Siis mitä helve""ttiä,tätäkö terveydenhuollon taso nykyään on? Menin valittamaan kipeää polvea niin puolet ajasta kun lääkäri maanitt
Maanitteli menemään kyykkyyn. Ja mä en pysty. Kuten en myöskään nousemaan portaita tai polkemaan pyörällä. Sitten koputteli polvia ja sanoi että tuntuvat "rauhallisilta". Kotiin tulin särkylääkereseptn kanssa vaikka olin toivonut vaikkapa magneettikuvausta! O
Kommentit (373)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduta ja liiku .
Sain polvikipuun tuon ohjeen. Olen 167 cm pitkä ja painan 52 kg, kysyi, että paljonko pitää pudottaa painoa. Vastaus oli, että 5 kg olisi hyvä saada pois. Ja liikkua pitää, joka päivä kävellä ainakin 3 km.
Menin ykstyiselle, murtuma jalassa, ehdoton taivutuskielto, ei kävelyä.
Vaikea uskoa.
Minä olin lievästi ylipainoinen, noin 7 kg. Minulla oli verenpainetauti, hyperkolesterolemia ja lievä uniapnea. Yksikään lääkäri ei ole käskenyt laihduttaa, eivät edes kysyneet mitä painan.
Olin aika yllättynyt siitä.
No, pudotin painoa sitten omatoimisesti eikä ole enää diagnooseja.
Ilmeisesti kroppani on sellainen, että ulkopuolinen ei näe pientä ylipainoa, mutta metabolia ei siedä sitä yhtään.
Olonikin on meinaan kuin eri ihmisellä, ei luulisi että pari hassua kiloa voi vaikuttaa niin paljon.
Eli toisin kuin nykyään usein väitetään, osalla pienikin ylipaino on pahaksi, vaikka kuinka olisi alle 80 cm vyötärö.
Mun puoliso oli koko lapsuutensa ja teini-iän/ nuoren aikuisuuden ylipainoinen. Paino alkoi nousta uudelleen nelikymppisenä ja eka sai uniapnean, kohta verenpainelääkityksen ja siihen päälle vielä pahenevat polviongelmat. Omien puheidensa mukaan missään vaiheessa ei ole puututtu painoon ja elintapoihin, ja koska lääkärikään ei ole näistä mitään sanonut, niin nehän on silloin kunnossa hänen omasta mielestään. Mun on siis ihan turha yrittää näihin asioihin puuttua. Kotona laitan terveellistä ruokaa, mutta töissä vetää mitä vetää. Kotiruokapöydän ääressä se paino ei nouse.
Olen miettinytkin, että onko syy yksityisessä työterveydessä? Onko niillä mitään intressejä siellä parantaa ihmisiä, vai kupataanko vaan rahaa asiakasfirmoilta? Puututaanko ylipainoon ja elämäntapoihin herkemmin julkisella? Itse kävin julkisella joku vuosi sitten, ja lääkärin ensimmäinen toteamus oli "ylipainoahan sinulla ei ole", ja vasta sitten lähti selvittämään muuta.
Minulla oli keuhkokuume. Sain nuhatippoja😂. Vasta toisella kerralla pääsin keuhkokuvaan kun nostin metelin.
Kun mun lapsella meni polvi niin yks tatskatyyppi esitti lääkäriä HUS lastensairaalassa. Aihetta epäillä että saattoi olla valelääkäri, vaikka sehän olisi jo törkeä rikos. (pitkä tarina, joo Suomikin noin hullu maa että etäs Gang stalking pyörinyt HUS tiloissakin)
Oli jotenkin töykeä, mutta lähetti kuvauksiin kuitenkin. Ei ollut murtunut mutta ei voinut kävellä kahteen viikkoon.
Kuulostaa tutulta. En pääse edes pieneen kyykkyyn mutta silti lääkäri jankutti että "kokeile kokeile " ja oli ihmeissään että enkö oikeasti pääse sen alemmas. Hoito-ohje oii laittaa Mobilatia ja käydä vesijuoksussa.
No mun miehellä meni polvi entistä enemmän paskaksi kun lääkärin kehotuksesta kuntoutti sitä kiipeämällä Näkötorniin Mikkelun reissulla. Siinä oli pitkät portaat niin mies arveli että saa tarpeeksi liikettä polvelle. No ei meinannut enää päästä alas sieltä eikä kyennyt seuraavana päivänä ajamaan autoa. Meni uudestaan lääkäriin ja sanoi että on liikkunut mutta pahemmaksi vaan menee. Polvi oli tuossa vaiheessa kuuma ja turvonnut kun aikaisemmin oli näyttänyt normaalilta. Sai sitten kortisonipiikin ja kävelysauvat mutta vieläkin on auki että mikä siinä polvessa on. Ja mies on ihan laiha luikku eli ylipaino ei ainakaan syy !
