Onko suomalainen identiteetti syntynyt muka vasta 1800-luvulla?
Onhan meillä ollut esimerkiksi oma kieli jo paljon pidempään. Emme me koskaan ole olleet aivan ruotsalaisia tai venäläisiä, vaikka kyseisten valtioiden alaisuudessa olemme olleetkin.
Kommentit (1379)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoja suomeksi ja viroksi. Monet ovat samoja:
..
Meri - meri
Mies -mees
Nainen - naine, daam, naisterahvas
Kirkko- kirik, jumalteenistus
Puu -puu
Rakas - kallis, armas
Kivi - kivi
Koira - koer
Kala - kala
Pääskynen - pääsuke
Orava - orav
Karhu - karu
Mustikka - mustikas
Hunaja - mesi
Kirsikka - kirss, kirsipuu
Tämä mikä minua eri toten raivostuttaa, on se, että yritetään hintaan mihin hyvänsä kieltää se, että suomen kieli ON ollut alunperin Koillis - Viron rannikon murre!!!
No ei ole ollut. Pikemminkin niin että virolaiset on omaksuneet suomea toiseen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..
Meri - meri
Mies -mees
Puu -puu
Rakas - kallis, armas
Kivi - kivi
Koira - koer
Kala - kala
Pääskynen - pääsuke
Orava - orav
Karhu - karu
Mustikka - mustikas
Hunaja - mesi
Tämä mikä minua eri toten raivostuttaa, on se, että yritetään hintaan mihin hyvänsä kieltää se, että suomen kieli ON ollut alunperin Koillis - Viron rannikon murre!!!
No ei ole ollut. Pikemminkin niin että virolaiset on omaksuneet suomea toiseen suuntaan.
Älä raivostu tästä.
Yksi hämäläinen sukuhaarani tutkittiin, koska haluttiin tietää suomalaisten alkuperä. Haloo. ALKUPERÄ. Kivikaudelle asti. Jos olet suomalainen, ole kiitollinen, että sinunkin alkuperääsi on selvitty.
Se pystyttiin jäjittämään. He tulivat Baltian kautta nykyisen Länsi - Ruotsin rannikolle. Ja sieltä Gotlantiin, sitten Varsinais - Suomeen. Osa jatkoi Hämeeseen.
Tutkimuksessa oli myös kova luonnontiede mukana, DNA. Gotlannista löytyi viikinkihauta ja siellä on kantaisämme. Sama DNA on suvun miespuolisilla jälkeläisillä.
Jos olet Iiiigor, raivostut tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..
Meri - meri
Mies -mees
Puu -puu
Rakas - kallis, armas
Kivi - kivi
Koira - koer
Kala - kala
Pääskynen - pääsuke
Orava - orav
Karhu - karu
Mustikka - mustikas
Hunaja - mesi
Toistan vielä. Hämäläisten reitti jäljitetty Baltiasta Suomeen.
Etnonationalistien unelmat sortuvat.
Eikös jo roomalainen historioitsija maininut Fennit. Tacitus?
