Miten saa asuntolainan?
Olen viime viikkoina kysellyt asuntolainaa muutamasta pankista, ja koko homma tuntuu yllättävän hankalalta. Katselen noin 268 000 euroa maksavaa asuntoa. Säästöjä on reilut 28 000 euroa, vakituinen työ löytyy eikä minulla ole kulutusluottoja tai muita isompia velkoja.
Nykyiseen vuokraan ja asumiskuluihin menee noin 1 180 euroa kuukaudessa, ja siitä olen selvinnyt ongelmitta jo vuosia. Silti yhdestä pankista tarjottu lainasumma jäi selvästi alle tarpeen. Toisessa sanottiin, että pitäisi olla enemmän omia säästöjä tai lisävakuutta.
Ilmeisesti säännölliset tulot ja hoidettu talous eivät yksinään vielä kerro pankille riittävästi. Miten te muut olette saaneet asuntolainan? Ratkaisiko kohdallanne suurempi käsiraha, lisävakuus, toinen hakija vai edullisempi asunto? Jouduitteko kiertämään monta pankkia ennen sopivan tarjouksen löytymistä?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Otin asuntolainan heti kun olin saanut vakityöpaikan, eli 28 vuotiaana. Asunnon ostin tosin Helsingistä, vaikka työpaikka oli Satakunnassa. Asunnon ostamisen jälkeen vaihdoin vakituöpaikan määräaikaiseen Helsingissä.
Pankille se ja sama, millä rahoilla laina maksetaan.
Monessakohan näissä tarinoissa on taustalla vanhemmat, jotka ovat antaneet lainaan tarvittavat vakuudet. Tutuissani nimittäin kaikilla mennyt näin.
On vähän eri juttu lähteä omistusasuntoa miettimään, kun ei olekaan mitään vakuuksia.
Minulla oli yksin lainaa ottavana säästettynä noin 50 000 euroa, ja lainaa otin 130 000 (asunnon hinta 180 000), olisin saanut vähän enemmänkin.
Kun kysyin paria vuotta myöhemmin uutta lainalupausta, olisin saanut lainaa 100 000 euroa kalliimpaan asuntoon, mutta asumiskuluni olisivat nousseet melko korkeiksi. Onneksi en vaihtanut asuntoa, koska lainakorot olisivat nostaneet yhtäkkiä asumiskuluja vielä huomattavasti. Eli kannattaa jättää pelivaraa, eikä ottaa laonaa maksimimäärää, jotta voit elää etkä vain kituuttaa!
En minäkään saanut lainaa, mutta sain pankinjohtajalta kyr#ää.
Lähtiessä se työnsi kiitokseksi säästöpossun minun pieneen tiukkaan perseeseen.
Kannattaa kysyä OP:sta. Niillä on saatavilla maksullista lisävakuutta, jota muut pankit ei tarjoa.
No sinä et sitten ole lukenut.