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin päivystävälle hoitajalle. Käski fysioterapeutille. Sanoi että jalkojen kivut ja puutuneisuus johtuu rasituksesta. Mikä ihmeen rasitus? Ei sitä ole.
Mulla sama, päivystyksessä sanottii, et kyllä se paranee itsestään. Kantaan kirjattiin pelko/huoli sairaudesta. No nyt on jo 4 viikkoa jatkunu tätä samaa oloa ja ihmeellisiä kramppeja puristuksia keholla... Kohta joku hermo poksahtaa lopullisesti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin päivystävälle hoitajalle. Käski fysioterapeutille. Sanoi että jalkojen kivut ja puutuneisuus johtuu rasituksesta. Mikä ihmeen rasitus? Ei sitä ole.
Mulla sama, päivystyksessä sanottii, et kyllä se paranee itsestään. Kantaan kirjattiin pelko/huoli sairaudesta. No nyt on jo 4 viikkoa jatkunu tätä samaa oloa ja ihmeellisiä kramppeja puristuksia keholla... Kohta joku hermo poksahtaa lopullisesti...
Niinpä, kipua oli ensin molemmissa säärissä. Sitten se levisi reisiin asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylellistä. Meillä päin ei saa edes aikaa. Vaivaan kuin vaivaan ohjeistetaan syömään 2-3 viikkoa Buranaa ja soittamaan uudelleen, jos ei sillä asetu.
Tutulla irtosi hauis kokonaan toisesta päästä, eikä meinannut milläään saada aikaa. Kun meni paikan päälle ja jollain ilveellä otille, eivät meinanneet tehdä sille mitään, ilmeisesti koska eihän eläkeläinen nyt toimivaa kättä enää tarvitse.
Kun Pihlajalinna oli ilmeisesti saanut huonon tuloksen viime viuodelta, lienee edessä kulukuuri. Arvatkaa, missä säästetään?
Hauiksen repeämään käytetään yleensä konservatiivista hoitoa eli kipua hoidetaan tulehduskipulääkkeillä ja myöhemmin fysioterapialla.
Siinäkin tapauksessa, että lihas on toisesta päästä kokonaan irti ja rullalla mytyssä siinä toisessa päässä?
Vierailija kirjoitti:
"vaikka olin toivonut vaikkapa magneettikuvausta! O"
Toivo joulupukilta - kehystettynä.
Oletkohan hieman leipääntynyt?
Vierailija kirjoitti:
Laihduta ja liiku .
Mulle lääkäri sanoi ettei ole mistä laihduttaa.
Mene kipeän polven kanssa terveyskeskukseen 2001 vs. 2026
2001 lääkäri lähettää sinut ensin röngeniin ja sitten apuvälineyksikköön hakemaan sauvat
2026 lääkäri lähettää sinut kotiin syömään buranaa ja pudottamaan painoa
Vierailija kirjoitti:
Mene kipeän polven kanssa terveyskeskukseen 2001 vs. 2026
2001 lääkäri lähettää sinut ensin röngeniin ja sitten apuvälineyksikköön hakemaan sauvat
2026 lääkäri lähettää sinut kotiin syömään buranaa ja pudottamaan painoa
Niin, jos on vaikka vaikeita neuropatia oireita, eikä diabetestakaan niin miten ne sillä painon pudotuksella hoituis?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse loukkasin polven viime syyskuussa, ja on välillä edelleen kipeä. Varsinkin kun joutuu menemään portaat alas. Julkisella lääkärillä kävin, kuulemma "kaikki on hyvin". Lääkäri ei löytänyt mitään ongelmaa, siis silmämääräisesti. Eli ei tarvitse tehdä mitään jatkotutkimuksia :D
Olen työtön joten ihan sama minulle. Olisi silti kiva tietää mikä polvea vaivaa!
Kyllähän tuo pitää kuvata. Siellä vai olla esim lumpiossa murtuma, nivelvaurioita. Tekisin Haipron kyseisestä lääkäristä koska tuo on räikeä hoitovirhe.
Joo mutta mitä sitten kuvaamisen jälkeen? Uusimmat tutkimukset sanovat, että leikkauksesta ei ole polven vammoissa juurikaan hyötyä, vaan voivat jopa pahentaa tilannetta.
Tutkimuksissa on verrattu leikattuja ja leikkaamattomia polvivammaisia pitempään, niin nähty tämä. Aiemmin leikkaukset olivat aika pääasiallinen hoitomuoto.
