Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mitä helve""ttiä,tätäkö terveydenhuollon taso nykyään on? Menin valittamaan kipeää polvea niin puolet ajasta kun lääkäri maanitt

Vierailija
24.07.2026 |

Maanitteli menemään kyykkyyn. Ja mä en pysty. Kuten en myöskään nousemaan portaita tai polkemaan pyörällä. Sitten koputteli polvia ja sanoi että tuntuvat "rauhallisilta". Kotiin tulin särkylääkereseptn kanssa vaikka olin toivonut vaikkapa magneettikuvausta! O

Kommentit (373)

Vierailija
341/373 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä ei enää edes hoideta valkoihoisia. Vastaanotolla on käytävät täynnä viidakon ja aavikon väkeä.

Lääkäritkin on venäläisiä.

Olkoot kunhan hoitavat eivätkä ole valelääkäreitä. 

Meidänkin klinikassa on yksi Puna-armeijan majuri töissä vai oliko se KGB?

Vierailija
342/373 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota se on. Valitti mitä hyvänsä - saa särkylääkkeet. Kuvauksia ei tehdä.

Mene yksityiselle, sieltä saat koko setin. Kuvauksen ja tiedon siitä mitä on vialla.

Ja maksat saatanasti. 

Eikö terveytesi ole sen arvoista? Kun terveys menee, ei elämä ole enää elämisen arvoista. Suomessa on totuttu, että joku muu korjaa asiat omasta puolesta. Verot alas ja vastuu omasta elämästä ihmisille itselleen.

Työttömällä, eläkeläisellä tai pienipalkkaisella ei useinkaan ole varaa. Kaikki eivät myöskään saa lainaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/373 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihduta ja liiku .

Sain polvikipuun tuon ohjeen. Olen 167 cm pitkä ja painan 52 kg, kysyi, että paljonko pitää pudottaa painoa. Vastaus oli, että 5 kg olisi hyvä saada pois. Ja liikkua pitää, joka päivä kävellä ainakin 3 km.

Menin ykstyiselle, murtuma jalassa, ehdoton taivutuskielto, ei kävelyä.

Vaikea uskoa.

Minä olin lievästi ylipainoinen, noin 7 kg. Minulla oli verenpainetauti, hyperkolesterolemia ja lievä uniapnea. Yksikään lääkäri ei ole käskenyt laihduttaa, eivät edes kysyneet mitä painan. 

Olin aika yllättynyt siitä.

No, pudotin painoa sitten omatoimisesti eikä ole enää diagnooseja. 

Ilmeisesti kroppani on sellainen, että ulkopuolinen ei näe pientä ylipainoa, mutta metabolia ei siedä sitä yhtään. 

Olonikin on meinaan kuin eri ihmisellä, ei luulisi että pari hassua kiloa voi vaikuttaa niin paljon. 

Eli toisin kuin nykyään usein väitetään, osalla pienikin ylipaino on pahaksi, vaikka kuinka olisi alle 80 cm vyötärö. 

Mun puoliso oli koko lapsuutensa ja teini-iän/ nuoren aikuisuuden ylipainoinen. Paino alkoi nousta uudelleen nelikymppisenä ja eka sai uniapnean, kohta verenpainelääkityksen ja siihen päälle vielä pahenevat polviongelmat. Omien puheidensa mukaan missään vaiheessa ei ole puututtu painoon ja elintapoihin, ja koska lääkärikään ei ole näistä mitään sanonut, niin nehän on silloin kunnossa hänen omasta mielestään. Mun on siis ihan turha yrittää näihin asioihin puuttua. Kotona laitan terveellistä ruokaa, mutta töissä vetää mitä vetää. Kotiruokapöydän ääressä se paino ei nouse. 

