihmeen rasitus? Ei sitä ole.
Luultavasti sinun ongelmasi on nimenomaan se, että jaloillesi ei tule rasitusta. Lihaskuntosi on olematon.
Fyssarille ja salille, siitä se lähtee
Ystävä meni jalkakivun takia,ei siellä mitään jalkaa katsottu ihan muuksi meni..Tälle käy samoin.Potee aikansa kyllä se siitä.Tämän kivut kesti olisko 20v..enempi nyt helpottanut mutta kun tulee kipukausi se on pahempi.Ei mitään syö panadolia.Söin Buranaa ja yhtä muuta mietoa 2mg, samaan aikaan kun hermokivut silmäpiikit kipu meni aina sietämättömäksi,munuaiset melkein siitä sairastui .Burana ehkä syy.
abstraktit käsitteet on hankalia. Kun yksi potilas sanoo "sattuu paljon", niin käytännössä hän sitten kykenee kuitenkin sivoamaan, kantamaan kauppakassit, käyttämään koiria lenkillä ja tehdä pienen iltajumpan siinä missä toinen potilas, joka sanoo "sattuu paljon", pyörtyy kivusta, kun lääkäri kehottaa nousemaan ylös. Siksi ne lääkärit pyytää potilasta tekemään erilaisia asioita, jotta voi nähdä mitä potilas voi oikeasti tehdä siinä "paljossa" kivussaan.
jalkakvut on niin yleisiä vastaanotolla, että varmasti jokainen tk lääkäri osaa niitä tutkia ja tietää miten tutkitaan missäkin ongelmassa. Yleensä se menee niin, että lääkäri tutkii vastaanotolla onko potilas syytä lähettää erikoissairaanhoitoon heti, kuukauden jonoon, vai kolmen kuukauden jonoon, vai onko vaiva sellainen, että voi antaa kotiohjeet ja kehottaa tulemaan takaisin, jos parin viikon sisällä ei ala tulemaan parannusta tilaan tai aikaisemmin, jos oireet pahenee. Tämä siksi, että meidän keholla on kyky parantaa itsensä. Kuvaukset ja muut järeämmät tukimukset tule sitten, kun pitää syystä tai toisesta selvittää tilaa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Ystävä meni jalkakivun takia,ei siellä mitään jalkaa katsottu ihan muuksi meni..Tälle käy samoin.Potee aikansa kyllä se siitä.Tämän kivut kesti olisko 20v..enempi nyt helpottanut mutta kun tulee kipukausi se on pahempi.Ei mitään syö panadolia.Söin Buranaa ja yhtä muuta mietoa 2mg, samaan aikaan kun hermokivut silmäpiikit kipu meni aina sietämättömäksi,munuaiset melkein siitä sairastui .Burana ehkä syy.
Juu juu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas vänisee ne jotka eivät ole itsestään huolta pitäneet. Hyppäävät päivystyksissä valittamassa ja haukkuvat henkilökuntaa paikallisilla puskaradioilla kuinka heitä kaltoinkohdellaan.
Kerro mulle, miten olisin voinut estää SORMIEN nivelrikon, jonka takia käsi on melkein käyttökelvoton. (Olen muuten normaalipainoinen ja liikunnallinen ihminen.)
On se kummaa että käsi on käyttökelvoton parin sormen vuoksi.
No lähinnä peukalon tyvinivel kyseessä, joten tarttumisote hyvin kivuliasta, kaikki mitä teet on tuskallista/mahdotonta, esim sukkien laitto jalkaan ja miljoona muuta yhtä tavallista asiaa.
Mulla nivelrikko toisen käden keskisormen ja nimettömän keskimmäisessä nivelvälissä (DIP- ja PIP-nivelten väli) ja ei ole kerta eikä kaksi kun on esim. meinannut ruokaa täynnä oleva paistinpannu tai kattila pudota kädestä kun tarttumaotteessa alkaa sattua sormiin ihan saatanasti. Ihan sietämätön kipu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas vänisee ne jotka eivät ole itsestään huolta pitäneet. Hyppäävät päivystyksissä valittamassa ja haukkuvat henkilökuntaa paikallisilla puskaradioilla kuinka heitä kaltoinkohdellaan.
Kerro mulle, miten olisin voinut estää SORMIEN nivelrikon, jonka takia käsi on melkein käyttökelvoton. (Olen muuten normaalipainoinen ja liikunnallinen ihminen.)
No lähinnä peukalon tyvinivel kyseessä, joten tarttumisote hyvin kivuliasta, kaikki mitä teet on tuskallista/mahdotonta, esim sukkien laitto jalkaan ja miljoona muuta yhtä tavallista asiaa.
Mulla nivelrikko toisen käden keskisormen ja nimettömän keskimmäisessä nivelvälissä (DIP- ja PIP-nivelten väli) ja ei ole kerta eikä kaksi kun on esim. meinannut ruokaa täynnä oleva paistinpannu tai kattila pudota kädestä kun tarttumaotteessa alkaa sattua sormiin ihan saatanasti. Ihan sietämätön kipu.
No koska tämänkin jo tiedät on todella tärkeää nyt mennä marisemaan terkkariin. Muista vaatia sitä magneettia.
Sain lähetteen yksityiseltä. Ongelma löytyi.
Polven nivelrikkoa menin valittamaan TK. Pois tulin kolesteroli lab . lähetteen kans. Polvi edelleen kipeä, Buranaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te aina haukutte tuota terveydenhoitoa? Itse olen saanut hyvää hoitoa ja päässyt aina lääkärille. Minä olenkin jo täyttänyt 65 ja koen, että sen jälkeen palvelu vain parantui.