Minun geenitestit näyttivät että jakutialaista geeniä on 8 prosentia, romaniperimää yllättävästi (minulla on jäänsiniset silmät) 16 prosenttia, saamelaista löytyi peräti 12 prosents, itäsuomalaista ja canadan alkuperäisasukkaiden ja eteläranskalaista geeniä loput. Koska he olivat paluumuuttajia. Alunperin heidän piti muuttaa Venäjän karjalaan punaisten alueelle, mutta eivät päässeet onneksi sinne, niin asettuivat Kouvolaan asumaan. Yksi merkittävä lisäbonus eksoottisen geeniperimääni on, että minulla oli huimat 4% neandertalinihmisen (tästä monet läheiset on todella kateellisia, kun ylpeilen näillä faktoilla, mutta eivät tiedä miten raskaasti elimistöni ottaa siitepölyn ja ilmansaasteet ilmaston lämmittyä) geenejä valikoimassani. Olen tanakka, lyhyt tynnyrimahainen ja käteni väli noin 20cm yli moninkertainen pituuteeni. Kykenen oppimaan useita kieliä helposti ja taivaltamaan pohjoisissa olosuhteissa vaivattomasti. Kärsin kesähelteillä ja parhaimmillani olen talvella, järvellä ja metsissä. Yhtään ruotsalaista geeniä tai germaaneja ei ollut perimässäni. Lapsenlapsilla on sitten afrkalaista geeniä ja olen erittäin ylpeä heistä. Käytännössä parannettu versio itäsuomalaisesta ilman perinnöllisiä sairauksia poikkeuksena ensimmäisen asteen diabetes, joka tulee Amerikasta. Yhtään kuninkaallisia ei ollut suvussani. Todennäköisesti erilaisia heimopäälliköitä ja sotureita enemmänkin. Minun kaltaiset ihmiset valloitti pohjolan ja kykenemme sietämään helposti kolmenkymmenen asteen pakkasia ja jalkojemme muodon vuoksi kykenemme taivaltamaan hangilla helposti. Lyhyt pituus heikentää haihtumista niin kuumilla kuin kylmillä keleillä ja edesauttaa lajni selviytymistä tropiikissa ja kylmässä pohjolassa. Sukuni yleinen tavaramerkki on isot korvat (ne kasvaa etenkin eläkeiässä hirveisiin mittasuhteisiin) pieni olematon leuka ja olematon parrankasvu miehillä, isot majamaiset etuhampaat, jotka on muuten yleisiä amerikan alkuperäisasukkailla ja kuolan niemimaan asukkailla! Meillä myös lapsiluku on keskimääräistä suurempi suvussa. Noin neljä lasta per pari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..
Meri - meri
Mies -mees
Puu -puu
Rakas - kallis, armas
Kivi - kivi
Koira - koer
Kala - kala
Pääskynen - pääsuke
Orava - orav
Karhu - karu
Mustikka - mustikas
Hunaja - mesi
Myös näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..
Meri - meri
Mies -mees
Puu -puu
Rakas - kallis, armas
Kivi - kivi
Koira - koer
Kala - kala
Pääskynen - pääsuke
Orava - orav
Karhu - karu
Mustikka - mustikas
Hunaja - mesi
Mikä unelma muka sortuu. Itämerensuomalaiset on tiedetty asia. Ja osoittaa juuri hyvää nationalismia miten kovassa prässissä on säilynyt niin Suomi, Viro, kuin muutkin Baltian maat. Iikoria vatuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..
Meri - meri
Mies -mees
Puu -puu
Rakas - kallis, armas
Kivi - kivi
Koira - koer
Kala - kala
Pääskynen - pääsuke
Orava - orav
Karhu - karu
Mustikka - mustikas
Hunaja - mesi
Mikä unelma muka sortuu. Itämerensuomalaiset on tiedetty asia. Ja osoittaa juuri hyvää nationalismia miten kovassa prässissä on säilynyt niin Suomi, Viro, kuin muutkin Baltian maat. Iikoria vatuttaa.
Luulenpa, että kyseessä on vain trolli, joka on keksinyt omasta mielestää nerokkaan olkinuken ja yrittää sitten herättää kiivaita tunteita spämmimällä samaa juttua uudestaan ja uudestaan aivan kuin paljastaisi suurenkin salaliiton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On junttisuomalaisuutra ja sitten sitä fiksumpaa suomalaisuutta. Kumpaan haluat kuulua?
Mulle se on yksi lysti. Se riittää, että ihmisillä on hyvät käytöstavat.
Mitä ovat hyvät käytöstavat?
Yleisesti sanoisin, että toisten ihmisten huomioon ottamista. Tämä on paljon laajempi käsite, kuin pelkästään yleisesti hyväksi käytökseksi ymmärretyt asiat.
