Miten saa asuntolainan?
Olen viime viikkoina kysellyt asuntolainaa muutamasta pankista, ja koko homma tuntuu yllättävän hankalalta. Katselen noin 268 000 euroa maksavaa asuntoa. Säästöjä on reilut 28 000 euroa, vakituinen työ löytyy eikä minulla ole kulutusluottoja tai muita isompia velkoja.
Nykyiseen vuokraan ja asumiskuluihin menee noin 1 180 euroa kuukaudessa, ja siitä olen selvinnyt ongelmitta jo vuosia. Silti yhdestä pankista tarjottu lainasumma jäi selvästi alle tarpeen. Toisessa sanottiin, että pitäisi olla enemmän omia säästöjä tai lisävakuutta.
Ilmeisesti säännölliset tulot ja hoidettu talous eivät yksinään vielä kerro pankille riittävästi. Miten te muut olette saaneet asuntolainan? Ratkaisiko kohdallanne suurempi käsiraha, lisävakuus, toinen hakija vai edullisempi asunto? Jouduitteko kiertämään monta pankkia ennen sopivan tarjouksen löytymistä?
Lisävakuudet tosiaan tarvitset joka tapauksessa, pankki hyväksyy vakuudeksi max noin 70 % asunnon arvosta. Jossei muuta omaisuutta ole, niin joudut ostamaan ne, .