Voi olla että en ole lukenut uusimpia artikkeleita mutta kyllä polven seudun murtumat leikataan ja käsittääkseni vielä tehdään ainakin etumaisen ristisiteen (ACL) ainakin urheilijoille. Jos polvi lukkiutuu niin pakko se on tähystää ja korjata vika oli sitten kyse nivelen sisäisestä viasta tai patellan luksaatiosta. Magneettikuvilla toki saadaan diagnoosi lähes aina.
Entiseen aikaan tehtiin paljon polven tähystyksiä ja siistittiin nivelrustoa ja otettiin rispaantuneet meniskin osat pois tai naulattiin takaisin jos katsottiin sen olevan mahdollista. Nykypäivänä tehdään vähemmän leikkauksia kun tähystysleikkausten pitkäaikaishyöty jäi pieneksi ihan satunnaistetuissa tutkimuksissa niin kuin mainitsit. Kuntoutus on tärkeää mutta se passaa välillä unohtumaan ja sama pätee polven lisäksi olkapäävaivoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota se on. Valitti mitä hyvänsä - saa särkylääkkeet. Kuvauksia ei tehdä.
Mene yksityiselle, sieltä saat koko setin. Kuvauksen ja tiedon siitä mitä on vialla.
Ja maksat saatanasti.
Ei se kauheasti maksa, muutaman satasen saattaa maksaa, ehkä jotakin 300 - 400 euroa.
Puolet kuukauden tuloista. Jos vielä lisätutkimuksia menee kaikki. Ei sen arvoista että menee asunto alta.
Mitä jos menisti töihin kelaelätti.
Vierailija kirjoitti:
No mun miehellä meni polvi entistä enemmän paskaksi kun lääkärin kehotuksesta kuntoutti sitä kiipeämällä Näkötorniin Mikkelun reissulla. Siinä oli pitkät portaat niin mies arveli että saa tarpeeksi liikettä polvelle. No ei meinannut enää päästä alas sieltä eikä kyennyt seuraavana päivänä ajamaan autoa. Meni uudestaan lääkäriin ja sanoi että on liikkunut mutta pahemmaksi vaan menee. Polvi oli tuossa vaiheessa kuuma ja turvonnut kun aikaisemmin oli näyttänyt normaalilta. Sai sitten kortisonipiikin ja kävelysauvat mutta vieläkin on auki että mikä siinä polvessa on. Ja mies on ihan laiha luikku eli ylipaino ei ainakaan syy !
Rasitusvamma. Lepoa, Buranaa.
Oletko kenties eläkeläinen tai lähellä eläkeikää? Itse keski-ikäisenä pääsin vielä hyvin kuvauksiin kun ilmeisesti pidetään vielä tuottavana rattaana johon kannattaa panostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs mulle sitten määrättäis kun en Buranaa pysty syömään? Panadolia? Pöh, se nyt ei auta kunnon kipuihin yhtään. (Olen menossa lääkäriin nivelrikon takia.)
Pronaxen? Panacod?
Oxycontin tai targiniq
Lääkäri tuskin määrää ensimmmäisenä vahvoja opioideja, ellei miedompia vaihtoehtoja ole ensin edes kokeiltu.
Joitakn vuosia sitten olin sairaalassa missä tehtiin tekonivelleikkauksia. Yksi potilas kertoi että tk-lääkäri oli aloittanut Oxycontinin tai Targiniqin kun kuitenkin niitä tarvitaan leikkauksen jälkeen. Se on totta että vahvoja opioideja tarvitaan mutta yleensä vain muutaman päivän ajan leikkauksen jälkeen. Opioideja pitkään käyttäneillä kipuongelmia on enemmän ja niiden purkamiseen menee pitempi aika. Toki jos ei mitenkään pärjää muuten niin sitten sellainen on aloitettava mutta itse aloittaisin Burana, Panadol, Panacod, Lyrica merkkisistä lääkkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin lääkäri käski kiivetä minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduta ja liiku .
Sain polvikipuun tuon ohjeen. Olen 167 cm pitkä ja painan 52 kg, kysyi, että paljonko pitää pudottaa painoa. Vastaus oli, että 5 kg olisi hyvä saada pois. Ja liikkua pitää, joka päivä kävellä ainakin 3 km.
Menin ykstyiselle, murtuma jalassa, ehdoton taivutuskielto, ei kävelyä.
167 cm ja 47 kg tarkoittaa alipainoa. Kysyitkö lääkäriltä, oliko tuo vitsi.
Minulle tulee myös kaikki ylipainon vaivat heti kun paino nousee virallisesti sinne ylipainon puolelle. Olen ollut painavimmillani 65kg, ja tuolloin kuorsasin, hikoilin öisin ja töissä minkäänlainen alas taipuminen oli ihan hirveää kun vatsa painoi keuhkoja. Olo oli yleisesti tosi huono.