Olen miettinytkin, että onko syy yksityisessä työterveydessä? Onko niillä mitään intressejä siellä parantaa ihmisiä, vai kupataanko vaan rahaa asiakasfirmoilta? Puututaanko ylipainoon ja elämäntapoihin herkemmin julkisella? Itse kävin julkisella joku vuosi sitten, ja lääkärin ensimmäinen toteamus oli "ylipainoahan sinulla ei ole", ja vasta sitten lähti selvittämään muuta. 

Syy lienee ihan miehen järjenjuoksussa. 

Vierailija
344/373 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene yksityiselle, sieltä saat koko setin. Kuvauksen ja tiedon siitä mitä on vialla.

Ja maksat saatanasti. 

Eikö terveytesi ole sen arvoista? Kun terveys menee, ei elämä ole enää elämisen arvoista. Suomessa on totuttu, että joku muu korjaa asiat omasta puolesta. Verot alas ja vastuu omasta elämästä ihmisille itselleen.

Suomessa on asenne että ei tarvii itse olla vastuussa mistään ja valtion/kelan pitää kaikki maksaa. Mutta muistakaa että jonkun pitää maksaa veroja että sitä rahaa on. Toki se on aina joku muu - joku rikkaampi jonka pitäis ne lisäverot maksaa.

Vierailija
345/373 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvoin se kuvaaminen hirveästi lämmittää. Urheilijalla voi olla toki akuutti polvivamma, mutra sohvaperunalla kipu on kulumaa. Kumma kyllä kulumaa tulee enemmän niille jotka liikkuvat vähemmän.

Vierailija
346/373 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisista lääkäreistä, jotka tahallaan kiusaa asiakasta pakottamalla tekemään jotain, mitä asiakas ei pysty tekemään, pitää tehdä ilmoitus potilasasiamiehelle. Usein samalle lääkärille osuu noita samantyyppisiä kiusaamisjuttuja. 

Vierailija
347/373 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehitysmaista tulleille menee tk ajat nykyään. Korva meni lukkoon viime lauantaina ja yritin itse sitä huuhdella ja laitoin korvatippoja. Varhan chatissa jouduin väittelemään 15 min. että pääsin korvahuuhteluun hoitajalle. Tätä on nykysuomi.

Ei kuulosta niin kiirelliseltä vaivalta että pitäis just viikonloppuna hoitaa.

Vierailija
348/373 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja maksat saatanasti. 

Yhy yhyy, on se niin väärin jos pitää itse maksaa omia kulujaan eikä voi aina maksattaa menojaan muilla ihmisillä.

Henkilöt jotka ovat pienistä tuloistaan maksaneet pienet veroprosentit ulisevat eniten että minä olen veronmaksaja!

Vierailija
349/373 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukaisin läpi koko ketjun ja päällimäiseksi mielee tuli miksi julkinen on niin tukossa eikä toimi. Kaikki vaativat kuvauksiin, jo olemassaolevia/todettuja vaivoja halutaan käydä tutkituttamassa uudelleen ja uudelleen. Kritisoidaan kun ei heti sitä magneettia tk lääkäri laita ja ollaan tyrmistyneitä kun yksityisellä kaikki on kallista.

Ketään ei kiinnosta käypähoitosuositus. Se joka on jokaisen julkisella työskentelevän ohjenuora. Kaikki haluaa kaiken nyt tässä ja heti. Minulle kaikki. Te ihmiset kuormitatte sen julkisen täysin tukkoon ja kehtaatte vielä valittaa.

Ihmistä vartenhan julkinen terveydenhuolto on.

Ei kai. Onko julkinen heitä varten?

Onneksi koiristakin pidetään paremmin huolta.  Heehee.

Vierailija
350/373 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hemmetissä kaikki haluavat magneettikuvaan?

Magneetti kuvassa näkyy kaikki muutokset ja vauriot.

Magneettikuvauksia käytetään yksityisellä ihan yleisesti ja ennen nykyistä sote himmeliä myös julkisella sektorilla. Olen kuusikymppinen ja ennen lääkärit nimenomaan halusi magneettikuvat ja ultrat, ennen lääkityksen ja hoidon aloittamista,.kun halusivat vaivat hoitaa tehokkaasti. 