Olen 66v enkä todellakaan ole saanut hoitoa julkisella
Esim vuosi sitten oli kamala kuumeinen poski/otsaontelotulehdus ja keuhkoputken tulehdus. 2 kertaa pääsin chattiin viikon välein - ei lääkäriaikaa. 3. kerralla pääsin hoitajan luo, ei kuunnellut edes keuhkoja. Kun kuukausi sairastamista oli täynnä pääsin onneksi 65v kokeilun kautta yksityiselle ja välittömästi vahvat antibiootit. Toipumiseen meni toinen kuukausi kun oli jo niin pahana
Bs. Sinulla ollut mitään. Lopeta se väniseminen. Jos tuollaiset bakteeriperäiset olisi ollut kuukauden, olisit ollut iv antibiooteilla sairaalassa. Sait ab kuurin kun eivät jaksaneet kuunnella märinää.
Kuukauden kestänyt ja tuon mukaan pahentunut otsalohkotulehdus ja p.o ab kuuri. Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Kun edes saamari jostain saisi lääkäriajan. Kaikki lomailevat, ja mulla palaa lomapäiviä sairastamisen ja kohta pitäisi palata töihinkin.
Ensisijainen yhteydenotto työterveyshuoltoon. Jos se ei auta, sitten vaan päivystykseen jonottamaan jos et saa julkiselta kiireaikaa eikä yksityiseen ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä mietit että yksityiselle magneettiin vai kaljalle. Sä menit kaljalle.
Kalja maksaa happy hourina noin 6 euroa, magneettikuvaus Pihlajalinnassa 890 euroa. Aika monta kaljaa saa kiskoa että tuo muuttuu keskusteluksi valinnasta kahden vaihtoehdon kesken.
Yllättäen säästäminen on sinulle täysin outo asia. Kun jätät parin kuukauden kaljat juomatta, alkaa rahat olla jo kasassa.
Jos sulla on joku pakkomielle juoda kaljaa niin ei se tarkoita että muilla olisi. Kaikki eivät ole kaltaisiasi juoppopersuja.
Voisivat tehdä sellaisen asetuksen, että jos et käytä julkista terveydenhoitoa, et joudu maksamaan siitä veroja. Sitten jos äkillinen tarve tulee, siitä aiheutuvat verot tulisi maksettavaksi jälkikäteen (mikäli saa sellaista hoitoa että däilyy hengissä).
Tämä on samanlaista pakottamista kuin Yle-veron kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te aina haukutte tuota terveydenhoitoa? Itse olen saanut hyvää hoitoa ja päässyt aina lääkärille. Minä olenkin jo täyttänyt 65 ja koen, että sen jälkeen palvelu vain parantui.
Olen 66v enkä todellakaan ole saanut hoitoa julkisella
Esim vuosi sitten oli kamala kuumeinen poski/otsaontelotulehdus ja keuhkoputken tulehdus. 2 kertaa pääsin chattiin viikon välein - ei lääkäriaikaa. 3. kerralla pääsin hoitajan luo, ei kuunnellut edes keuhkoja. Kun kuukausi sairastamista oli täynnä pääsin onneksi 65v kokeilun kautta yksityiselle ja välittömästi vahvat antibiootit. Toipumiseen meni toinen kuukausi kun oli jo niin pahana
Bs. Sinulla ollut mitään. Lopeta se väniseminen. Jos tuollaiset bakteeriperäiset olisi ollut kuukauden, olisit ollut iv antibiooteilla sairaalassa. Sait ab kuurin kun eivät jaksaneet kuunnella märinää.
Sinun täytyy olla lähihoitaja, luultavasti vieläpä ensimmäisen vuoden opiskelija. Ei kukaan muu voi olla noin pihalla, paitsi maallikot. Ihmisellä voi todellakin olla hoitamaton poskiontelontulehdus kuukauden päivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No koska tämänkin jo tiedät on todella tärkeää nyt mennä marisemaan terkkariin. Muista vaatia sitä magneettia.
Ööö, anteeksi kuinka? Kommentoin vain sille alkuperäiselle samasta vaivasta peukalossaan kärsivälle että tiedän tunteen ja sympatiseeraan. Minun käteni ei vaadi kuvantamista enkä ole sitä täällä edes vaatinut koska diagnoosi on ilmankin jo päivänselvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin haluaisin magneettikuvat polvista.
Juu mene yksityiselle. Ei minnekään magneettiin Suomessa pääse julkisella eikä edes työterveyshuollossa.
Pääsee kyllä, mikäli lääkäri arvioi tutkimuksen aiheellisiksi. Jos aloittajalla on esimerkiksi 40kg ylipainoa, niin siihen ei mikään magneettikuvaus auta. Siihen auttaa vain laihduttaminen.
Muistan kerran kun 150 kiloinen keijukainen tuli odottamaan uusintaleikkausta kun lonkkatekonivel oli vääntynyt potilaan suuren massan vuoksi. Ei ne tekonivelet ihan älyttömiä kestä. Alun perin tekonivel oli laitettu avaskulaarisen nekroosin vuoksi.
Miksi aina puututaan siihen painoon. Julkinen ei kunnioita kehonrauhaa vaan vaatii kaikkia "slimmi" normiin.
Koska ylipaino aiheuttaa nivelkipuja. Siksi.
Ylipaino vaikuttaa yleisesti koko kroppaan. Läskit ovat sairaampia ja läskit ovat myös niitä jotka ovat tukkimassa sitä julkista.
Läskit myös haisevat pahalle.