Hyvää käytöstä on asiallinen pukeutuminen puhtaisiin vaatteisiin. Valitettavasti Suomeen matkalla olevan lentokoneen portin näkee kansainvälisillä kentillä kaukaa portin läheisyydessä olevia resupekkoja epäsiisteine hiuksineen, bändipaitoineen, jne., tarkkailemalla. Lisäksi se, että suomen kielessä ei ole eri tilainteisiin sovellettavia "anteeksi" -sanoja, johtaa siihen, että suomalaiset ovat yleensä perin epäkohteliaita vaikka englanniksi tai yleensä kielialueilla, joilla on ennakoiva anteeksipyyntö.
Olen asunut useammassa maassa, myös Englannissa, ja mielestäni Suomalaiset ovat käytökseltään hyvin Itä-Eurooppalaisia; enemmän venäläisiä kuin ruotsalaisia. Ollaan tuppisuita, ei huomioida julkisissa tiloissa toisia ihmisiä, ei osata pyytää tilaa (anteeksi), vaan ängetään. Useimmilla on myös pöytätavat ovat suoraan metsästä. Ei osata pitää ruokailuväleistä oikein kiinni, ei osata käyttää veistä ja haarukkaa, vaan haarukkaa käytetään kuin lusikkaa veitsen kanssa (vinkki: kupera puoli aina ylöspäin). Sivistyneesti ruokailuvälineitä käyttävät ovat poikkeus, ei sääntö.
itse olen opettanut lapsille lähinnä lusikan käytön. Meillä ei myöskään noudateta ruokailuaikoja. Vatsa kertoo parhaiten nälästä. Lusikka on muuten slaavisana. Haarukka ja veitsi on epäkäytännöllisiä ja edelleen peruskoulu yrittää alistaa ihmisiä syömään kuten aateliset syö. Myös haarukasta väärässä kädestä huomautellaan edelleen pienille lapsille. Olen aina kehoittanut lapsille että syökää lusikalla. Meidän klaanissa ei hienostella ja opetella vieraita tapoja. Myös anteeksi pyytely ja tervehtiminen on sellaista roskaa, että saa jättää pois käytöskoodista.
Kenellekään et ole velkaa sun olemassaolostasi. Saat olla ilman tervehtimisiä ja anteeksipyytelyitä. Se on vain vastakkaisen henkilön oman todellisuuden harha ja väärä todistus sinusta jos lähtee spekuloimaan ylitulkintojaan. Tervehtiminen ja turha anteeksipyytely on tekopyhyyttä.
MOT
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole kansallista identiteettiä. Ei tule koskaan olemaan. Näen Suomen kartan ja olemattoman identiteettini joka on pelkkää ilmaa.
Tässä etnonationalisteille esimerkki. Jos Geni on totta, laitan tähän tietoja kuvitellusta "suomalaisuudesta "
Olen enenmän sukua tsaari Nikolai kakkoselle, tai prinssi Williamille, kuin monelle suomalaiselle.
Tsar Nikolai Ii is my 11th cousin once removed.
Prince William is my 13th cousin once removed.
Sama pätee kaikkiin Euroopan kuningashuoneisiin. Olen verisukua kaikille. Keille enemmän, keille vähemmän. Mikä selittää tämän? Saksan kautta. Esim. Sursillit eivät liitty tähän, vaikka minulla on niin monta Sursill - esivanhempaa, etten muista
Saksalaisia esivanhempia paljon. Joku Ruotsissa asuva tavis - riikonruotsalainen voi olla minulle yhtä paljon tai enemmän sukua kuin suomalainen.
...
Monelle suomalaiselle olen vielä etäisempi serkku.
Tietenkin toisille lähempi, kuten lähisuvulleni.
Joillekin suomalaisille en ole mitään verisukua.
Keille? En ole oikeille karjalaisille ollenkaan verisukua.
...
Mitä tästä siis pitäisi ajatella?
Ajattelen niin, että koska Suomessa on kauhea synti ja rikos edes mainita tästä, olen ihminen joka asuu vieraalla maalla.
Kuitenkin lukemattomien suomalaisten ihmisten "suomalaisuus" on tuota.
Myös etnonationalistien, kuten Purra ja Halla - aho. Käväisin tarkistamassa.
--
Hei kaukainen sukulainen,
Genin mukaan kuningatar Elisabeth II oli 14 serkkuni. Myös hänen puolisonsa, Edinburghin herttua Prinssi Philip oli sukulaiseni (11th cousin once removed). Tsaari Nikolai II oli taas 11 serkkuni. Olen suoraan alenevaa polvea Moskovan perustajalle, Prinssi Yuri Dolgorukiylle (24th great grandfather), sekä Rurikille (30th great grandfather) - ja tietenkin Kaarle Suurelle, kuten puoli Eurooppaa (32nd great grandfather). Pitäsi varmaan tehdä geenitesti ihan huvikseen.
Miksi sinusta ei kuitenkaan tullut oikein mitään? Vai onko se niin näissä sukupuiden hommissa että jos esivanhemmat teki jo kaiken, niin nyt voi vain olla ja höpötellä suvun suuruuksista tarinoita?
Ei tullut ei. Olen taloudellisesti riippumaton ja olen ollut Suomen 20 eniten tienaavan joukossa. Varakkaat vanhempani elävät yhä, eli en ole perinyt rahaa. Entä mitä sinä olet saanut aikaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus siis siksi, koska eräs tuttu väitti että suomalaisilla ei ole ennen 1800-lukua ollut kansallista identiteettiä.
-ap
Tuskin olikaan. Esivanhempamme olivat Ruotsin kuninkaan alamaisia, joilla oli samat oikeudet ja velvollisuudet kuin muillakin alamaisilla.
Kun venäläiset valloittivat Ruotsin itäosan 1808, rahvas alkoi käydä sissisotaa miehittäjää vastaan. Yksi syy oli pelko joutua vieraan kruunupään alamaisiksi.Ei kai suomalaisilla ole aina ollut samat oikeudet kuin muilla Ruotsin kruunun alamaisilla. Olemme suurimman osan Ruotsin vallan alla ollessamme olleet alemman luokan kansalaisia monessa suhteessa
Ruotsin vallan aika kesti 600 vuotta. Ei noilta ajoilta ole mitään historiallista viitettä että täällä asuvat haluaisivat oman maan ja hallinnon. Suomen kieltä on puhuttu varmaan tuhat vuotta mutta muuten ei tainnut olla suomalaista kulttuuria kovinkaan paljon. Suomalaisuu kansallisuusaatteena on 1800-luvun tuotos.
Kyllä kai suomalaista kulttuuria on paljonkin ollut. Suomesta muuttivat Ruotsiin ns. metsäsuomalaiset, ja kyllä he selkeästi erottuivat kielen ja kulttuurin puolesta ruotsalaisista.
Mitä tulee itsenäisyyteen, niin sellaiseen ei olisi ollut realistisia mahdollisuuksia kahden suurvallan välissä sijaitsevana.
Jos olisit kysynyt joltain suomea äidinkielenä puhuvalta, ruotsia osaamattomalta, toivoisiko hän, että voi hoitaa asiat suomeksi ruotsin kielen sijaan, niin mitä luulet että hän olisi vastannut? Tai nuorelta, haluaako käydä koulua äidinkielellään?
Varhaisina aikoina ero ruotsinkielisiin kansalaisiin ei ehkä ollut niin suuri. Tavallinen kansa oli kirjoitustaidotonta ja muutenkin niin kaukana virallisesta hallinnosta. Latinaa käytettiin paljon virallisissa yhteyksissä. Saksankielisiäkin taisi kaupungeissa asua paljon.
Mutta esimerkiksi 1800-luvun Turussa yli puolet asukkaista oli suomenkielisiä, silti viralliset asiat hoidettiin ruotsiksi. Tämä oli vielä epäsuhtaisempaa siksi, että Suomi ei enää kuulunut Ruotsin valtakuntaan. Oli aika luontevaa ihmetellä asiaa ja pyrkiä muuttamaan sitä.
Turussa ei kai koskaan ole ollut enemmistöä ruotsinkielisiä kuten ei suurimmassa osassa muutakaan Suomea. Silti ruotsi on ollut ainoa virallinen kieli satoja vuosia, koska se oli Ruotsin valtion virkakieli. Tämä ei ole mitenkään nykyisten ruotsinkielisten vika, päinvastoin monet ruotsinkieliset ajoivat suomen kielen asiaa. Toisaalta oli myös muutosvastarintaa. Mutta ei voi sivuuttaa, että tällainen tuotti vaikeuksia suomenkielisille. Ei sitä pidä liioitellakaan, onhan ruotsi helppo kieli oppia. Ei tarvitse mennä ääripäihin, mutta onhan se tuottanut omat vaikeutensa ja onhan suimen kielen tuhokin ollut lähellä.
Tukholmassa oli jo 1500-luvulla ihan merkittävä suomea äidinkielenään puhuva vähemmistö. Meänkieltä puhutaan yhä Pohjois-Ruotsissa. Minulla oli aikanaan kolleega Tukholmassa, joka oli kotoisin pohjoisesta ja hän puhui ihan ymmärrettävää meänkieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus siis siksi, koska eräs tuttu väitti että suomalaisilla ei ole ennen 1800-lukua ollut kansallista identiteettiä.
-ap
Tuskin olikaan. Esivanhempamme olivat Ruotsin kuninkaan alamaisia, joilla oli samat oikeudet ja velvollisuudet kuin muillakin alamaisilla.
Kun venäläiset valloittivat Ruotsin itäosan 1808, rahvas alkoi käydä sissisotaa miehittäjää vastaan. Yksi syy oli pelko joutua vieraan kruunupään alamaisiksi.Ei kai suomalaisilla ole aina ollut samat oikeudet kuin muilla Ruotsin kruunun alamaisilla. Olemme suurimman osan Ruotsin vallan alla ollessamme olleet alemman luokan kansalaisia monessa suhteessa
Ruotsin vallan aika kesti 600 vuotta. Ei noilta ajoilta ole mitään historiallista viitettä että täällä asuvat haluaisivat oman maan ja hallinnon. Suomen kieltä on puhuttu varmaan tuhat vuotta mutta muuten ei tainnut olla suomalaista kulttuuria kovinkaan paljon. Suomalaisuu kansallisuusaatteena on 1800-luvun tuotos.
Kyllä kai suomalaista kulttuuria on paljonkin ollut. Suomesta muuttivat Ruotsiin ns. metsäsuomalaiset, ja kyllä he selkeästi erottuivat kielen ja kulttuurin puolesta ruotsalaisista.
Mitä tulee itsenäisyyteen, niin sellaiseen ei olisi ollut realistisia mahdollisuuksia kahden suurvallan välissä sijaitsevana.
Jos olisit kysynyt joltain suomea äidinkielenä puhuvalta, ruotsia osaamattomalta, toivoisiko hän, että voi hoitaa asiat suomeksi ruotsin kielen sijaan, niin mitä luulet että hän olisi vastannut? Tai nuorelta, haluaako käydä koulua äidinkielellään?
Varhaisina aikoina ero ruotsinkielisiin kansalaisiin ei ehkä ollut niin suuri. Tavallinen kansa oli kirjoitustaidotonta ja muutenkin niin kaukana virallisesta hallinnosta. Latinaa käytettiin paljon virallisissa yhteyksissä. Saksankielisiäkin taisi kaupungeissa asua paljon.
Mutta esimerkiksi 1800-luvun Turussa yli puolet asukkaista oli suomenkielisiä, silti viralliset asiat hoidettiin ruotsiksi. Tämä oli vielä epäsuhtaisempaa siksi, että Suomi ei enää kuulunut Ruotsin valtakuntaan. Oli aika luontevaa ihmetellä asiaa ja pyrkiä muuttamaan sitä.
Turussa ei kai koskaan ole ollut enemmistöä ruotsinkielisiä kuten ei suurimmassa osassa muutakaan Suomea. Silti ruotsi on ollut ainoa virallinen kieli satoja vuosia, koska se oli Ruotsin valtion virkakieli. Tämä ei ole mitenkään nykyisten ruotsinkielisten vika, päinvastoin monet ruotsinkieliset ajoivat suomen kielen asiaa. Toisaalta oli myös muutosvastarintaa. Mutta ei voi sivuuttaa, että tällainen tuotti vaikeuksia suomenkielisille. Ei sitä pidä liioitellakaan, onhan ruotsi helppo kieli oppia. Ei tarvitse mennä ääripäihin, mutta onhan se tuottanut omat vaikeutensa ja onhan suimen kielen tuhokin ollut lähellä.
Tukholmassa oli jo 1500-luvulla ihan merkittävä suomea äidinkielenään puhuva vähemmistö. Meänkieltä puhutaan yhä Pohjois-Ruotsissa. Minulla oli aikanaan kolleega Tukholmassa, joka oli kotoisin pohjoisesta ja hän puhui ihan ymmärrettävää meänkieltä.
1500 - luvulla ei ollut suomen kieltä
Oli korkeintaan soome kiel.
Soome kiel; viroa.
( Suomen kieli )
Olof Palme is my 9th cousin once removed.
Lisbeth Palme is my 12th cousin once removed.
Jussi Halla - aho is my 10th cousin.
Riikka Purra is my 10th cousin.
Vierailija kirjoitti:
Suomen historia tulee kirjoittaa uudelleen.
Tämä oli Itä - Ruotsi ja ruotsalaiset ovat veljiämme ja sisariamme
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkistaa sukulaisuutta itärajan taakse, sitä ei ole ns. tavalliseen kansaan.
...
Kuitenkin suomalaisille on iät ja ajat valehdeltu, että Suomen kansa on kotoisin idästä.
..
Mistä nämä valheet ovat peräisin? Kremlistä.
Katkaistiin väkivalloin suomalaisten juuret ja hävitettiin identiteetti. Tehtiin kiltti, sosialistinen neuvostokansa joka sokeasti tottelee eikä kyseenalaista koskaan mitään.
---
Herätettiin epäluuloa ja vihaa veljeskansaamme, ruotsalaisia vastaan.
Eristettiin muusta maailmasta NL - Venäjän vaikutuspiiriin.
Suomalainen identiteetti on syntyi vasta vuonna 1987, jolloin se puhkesi kukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkistaa sukulaisuutta itärajan taakse, sitä ei ole ns. tavalliseen kansaan.
...
Kuitenkin suomalaisille on iät ja ajat valehdeltu, että Suomen kansa on kotoisin idästä.
..
Mistä nämä valheet ovat peräisin? Kremlistä.
Katkaistiin väkivalloin suomalaisten juuret ja hävitettiin identiteetti. Tehtiin kiltti, sosialistinen neuvostokansa joka sokeasti tottelee eikä kyseenalaista koskaan mitään.
---
Herätettiin epäluuloa ja vihaa veljeskansaamme, ruotsalaisia vastaan.
Eristettiin muusta maailmasta NL - Venäjän vaikutuspiiriin.
Ja tämä on todellista nationalismia sekä identiteetin ymmärrystä kaikkien valheiden ja sumutuksen läpi.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen identiteetti on syntyi vasta vuonna 1987, jolloin se puhkesi kukkaan.
Mitä tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Ja Kike Elomaa on 13. serkkuni.
Toisen sanoen, suomalainen voi olla enemmän sukua esim. ruotsalaiselle, kuin suomalaiselle poliitikolle.
- sama
P. S. Suomi voitaisiin liittää takaisin Ruotsiin.
Ruotsalaisen hoitaisivat talouden. Heillä on hyvät käytöstavat.
Suomalaisilla on korkeakulttuuri yli 100 vuoden ajalta.
Kertausta.
Suomalaisten geneettisesti lähimmät veljeskansat ovat
1. Ruotsi
ja
2. Viro