Radiologisten tutkimusten määrä on kasvanut jatkuvasti ja vuonna 2024 lukumäärä oli yhteensä 7,2 miljoonaa. Hammastutkimuksia tehtiin suuri määrä 2,46 miljoonaa ja muita natiivikuvauksia 2,7 miljoonaa. Magneettikuvauksia tehtiin 521 000 kun vuonna 2021 niitä oli 456 000. Magneettitutkimuksten määrä on kasvussa, nyt tehdään 92 tutkimusta per 1000 asukasta. ks. https://www.julkari.fi/server/api/core/bitstreams/f830dbe5-951f-4621-b9…

Vierailija
351/373 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikä? Polvinivelen kuluman aiheuttama jomotus on erittäin yleistä.

Painonpudotus auttaa mutta lääkäri ei sano suoraan ettei asiakas suutu.

Kengissä joustava pohja esim lenkkarit. 

No jos kaikkeen kerta auttaa laihdutus, niin sit ozempiciä vaan potilaalle.

Vierailija
352/373 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisista lääkäreistä, jotka tahallaan kiusaa asiakasta pakottamalla tekemään jotain, mitä asiakas ei pysty tekemään, pitää tehdä ilmoitus potilasasiamiehelle. Usein samalle lääkärille osuu noita samantyyppisiä kiusaamisjuttuja. 

Tein potilaalle leikkauskelpoisuusarviota ja käveltiin rauhallisesti 50 metriä kunnes potilas ei jaksanut enempää. Takaisin kärrättiin pyörätuolilla. Olen varmaan kiusaaja kun haluan selvittää uskaltaako potilasta päästää edes leikkaukseen.

Vierailija
353/373 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehitysmaista tulleille menee tk ajat nykyään. Korva meni lukkoon viime lauantaina ja yritin itse sitä huuhdella ja laitoin korvatippoja. Varhan chatissa jouduin väittelemään 15 min. että pääsin korvahuuhteluun hoitajalle. Tätä on nykysuomi.

Ei kuulosta niin kiirelliseltä vaivalta että pitäis just viikonloppuna hoitaa.

Korvahuuhtelun tarve kertoo vain ihmisten uusavuttomuudesta. 

Vierailija
354/373 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pääsin päivystävälle hoitajalle. Käski fysioterapeutille. Sanoi että jalkojen kivut ja puutuneisuus johtuu rasituksesta. Mikä ihmeen rasitus? Ei sitä ole.

Varmaan oli tarkoitus sanoa rasituksen puutteesta. Liike on lääke ja sängyssä makaaminen on  vaarallista. Suomalainen on keskimäärin läski ja vähän liikkuva mikä johtaa tuki- ja liikuntaelimistön rappeutumiseen.

Jännä että pahimmat kulumat ovat ihmisillä jotka eivät liiku kävellen mihinkään ja lähinnä istuvat tai ajavat autolla.

Vierailija
355/373 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse loukkasin polven viime syyskuussa, ja on välillä edelleen kipeä. Varsinkin kun joutuu menemään portaat alas. Julkisella lääkärillä kävin, kuulemma "kaikki on hyvin". Lääkäri ei löytänyt mitään ongelmaa, siis silmämääräisesti. Eli ei tarvitse tehdä mitään jatkotutkimuksia :D

Olen työtön joten ihan sama minulle. Olisi silti kiva tietää mikä polvea vaivaa!

Mutta kun kuvantamista ei tehdä "nice to know" -syystä.

Mistä se sit tehdään? Sillon kun potilas on jo 5 minsaa kuoleman tuolla puolen?

Vierailija
356/373 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukaisin läpi koko ketjun ja päällimäiseksi mielee tuli miksi julkinen on niin tukossa eikä toimi. Kaikki vaativat kuvauksiin, jo olemassaolevia/todettuja vaivoja halutaan käydä tutkituttamassa uudelleen ja uudelleen. Kritisoidaan kun ei heti sitä magneettia tk lääkäri laita ja ollaan tyrmistyneitä kun yksityisellä kaikki on kallista.

Ketään ei kiinnosta käypähoitosuositus. Se joka on jokaisen julkisella työskentelevän ohjenuora. Kaikki haluaa kaiken nyt tässä ja heti. Minulle kaikki. Te ihmiset kuormitatte sen julkisen täysin tukkoon ja kehtaatte vielä valittaa.

Komppaan tätä. Työskentelin vuosia paivystyspolilla ja tutuksi tuli se, kuinka itsekkäitä ja idiootteja monet ovat. Niiden vanhojen vaivojen vuoksi tullaan. Valehdellaan silmät päästä. 

Kun kysyt oletko käynyt perusterveydenhuollossa, niin vastaus usein "en" "ei sinne koskaan pääse" tai se paras "en ehdi päivisin" vaikka olet työtön/eläkeläinen. Jaksettiin olla vihaisia kun kerrot ettei tämä nyt tänne kuulu vaan terkkariin. Kyllä ne sen tiesivät, koska yllättävän usein pyydettiin jos nyt tän kerran vain mut päästät...

Vaihda alaa..

Vierailija
357/373 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pääsin päivystävälle hoitajalle. Käski fysioterapeutille. Sanoi että jalkojen kivut ja puutuneisuus johtuu rasituksesta. Mikä ihmeen rasitus? Ei sitä ole.

Varmaan oli tarkoitus sanoa rasituksen puutteesta. Liike on lääke ja sängyssä makaaminen on  vaarallista. Suomalainen on keskimäärin läski ja vähän liikkuva mikä johtaa tuki- ja liikuntaelimistön rappeutumiseen.

No eipä se noin mene. Polviongelmissa suurimmat syyt ovat aiemmat vammat, genetiikka jne. Paino voi itse asiassa olla jopa hyväksi, koska silloin on vahvemmat luut. Keskeistä on lihaksiston kunto. Lihaksisto tukee liikkeen oikeaa rataa. Mikäli on jo kulumia, silloin suositellaan esimerkiksi vesijumppaa, tasaisella kävelyä ym. rauhallista liikuntaa.

Ylipaino ei kyllä luita vahvista. Iskutus kova juoksu ja hyppiminen yms voi vähän vahvistaa. Polvivaivat ovat harvoin luustosta kiinni.

Vierailija
358/373 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vaivaisenluu vasemmassa jalassa. Lääkärillä käynti ihan turha, kun odotin että olisi leikattu.

Lapsesta asti ollut varpaat yhdessä "supussa" ja nyt ukkovarvas niin vääntynyt ettei jää edes "hajurakoa" varpaiden väliin.

Fyssari koitti jumppauttaa, ja sanoi että tahdonvoimalla koittaisin saada varpaat "irti" toisistaan ja ukkovarpaan liikkumaan.

Että tähän ollaan "tultu".

Jos ei onnistu lähetteen saanti tk-lääkäriltä niin mene ortopedille. Vaivaisenluuleikkaus on hyvin yleinen toimenpide ja auttaa potilaita. Koskaan ei ole väärin kysyä toisen lääkärin mielipidettä asiaan. 

Vierailija
359/373 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, sait sentään särkylääkkeet. Minä saan aina ajan fysioterapeutille.

Vierailija
360/373 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen ei pääse kyykkyyn, siinä on jo niin paljon ongelmia, että ehkä olisi paras ottaa ensisijaiseksi tavoitteeksi nimenomaan tuo, että pääsisi kyykkyyn ja sitten vielä ylöskin. Monesti polvet ovat kipeät ylipainon ja vähäisen liikunnan takia, tai sitten voi olla reuma.

Tulee kyllä kalliiksi yhteiskunnalle kun nykyihmiset on kuuskymppisinä siinä kunnossa että jos kaatuvat eivät pääse omin voimin ylös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä